poster

Šach mat (TV film)

Drama / Experimentální

Československo, 1963, 75 min

  • Autogram
    ***

    Dosť zmätená televízna reportáž z pátrania po priebehu udalostí okolo šachovej partie. Celý čas zmätok rastie, postavy sa navzájom prerušujú, reportér v teréne viac zavadzia, ako pomáha, až je tu nečakaný koniec. –––– Využíváme této technické přestávky, abychom vám ukázali kopii cestovních šachů mistra Mirka Čentoviče. Jsou to docela prosté figurky, ale zcela zvláštní výzdoby... –––– Já koukal jak blázen. On mě to dal. Na šup jsem byl šach mat.(8.12.2018)

  • mosem
    ****

    I když byl film natočen před 50 léty, i když je natočen černobíle....neztrácí nic na své působivosti, na mistrovství. Jistě, herecké postavy nejsou tak akční, scény nejsou předváděny s dnes tak častou syrovostí až brutalitou. Televizní hra, ze které je patrné, že úplně stejně by mohla být hrou divadelní. Postavy nemají tolik vnějších projevů, svou psychiku prožívají vnitřně. Kladete si otázku - je Čentovič podivín nebo darebák, odmítá Benet komentovat krok Čentoviče na šachovnici jako krok, jehož komentování je pod jeho úrovní, nebo je to krok kterým nechce nikomu ublížit i za cenu poškození sebe sama, nebo dokonce je to krok kdy jej nová situace na kterou není připraven postaví do role, kterou nemůže zvládnout. Co věděl číšník? Co ví stárnoucí zpěvačka? Otázky, které ve Vás tato hra vyvolá a je třeba na ně hledat odpověď.(20.12.2014)

  • D.Moore
    *****

    Nevím, co by tomu řekl Stefan Zweig, ale mně se ta nápaditá drzost, se kterou se jeho předlohy chopil Alfréd Radok, líbila ohromně. Natočil fiktivní TV vysílání, ve kterém někteří herci hrají sami sebe, někteří někoho jiného... A další, ti snad ani sami nevědí, jestli jsou herci nebo kým vlastně jsou. Reportéři jim skáčou do řeči, osvětlovači strkají do obrazu světla, na scéně panuje zmatek a do toho všeho vstupuje dokumentární film, který by mohl klidně být o Járovi Cimrmanovi. Atmosféra je povětšinou vtipná, ale umí i zamrazit. O sedmnáct let později vznikla už přece jenom tradičnější adaptace Královská hra, v níž si Rudolf Hrušínský postavu šachového velmistra zopakoval. "Když on je mu pan Hrušínskej tak podobnej."(15.10.2017)

  • Zuzanyje
    *****

    Celý film je postavený jako "televizní reportáž o postavách novely Stefana Zweiga" (komentátorem je zde mladý Josef Zíma). Zjišťujeme příčinu zhroucení bývalého vězně dr. Beneta (Josef Bek), který na lodi Victoria porazí v šachu světového velmistra - leč pěkného burana - Mirko Čentoviče (R.Hrušínský). Na lodi Victoria probíhá rekonstrukce událostí oné pro Beneta tolik osudné šachové partie, jsou zde vstupy z nemocnice, kde zhroucený Benet leží, rozhovory s lékaři, k rekonstrukci jsou přizváni někteří svědci události. Radok si mistrně hraje s realitou a fikcí, která se nám sbíhá v jedno... A tak si nakonec mademoiselle Helene Azili (Stella Zázvorková), Čentovičova bývalá milenka, splete se "svým Mirkem" herce Rudolfa Hrušínského, který pouze účinkoval v rekonstrukci... Film, který člověku ještě dlouho vrtá hlavou, po jeho zhlédnutí si dáváte dohromady střípky informací, které Vám Radok nabídl, a sestavujete tak jednotlivé příběhy pasažérů na lodi Victoria, i těch, kteří se zajímají o onu osudnou partii.(11.3.2008)

  • Pierre
    ***

    S klasickým příběhem v klasickém zpracování z roku 1980 jsem se seznámil včera. Toto experimentální zpracování mě dost zajímalo a navíc jsem se chtěl konečně seznámit s proslulým Alfrédem Radokem. No, pojmout ten příběh jako televizní reportáž je dost zajimavý nápad, i když se dá brát jako zprznění původního příběhu bez jehož znalosti si tento film neužijete. Já jsem byl zpočátku celkem spokojený (bavilo mě duo amatérských šachistů Lipský-Karlík.) Ten nápad by ovšem víc vynikl v nějakém krátkometrážním filmu, 75 minut je moc velká klada. Místy je to dost takové zmatené (což byl možná záměr) a nudné (což nejspíš nebyl záměr.) Někdy jsem dokázal plně udržet pozornost. Jisté je, že forma drtivě vítězí na obsahem a mistra Hrušínského si krapet užijete jenom v poslední dvacetiminutovce. Závěr s ječící Zázvorkou jsem vůbec nechopil, naopak úplný závěr ve studiu mě pobavil (titulky řekne rovnou moderátor, to je sranda.) Zajímavé je, že tento film pracuje se smutným koncem celého příběhu zatímco v televizním zprácování je konec šťastný.(15.8.2019)