Režie:
Rose BoschScénář:
Rose BoschKamera:
David UngaroHudba:
Christian HensonHrají:
Jean Reno, Mélanie Laurent, Gad Elmaleh, Raphaëlle Agogué, Sylvie Testud, Anne Brochet, Rebecca Marder, Catherine Allégret, Thierry Frémont (více)Obsahy(1)
6. června 1942 vstupuje v platnost nové nařízení francouzské vlády namířené proti židovskému obyvatelstvu. Jedenáctiletý Joseph Weismann proto odchází do školy se žlutou hvězdou na hrudi. Přesto žijí Weismannovi v přesvědčení, že mají stále důvody k radosti. Ale jen do úsvitu dne 16. července 1942, kdy do bytu vtrhnou muži v černých uniformách. Budí celou Josephovu rodinu a ženou je do autobusu… Po největší razii v dějinách lidstva, která proběhla pod taktovkou francouzské policie, se v pařížské cyklistické aréně tísní na třináct tisíc Židů. Pět dní bez vody, bez jídla a bez zdravotní péče. Dr. Sheinbaum (Jean Reno) internovaný spolu s ostatními dělá, co může. Intenzita rasismu šířeného zdejší kolaborantskou vládou hluboce zasahuje mimo jiné také sestru Červeného kříže Anette Monod (Melanie Laurent). (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (179)
No nič, žandári zo Saint-Tropez boli rozhodne ľudskejší ako žandári z okupovaného Francúzska. Silná udalosť a výborne herecky zvládnuté, no emočne jednoznačne víťazí iný film, ktorý pokrýva tú istú tému: Klíč k minulosti. Viac sa film nedá kritizovať. A nesmie. Režisérka Bosch povedala, že každý, kto pri filme nezaplače, je ako Hitler. Tak už radšej pšt. ()
Príbeh z vojnového obdobia a meno Jean Reno je pre mňa dostatočným lákadlom, ale ako tu už bolo napísané, film dieru do sveta neurobil. To ale neznamená, že nestojí za pozretie. Spočiatku nie je celkom jasné kto bude hlavnou postavou. Až neskôr vysvitne, že ňou bude statočná zdravotná sestra. Postava Hitlera film zbytočne zhadzuje a hlavne jeho prvý príhovor vyvoláva pocity trápnosti. Neskoršie scény z jeho horského sídla už vyzerajú podstatne lepšie, ale film by sa bez týchto scén v pohode zaobišiel. Udalosť, ktorá dodnes víri francúzke vody je hodná filmového spracovania a tento film je myslím dôstojnou spomienkou na tieto udalosti. Je sympatické, že si Francúzi pred zodpovednosťou nezakrívajú oči a otvorene priznávajú spoluvinu. Detskí predstavitelia predvádzajú slušné výkony a film v konečnom dôsledku môžem iba doporučiť. Jednak ako dobrý film a ak niekomu rozšíri obzory a dozvie sa niečo o čom nevedel, tak film splnil účel. Na túto tému bol nedávno natočený tiež francúzky, ale o niečo kvalitnejší film Kľúč k minulosti, hoci sa tejto téme venoval len čiastočne. 70%. ()
Trošku přidávám kvůli námětu. Film téměř dokumentárního střihu, který je silný hlavně tím, že popisuje skutečné události, aniž je příliš komentuje, a nechává je působit svou vlastní vahou. Pro mne je zajímavý i tím, že popisuje epizodu druhé světové války, o níž jsem toho příliš nevěděl, totiž odsun židů z území "svobodné" Francie do koncentračních táborů. ()
hodně (nepřirozeně) tlačící na pilu/emoce... výprava dobrá, zároveň scénář nenabízí postavy a situace, které by přinesly nosné scény...čím se blížíme ke konci, tím je patos, nepritozenost horší a horší... ještě, že jsou filmy, které druhou světovou a holokaust dokázaly ztvárnit s kvalitou, která se tato látka zaslouží. ()
Nevyvážené. Režisérka chtěla být Francouzům advokátkou i žalobkyní, ale nepodařilo se jí to, protože nenašla nebo spíše nechtěla najít protipól sestře, která ztělesňovala ty správné Francouze. Vznikla tak kostrbatá obhajoba, proložená kýčovitými momenty, jako byl třeba medvídek na nádraží či květina židovské holčičky. Vedle šlápla i se zařazením scén s Hitlerem a Himmlerem, jejichž představitelé byli naprosto nevhodně vybráni a jejichž vystoupení mi přišlo pro rámec filmu naprosto zbytečné. Najde se ovšem i řada pozitiv, ať už jde o scény z Velodromu, výkon Mélanie Laurent či drastické oddělování dětí od matek. Dojem udělal i konec, kdy Roselyn Bosch dokázala dát jedním záběrem beze slov najevo, že děti po prožitých hrůzách přestaly být i přes útlý věk dětmi, ale pocit polovičaté práce ve mě převládá. 50% ()
Galerie (39)
Photo © Gaumont / Bruno Calvo
Zajímavosti (7)
- Mezi deportovanými nebyli jen obyvatele Francie, ale také uprchlíci z Polska, Německa a také Československa. (Lucas87)
- Film byl částečně natáčen v Maďarsku, kde byla rekonstruována část stadionu Vélodrome d'Hiver, který byl po válce zničen. (Lucas87)
- Jean Reno bol prvým obsadeným hercom a hoci je jeho meno v titulkoch ako prvé, vo filme sa objavil len v približne 45 minútach. (MetalMesiah)
Reklama