Reklama

Reklama

VOD (1)

Každý den na svobodě znamená malý zázrak. Válečné drama o židovské partyzánské jednotce bratří Bielských... Když v červnu 1941 vtrhla německá armáda na území dnešního Běloruska, zvláštní komanda s místní policií pronásledovala židovské obyvatele a docházelo přitom k ničivým pogromům. Bratři Bielští dokázali zachránit více než dvanáct set Židů před deportací do koncentračních táborů. V hlubokých hvozdech Nalibockého pralesa poskytli pronásledovaným židovským uprchlíkům útočiště v lesní vesničce, které se přezdívalo lesní Jeruzalém a stalo se jediným svobodným místem na okupovaném území. V lesním táboře postupně vytvořili jednu z největších židovských partyzánských skupin, která dokázala úspěšně čelit nacistickým okupantům. Přirozeným vůdcem oddílu se stal Tuvia, jeho horkokrevný bratr Zuš se kvůli osobním sporům připojil k Rudé armádě. Do dějin druhé světové války se však zapsali jako hrdinové, jejichž příběh dokládá, že i Židé dokázali aktivně bojovat proti nacistům. V hlavních rolích sourozenců Bielských se představili hvězdní herci Daniel Craig (Tuvia), Liev Schreiber (Zuš) a Jamie Bell (Asael). (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (738)

POMO 

všechny recenze uživatele

Pekný a dobrý film, ale mohol byť aj krásny a výborný. Podobnej látke holt nesvedčí natoľko zjednodušený americký pohľad na dobrých a zlých, a veľkú záchranu v poslednej chvíli. To, čím si ma Edward Zwick získal v "rozprávkovom" Poslednom samurajovi, nemôže fungovať v dráme o prenásledovaných Židoch. Ďalšia režisérova snaha zavďačiť sa Akademikom. Herci a James Newton Howard, hoci vykrádajúci svoju The Village, za jedna. ()

Shakers 

všechny recenze uživatele

Edward Zwick takéto filmy vie. Ústredné trio (Craig, Schreiber, Bell) dokáže potiahnuť menej výrazný dej, nuda neohrozí ani v najmenšom. Akcie sa striedajú medzi osídľovaním a spormi v osade a kedže tých akcii nieje málo, film ma celkom plynulé tempo. Zwick ma akcie v malíčku, takže atmosféra, napätie, či strach z vojny a utrpenia je cítiť v každom zábere. To všetko ešte príjemne dopĺňa nádherný les a hudba Jamesa Newtona Howarda. Obľúbený soundtrack: The Bielski Brothers. 85% - 4* ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

E.Zwick vždy odvedie poctivú robotu, ale tentoraz som mal pocit, že sa snažil zájsť ešte ďalej. Porovnávaniu s Schindlerovým zoznamom sa nevyhne, či už kvôli záchrane židov alebo podobnému hudobnému motívu od J.N.Howarda. Samozrejme tento príbeh je o niečom inom, Zwick si dal na atmosfére záležať. Veľkým plusom je, že takmer v štvrtine filmu počujeme ruštinu, dokonca aj z úst D.Craiga a L.Schreibera. A musím dodať, že celkom slušnú. Príbehom sa mihne aj téma antisemitizmu medzi partizánmi, čo mi pripomenulo slovenský Nedodržaný sľub. Film nenudí ani v scénach keď sa v podstate nič nedeje a to je veľká pochvala. Príbeh rozhádaných bratov je asi najsilnejšou linkou filmu, ale treba pochváliť aj to málo akčných scén, pretože sú zručne zrežírované a prehľadné. Dvd bez bonusov,čo je hanba. Film 80%. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Povinnost mi velí promluvit v jedné důležité věci, neboť vidím, že spousta diváků filmu doslova a do písmene naletěla, poněvadž v něm spatřuje příběh z druhé světové války, který vypráví reálné osudy odboje bratří Bielských v běloruských lesích. To ale není pravda, o ničem takovém ten film není. Ve skutečně je o Americe. Je to jen další návodný oblbovák manipulující lidmi: 1, Craig jako Mojžíš vedený Bohem není nic jiného než Bush – a stejně jako u bývalého prezidenta i u Craiga je v určitých momentech děje zpochybňována jeho velitelská úloha. 2, Antisemitismus v Odporu je pochopitelně metaforou rasismu v Americe. Ve filmu je důsledně naznačeno, že ani k Němcům se není možné chovat hrubě, a pokud se tak děje, tak jedině v případě onoho záporáka, který je u konce Craigem - jakýmsi bdícím strážcem společenské normy (nikoliv individualitu) - zastřelen. Němci totiž ve filmu zastupují americké minority, Rusové rasisty v americké společnosti a židé utlačované barevné menšiny (lze si kupř. všimnout, že Rusové proti Němcům ve filmu nebojují, naopak se v inkriminované momentě stáhnou). I proto film takřka nevěnuje Němcům pozornost a nevybírá si z jejich řad žádného výrazného padoucha. Jde o to, tolerovat minority, nikoliv je vyhladit. Závěrečné shledání obou bratrů rozhodně není happy endem v pravém slova smyslu setkání odloučených, ale apelem na rovnostářství – vyléčený kontra-revolucionář a rasista Zus Bielski se setkává se svým, k menšinám už od počátku tolerantním bratrem Craigem (při lynči dovlečeného Němce sleduje Craig s nelibostí chování neurvalé odbojářské komunity). 3, Zákaz dítěte, strach z těhotenství a hrozba následné exkomunikace z komunity je pak odkaz na interrupci, další věčné téma Ameriky. 4, Spousta záběrů na stojící dav, který přihlíží pasivně dění, to jsme pak my - takový morální kyvadlo, který za nás ale vychyluje systém. Tiší soudci americké společnosti, kterou film de facto zúžil na mikrokosmos odborářské komunity (takové konservativně smýšlející americké maloměsto), ale filmu to v rozletu v žádném případě nevadí – dostane se na lásku, drama, akci, gender i politiku. Komické je pak oslovování různých typů diváků. Ryze mužský štěk „Descartes počítá se subjektivní povahou zkušenosti“ následuje ani ne deset sekund po vyznávání lásky. 5, Problematická role intelektuála, který není schopen zatlouct hřebík, pak koresponduje se způsobem, jak se uchopuje v Americe akademismus. Na rozdíl od básnících Němců a přestylizovaných Francouzů jedou pragmatičtí Američani v ryze utilitárním módu. 6, Ten umí to a ten zas toto, jak říkával Werich s Fričem, a i v odboji se každý musí přičinit svým dílem – hodinář dává do kupy porouchané zbraně, ženy loupou brambory a studentka múzických umění (Craigova stará) se úspěšně přeorientovala na děvkaření a medicínu. Ovšem pohádkám ideologické podbarvení nikdy příliš neublížilo, vždyť sociální rovnostářství a zdůraznění cti chudoby k české pohádce odedávna patří. Jenže Odpor, pokud dobře vidím, pohádkou není. Je to výchovná příručka. Nezapomínejme, že vynález filmu byl determinován ideologickou poptávkou. Automatismus fotografického obrazu a obecně i konstrukce fotoaparátu a filmové kamery vycházejí z touhy vytvářet perspektivu, v níž by všechny potenciální anomálie byly jednou provždy napraveny. () (méně) (více)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Filmy z druhé světové války si svojí síň slávy už dávno odbyly, vždyť není už pořádně o čem točit, každá zásadní nebo absolutně bezvýznamná bitva byla natočená, snad každý životní příběh, který se ve válkách udál byl zdokumentován, snad všecko co se týká první a druhé světové války bylo tak moc zaznamenáno, že už to diváka ani nemůže bavit, i když ten pravdivý příběh se vždycky z nějakého toho koutu země vždycky vyloupne a tenhle je zrovna z Běloruska a proč koneckonců ne. Tři bratři kolem kterých se příběh točí se hodně povedli a natáčel to režisér, který natáčet umí, ale který v sobě má ještě hodně Hollywoodského a jeho filmy nekončí jinak, než nadějí, viz třeba takový Poslední samuraj. Přesto ta atmosféra těch běloruských lesů je dokonalá, výborně se na to kouká, a ještě líp se těm židům fandí, protože tohle je přesně to, co ve světě válečné kinematografie nebylo ztvárněno. Partizánský odpor, který se brání zuby nechty, který má ve svém jádru problémy a ty se snaží řešit pokud možno co nejjednodušejc, do toho se promítá válka jako taková, která by Vám vlastně mohla být ukradená, protože ty běloruské lesy jsou okolní válkou absolutně nepoznamenány, tady se řeší jen jeden příběh a ten se snaží vypadat co nejvěrohodněji. Jediné co mi na tom vadilo, tak to byl konec samotný, který si prostě pan režisér nemohl odpustit, a ještě tam chybělo víc emocionálních scén, které by mě dokázaly posadit na zadek, i když to film samotný už dost dokázal, respektive natočil se film, kterého si asi už moc lidí všímat nebude jako tenkrát Spielbergova eposu o Dnu D, ale na druhou stranu ti, kteří chtějí si ho všimnou a rozhodně za něj budou rádi, protože tenhle film si to zaslouží, minimálně ze strany těch, kteří se o to zajímají. Atmosféra je dokonalé, herecké výkony obdivuhodné a příběh je neokoukaný a hlavně v dnešní době originální, a to je co říct na látku, která byla přepracovaná na tisíckrát. To všecko se nakonec promítá do filmu, který čeští distributoři pojmenovali Odpor, debilnějc fakt nemohli, snad to ostatní diváky neodradí, protože to by bylo to nejhorší, co by se tomuto filmu mohlo stát. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (24)

  • Zus (Liev Schreiber) a ostatní jdou na policii pro léky, avšak penicilin nebyl v době války v Bělorusku vůbec k dostání. (šerminator)
  • Alternativní úvodní scénou mělo být představení starého Tuvia, kterého hraje Daniel Craig v make-upu, a jeho syna v dnešním New Yorku. Scéna byla natočena, ale režisér Edward Zwick ji vystřihnul. Důvodem byl, pocit, že to bylo "příliš milé" ve srovnání s realismem a brutalitou zbytku filmu. (šerminator)
  • Během svatby ve filmu stojí ženich na pravé straně nevěsty, zatímco na židovské svatbě ženich stojí vždy na levé straně. (šerminator)

Související novinky

Neeson a Fiennes jsou bohové

Neeson a Fiennes jsou bohové

10.04.2009

Chris Columbus svou řeckými mýty inspirovanou fantasy Percy Jackson and the Lightning Thief natlakoval zvučnými jmény. Louis Leterrier nechce s remakem Souboje titánů zůstat pozadu. Na pozadí… (více)

Zwick, bílá velryba a kanibalismus

Zwick, bílá velryba a kanibalismus

04.03.2009

Edward Zwick je prostě smolař. Točí kvalitní filmy, které mají zároveň i značný divácký potenciál, ale přesto z různých důvodů (většinou mizerná propagace) nakonec propadnou. Krvavý diamant… (více)

OSCARY – výsledky

OSCARY – výsledky

23.02.2009

Snad jen jednoho většího překvapení jsme se dočkali při vyhlašování Oscarů za rok 2008 v hlavních kategoriích: nejlepším hercem v hlavní roli se nestal Mickey Rourke za Wrestlera, ale Sean Penn za… (více)

Zlaté glóby 2009

Zlaté glóby 2009

12.01.2009

Slavnostní ceremoniál vyhlášení a předávání Zlatých glóbů pořádaný Asociací hollywoodských zahraničních novinářů je za námi a na nás je, abychom si to zrekapitovali. V oblasti filmu se stal jasným… (více)

Reklama

Reklama