Režie:
Jonáš KarásekScénář:
Tomáš DušičkaKamera:
Tomáš JuríčekHrají:
Gregor Hološka, Zdeněk Godla, Ivo Gogál, Daniel Fischer, Sväťo Malachovský, Sáva Popovič, Helena Krajčiová, Martin Šalacha, Oľga Belešová, Jevgenij Libezňuk (více)Obsahy(2)
Divoké devadesátky. Šusťákové soupravy, pestrobarevná saka, velké kazeťáky, videopřehrávače, kýčovitá techno hudba, videopůjčovny na každém kroku, nové společenské poměry, záplava různých podvodníků, začínající organizovaný zločin. V této době a prostředí anonymního maloměsta se odehrává příběh Laca, na svou profesi hrdého údržbáře místního muzea, který se kvůli své výbušné povaze ocitá v nesprávném čase na nesprávném místě a po setkání s drsnými podvodníky skončí na vozíku. Když pak zjistí, že spravedlnost je nedosažitelnou utopií, rozhodne se vzít věci do vlastních údržbářských rukou. Začíná pomsta, jakou jste ještě neviděli. A poznáte přátelství, jaké by vás ani nenapadlo. (CinemArt)
(více)Videa (7)
Recenze (457)
Mafstory 2023. Trikrát som sa zasmial nahlas (konečné riešenie rómskej otázky, Rytmus, gayovia). Používa to divné gradovanie deja (čo tu niektorí paradoxne vyzdvihujú). Mne to prišlo nudné a zmätené. Drvivá väčšina gagov vychádza zo záhoráckeho nárečia a rómskeho prízvuku. 90.kovým retrom to možno zabáva, ale jak je to prepálené za hranicu balkánskej gangsterky, tak to vlastne žiadnym retrom nie je, nakoľko až takto to tu nikdy nevyzeralo. Podobne mečiarovskú atmosféru načrtol Havran v Analfabetovi, ten ale nemal zbesilý soundtrack a strihy jak youtube video, aby divák náhodou za štyri vety neprerušeného dialógu nestratil pozornosť. Herci nadpriemerní; s prehľadom najlepší je Gogál a veľmi prekvapivo si to celkom dáva aj Malachovský, inak tragický komik. Cameá úplne zbytočné, len aby boli (hlavne Spirit a Vec). Najvtipnejší na celom filme je Rytmus. Na Slovensko povedzme dobré, ale na Západ (myslím západ Európy), by toto nestačilo ani pred dvadsiatimi rokmi. Ono je pekné vytvoriť pár dobrých hlášok a vysmiať sa provinčnosti (ktorá je napol národná hrdosť 😉), furt to ale stojí na basic príbehu a dávno ohratých postupoch. Prial som si, aby to skončilo. ()
Všadeprítomný hype možno spôsobil, že som čakal viac. Invalid je miestami veľmi zábavný, herci sú super, ale film sa spočiatku celkom ťahá... a úprimne? Zase tak veľmi som sa pri ňom nezazmial. Vulgárne hlášky Gregora Hološku sa skrátka časom zunovali, pričom väčšina humoru vychádza práve z jeho záhoráckeho prízvuku a cholerických výlevov. ()
Nemůžu říct, že bych se nebavil. Devadesátková atmosféra je v pohodě, některým fórkům se dalo od srdce zasmát a Godla v uniformě SS je je krásně ujetej. Někde v komentáři jsem zahlédl přirovnání ke Kusturicovi a pod to bych se podepsal. Problém je, že zatímco Kusturicovi se daří vybalancovat hranici mezi absurditou a úletem, tak Karáskovi to zatím moc nejde. Z mého pohledu tohle měla být ujetá jízda s rychlým střihem, ale toho se tu divák dočká jen částečně. V ostatních aspektech film až příliš často hapruje. 60% ()
Stylová komediální kriminální jízda, která zvládá dávkovat humor i stylové pasáže, zároveň působí jako něco, co se mohlo velmi snadno rozpadnout, přesto se to nakonec nepovedlo. Výsledkem je výrazná zábavná záležitost, která dokazuje, že kreativita v československé kinematografii rozhodně není nutně mrtvá…. ()
V porovnání s tím, co jsem v rámci současné slovenské kinematografie dosud viděl, je Invalida malý filmový zázrak. Nekompromisní, černá, hulvátská komedie, která ale není vůbec hloupá a v žádném případě nekarikuje. Navíc tu pro hatery Zdeněk Godla dokazuje, že hrát opravdu umí. Zíral jsem, co všechno tvůrcům prošlo a dostalo se do filmu. Kdyby podobný námět natočilo divadlo Sklep v raných devadesátých letech, nikdo by se nedivil. Ale dnes? Respekt. Hodně jsem se pobavil. ()
Galerie (57)
Zajímavosti (25)
- Vo filme si zahrali aj skutoční trnavskí obvodní policajti. (m.a.t.o.)
- Rytmus s Igorem Kmeťem ml. nahráli k filmu romskou verzi písně skupiny Modus „Úsmev“. (Duoscop)
- Divácky ohlas bol veľmi pozitívny, pasujúci film do pozície najlepšieho slovenského filmu v ére samostatnosti, resp. pridelenia statusu kultového diela. Režisér Jonáš Karásek reagoval nasledovne: „Tieto reakcie ma, samozrejme, veľmi hrejú, niet väčšej radosti pre mňa ako tvorcu, než keď sú diváci spokojní. Či sa stane naozaj kultovým, preverí až čas, isteže budem veľmi rád, keď náš film nezostarne a bude fungovať aj po rokoch a aj pre generačne nové publikum. To sa nedá predpovedať - to my sme zažili 90-te roky, ďalšie generácie už nie. Napriek tomu si však myslím, že problémy, ktoré naši hrdinovia riešia, sú stále tu a myslím, že tu budú aj o pár rokov. Takže by som bol veľmi rád, ak by aj s časovým odstupom ostal - ak už nie kultovým, tak aspoň nadčasovým a vtipným.“ (Biopler)
Reklama