Reklama

Reklama

Existuje tajemství, kvůli kterému byste zabíjeli? V tomto napínavém a vzrušujícím thrilleru od režiséra Christophera Nolana uvidíte Hugh Jackmana a Christiana Balea v rolích dvou soupeřících kouzelníků, jejichž snaha předčít jeden druhého se změní ve smrtelnou past. Scarlett Johansson jako půvabná asistentka se stane figurkou i hráčem v jejich soupeření. Skvěle obsazené vedlejší role v čele s Michaelem Cainem a Davidem Bowiem. Geniální příběh a úžasný zážitek. Přichází Dokonalý trik, pozorně se dívejte. (Magic Box)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (2 141)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Christopher Nolan natočil znovu po formální stránce dokonalý film, ale tentokráte nedokázal vystavět především strhující příběh, pravda, souboj dvou rivalů na poli magie je sice nosný, ale přes všechny ty brilantní posuny dějových os a skvělé herecké výkony mne trochu nudil, vyzněl totiž tak trochu akademicky. Nolan tradičně nestavěl svůj příběh lineárně, ale použil dvě dějové osy, přičemž jedna následuje v určitém zpoždění druhou a doplňuje a interpretuje dříve zjevené věci a okolnosti. Pakliže ale scénárista a režisér v jedné osobě (motiv dvojnictví si vysvětlíme na konci komentáře) použil příměr magie k filmového umění a obé se mu prolíná v metonymickém propojení, pak zachyboval v poslední části výstavby svého kouzelnického filmového triku, totiž při tzv. ,,vrcholu" - natočil tak doslovnou a zároveň nevěrohodnou pointu, že ta zkazila dojem z předváděného čísla. Dokonalý trik je zajímavým dramatem, ale pro znalého diváka odkryl tenhle trik něco, co už dávno ví - že stejně jako existují dvojníci v tomhle filmu, tak podobní se pohybují i na druhé straně kamery, v reálném světě, jen veřejnost často vnímá toho viditelnějšího coby jediného - přesně jako při kouzelnickém představení. Ale svět kinematografie je takovým kouzelnickým číslem. Bratři Nolanové by o tom mohli vyprávět (především pak Jonathan Nolan)... Každopádně tenhle motiv byl dotažen k dokonalosti jinde, kupříkladu v Kaufmanově Adaptaci, kde je hlavně postmoderně nejednoznačný, tenhle Dokonalý trik úplně dokonalým nebyl... Podobné filmy: Iluzionista ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Stejně jako zkušený kouzelník, také Nolan ví, že divák chce být klamán, což z Dokonalého triku dělá vzorový film o tom, proč sledujeme filmy. Film, který vás přechytračí, ale ještě jej za to budete mít rádi a budete jej chtít vidět znovu (a znovu a znovu…). Z narativního hlediska jde o jednu z největších diváckých slastí, jakou hollywoodský film ještě dokáže nabídnout, aniž by přestal být uživatelsky přístupný. Dokonalý je Nolanův trik také v tom smyslu, že k jeho plnému pochopení, zřejmě zahrnujícímu tvorbu složitých diagramů (pro začátek doporučuji analýzu funkce zvuku v Umění filmu), se hodí mít pár vysokoškolských titulů, ale nadšený a spokojený bude po vyložení všech karet i divák zcela nepřipravený, vyžadující „pouze“ inteligentní zábavu. Dva střídající se vypravěči, kteří jsou si vědomi existence toho, ke komu vyprávějí, nás v průběhu celého filmu paralelně staví před hotový trik a zároveň provádějí jeho dekonstrukci. Odhalují nám dost na to, abychom toužili vědět víc, ale zároveň nikdy ne tolik, abychom před nimi měli náskok a dokázali jejich trik prokouknout. Každý z těchto vypravěčů svému posluchači/čtenáři/divákovi z odlišného důvodu něco podstatného zatajuje, takže známe buď výsledek, ale nikoliv průběh akce, nebo opačně. Podsunutí informace, která je nepravdivá nebo neúplná, vytváří napětí a vzbuzuje naši touhu dozvědět se, jak to bylo doopravdy. Nolan je však dost mazaný filmař, aby nám celou pravdu až do konce neodhalil, protože v zásadě sice jde o „čistou vědu,“ ne ovšem zbavenou veškeré magie (znal Borden Teslův vynález dřív než Angier? A hlavně – použil jej?). Příběhy vyprávěné nespolehlivými vypravěči, občas zapuštěné do jiných příběhů, návraty do různě vzdálené minulosti, dvojníci… bez toho, aby byly jednotlivé časové roviny odlišené například barevností obrazu (jako v Mementu), díky čemuž do sebe ovšem jednotlivé části zapadají s větší elegancí. Přesto jde o film maximálně srozumitelný, v němž díky určitým rekvizitám, postavám (nebo tomu, jak dané postavy vypadají) či voice-overu (upozorňujícímu nás, že sledujeme subjektivní převyprávění skutečnosti) není tak těžké se zorientovat, který si od prvních minut připravuje podloží pro své klíčové zvraty navracejícími se motivy duality („Ale kde je jeho bratříček?“), konfliktu mezi iluzí a skutečností a nestabilní identity a jehož fabule v mnohém reflektuje to, oč se nejen v tomto konkrétním snímku, ale napříč celou svou filmografií snaží sám Nolan – být lepší než konkurenti, vymyslet něco nového, s čím si budou ostatní lámat hlavu, posunout úroveň triku (resp. triků) zase o kus dál. Ani opakovaná sledování, během kterých si uvědomíte, jak zručně Nolan využívá stylistických nuancí (přeostřování, způsob rámování určitých figur) a jak elegantně každý detail zapadá do celku (svůj narativní význam zde má i odpověď na otravné „Do You love me?“) a jak věrně struktura filmu kopíruje úvodní přednášku Michaela Cainea o třech fázích kouzelnického triku, vám neumožní tenhle intelektuálně stimulující duel dvou kouzelníků, kteří se umění oddali natolik, že jsou pro něj ochotni žít i umírat, prokouknout skrz naskrz. 90% Zajímavé komentáře: betelgeuse, Nick Tow, mm13, July, tomo41, Vindemiatrix () (méně) (více)

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Jste kouzelník, ne čaroděj. Když si neušpiníte ruce, nemůžete dosáhnout nemožného." Neumím vytáhnout králíka ani jinou havěť z klobouku, spojit čínský kruhy ani proměnit Coca colu v Pepsi, ale kouzelníci vždy probudí mou zvědavost. A tady jsou hned dva a pohybují se někde na tenký hraně mezi dokonalým trikem a opravdovým kouzlem. Jejich čarování mě hrozně bavilo, ale mimo vystoupení jsem až tak moc zábavy nenašel. Výjimkou je samozřejmě takřka zapomenutý génius Nikola Tesla, o němž bych si dovolil odcitovat větu z knihy Tesla World: "Mezinárodní koncerny nedopustí průmyslové využití Teslových objevů, aby tím neohrozili svou existenci." A já bych hrozně chtěl umět vykouzlit ohromný dav lidí, kterej majitele těchto koncernů bude defenstrovat z oken jejich mrakodrapů. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Nolan tentokrát natočil film, který se obvykle označuje jako "poctivé řemeslo". Nenapadá mě lepší výraz pro to, že velké zvraty se sice konají a není jich málo, ale žádný vám nevyrazí dech. Jistě, Nolan vás tahá za nohu tak, abyste si mysleli, že je vám to celé jasné a ono je to zatím celé takové jakési onaké. Tleskám práci s postavami, přesněji řečeno tomu jak se nevyhnutelně s vývojem příběhu mění vztah diváka k hlavním hrdinům. Tleskám i skutečně brilantní sci-fi vložce, která otvírá rozměr vztahu iluzionistické "magie" a "skutečné" magie, jakož i Davidu Bowiemu, jehož pan Tesla jako by si na chvíli odskočil z nějaké extrémně seriózní Verneovské variace. Myšlenka "když dva dělají totéž, není to vždy totéž", teorie kouzelnické práce mistrně podaná Michaelem Cainem, skvěle scénáristicky skloubená témata a pár dalších věcí, které se bez nežádoucího vyzrazování děje nedají ani nazvat - a přece jen to někde drhne. Přes všechny vyjmenované (i nevyjmenované) klady není výsledný efekt tak působivý jako u jiných Nolanových filmů a Scarlett Johanssonová tu taky tak nějak hraje jen proto, aby hrála. Poslední dějový veletoč už byl podle mě trochu přes čáru, no zkrátka tentokrát to na plný počet není. Je to "jen" na velmi solidních osmdesát procent a poznámku, že stále je co objevovat a obdivovat. Nakonec mě Prestige o své dokonalosti třeba přesvědčí. Update 2013: Anebo taky nepřesvědčí. Viděl jsem to šestkrát, s dabingem i bez, opravdu mě to baví, ale je to pořád "jen" ta osmdesátka. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Jsem nadšený. Mám rád filmy silně emocionální i ty, u kterých člověk musí hodně přemýšlet. Dokonalý trik spojuje obojí, má atmosféru jako hrom a velmi rafinovaný scénář, jehož záhady mě bavilo luštit a díky kterému na tenhle biják zajdu minimálně ještě jednou. Posedlost obou hlavních hrdinů je doslova hmatatelná, skvěle jsou obsazené i vedlejší role - zejména David Bowie je i na malé ploše dokonale uhrančivý. Ke kouzelníkům jsem nikdy žádný zvláštní vztah neměl, ale už po Iluzionistovi mě začali zajímat a nyní díky Nolanovi obzvlášť. P.S. Se závěrečnými titulky se rozjíždí omamná "Analyse" od Thoma Yorkea. Je to symbolická třešnička na výtečném dortu. ()

Galerie (74)

Zajímavosti (57)

  • Hugh Jackman (Robert Angier) ke svému kontaktu se světěm opravdových kouzelníků řekl: "Pracovali jsme se dvěma, s Rickym Jayem a Michaelem Weberem. Hodně nás naučili o stylu a o kouzelnickém druhu herectví a samozřejmě došlo i na nějaké ty triky. Bohužel jich neylo moc. Po pár týdnech jsem si Rickymu stěžoval, že mám dvě děti, takže půlka mého života se odehrává na nějakých oslavách, a tam je spousta drobotiny, která bude hrozně zklamaná, že neumím víc, než je ve filmu. Zákeřně jsem na něj tlačil, jako to jen šlo, ale bylo to jako bušit do zdi. Nepustil ani chlup. Ale setkal jsem se i s dalšími kouzelníky a můžu vám říct pěknou historku. Byli jsme s manželkou v Las Vegas na představení Davida Copperfielda a on nás pak pozval k sobě. Říkal, že má muzeum. Takže jsme nasedli do jeho auta, byla to taková dlouhá zlatá limuzína, a zastavili uprostřed bizarní zapadlé ulice na kraji města. Nikde ani živáčka. Vystoupili jsme a koukáme, že jsme před něčím, co vypadá jako ne právě prosperující sex showp. David ho odemknul, vešli jsme dovnitř a hodně zmateně jsme na sebe s manželkou pokukovali. Vůbec jsme netušili, která bije. A David povídá: 'Zmáčkni té figuríně bradavku!" Tak jsem to udělal - vy byste to udělal taky - a najednou 'vžum!'. Otevřely se dveře a prošli jsme do neuvěřitelného skrytého muzea, velikého asi jako čtyři fotbalová hřiště! Byla tam neskutečná sbírka kouzelnických rekvizit. Původní Houdiniho nádobíčko! David pro nás pak ještě asi hodinu dělal soukromou show." (NIRO)
  • Na otázku, zda jsou režiséři kouzelníky, Christopher Nolan odpověděl: "A kouzelníci jsou režiséry. Když jsem se s několika kouzelníky setkal, došlo mi, jak podobná je jejich práce práci filmaře. Ve chvíli, kdy vám to dojde, začne vám svým způsobem docházet, jak vlastně dělají to, co dělají. Jen to má odlišnou formu. Povídal jsem si s Davidem Copperfieldem o těch jeho megailuzích, jako je zmizení sochy Svobody a podobně. To jsou obrovské produkce. Příprava každé z nich mu zabere tak dva roky a podílí se na ní několik stovek lidí. Je to velmi, velmi podobné filmu. Vymyslíte pokud možno rafinovanou zápletku, hledáte způsob, jak ji zrealizovat, a nakonec ji s velkým úsilím uskutečníte." (NIRO)
  • Barva oblečení hlavních i vedlejších postav byla schválně tlumená z důvodu kontrastu např. černé a bílé barvy. A také z důvodu, aby vynikly obličeje herců. (Charpy)

Související novinky

Tvůrce Westworlu natočí pilot Falloutu

Tvůrce Westworlu natočí pilot Falloutu

09.01.2022

Jonathan Nolan, bratr slavnějšího Christophera Nolana a zároveň zkušený televizní veterán, jenž má na kontě věci typu Lovci zločinců nebo v titulku zmiňovaný Westworld a rovněž pomáhal psát scénáře k… (více)

Jaký dostal Nolan rozpočet?

Jaký dostal Nolan rozpočet?

23.06.2019

Režisér Christopher Nolan se za poslední roky vypracoval do pozice, kdy je vlastně úplně jedno, co se rozhodne natočit, domovské studio Warner Bros. mu na to totiž dá takový rozpočet, jaký si řekne,… (více)

Kouzelník a herec Ricky Jay zemřel

Kouzelník a herec Ricky Jay zemřel

25.11.2018

Známý pro svoji kariéru profesionálního kouzelníka a herce z filmů a seriálů jako např. Hříšné noci nebo Deadwood, muž mnoha talentů Ricky Jay zemřel ve věku 70 let. Detaily úmrtí zatím nebyly… (více)

Zemřel zpěvák a herec David Bowie

Zemřel zpěvák a herec David Bowie

11.01.2016

Nikola Tesla z Dokonalého triku, Pilát Pontský z Posledního pokušení Krista nebo Thomas Jerome Newton z Muže, který spadl na Zemi. Včera nás v 69 letech opustil legendární zpěvák David Bowie a… (více)

Reklama

Reklama