Reklama

Reklama

Hra Jiřího Hubače, vyznamenaná na MTF Zlatá Praha 1977 a na MTF Monte Carlo 1978, patří k nejvýznamnějším dílům české původní televizní tvorby. Dramatický příběh otce, syna a celé rodiny řeší závažný sociální problém, který s sebou přináší nebezpečí alkoholismu. Otec Kára (V. Menšík), hudebník v baru, propadá alkoholu natolik, že to ohrožuje rodinné soužití. Jeho žena (J. Hlaváčová) vidí, jak se partner mění, nemá už sílu znovu uvěřit jeho dalším slibům a opouští ho. Jediný, kdo otci ještě věří, je syn Ondřej (J. Hanzlík). Přesvědčí ho, aby se šel dobrovolně léčit… Předností Hubačova dramatického talentu je hluboký pohled na osudy postav a jejich okolí, schopnost vytvářet živé a pravdivé charaktery. V roli Káry v inscenaci Františka Filipa z roku 1977 vytvořil Vladimír Menšík jednu ze svých nezapomenutelných postav. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (223)

Dont 

všechny recenze uživatele

Jestli má tenhle snímek nějakou slabinu, tak je to scénář, který kolísá od vynikajících momentů k takovým vyloženě nenápadným až vyloženě nepovedeným. Dokladem toho je např. hysterický výstup Reginy Rázlové, který mi vydatně pokazil výsledný dojem z filmu. Z herců bych vyzdvihnul Janu Hlaváčovou, Josefa Vinkláře, samozřejmě Vladimíra Menšíka, ale také v milé vedlejší roli tentokrát snad až nezvykle decentní Ivu Janžurovou. ()

zelvopyr 

všechny recenze uživatele

Velmi silný příběh o člověku, který je v pasti závislosti na tvrdé droze, alkoholu. Ničí svou rodinu, ničí sebe. Trapně je okolí, trapně je jemu -- když mu klesne hladina. Potom sám sebe dokáže hodnotit a pohrdat sebou, ale že by se měl léčit, to je těžký krok. Vždyť poslední ostrůvky vlastní osobnosti a hrdosti jsou ty, kdy prohlašuje a doufá, že to zvládne sám, léčení je pro něj poslední prohra. Díky civilnímu scénáři, který jde mimo jakoukoli teatrálnost (viděl jsem velmi nedávno americký Flight na totéž téma, se jmenovaným problémem), jsem nyní opravdu přesvědčen, že alkoholismus je nemoc a nikoli jen nekonečná řada lidských selhání. Že si ji člověk zavinil sám (pak už) nehraje roli. Nemám alkoholika mezi blízkými, ale tenhle příběh mi hnal slzy do očí. Menšík 100% a není co dodat, Hlaváčová 100% a trpěl jsem za ni. Oba dovedou hrát pouhou řečí těla, barvou hlasu, výrazem. Nepřehrávají, nevypadávají z role. Hanzlík skoro 100%, jedna z životních rolí i pro něj. Kdo mě překvapil velmi příjemně, Řanda, skoro 100% -- jsem zvyklý, že jeho roličky malých trapných padouchů jsou často schematické, primitivní. Zde hrál roli našeptávače hlavně po úvodu velice dobře. Inteligentní roli měl i Vinklář, fajn že nesklouzl k mentorování, skoro 100%. Jediná slabina filmu, Rázlová, mi dost nesedla. Když už ostatní hodnotím procenty, tak sotva 50%. Ještě k zasazení do doby -- cítím deziluzi a depresi z vrcholu normalizace, nicméně film velmi solidně potlačil povinné prvky reálného socialismu a je v něm jen velmi drobné a snesitelné tepání buržoazních nešvarů (rozuměj Řandy). Za mě snad úplně nejlepší televizní film mé rodné země. ()

Reklama

Petroff 

všechny recenze uživatele

(komentář psán 12.5.22 - 10 dní poté, co jsem se rozhodl přestat být alkoholikem - držím už dva roky). Jste s tím hodnocením asi všichni spadli z višně. Chápu, že je to už jakási klasika, ale rozhodně to není geniální ani skvělé, jen prostě dobré. Kecy o geniálním herectví si strčte za klobouk. Po všech stránkách obyčejný průměr. ()

freddy 

všechny recenze uživatele

Zajímavý film. Tohle je podle mého názoru jeden z nejlepší českých (československých) filmů vůbec. Svůj životní výkon zde předvádí Vladimír Menšík a já mu věřil každý pohyb, každé slovo, kdyždý čin. Nic na kvalitě filmu nemění fakt, že se jedná o televizní snímek. Tenhle film je prostě kvalitní, a to mi nikdo nevymluví. Vladimíra Menšíka perfektně doplňují další herci, a dá se říct, že výkon pana Menšíka povznesl i jejich herecký výkon na nadprůměrnou úroveň. Tenhle film jsem viděl poprvé tuším jako šestnáctiletý a byl jsem překvapen, že nějaký takhle kvalitní televizní film byl u nás natočen. Teď jsem ho viděl po pěti letech a svůj názor jsem nezměnil. Je to prostě dokonalá sonda do alkoholikova života, kterou pozvedl pan Menšík svým realistickým ztvárněním pana Káry. A nelze nepřipomenout, že na tento film navazuje neméně kvalitní pokračování Tažní ptáci, ve kterém exceluje po boku pana Menšíka Vlastimil Brodský. Ale Ikarův pád je pro mě prostě dnes už kultovní záležitost a zcela po právu uděluji pět hvědiček. ()

zette 

všechny recenze uživatele

Myslim, ze nebylo dostatecne ztvarneno Karovo piti, alespon ne tolik, jak se ve filmu resilo. Takhle a jeste mnohem hure pije kazdy "druhy" jouda. I cely den, ktery zacina vylitou vodkou do zachodu a pres synuv koncert, oslavu az po zranenou ruku ma radu trhlin... Co se tyce vztahoveho propletence, ten je vynikajici ve vsech smerech, stejne tak vykresleni kazde postavy, ktere davaji smysl. Herecke vykony jsou nadstandartni a kazdy herec svou postavu zahral vytecne. Razlova byla v 70.-80. letech velmi osobita herecka a typove marne hledam podobnou nasi herecku. Hezka hudba a zajimave interiery. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (13)

  • V 22. minúte Kára (Vladimír Menšík) predvádza bravúrne klavírne sólo. Na sebe ma strieborné sako. V ďalšom zábere, ktorý je iba na jeho ruky, vidno rukávy zlaté. V ďalšom zábere má už zase strieborné sako. (mbk19)
  • Když Menšík film po natočení viděl, tak mu dojetím nad svým výkonem vytryskly slzy z očí a řekl: „Kruci, to jsem to ale zahrál!“ (raininface)

Související novinky

Zemřel režisér František Filip

Zemřel režisér František Filip

09.01.2021

Ve věku 90 let zemřel český režisér a scenárista František Filip. Zprávu o úmrtí plodného tvůrce televizní produkce přinesla Česká televize. Absolvent pražské FAMU má k dnešnímu dni na svém kontě na… (více)

Reklama

Reklama