Reklama

Reklama

Bitevní loď

Trailer 1

V roce 2005 vysílá NASA do vesmíru každých 24 hodin signály s cílem nalézt inteligentní život. V té době je Alex Hopper beznadějným ztroskotancem, jehož posledním průšvihem se stane krádež kuřecího burrita pro svou novou dívku Samanthu. Jeho starší bratr Stone s ním ztratí trpělivost a přinutí ho, aby s ním sloužil v námořnictvu. Alex po pár letech sice zastává prestižní důstojnické místo na letadlové lodi, ale má pořád horkou hlavu. Problém je, že cesta ke svatbě se Samanthou vede přes jejího otce, admirála Shanea. Poté, co se popere s japonským kapitánem Nagatou, který připlul na námořní utkání, to vypadá, že má Alex po dívce i kariéře. Mezitím vědci na Havaji zjistí, že se k zemi blíží pět neidentifikovaných předmětů obrovské velikosti. Je vyhlášen poplach a NASA a vojáci sledují, jak se jeden z nich srazí s družicí a v troskách dopadá na Hong Kong. Zbylé čtyři lodě přistanou v Pacifiku uprostřed probíhajícího mezinárodního námořního cvičení, které si vyhodnotí po svém a začnou se ihned bránit. Kolem své flotily a na části pobřeží utvoří neprodyšný ochranný štít, pod kterým uvízne i pár torpédoborců, ale hlavně Alex Hooper. I Samantha se ocitá v nebezpečí, krátce nato je vetřelci zajata. Alexovi nezbývá nic jiného, než se chopit zbraně. Naštěstí v tom není úplně sám, po boku má řadu odvážných námořníků. (TV Nova)

(více)

Videa (46)

Trailer 1

Recenze (1 664)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Když se podívám na dějiny filmové hudby od počátku kinematografie po dnešek, vidím určitý trend - přechod od hudby ke zvukům. Chtěl bych tomu trendu věnovat pár slov: ____ (i) Velmi patrný je tento přechod od hudby ke zvukům například v Bitevní lodi, kde hudba Jablonskyho vlastně žádnou hudbou není, ale spíš sledem zvukových efektů. Jeden z důvodů je mimochodem ten, že digitální monstra vyžadují důraz na zvuky, protože zvuky jim dodávají na realističnosti, která jim jinak schází. Vtip je každopádně v tom, že zatímco dnes se stal podobný důraz na zvuky na úkor hudby v mainstreamových filmech docela běžným, v minulosti byl zcela nemyslitelným. Jedinou výjimkou představovaly animáky a horory, tedy žánry na okraji mainstreamu, které dokonce mnozí hudební skladatelé vnímali jako příležitost k experimentům s modernistickými postupy, které jim v koncertních dílech připadaly příliš avantgardní – odsud je i patrné, proč je nesmysl stavět filmovou hudbu hluboko pod klasickou, k čemuž mají někteří sklony, a proč se trochu ironicky největší kreativita v hudbě odehrávala v pokleslých žánrech, kde by to nikdo moc nečekal. U animáků se vždycky pěstovaly syrové zvukové efekty podtrhující jednotlivé gagy, zatímco horory už od počátku tolerovaly a vlastně i vyžadovaly různé modernistické hudební odbočky či odlidštěnou elektroniku vyhrazenou pro násilí a nadpřirozeno. Jenže dnes se něco takového stává běžným standardem i v ryze mainstreamových filmech (znamená to snad, že v sobě má dnešní doba něco z grotesky a hororu?), čehož příkladem je vedle Bitevní lodi hudba dua Reznor/Ross k Fincherovým filmům, remake Barbara Conana s disharmonickou hudbou Batese a velmi kuriózně se to potvrzuje vlastně i v Avengers, kde si Silvestri vůbec nedal námahu, aby přetáhnul motivy hrdinů z předchozích marvelovek, takže chybí hudební motiv Thora, Iron Mana nebo Hulka, zato se ale ze zvukových knihoven přetáhly zvuky jednotlivých zbraní (štít má svůj zvuk; kladivo má svůj zvuk – pro zvednutí, upuštění, hození ap.) a postavy jsou tak definovány zvuky. ____ (ii) K přechodu od hudby ke zvukům přispívá i historický vývoj co se zvukových standardů týče od mono/stereo přes systémy vícekanálového prostorového ozvučení Dolby/DTS a Lucasův THX certifikát až po 7.1 surround nebo současnou novinku Dolby Atmos mínící umístit reproduktory i ve dvou řadách na stropě. Tyhle technologie nejenže vyloženě nahrávají k důrazu na zvuk, ale způsobují i celkem inovativní změny filmového jazyka. V řadě filmů například vyjíždějí auta po levé či pravé straně mimo záběr, ale nikoliv z nějakých uměleckých příčin (zdůraznění mimozáběrového pole či rámu obrazu), ale čistě proto, aby se zapojily postraní reproduktory. Tudíž v momentě, kdy je auto čumákem metr před krajem záběru a střihač by měl správně střihnout, tak to neudělá, aby vynikl postranní zvuk. Zaznamenal jsem to v honičce uprostřed TDK nebo v Singerově Supermanovi, kde ve 35. minutě kolem diváka proletí či přesněji prohučí několikrát za sebou raketoplán. Někdy se prostorový zvuk používá u božských či jinak nadřazených postav, kdy se na místo do centrálního reproduktory pustí jejich proslov do všech kanálů, příkladem tohoto je Mark Strong na začátku v Johnu Carterovi. Prostorový zvuk znamená pro sound mixéry a sound editory řadu výzev, ovšem i dilemat, protože obraz je vpředu, tudíž přemrštěný důraz na zadní reproduktory diváky hrozně ruší. Fakt je každopádně ten, že je možná na čase přestat brát zvukaře jen jako takové málem přebytečné řemeslníky. Představa geniálního hudebního skladatele, který se tyčí nad zvukaři, je dneska už prostě neudržitelná. ____ (iii) Za vymizením hudebních motivů a melodií a příklonu ke zvuku má velký vliv i čím dál rychlejší střih ve filmech. S tím, jak se zkracuje průměrná délka záběru a roste tempo filmů, není logicky možné rozvíjet nějaké velké hudební plochy. Hodně lidí si třeba stěžovalo na hudbu Batese u remaku Barbara Conana, jenže ten film se žene kupředu neskutečným způsobem. Nejsou tam žádné minutové scény, během nichž se Arnold zacvičuje s mečem a kde mohl Poledouris rozvíjet svoje velkorysé hudební nápady. Přesně z tohohle důvodu kvitoval Giacchino při práci na čtvrté Mission: Impossible rukopis Birda, který není jeden z těch cut-cut-cut režisérů, ale dbá na delší záběry, což pomáhá hudbě. Bude nicméně asi potřeba si zvyknout na to, že soundtracky nejsou určeny primárně k poslouchání a vytváření silných melodií, ale k tomu, aby sloužily filmu (takto s filmem je koneckonců hudba posuzována i na Oskarech). Samozřejmě se tu vždycky budou objevovat živoucí pozůstatky dávno minulé éry filmových symfonií jako John Williams, nicméně ten přechod od hudby ke zvukům nikdo nezastaví. Je to zjevný i z historického průřezu filmovou hudbou od zastaralého hudebného romantismu používaného v klasickém Hollywoodu (esence hudby jako takové) přes populární písničky v Bezstarostné jízdě či Absolventu a 80kovou MTV estetiku (přechodová fáze) až po současné filmy jako Dokonalý trik či Drive napájející se témbrovou a elektronickou hudbou, noisem, ambientem, minimalismem či serialitou (nástup zvuku). Z důrazu na zvuk ve filmech bychom ale neměli propadat panice, protože to, co vnímal starý řád jako hluk, vnímá řád nový jako hudbu. Konsonance a disonance se historicky vyvíjejí, a tak to, co před časem působilo jako výrazná a nepřípustná disonance, bývá dnes pojímáno jako zajímavý hudební souzvuk. Zvuky nám tak jednoho dne budou připadat melodičtější než hudba. Prolomit ušima tu hráz nebude úplně snadné, ale může se stát, že to jednoho dne prostě najednou uslyšíme. Nic už pak nebude jako dřív. () (méně) (více)

castor 

všechny recenze uživatele

Léto se blíží, přátelé, bojte se. Zářivě blyštivé a dostatečně hlasité to sice je, ale nevidím důvod, proč odpouštět, že je to zároveň neuvěřitelně hloupé, uřvané a naivní. Transformeři na moři zní dost dementně už jen takhle na papíře, když si ale člověk připočte ještě negra bez noh, vysloužilé námořníky nebo prsatou blondýnu, je to docela peklo. Když si budu chtít připomenout drsné pohledy chlápků z NASA, pustím si Armageddon, když budu toužit po propagandě americké armády, zapátrám po disku s Top Gunem, když budu chtít vidět látku s mimozemšťany, sáhnu třeba po Válce světů. Úvod je bez šťávy, rádoby vtipný a nesympaticky infantilní. Je tu až nebezpečně velká koncentrace drsných keců, vojenského patosu a sourozeneckého otlapkávání. A ač se tu pak sypou dálnice a jsou tu impozantní přestřelky mezi loděmi, vše mi přesto přijde neuvěřitelně prázdné. Režisér Peter Berg (dosud jsem ho bral) spoléhá na efektní zpomalovačky, kamerové olizování vojenské techniky a výrazné barvy a nechává často vzpomenout na Michaela Baye. Jenže Berg to neumí sladit a hlavně prodat (vždyť ani s Brooklyn Decker, ač je to kočka, člověk po projekci netouží skočit na pivo) – nabízí smrtelně vážnou sci-fi, akční řež, komické vsuvky (asi jediný jsem se v kině nezasmál) a trochu té romance. To, co se podařilo na asteroidu Willisovi a spol., tahle banda zelenáčů prostě nesvede. Je to celé takové ušmudlané, umělé, v zádech u toho rozhodně nemrazí, a když se k tomu ještě snaží být Rihanna drsná, nemůže to dopadnout dobře. K smíchu není z herců snad jen Japonec Tadanobu Asano nebo Alexander Skarsgård (Liam Neeson je tu vážně jen chvíli a pronáší neuvěřitelné žvásty).. V závěru jsem čekal už cokoliv!! Režisér Berg holt až moc pokukuje po svých vzorech.. ()

Reklama

BadoXXII 

všechny recenze uživatele

Celá invázia emzákov pôsobí príliš neškodne, neublížia ani muche a práve preto sa proti tým padavkám môžu postaviť dôchodcovia, beznohý černoch, ženské atď. Efekty sú fajn, ale to je snáď za ten megalomanský rozpočet aj povinnosť. Nudilo to, nestrhlo ma nič a vôbec som sa ani nebavil. Málo akcie a keď aj nejaká je, necítiť tam žiadne napätie, či zábavu. ()

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Tento film mě docela překvapil. Nabízí spoustu zábavy a akce, pěkné na pohled. A ano to je všechno. To ale přece stačí. Proč tam cpát rádoby realistickej perfektní příběh, když po zemi pobíhají emzáci? Je jasné, že Berg se inspiroval u Baye (Hasbro jako Hasbro, že?) a ve studiu si mysleli, že když má Transformers tak obří úspěch, budou mít úspěch i další "hračky." No bohužel ne. I když to nechápu, když se přece někomu líbí Transformers, tak se mu musí líbit i tohle. Je to úplně ta stejná "volovina." Jistě, Transformers jsou přeci jenom někde jinde, ale myslim si, že by se tomu potencionální druhý díl Battleshipu přiblížil. Obsazení celkem vydařené, Rihanna zas tak špatná nebyla a zaujal, jako vždy, perfektní Liam Neeson. Je to škoda, mě se to líbilo a to jsem na tom nebyl ani v kině...90% ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Definícia uhladenej guilty pleasure pre súčasnú generáciu metrosexuálnych teenagerov. Zároveň to chápem, v tomto prípade by som sa nehádal s nikým, kto filmu naparí odpad, či s vysmiatym svedomím šupne plné hodnotenie. Avšak osobne si myslím, film mohol dopadnúť určite o level lepšie. Berg nie je Bay, i keď od toho nemá ďaleko, chýbal mu poriadny scenár. Na druhú stranu treba povedať, že projekt o formátu Transformerov je len jeden a pravdepodobne sa mu nič nevyrovná a s tým sa treba zmieriť. Bolo treba sa zamerať na iné sféry, možno viac zainvestovať do hercov, než len do CGI, možno by tentokrát pomohol tretí rozmer. Kto vie, každopádne mňa si Berg získal aspoň svojou hravosťou, originalitou v niektorých scénach a citom pre akciu, či hlášky. 60%. ()

Galerie (88)

Zajímavosti (45)

  • Bitevní loď USS Missouri hrála prim také ve filmu Přepadení v Pacifiku (1992), který pojednával mimo jiné o poslední plavbě lodi z Pearl Harboru do Kalifornie, kde měla být vyřazena z provozu. (Segrestor)
  • Při zatýkání Alexe Hoppera (Taylor Kitsch) je možné v pozadí vidět billboard, avšak ty jsou na Havaji zakázány. (Sufferer)
  • Když jde Alex (Taylor Kitsch) kopat penaltu proti Japonsku, teče mu krev z nosu. Dle pravidel fotbalu nesmí mít fotbalista ani kapku krve na dresu. (griph)

Související novinky

Wahlberg a spol. prchají z Afghánistánu

Wahlberg a spol. prchají z Afghánistánu

25.07.2012

Akční drama Lone Survivor není nový projekt, ale až teď se vyrýsoval konkrétněji. Peter Berg se po popcornové Bitevní lodi opět pustí do něčeho vážnějšího. Konkrétně to bude adaptace non-fiction… (více)

Posádka pro rychlou a zběsilou jízdu číslo šest

Posádka pro rychlou a zběsilou jízdu číslo šest

05.05.2012

Rychle a zběsile 5 bylo hodně fajn, takže se těšíme na Fast Six. Natáčení je za rohem, Justin Lin zavelí do akce už příští měsíc v evropských lokacích. Logicky právě finišuje obsazování. Kromě Vina… (více)

Zapomeňte na Chucka, je tady Liam

Zapomeňte na Chucka, je tady Liam

06.04.2012

Každým dalším filmem potvrzuje, že je momentálně nejdrsnějším frajerem na filmových plátnech. Ať už mučí imigranty v pařížských doupatech, zabíjí vlky holýma rukama nebo krágluje digitální starořecké… (více)

Wahlberg se prostřílí z Afghánistánu

Wahlberg se prostřílí z Afghánistánu

07.03.2012

Wahlberg a Berg spojí síly. Po Bitevní lodi, jasném kandidátovi na popcornový výplach roku, se Peter Berg pokusí o něco vážnějšího a realistického ve stylu Království. Před časem se osobně seznámil s… (více)

Reklama

Reklama