Režie:
Petr ZelenkaScénář:
Petr ZelenkaKamera:
Miro GáborHudba:
Karel HolasHrají:
Ivan Trojan, Zuzana Šulajová, Miroslav Krobot, Nina Divíšková, Karel Heřmánek, Petra Lustigová, Jiří Bartoška, Zuzana Bydžovská, Jana Hubinská, Jiří Bábek (více)Obsahy(1)
Co to znamená „být normální“ ve světě plném bláznů? Petr (I. Trojan) je třiatřicetiletý letištní skladník, co žije ve světě, kde se v každém člověku ukrývá kousek toho bláznovství, nebo se každý vykazuje jistou odlišností, co někomu nemusí připadat úplně normální. Jemu samotnému občas doma ožívá nábytek a přivydělává si jako „voyer“ soulože svých sousedů Jiřího (J. Bartoška) a Alice (Z. Bydžovská), kteří by jinak nedošli uspokojení. Petrův otec (M. Krobot) je zase vyhaslý hlasatel týdeníků ze sedmdesátých let, pro něhož je jedinou životní zábavou pozorování objevujících se bublin na hrdle láhve piva. A matka (N. Divíšková), co z těchto důvodů neustále analyzuje duševní stav svého manžela, posílá přes Petra s patologickou touhou všemožné balíky humanitární pomoci do katastrofami postiženého světa. Petrovi o nic nejde, jen žít normálním životem a být šťastný. A byl by jím, kdyby se mohl opět vrátit ke své bývalé přítelkyni Janě (Z. Šulajová). Ale aby ji získal zpět, přichází se zcela ztřeštěnými nápady, kvůli kterým se pak dostává do jedné absurdní situace za druhou… Za vznikem snímku stála stejnojmenná divadelní hra Petra Zelenky, která měla premiéru na prknech Dejvického divadla v roce 2001 a byla přeložena do pěti jazyků. Režisér se ji poté rozhodl s téměř totožnou hereckou sestavou převést do filmové podoby a v roce 2005 vznikla divácky úspěšná hořká komedie oceněná dvěma Českými lvy – za zvuk a za vedlejší roli pro Miroslava Krobota. Autoři pak o díle, v němž se rozdíly mezi normálními lidmi a blázny stírají, říkají: „Skutečné šílenství je stejně vzácné jako genialita nebo absolutní sluch.“ (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (495)
Jeden z nejlepších českých filmů z poslední doby. Film oplývá až neskutečným množstvím skvlých hlášek a hromadou někdy skoro až geniálních scén. A všemu tomu kraluje perfektní Trojan, jeho scéna s mobilem ve skřínce nemá chybu. Bohužel ale tohle tempo film nevydrží celou dobu a tak jsou občas i hluchý místa, ale jinak naprostá spokojenost ()
Scénář: Petr Zelenka .. „To, jak žijeme je jedna věc a většinou se s tím nedá nic dělat ... “ Petr Zelenka, ve snaze splnit obsah názvu, servíruje epizody skutečného lidského pobláznění kolem středobodu daného postavou letištního skladníka, ztvárněného Ivanem Trojanem. Ten opět výborně zahrál další ze svých podivných postaviček, tentokrát byl ale zastíněn Miroslavem Krobotem, který je tak přízemní a rozvážný, až je to dokonalé. Příběh převážně brnká na absurdní strunu hořkého životního humoru, no závěr onu prostupující tragiku silně podtrhne. „ ... ale neměli by jsme ztratit kontakt mezi sebou. Tak ahoj.“ ()
Petr Zelenka mě tímto filmem lehce zklamal. Myslím, že je to zatím jeho nejslabší kousek. Myslím, že divadelní hra, která je v Dejvickém divadle neustále vyprodaná musí být skvělá. Jenomže film není divadlo a to se na tomto díle podepsalo. Dosti scén působí divadelnicky. Taky u vtipů je rozeznat, kdy jedna postava druhé nabíjí na smeč. Nelze ani hodnotit herecké výkony, protože Trojanova role nai žádný herecký výkon prostě nevyžadovala. Výseldný film je prostě série obyčejných šílenství, nevyrovnaně humorných vtipů, ale ve výborném provedení. ()
Velmi povedený film. Přijde mi, že Ivan Trojan má obličej i mimiku na to, aby vždy zazářil jako nějaká podivná, osamocená a ztracená existence. A to je dobře. Protože někdy můžeme mít pocit, že těch "obyčejných" lidí je kolem nás až moc a vždycky potěší takový snímek, ve kterém je ukázáno, že pokud si připadáme "jiní", podivní či osamocení, tak jsou lidé, kteří jsou na tom stejně. A že jich určitě není málo:) ()
Režisér a scénárista Petr Zelenka se v oceňované divadelní hře Příběhy obyčejného šílenství vrátil ke svému emblematickému tématu – příběhům malých lidských "odchylek" až úchylek. Po ohlasu v Dejvickém divadle přesunul osudy svých hrdinů i na plátna kin a nabízí se otázka, zda dobře udělal. Většina těch, kteří hru shlédli, tvrdí, že ne. Popravdě, tomuto názoru se nedivím, ač jsem zmíněný kousek neměl tu čest shlédnout. Filmová verze má velmi silnou a působivou kostru v podobě ústředních postav (výtečné herecké výkony všech zúčastněných samozřejmostí!) a několika opravdu brilantně napsaných epizod a pak poněkud přebytečnou svalovinu složenou převážně z věcí, kterou si vynutilo filmové zpracování. Přemíra obrazu na úkor pointy, zbytečná rozvleklost a ztráta koncentrace, která je pro příběh jednoho normálního blázna klíčová. Film ztrácí zejména ke konci intenzitu i bezprostřední kontakt divák–postava, který do té doby zejména výtečný Ivan Trojan dokáže udržet. Přesto je výsledek poměrně působivým spojením typického Zelenkova sarkasmu a citu pro absurdno i "všední" tragiku. Podle mého ale Příběhy obyčejného šílenství nedosahují kvalit trochu podobně laděných Knoflíkářů, kteří byli jaksi... filmovější. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (29)
- Snímek po zaváhání České televize film spoluprodukovala TV NOVA, která měla po úspěšném seriálu Pojišťovna štěstí (od r. 2004) či další sérii Redakce (od r. 2004) ve své stáji i Renčův Román pro ženy (2004), natočený podle předlohy Michala Viewegha. (imro)
- Petr Zelenka natočil adaptaci vlastní divadelní hry, která se s úspěchem hraje v pražském Dejvickém divadle od listopadu 2001. Kromě toho, že ji nastudovala další česká divadla, mají ji v repertoáru soubory v Polsku a Slovensku. S nastudováním nitranského Divadla Andreje Bagara však Zelenka moc spokojený nebyl. (imro)
- Režisér Petr Zelenka nejvíce těžil z povídek "Deka," "Láska za 17,50," "Problém s hlavou" a dalších z povídkových sbírek "Erekce, ejakulace, exhibice a další příběhy obyčejného šílenství," "Všechny řitě světa i ta má" a "Těžký časy" amerického autora Charlese Bukowského, přičemž v titulcích o zdrojích inspirací nepadne ani zmínka. (Jaroslaf)
Reklama