poster

Umírající zvíře

  • USA

    Elegy

  • Slovensko

    Umierajúce zviera

Drama / Romantický

USA, 2008, 107 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • castor
    ****

    Ben Kingsley, na Oscara čtyřikrát nominovaný herec, o kterého je stále enormní zájem, rozehrává další silně dramatický part. Jeho sofistikovaný profesor literatury a proutník za zenitem je pragmatický k opačnému pohlaví, bilancuje s jediným přítelem (unavený cynik Dennis Hopper) nad životem, nezávazností vztahů i blížícím se konci. Komorní portrét jeho vzplanutí k mladé studentce kubánského původu (Penélope Cruz snoubí ve své Consuele neposkvrněnost s chtíčem) disponuje táhlými dialogy a hravě dokazuje, jak jsou nejen partnerské vztahy vratké a přitom pevné. Uznávaná španělská režisérka Isabel Coixet konstruuje další citově vyhrocenou story, poeticky (kameraman Jean-Claude Larrieu) i hudebně (emočně bohatá knihovna světové hudby - s tou pracuje jako málokdo) dokonale provázanou, která však horko těžko zakryje svoji literárnost a zbytečnou doslovnost i melancholičnost. Umírající zvíře je přesto prvním filmem z režisérčiny filmografie, který mě skutečně silně oslovil. Zapřísáhlý děvkař neočekávaně jihne, překvapivě propadá novému vztahu, brání se oficialitám, žárlí jako mladý a především je mu záhadou, že se snad poprvé, snad naposledy zamiloval. A v závěru se skutečně bojí. Režisérka si potrpí na dlouhé scény i tíživé atmosféře, přiznává citové vydírání, nicméně zdárně skončí přesně v momentě, kdy jej od kýče dělí už jen krapet filmové stopy. Snímek silný v momentech, nicméně k celkové dokonalosti mu leccos chybí!! 70%(15.1.2009)

  • poz3n
    ***

    Elegy má našlápnuto k něčemu velkému, ale nikdy do těch míst nedojde. Jakoby se Coixet nemohla rozhodnout, co vlastně chce vyprávět, jakou emoci chce upřednostnit a čím diváka rozdrtit. Výsledek je pak rozpačitý. Chvílemi jsem už cítil Almiče a jeho thrillerově vášnivé napětí, jindy zase trochu z Chabrolovy Nevěrné ženy a hlavně jejího remaku. Když se mi však nedostalo ani jednoho, zkoušel jsem Elegy uchopit jako neobvyklé drama o stáří. Bohužel i tahle rovina je tisíckrát rozmlácená na padrť a mně prostě nezbývalo než si zkusit vzít ode všeho trochu, což však není úplně ta nejvděčnější cesta, jak si podobný film užít. 6/10(28.4.2015)

  • corona
    ***

    Podľa mňa dosť nevyvážený film. Postarší pán profesor, síce pekne reční o literatúre a opere ale inak je citový mrzák (vo vzťahu k synovi ešte niečo horšie). Zaľúbi sa do študentky a zákonite to skončí, tak ako skončí. Potiaľ celkom fajn, v závere nás však nečaká tá, podľa názvu čakaná elégia, ale žiaľ melodráma ako z pera buď Steelovej alebo Pilcherovej, vyberte si.(16.12.2013)

  • Vančura
    *****

    Vynikající filmová adaptace novely "Umírající zvíře" klasika americké literatury, Philipa Rotha. Tato mistrovsky zrežírovaná podívaná těží maximum z precizních hereckých výkonů představitelů hlavních rolí. Úchvatná je rovněž kamera, střih a hudba (ve filmu mj. zazní skladby J. S. Bacha, L. Cohena, Ch. Bakera, L. Beethovena, A. Vivaldiho, ad. - hudební doprovod je jednou z největších deviz tohoto snímku). Skvělý film, který jsem rozhodně neviděl naposledy. UPDATE 11. 9. 2014 - Film jsem podruhé zhlédl bezprostředně po (druhém) dočtení stejnojmenné románové předlohy Philipa Rotha, abych se pouze ujistil, jak výjimečná je to podívaná. A mimořádně šťastně provedená filmová adaptace - film se sice od předlohy v některých detailech odlišuje (kupříkladu nechápu, proč filmový Kepesh jezdí hnusným starým saabem, když v knize má 2 roky staré porsche, nebo proč byla změněna profese jeho syna na doktora - v knize byl obchodník s uměním), ale to skoro nestojí za řeč. Je pochopitelné, že se do filmu kupříkladu nemohly dostat sexuálně explicitní románové pasáže (Roth kupříkladu otevřeně líčí, jak Consuela již při prvním sexu s Kepeshem vzala jeho penis mezi svoje ňadra, apod.), o výrazně pozměněné scéně s tamponem nemluvě (zatímco v knize je tampon, který v koupelně najde Kepeshova milenka, použitý, ve filmu je samozřejmě ještě nerozbalený - těžko si představit, že by v puritánské Americe prošlo, aby se Patricia Clarkson proháněla po plátně s krvavým tamponem v ruce, ačkoli mi ta představa přijde zábavná). Knihu zbožňuji, a tento film rovněž tak. A to v první řadě díky jeho báječnému obsazení. Penelope Cruz je své roli neuvěřitelně... dosaďte si libovolný superlativ - a to navzdory tomu, že je přibližně o 10 let starší než její románová postava (v době natáčení jí bylo 34, zatímco její postavě v románu cca. o 10 let méně). Naopak Ben Kingsley (v době natáčení 65 letý) své postavě věkově odpovídá věrně (románovému Kepeshovi je na začátku příběhu 62 let) - je to tedy mimochodem zralý šedesátník, nikoli padesátník, jak zde - snad pod vlivem toho, že Kingsley v podstatě nemá vrásky a vypadá výrazně mladší - píše POMO. Bezprostředně po dokoukání si sice stejně uvědomuji, jak brutálním okleštěním musí každá kniha projít při svém zfilmování - a zde tomu není jinak - ale to nic nemění na skutečnosti, že je tento film zcela výjimečný a dokonalý. Za sebe nemám problém napsat, že toto je jeden z nejlepších filmů, co znám (a že mimochodem strčí do kapsy všechny ty unylý romantický cajdáky o smrtelně nemocných holkách, s nimiž se v posledních letech roztrhl filmový pytel), a že se mi po tváři v závěru kutálely slzy jako hrachy, protože jsem byl stižen prudkým dojetím. Pokud jsem kdy věděl, že chovám Penelope Cruz v oblibě, pak po tomto filmu vím najisto, že bych za jedno její objetí dal život.(24.12.2012)

  • Nick Tow
    ****

    Kľúčom k celému filmu je veta jednej z postáv: "Krásne ženy sú neviditeľné". Namietnete: "Ale veď krása ako taká je viditeľná až to kričí". Isteže. Ale čo tá žena, skrytá za ňou? Čo ten človek sám o sebe? A môže byť vôbec reč o láske, keď za ňou nevidíme človeka? Tento film je presne taký, ako kaviarensko-intelektuálske bonmoty: napríklad ten citát z prvej vety tohto komentu. Najprv vás len tak jemne omámi svojou frivolnou ľahkosťou a zdanlivým protirečením, vydávaným za múdrosť. Ale keď ho nenecháte vyvanúť ako bublinky šampanského a dovolíte mu rozležať sa v hlave či rozložíť na atómy, môže to pokojne rozložiť aj vás. (Nás, starnúce umierajúce zvieratá určite!)(25.2.2009)

  • - David říká Consuele, že vypadá jako Maja Desnuda z Goyova obrazu. Penélope Cruz hraje ve filmu Volavérunt Pepitu Tudó, která pravděpodobně stála Goyovi pro tento obraz modelem. (novoten)

  • - Penélope Cruz získala v roce 2008 za roli Consuely Castillo cenu LAFCA v kategorii nejlepší herečka. (Terva)

  • - Natáčení probíhalo v kanadském Vancouveru. (Terva)