Režie:
Steven SpielbergScénář:
Robert RodatKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Tom Hanks, Edward Burns, Tom Sizemore, Jeremy Davies, Vin Diesel, Adam Goldberg, Barry Pepper, Giovanni Ribisi, Matt Damon, Dennis Farina, Ted Danson (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Hrůzy války velkolepým způsobem ožívají ve skvělém válečném dramatu Stevena Spielberga. Snímek začíná invazí spojeneckých vojsk na pláži v Normandii, k níž došlo 6. června roku 1944. Kapitán Miller (Tom Hanks) a členové druhého praporu Rangers se snaží zajistit předmostí pláže. Během invaze jsou zabiti dva bratři. Třetí už dříve padl v boji v Nové Guineji. Jejich matka, paní Ryanová, má obdržet všechna tři úmrtní oznámení v jeden den. Náčelník generálního štábu armády Spojených států George C. Marshall dostane příležitost alespoň trochu zmírnit její zármutek poté, co zjistí, že existuje ještě čtvrtý bratr, vojín James Ryan, který zmizel kdesi ve Francii. Osmičlenný oddíl kapitána Millera dostane rozkaz najít vojína Ryana a přivést ho zpátky k jeho matce. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (1 483)
Stevene, Stevne, mám s Tebou stále tentýž problém. Ač jsou Tvé filmy krásné na pohled, nedokážou nijak vntiřně zapůsobit. Sledování nádherných obrazů je vším co nám dokážeš poskytnout. Tvé filmy jsou emočně prázdné a zajímavé osudy Tvých sympatických postav nevyznívají tak jak by měly... Tentokrát to ovšem není tak nudné jak jsem čekali za vož ovšem nemůže nikdo jiný než páni architekti, kteří odvedli vskutku excelentní práci... Nejsilnější stránkou filmu jsou bez pochyby válečné sekvence, ať je to úchavné vylodění v Normandii nebo ještě lepší závěrečné obhajování strategicky výhodného místa... Přestože Spielberg opět natočil emočně vyprahlý snímek, bylo se tentokrát stále na co dívat. Saving Private Ryan má k dokonalosti velmi daleko, ale za příjemně strávený večer si ten nadprůměr zasluhuje. ()
Od první do poslední scény úžasně vymyšlené, každým výstřelem vás to do sebe pohltí, až máte pocit, že každou chvíli přiletí kulka i k vám a celé to má takový dopad, že každé zhlédnutí nemůžu pár dní dostat z hlavy. Jenom mi trochu vadí, jak obrovské a poněkud nadbytečně hrdinsky roztahané to je, že Spielberg svou touhu po velkých příbězích nekrotí ani o píď. Ale to už bych si stěžoval na něco, co jindy chválím. Vážím si ale toho, jak pan režisér, kterému je nejčastěji vytýkána rodinnost a laskavost, dokáže všechny tyhle připomínky obrátit parádně na hlavu. ()
Jeden ze 100 filmů, které musíte vidět, než umřete. Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 100 nejlepších válečných filmů (z doby po r. 1900) - 100 Greatest Post 1900 War Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Originální válečný snímek, při každém dalším shlédnutí se zdá být ještě lepší. Bojové scény jsou až naturalistické, při úvodním masakru při vylodění mnozí lidé v kině klopili hlavy a ve zvucích boje zcela utichl křupot popcornu. Nebo ta kamera - kulky a granáty bičující mořskou hladinu, o pár desítek minut později kapky lijáku a boty běžících vojáků bičují kaluže. A Hanks je pan herec, co ten dokáže vyjádřit gesty, pokývnutím hlavy. Trailer: http://www.csfd.cz/film/8652-zachrante-vojina-ryana-saving-private-ryan/videa/ ()
Počáteční bitva na pláži v Normandii je sice úchvatná, ale zbytek filmu je tak nechutnej sentimentální blábol, že ani nevím, co si myslet. Proč neumí Spielberg natočit něco, kde by nás nakonec nenutil ronit litry slz? Protože o špatné závěry lidé nestojí, těch mají dost v životě. Jenže happyendy musí být dobře zakomponované do děje, nesmí tam být na sílu, protože divák to pozná. Tady je sice ukázaný, že lidé ve válce opravdu umírají, jenže všichni ti dobří (Amíci) umírají jako hrdinové a všichni ostatní jejich nepřátelé jako pytle sraček. Jako obvykle je to kvalitně odvedený a taky kvalitně zaplacený řemeslo, ale je tam na mě až moc patetismu, až moc vlastenectví, příliš mnoho emotivně cucajících scén. Na jedné straně je tu hyperrealita bojových a válečných scén, na straně druhé nerealita lidí. Spielberg je kvalitní řemeslník a tak jsou jeho filmy po této stránce obvykle výtečné. Po té další, nadrozměrně scénáristické, už však dost kulhají. Není to příběh obyčejných lidí, není to příběh vojáků, není to příběh války. Je to příběh několika smyšlených umělých postav. A všichni vojcli US Army jsou kamarádi na život a na smrt. ()
Co si budeme povídat, nebýt příslovečné scény z pláže Omaha (a jakš takš i finální bitvy), neposuzoval bych to tak dobře. Děj je náborová glorifikace armády, kdy nevidíme negativní stránky armádního života (tedy kromě smrti samozřejmě) ani jakkoli záporné či rozporuplné charaktery. Generálové a vysloužilci mluví, vlajky vlají, hudba burácí. Naštěstí Spielberg je přece jen mnohem vyzrálejší filmař, než nějaký Woo nebo Bay, takže i při patetickém hřímání o návratu ztraceného syna jeho matince je to celkem snesitelné. ()
Galerie (64)
Photo © 1998 Dreamworks Pictures
Zajímavosti (155)
- Vo filme môžeme vidieť aj také detaily, že po zásahu vojaka vidno na chvíľu šedý prach. Šlo o takzvané prachové perie, ktoré bolo skutočnou súčasťou útočnéj bundy, takže aj zásahy od guliek vyzerajú vo filme autenticky ako v reálnej vojne. (Raccoon.city)
- Natáčelo se od 27. června do 13. září 1997 ve Francii, Irsku a v Anglii. (Varan)
- Príbeh o bratoch v stodole s Alice Jardin, o ktorom rozpráva vojak Ryan, nebol súčasťou scenára. Matt Damon (Ryan) ho vymyslel a Spielberg sa ho rozhodol použiť pri finálnom zostrihu. (Raccoon.city)
Reklama