poster

Garderobiér

  • Velká Británie

    The Dresser

  • Slovensko

    Garderobiér

Drama

Velká Británie, 1983, 118 min

Režie:

Peter Yates

Scénář:

Ronald Harwood (scénář, divadelní hra)

Kamera:

Kelvin Pike

Hudba:

James Horner

Střih:

Ray Lovejoy

Scénografie:

Stephen B. Grimes

Kostýmy:

Rosemary Burrows
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • dopitak
    ****

    Přes veškeré kvality Alberta Finneye, někdejšího osamělého přespolního běžce Toma Courtenaye a jejich úžasných dabérů Oty Sklenčky a Václava Postráneckého se jedná o divácky velmi náročný film. Hlavně proto, že se ve filmu tak málo děje, a přitom je vyjádřeno tak mnoho, celý jeden život velkého umělce, který své profesi obětovat život. Velký koncert dvou velkých herců (2+2), který ale může začít postupně lézt na nervy. Má to ale sakra blbej konec.(25.5.2013)

  • Javert
    *****

    Fantazie. Finneyho výkon se u mě zapisuje mezi nejlepší, jaké jsem měl tu čest vidět. Právě jeho (a Courtenayův) festival herectví způsobil, že jsem byl po celý film schopen pouze zírat s otevřenou pusou a pokoušet se absorbovat nepopsatelnou sílu vycházející z každé scény, každého dialogu. Právě Finney, coby Sir, pak divákovi zprostředkovává absolutní dramatičnost, která si vypomáhá neokoukatelným shakespearovským prostředím, nesmrtelnými replikami a zejména pak maskou krále Leara, která o to víc zvýrazňuje Finneyův projev. Důkaz, že k dokonalému filmu stačí "málo". Zajímavý scénář a špičkoví herci. (P.S. Nutno vidět v originále!)(4.12.2010)

  • ivishka
    *****

    Nejdramatičtější film z divadelního prostředí, který jsem kdy viděla. Ochotný, obětavý a pohotový garderobiér Norman, který dělal skoro více než bylo v jeho silách pro divadelního odsloužilého principála a nedostal za to od nikoho žádnou pochvalu - v takových chvílích se do něj dokážu perfektně vcítit vím jaké to je být nedoceněný a osamocený. Norman si uvědomil jak moc pro něj ten náladový a nemocný stařík znamenal i když mu nikdy neřekl vlídného slova a pokaždé na něj jen křičel. Za dobrotu na žebrotu. Nakonec také krásně propletená linie děje dramatu Král Lear s divadelním životem, všeobecnou nervozitou která k tomu patří, starostlivá inspicientka.. Brilantní!!!Velice oceňuji výkon Toma Courtenaye!(9.2.2012)

  • mat.ilda
    ****

    Šokující poznání, že při současných komediích se můj smích podobá vynucenému skřehotání a u třicet let starého dramatu se doopravdy směju, vede k neomylnému svědectví o brilantním, téměř vyhynulém herectví na malém prostoru, jehož užaslým divákem jsem měla štěstí se stát. Poklona Shakespearovi, hercům i neviditelnému soukolí zákulisních profesí má jediného jmenovatele - lásku k divadlu, která každý rutinní úkon povyšuje na umění - jen sledovat samotné líčení krále Leara byla slast, v kombinaci s dialogy a asynchronním splýváním garderobiéra a herce trojnásobná. A jelikož má láska mnoho podob i mnoho projevů, neděste se, když těsně po vaší smrti někdo blízký prohlásí, že jste byl starej, sobeckej a hnusnej parchant, vyrovnává se tak se svou bolestí, protože vás přese všechno miloval...(21.5.2013)

  • gudaulin
    ****

    Poslední dny života hvězdy významného divadelního souboru v době 2. světové války, kdy byla kamenná divadla Londýna vystavena riziku bombardování a řešením se stal výjezd souboru na venkov, kde v provinčních štacích trávil se svéhlavým pozérským a afektovaným mužem nejvíce času úslužný garderobiér. Mistrovi slouží už 20 let a má pocit, že jen díky jeho péči se mistr dostal tak daleko a jen díkvy servisu, který svému pánovi poskytuje, divadlo dosud funguje. Když se to vezme kolem a kolem, britské divadelnictví přežívá především díky práci garderobiéra a jeho oddanosti. Protože divadlo poskytuje podporu ducha britskému lidu a jeho válečnému úsilí, na garderobiérovi závisí vlastně osud celé monarchie. Snímek, který ukazuje studii lehce patologické vztahové závislosti, se mohl snadno posunout do roviny temného psychothrilleru, nakonec ale zůstává především přehlídkou velkého klasického herectví shakespearovského stylu. Celkový dojem: 80 %.(1.11.2013)

  • - Autor předlohy Ronald Harwood napsal hru a scénář k filmu na základě svých zkušeností coby garderobiéra u známého shakespearovce Donalda Wolfita. (Javert)

  • - Tom Courtenay hrál postavu Normana již předtím v divadelní verzi Garderobiéra. V roce 1982 byl za ní dokonce nominován na prestižní Tony Award. (Javert)

  • - Původní divadelní verze běžela na Broadwayi od listopadu 1981 a byla reprízována celkem 200krát. (Javert)