Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 087)
'30 Days of Night' mi naháňal hrôzu dlhé dve hodiny. Ďalší z novodobých horrorov, ktorý na nahnanie strachu naplno využíva možnosti dnešných grafických a audiovizuálnych efektov. Čo chcem ale vyzdvihnúť je, že nenecháva všetko na pospas chlapcom zo štúdia a naplno sa hrá s temnou atmosférou temnej aljašskej noci. Hrôzu číhajúcu za každou dunou piesku som cítil na vlastnej koži a záver sa so mnou hral ako s bábikou. Režisérovi som síce každou minútou v prvej polovici filmu nedával veľké šance, že tak skvelo rozbehnutú partičku udrží v tak dobrom tempe až do konca, ale on mi to každou prebiehajúcou minútou v druhej polovici patrične vyvracal. Herecká snaha vôbec nevyšla navnivoč, to že sa posádka pod velením režiséra Davida Sladea naozaj snažila, bolo na výsledku badať. Idelány námet na pokračovanie, avšak vôbec nebudem sklamaný, keď žiadne nevznikne. Škoda kaziť tak príjemnú jednohubku. 80%. ()
„Toto nás nemôže vystrašiť.“ – „No, mňa možno trocha áno...“ Hoci som od začiatku vedel, o čo v príbehu pôjde, bol som napnutý, bavil som sa, tešil som sa a možno som sa miestami aj bál, čo je v dnešnej ére (hororov, ktoré nie sú strašidelné) vec, ktorú si vážim. Poctivý upírsky horor (a to upírov nemám rád), ktorý sa môže pochváliť prekvapivo kvalitným hereckým obsadením (predovšetkým strapatý Mark Boone Jr. v nečakane kladnej úlohe), vynikajúcimi „minimalistickými“ maskami (vampíri vyzerajú desivo aj bez toho, že by to maskéri s líčením zbytočne preháňali), príjemne hardcore scénami (sekera) a originálnym umiestnením deja do fascinujúceho aljašského mestečka, noriaceho sa do 3O dní trvajúcej noci. Občasná absencia logiky (naozaj sa v závere pozornosť od horiaceho auta nedala odlákať jednoduchším spôsobom?) mi neprekážala až tak, ako v iných filmoch. ()
Rok 2006 měl nekompromisní řezničinu Hory mají oči, což byl nejvydařenějši hororový remake a nejlepši horor toho roku, 30 dní dlouhá noc je nejlépe uchopenou adaptací comicsu za poslední roky a nejlepšim hororem roku 2007. (Aniž by obsahovala jakýkoliv sociálně-politicko-kritický osten, stačí metažanrová podívaná par excellence). Rodriguez, Snyder a Satrapiové by se povinně měli podívat, jak se adaptuje comics do filmové podoby, přičemž se zachová jeho look a přeloži se jedna řeč (komiksová) do té druhé (filmové) a dynamika a drajv se neztratí, navíc všechny odchylky od comicsu jsou k dobru věci a děj i postavy v něm dělají plastičnějšim(i). Chce to přitom jenom tak málo: trochu saturovat barvy, začit ustavujícím velkým celkem, poté prostřihnout na pečlivě komponovaný záběr s chytrým rámováním a dle comicsového políčka rozestavenou postavou a dát kameře volnost a hybnost, nechat ji propojit dvě políčka do jednoho promyšlenou jízdou. _____ S čistým svědomím můžu řict, že takhle povedená upířina tady nebyla od Near Dark, upířina, která si je vědoma svého předobrazu a silně z něj těží v budování heterosexuálního vztahu hlavní dvojice, jenž je obrácen na ruby, a takhle atmosferická a nekompromisní podívaná tady nebyla od Mlhy. Co sejde na tom, že dialogy jsou horši a plné klišé, když je pronášejí herci, kterým to - a překvapivě včetně zarosteného Harttneta - věřim a co na tom, že ty přechody mezi jednotlivými dny ubírají filmu na efektivitě, když hororů, v nichž patnáctiletí kluci sekají o dobrou polovinu let mladšim holčičkám hlavu sekyrou, je tak zatraceně málo... ()
Upíří kovbojka, upíří akce, upíří romantika a snad dokonce už i upíří porno. Tvůrci seriálů a filmů slovo upír taky vycucali uplně dokonale. Líp by to ani nešlo. Jediný štěstí má tenhle film. Že ho natočili už před třemy lety v době, kdy na slovo upír plno lidí začínalo být alergičtí, ale ještě se to dalo. 30 dní dlouhá noc je ale výborná akční řezba, kde se každou vteřinu něco děje a příběh se jen tak nezastaví. Hodně mi to také připomíná film Věc. Ať už krajina, nebo humusný záběry na zetlelý těla po cestě. Některé záběry jsou ale geniální a připomenou mi hraní nějakých těch klasických RPGček z pohledu z vrchu. Dokonce. Nicméně se s upíry vypořádal se vší úctou. Líp by to ani nešlo a ten konec...lahoda sama. ()
V Pasti se mi líbilo, 30 dní dlouhá noc mě téměř nadchla. Proč jenom téměř? Protože závěr byl tak trochu málo uvěřitelný a poslední scéna do tohoto typu filmu vůbec neseděla. První půli ale nemám co vytknout - perfektní atmosféra, děsiví upíři, fungující lekačky, ostrá sekera... Jeden z nejlepších hororů letošního roku a zasloužených 85%. Horror movie of the year ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (22)
- Josh Hartnett (Eben Oleson) nevyužíval služeb kaskadéra a Melissa George (Stella Oleson) většinou sama řídila, když to scénář vyžadoval. (Tereza666)
- Upíři tentokrát vysáli z amerických diváků celkem 39,6 milionu dolarů. Celosvětové tržby pak byly 75,5 mil. (NIRO)
- Řada záběrů vznikla metodou "day-for-night" (u nás se vžil název "americká noc"), při níž se za denního světla natáčí noc. (Chatterer)
Reklama