Reklama

Reklama

Vrah ve mně

  • USA The Killer Inside Me (více)
Trailer

Kontroverzní kriminálka Vrah ve mně režiséra Michaela Winterbottoma, natočená na motivy knihy Jima Thompsona z 50. let, vypráví příběh dvojího života šerifova zástupce Lou Forda z malého texaského města. Charismatický, skromný mladík má temnou stránku – nenávist vůči ženám. Tak postupně odhalujeme, že se jedná o nebezpečného psychopatického sériového vraha. Ve filmu černějším než film noir se ukáže, že temné tajemství nemá pouze Lou... Podle režiséra jde o napínavý příběh, jenž vybízí k zamyšlení nad formami lidského násilí. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (198)

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Jelikož jsem obeznámen s filmografií Michaela Winterbottoma pouze v rozmezí let 2003-2010 – tedy počínaje fascinujícím filmem Code 46 – nebudu tím pádem brát ohled na filmy předcházející. Ze zkušeností s oněmi novějšími počiny si dovoluji tvrdit, že tento progresivní filmař nedokáže uspokojit mainstreamové publikum, a to z jednoho prostého důvodu – ani se o to nesnaží. Reflexní a narativně vrstevnatý Tristram Shandy, artová a sexuálně explicitní drobnokresba vztahu v Devíti písních, pseudodokumentární „nudné“ drama Síla srdce nebo již zmíněné melancholické minimalistické sci-fi Code 46 balancující na hraně spirituality. Vrah ve mně se nejvíce podobá právě Code 46, neboť u obou filmů je k určitému „hollywoodskému“ žánru přistupováno značně progresivně. Winterbottomova novinka – mimochodem adaptace brakového románu – spadá do žánru film-noir, který vznikl ve 30. letech 20. století, vedle klasických žánrových prvků se zde však vyskytují i prvky moderní, díky čemuž by se Vrah ve mně dal označit i za neo-noir. Při projekci jsem si několikrát vzpomněl na Kieœlowského Krátký film o zabíjení, neboť u obou filmů je hlavním cílem především profilace pokroucené mysli, dramatické vyústění ve vraždu a díky famóznímu výkonu Caseyho Afflecka je celá ta podívaná, kdy se z kauzality vyplynuvších násilných aktů stává jednoduchá obsese, neskutečně intenzivní. Pokaždé, když se z milého zevnějšku titulního antihrdiny vyloupne jeho temné násilnické já, je to moment šokující, krutý a děsivě mrazivý. Myslím si, že scéna, ve které se městem pochvalovaný šerif snaží ubít k smrti prostitutku v podaní Jessicy Alby, bude strašit v mysli nejen diváky se slabší povahou a rozhodně se nejedná o jediný moment, kdy člověku zatrne. _____ Vizuálně je Vrah ve mně taktéž na pomezí mezi klasickým a moderním. Prvně Winterbottom natočil celý film barevně (bratři Coenovi svou poctu noir Muž, který nebyl udělali černobíle, stejně tak Soderbergh své Berlínské spiknutí) a dává přednost měkčímu melancholickému svícení před zlověstným tvrdým světlem, díky čemuž ony brutální výjevy vyzní více nečekaně a nepatřičně vůči zdánlivě idylickým 50. létům, v nichž se film odehrává. V některých momentech film dokonce hýří barvami natolik, že připomíná propagační plakát amerického stylu života na idylickém předměstí. V kontrastu s touto vizuální novostí v rámci žánru pak Winterbottom servíruje ikonické obrazy, které dávají vzpomenout na Maltézského sokola nebo Hluboký spánek. Celková atmosféra malebného amerického městečka pak v kontrastu s hnusem, který bublá pod jeho povrchem, připomíná charakter samotného hrdiny – pohledného sympaťáka, v jehož nitru rezonuje čiré zlo (či snad zlost? zlá nemoc?). Jako některé z předešlých Winterbottomových filmů se může i Vrah ve mně zdát vzhledem k celkové délce narativně strožejším a je pravda, že některá ta dramata vřou spíše pod povrchem, stejně tak je třeba do psychiky charakteru proniknout s vlastním aktivním přičiněním. Winterbottom byl „vždy“ (opět upozorňuji na neznalost filmů před r. 2003) hlavně požitkářem, který s divákem komunikuje skrze atmosféru, hudbu a melancholické (či naopak kruté) obrazy. Nechce po něm, aby si nechal vyprávět do detailu vypiplaný příběh, nýbrž aby si ten příběh přímo prožil. A toto Winterbottom jakožto jeden z nejprogresivnějších režisérů balancujících na hraně mainstreamových žánrů a artu zvládá na výbornou. P.S.: To, jak jsou divákovi předkládány indicie pro konstrukci možného motivu vrahova běsnění, aby se vše nakonec zvrhlo čirou obsesi, mě velmi potěšilo. () (méně) (více)

B!shop 

všechny recenze uživatele

No mam rad tyhle dobovy filmy z americkyho zapadakova a mam rad i Casey Afflecka, ale tohle moc nevyslo. Pritom rozjezd docela solidni, Winterbottom nakousne nejakej motiv pomsty, romantickou linii, pribeh o poldovy - vrahovy, ale tak nak s tim pak uz neumi pracovat, takze se vetsinu casu nic nedeje, postavy neustale jen kecaj, cely se to silene tahne, do toho sem tam nejaky nelogicky chovani postav a postupne to zacne silne nudit. Ale musi se zase uznat, ze ty vrazdy jsou naprosto libovy a pekne brutalni, na zadky Alby a Hudson je peknej pohled a herci hrajou solidne. Akorat vopruz Baker mi lez silene na nervy, takovej blbecek co si hraje na Colomba. Takze v podstate vsechno od dobovy atmosfery a hudby, pres herce az po vrazdy je v poradku, jen ten dej tomu silene podkopava nohy. ()

Reklama

jhrasko 

všechny recenze uživatele

Nechutne úchylný film pohrávajúci sa s myšlienkou byť skvelou žánrovkou a vyrovnať sa atmosférou podobne ladeným Lynchovkám /k čomu odkazuje nielen použitá hudba/. Na rozdiel od nich mu ale chýba rafinovanosť, vyjasnenosť motívov /"...niečo mi hovorilo, že ju mám zabiť, ani neviem čo, asi som si to prečítal v nejakej knihe..."/ a herecká istota. Zostava Affleck Alba Hudson vzbudzovala zvedavosť, výsledkom je ale (očakávaná) hollywoodská nuda. Winterbottomov poriadny prešľap a DÚFAM i posledný mainstream. Mimochodom, sex ako vystrihnutý z katalógu Neckermann a Quelle, strana podprdy. P.S. Kde je (ako vždy výborný) Elias Koteas v rozuzlení príbehu ??? ()

castor 

všechny recenze uživatele

Snímek, po kterém se prý poohlížel i Quentin Tarantino, překvapuje nemilosrdnou dávkou brutality. V zástupci šerifa, který neměl tak úplně ideální dětství, se začíná probouzet cosi zákeřného. V puritánském městečku vymyslí plán, který naplno poodkryje jeho násilnické sklony, ale záhy se v nich objeví hned několik trhlin. Stejně jako v samotném příběhu, který některé nedotažené a nelogické momenty tlačí bohužel do šedi průměru. Úlisný zjev i hlas Caseyho Afflecka, kterému v první polovině závidí drtivá většina diváků-mužů (a možná i žen), když se peleší s prostitutkou Jessicou Albou, jsou nakonec asi tím nejlepším, co snímek nabízí. Pak ale vášnivé polibky vymění za rukavice a hodně nekorektní údery. Hodně plodný, těžko zařaditelný a hlavně nepředvídatelný režisér Michael Winterbottom opět rád přeskakuje v ději, zdůrazňuje živočišnou sexualitu člověka a upozorňuje na jeho slabiny. Rád střídá lokace i žánry. The Killer Inside Me je hodně odvážné, místy hravé dílko, které ale nedokáže chytit po celou svou délku. Což je s ohledem na silné herecké obsazení a slibný rozjezd docela škoda.. ()

bartias 

všechny recenze uživatele

Nebýt řady schopných herců včetně přesvědčivě slušňáckého ale postupem času stále více slizského Caseyho Afflecka v hlavní roli, byl by to jen další nepovedený pokus napodobit specifický styl bratří Coenů. Ani dobré herecké výkony ale Vraha ve mně neuchránily před tím, aby se stal čistě průměrným dobovým noirovým dramatem s hlavním hrdinou sériovým vrahem. 7/10 ()

Galerie (45)

Zajímavosti (7)

Reklama

Reklama