poster

Panelstory aneb Jak se rodí sídliště

  • anglický

    Prefab Story

    (festivalový název)

Komedie

Československo, 1979, 96 min

  • ClimbVibe
    ****

    Docela zběsilý film. Chytilová získává body hlavně tím jak dělá vše po svém, občas balancuje na hraně stravitelnosti (myslím teď konkrétně skladbu a obsah záběrů, teatrální výkony herců), ale celkově ve vás snímek opravdu něco zanechá. Říkám si nakolik je snímek poplatný době, něco z něj přetrvává i dodnes. Na Panelstory se už podruhé asi nepodívám, ale hodnotím kladně.(2.7.2009)

  • Aleee89
    ***

    Jako satira to funguje dokonale. Kamera často dobře korespondovala se situacemi, byla místy subjektivní, rozlítaná, ale tak nějak tam prostě seděla. Střih výborný, nápadů habaděj, kakofonické tóny se střídají se zvuky sbíječky, žádná pro Chytilovou typická stylizace prostředí nebo kostýmů. Povahy lidí doplňují místní kolorit. No a samozřejmě nechybí nezbytné moralizování a kritika společnosti. Chytilová natočila v mnoha ohledech nadčasový film.(3.4.2012)

  • GilEstel
    ****

    Krutě nedoceněný film. Snad nikde jinde na vás silněji nedýchne dusná atmosféra socialistického sídliště. Drobné lidské příběhy odvyprávěné takřka neorealistickým přístupem. Stísněný překotně budovaný anonymní svět Husákovy panelové džungle. A tam kdesi uvnitř bloudí fragmenty lidských duší. V tomto prostředí u nás vyrůstalo přes 3 miliony lidí. 81%(3.10.2016)

  • sportovec
    ****

    Ne snadno uchopitelný pohled Chytilové mohl v tomto případě veškerou analytickou sílu svého pohledu-metody uplatnit na zvláště vděčném materiálu: stavbě panelového sídliště. Bizarní mozaika nejrůznějších lidských osudů není ani falešným idyličnem, ani úsměvným nadhledem jiných filmů té doby. Fakt, že sídliště byla stavěna a snad i zamýšlena jako velké noclehárny, notně pochroumal podobu i život všech našich měst a jejich obyvatel v té době. Někdy se nadsázka Chytilové může zdát až příliš vyhrocená, spíše bych však řekl, že za skutečností mnohdy zaostává. Určitě nadprůměrné dílo do jisté míry doplácí srozumitelností na akcentaci mozaikovitých postupů své autorky.(26.8.2007)

  • Autogram
    ***

    Rozostavané sídlisko so všadeprítomným blatom bez ciest a chodníkov, nedostupnosť čohokoľvek, pamätníci si to ešte pamätajú. Film je poskladaný z veľkého množstva postavičiek, smiešnych aj vážnych, každý si tam nájde svoju, alebo nájde aj seba, ak býval na sídlisku. Väčšina scén je príliš hysterická, strašne ukričaný film. –––– Já nebudu nikomu dělat služku.(7.2.2014)

  • - Kostýmy připravovala herečka Jana Břežková. (M.B)

  • - Námět režisérce paradoxně předhodil tehdejší ředitel Filmového studia Barrandov František Marvan, který nechtěl schválit režisérce jiné její projekty. Podtitul "Jak se rodí sídliště" byl režisérce vnucen. Nakonec se tématu chopila po svém se spoluscénáristkou Evou Kačírkovou, (jejíž manžel byl stavař a měl problematiku výstavby sídliště pod kůží) a přepracovali původní televizní scénář Kačírkové "Jak se státi tatínkem", který obsahoval děj s chlapečkem ztraceným na sídlišti. (BoredSeal)

  • - Starou paní v bytě si zahrála matka Věry Chytilové Štěpánka, starý bezzubý pán bloudící po sídlišti byl režisérčin soused z Tróje Antonín Vaňha. Dagmar Slivinskou, představitelku paní, která svede malíře pokojů, potkala režisérka v obchodním domě Kotva na eskalátoru. (BoredSeal)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace