Režie:
Brian HelgelandScénář:
Brian HelgelandKamera:
Ericson CoreHrají:
Mel Gibson, Gregg Henry, Maria Bello, Bill Duke, Deborah Kara Unger, John Glover, William Devane, Lucy Liu, David Paymer, Sally Kellerman, James Coburn (více)Obsahy(1)
Dvaja profesionálni zlodeji, Porter a Resnick, naplánujú jednorazovú akciu priamo v uliciach mesta, pri ktorej by mohli zinkasovať až pol milióna dolárov. Úspešne olúpia čínsku mafiu o 140 tisíc, no keď má prísť k deleniu peňazí, všetko sa zvrhne. Resnick kvôli finančným pohľadávkam syndikátu svojho parťáka podrazí a tým ho pripraví nielen o polovicu peňazí, ale aj o život... aspoň to si všetci mysleli. Porter sa však vracia – drsnejší a neústupnejší ako kedykoľvek predtým. A chce svoj podiel.
Dlhých sedem rokov museli diváci čakať na pôvodnu verziu temnej kriminálky ODPLATA, ktorá bola v roku 1999 prestrihaná na požiadavku producentov, ktorí považovali Helgelandov režijný debut za príliš brutálny. Scenárista oscarového L.A. CONFIDENTIAL bol z pozície režiséra vyhodený a nahradený Johnom Myhrem, ktorý znova natočil tretinu filmu. Nová a vylepšená ODPLATA je výsledkom niekoľkoročnej práce Briana Helgelanda, ktorý chcel divákom predstaviť svoj film – v takej podobe, akú mali zhliadnuť už pred rokmi. (Visáč)
(více)Recenze (246)
Jiný přístup, jiný film. Je mi jasné, proč si Helgeland léta tvrdohlavě prosazoval svoji verzi, i když ta původní došla tak dobrých ohlasů. Jeho vize Porterovy cesty se nese v podstatně temnějším duchu (i když tu nejsou „tři malá prasátka“). Zmizel modrý filtr, zmizely voicovery, zmizel Kris Kristofferson a posledních třicet minut (pro verzi z 99tého bylo po odvolání Helgelanda přetočena téměř polovina filmu). Zatímco sestřih z 99tého tíhne zvoleným stylem spíše k tarantinovkám a ritchiovkám, Director's Cut je čistá noir záležitost, která mi svým finále připomněla excelentní přestřelky z Neúplatných. Vzniká tak unikátní situace, kdy máme dva filmy na jedno téma, s jedním základem a mnoha stejnými scénami a přesto jsou oba filmy ve výsledku naprosto rozdílné, co se fílingu týče a oba jsou naprosto vynikající… něco podobného ve filmové historii nepamatuju. ()
Zmizely modré filtry (vznikla tak syrovější atmosféra), zmizely otravné monology, zmizel otřesný Kristofersson, zmizel pomuchlaný a nereálný konec s bombou pod telefonem a porodem skrz sedačku. Místo toho se objevila temná gangsterka se surovým koncem. Syrovější, atmosféričtější, jednodušší. A s lepší hudbou. Jestli jsem dával původní Odplatě pět hvězd, téhle DC bych musel dát šest. P.S. Kuva lidi, TOHLE je ta PŮVODNÍ verze!!! Ach jo. ()
,,TAKŽE CO MÁŠ V PLÁNU, PORTERE?“ … ,,DOSTANU ZPÁTKY SVÝ PRACHY“… /// Drsnej týpek, kterej nejen ví co chce, ale i jak toho dosáhnout!... Dokonalá Noirovka, se vším, co k tomuhle žánru patří a Melouš, vzpomínající na lepší časy. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Knihu ,,The Hunter“, kterou v roce 1962 napsal Donalda E. Westlake, jsem nečetl. 2.) Zase se přesvědčím, že píchat Lucy Liu byla fakt nebezpečná záležitost. 3.) Thx za titule ,,fridatom“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ * ()
Většina režisérských verzí se od originálu moc neliší, ale ODPLATA je tedy rozhodně jiná. Připomnělo mi to Beznaděj a Strážce zákona, knižní experiment Stephena Kinga, který chtěl dokázat, že stačí změnit pár věcí a příběh je rázem jiný. PAYBACK: STRAIGHT UP a původní ODPLATA se moc porovnávat nedají. Obě jsou výborné, ale jedna má něco co ta druhá ne a ta druhá má něco co nemá ta první (změní se kamerový filtr, zmizí komentář hlavní postavy, konec je úplně jiný atd. atd.). Hlavně postava Portera dostává jiný rozměr a podle mého skromného názoru patří k nejlepším rolím Mela Gibsona. Možná že je i nejlepší. Jsem rád, že se Helgelandova "původní verze" přece jen dostala ven. Byla by to totiž velká škoda, kdyby na ni ve skladišti jen padal prach. ()
Výborná krimi. Minimalistická, jednoduchá a přímočará. Je to navíc celé hozené do takové retro atmosféry, jak z 50. let. Ale nejlepší je, že hlavní hrdina kromě dodržování pár zásad není "jakože hodný lupič". Je to brutální kriminálník a s ničím se moc nemaže. Né že by zabíjel nezučastněné, ale u zučastněných mu k tomu stačí někdy dost málo. Násilí je tady tolik, třeba v přestřelce s Číňany, že by to mohlo skoro být brané až jako parodie, ale díky Melovi se to pořád udrží v ranku ultra drsné krimi. Celkově se mi líbil už původní Payback, ale tenhle ještě o kus víc. ()
Galerie (6)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (3)
- Porter (Mel Gibson) používá ve filmu zbraň Smith & Wesson Model 29 ráže .44 Magnum. (dc125)
- Filmovanie snímky prebiehalo v amerických mestách Los Angeles a Chicago a trvalo od 10. októbra 1997 do 27. januára 1998. (MikaelSVK)
- Deborah Kara Unger (Lynn Porter) si při natáčení scény, kde ji Mel Gibson (Porter) bije, zlomila dvě žebra. (D3VIL)
Reklama