Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1798 a na pochmurném zámku, daleko od jeho milovaných Benátek, se pomalu chýlí ke konci život jednoho z nejslavnějších mužů osmnáctého století. Muže, který procestoval celou Evropu, který se jednu chvíli topil v bohatství a stýkal s nejvlivnějšími lidmi své doby - papežem Klementem XIII., Voltairem, Rousseauem, Mozartem - aby to vše dokázal v mžiku zahodit a proměnit se v psance, chudšího než kostelní myš. Dobrodruha, který byl snad vším: houslistou, knězem, hráčem, vězněm, spisovatelem... Ale především a zejména milovníkem, svůdníkem, jemuž žádná žena neodolala. Jenže to všechno už je dávno, dávno pryč. Všechny, které znal a miloval, si už Bůh povolal k sobě, jediné, co mu ještě zbylo, jsou vzpomínky. Vzpomínky, které klade na papír ani ne tak v naději, že je bude někdo číst, jako spíš sám pro sebe, aby alespoň na chvíli, v duchu, unikl z nepříliš přátelského prostředí do jiného, vlídnějšího světa. A pak do jeho života náhle, nečekaně ještě jednou vstoupí žena: služka Edita, jejíž mládí a bezprostřednost dokážou ve starém muži vykřesat zdánlivě dávno uhaslou jiskřičku citu... Giacomo Girolamo Casanova (1725-1798), jehož jméno se stalo synonymem svůdníka, si svou pověst zcela jistě zasloužil. Na rozdíl od mnoha jiných známých či neznámých prostopášníků a tak trochu proti zvyklostem své doby mu však nikdy nešlo jen o sebe. Nikdy žádnou ženu neznásilnil, vždy dbal na to, aby předmět jeho touhy měl ze vzájemného vztahu stejné potěšení, jako on sám. Dokládá to jeho autobiografie Histoire de ma vie, kterou někteří puritáni považují za pornografii (a možná ne tak docela neprávem, neboť Casanova dokázal svá milostná dobrodružství popisovat velice otevřeně a do nejmenších detailů), jiní v ní ovšem vidí mistrovské dílo a fascinující zdroj informací o životě společnosti v době Osvícení.
Dobrodružný život slavného svůdníka už mnohokrát inspiroval filmové a televizní tvůrce, v jeho roli se dodnes vystřídala řada známých a oblíbených herců: od Alfréda Deésyho (zároveň i režiséra vůbec první filmové adaptace Casanovových pamětí z r. 1918) přes Bélu Lugosiho, Donalda Sutherlanda, Franka Finlaye až po Richarda Chamberlaina. V nejnovější britské verzi se na obrazovce objeví hned dva Casanovové: v roli starého, životem zlomeného muže exceluje Peter O'Toole, mladého Casanovu hraje s nemenším zápalem a úspěchem David Tennant (Devět a půl minuty, Harry Potter a Ohnivý pohár). (Za zmínku stojí ovšem i to, že britští tvůrci si tentokrát příliš nelámali hlavu s historickými reáliemi. Konkrétně se skutečností, že poslední léta svého života strávil Casanova na duchcovském zámku vévody Valdštejna. Poslední Casanovův azyl, který se na obrazovce v několika záběrech objevuje, nemá s Duchcovem nic společného ani omylem, což může českého diváka maličko pobouřit. Nicméně odpusťme Britům tuto drobnou historickou nepřesnost, která naštěstí nic neubírá na zajímavosti a atraktivitě celého díla.) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (38)

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Mohl to být krásný a zajímavý film, kdyby tam nebylo pár hloupých chyb. Nikoliv historických, ale zaspala scriptka nebo ten, kdo obsazoval role. Tak zaprvé : je hloupé, jestliže hraje starého Casanovu Peter O'Toole s příslovečně modrýma očima a mladého Casanovu hraje hnědooký mladík, který se tváří povětšině ve filmu jako odkvetla kapusta na záhoně. (Mohli mu dát modré kontaktní čočky). Mě tedy sexy vůbec nepřipadal, protože Casanova oslňoval ženy duchem a charmem a výřečností, což tady úloha herci vůbec nepředepisovala. Za druhé: jestliže syn Casanovy v 10.letech má normální ústa a rty, pak jako 20.letý nemůže mít rozštěp patra. S tím se dítě rodí a je to defekt, který se operuje ihned po narození a následky jsou vidět celý život (pokud si je dotyčná osoba nezakrývá knírem), ale i tak jsou rozpoznatelné. Za třetí : Casanova zemřel u nás na zámku Duchcov, kdy tam v plné parádě "královal" Waldstein (Valdštejn) a nikoliv na nějakém pochmurném hradě, kde byl zavřen jako nějaký ubohý přiživník šlechty. Mě takové nedomyšlené věci vadí a Velká Británie spolu s panem režisérem Folksonem by se měla dějepisem zabývat trochu více, pokud chce úspěšně točit historické filmy. Anebo pak místo historická komedie by se měl film nazvat historické sci-fi. Dávám filmu 4* ale jenom kvůli tématu a věřte, že s velkým sebezapřením. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Bez zbytečných výlevů, bez přepudrovanosti a bez trapných dialogů. Nebýt nevydařené postavy potomka ve druhé části, byl by to jeden z vrcholů televizní tvorby. Peter O'Toole je parádním Casanovou a Rose Byrne jako jeho spasitelka něžným kvítkem v jeho životě, jak on sám říká "plném hnusu". Navíc ústřední motiv pravé lásky na celý život je díky Tennantovu božskému elánu nádherným sentimentálním ždímačem slz a reálným příběhem zároveň. ()

Reklama

Puddle 

všechny recenze uživatele

Už začátek, kdy se úžasně výstřední a sebevědomý David Tennant uvádí do role největšího svůdníka všech dob útěkem před rozhněvaným manželem svým: „If you could do what I could then you would do it too. But you can´t.“ dává tušit, že oproti většině stupidních TV filmů, s jakými má člověk „čest“ například na Primě, je tohle dílko naprosto o něčem jiném. Casanova je parádní jízda, která neztrácí ani na chvilku, je vtipný i smutný a dokáže zvednout ze židle v obou rovinách a vůbec nevadí, že inspirován životem skutečného Casanovy je velice volně. Parádní Tennant a Shaun Parkes jako jeho správně přidrzlý sluha, skvělá Rose Byrne a všichni další. Co si film nemůže dovolit oproti zpracování s Heathem Ledgerem do rozpočtu, to bohatě vynahrazuje skvělými dialogy a scénářem celkově, kvalitativně bych jej klidně přirovnal i třeba k takovému Amadeovi. Jediná věc, kterou bych vytknul, je to, že Casanova vypadá v rozmezí nějakých dvaceti či třiceti let pořád stejně (mohl si nechat alespoň narůst vousy nebo tak něco). ()

sallyann 

všechny recenze uživatele

Jako bych sledovala 2 filmy v jednom. Mládí Casanovy bylo něco komedií, pornem a dramatem (A TO SE MI MOC LÍBILO) a stáří bylo jen dramatické. Mladý Casanova byl k sežrání :o) a jeho sluha ho skvěle doplňoval. Pokud jde o starého C. tak Petera O´Toolea moc nemusím (i když uznávám, že jeho kvality jsou nepopiratelné). Nelíbilo se mi, že nedokázali Casanovu udělat starším (prošel si vězením, měl dospívajcího syna a pořád vypadal jako jinoch). A mladý Giaco byl dost ošklivý - trošku přehmat vedle! ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Kto si potrpí na stredoveké historické kostýmy, tak si príde na svoje. Anglická verzia príbehu Casanovu je zaujímavá spôsobom rozprávania vďačnej poslucháčke mladej kuchárke a tiež pomerne svižná. Čierny sluha všetko vhodne dopĺňa a prináša vtip aj pri nečakaných situáciách. Za nič viac ako bežnú komédiu by som to ale nepovažoval. Záver je očakávaný, ale podaný na môj vkus príliš pateticky ()

Galerie (12)

Zajímavosti (2)

  • Představitel mladého Casanovy, hnědooký David Tennant, nosil během natáčení modré kontaktní čočky, aby měl barvu očí jako představitel starého Casanovy Peter O'Toole. (banrun)

Reklama

Reklama