Režie:
John FordScénář:
Frank S. NugentKamera:
Winton C. HochHudba:
Max SteinerHrají:
John Wayne, Jeffrey Hunter, Vera Miles, Ward Bond, Natalie Wood, John Qualen, Olive Carey, Henry Brandon, Ken Curtis, Harry Carey Jr., Antonio Moreno (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Pátrání po unesené dívce se stává životní posedlostí... Americký western Stopaři (1956) je u nás méně známým dílem, a přece se jedná o jeden z nejlepších snímků tohoto divácky velmi oblíbeného žánru. Příběh Ethana Edwardse (jedna z nejlepších rolí Johna Waynea), který stráví několik let neúnavným pátráním po malé neteři unesené Komanči, nebyl v době svého vzniku plně doceněn (nemá např. jedinou nominaci na Oscara!!) a zaslouženého uznání se dočkal až s časovým odstupem. V sedmdesátých letech se jeho motivy objevily v tak různorodých snímcích, jako např. Lucasovy Hvězdné války či Scorseseho Taxikář. Hlavní hrdina je v podstatě zatvrzelým rasistou, který nechce svoji příbuznou zachránit, ale zabít za to, že se stala indiánskou squaw. Jeho nenávist k indiánům je silnější než pud sebezáchovy a projevuje se např. nesmyslným vybíjením bizonů, kteří jsou hlavní obživou indiánských kmenů. Snímek natočil klasik světové kinematografie John Ford (1894–1973), jediný tvůrce, který má na svém kontě čtyři Oscary za režii (Denunciant, Hrozny hněvu, Bylo jednou zelené údolí, Tichý muž). I když žádnou ze zlatých sošek nedostal za některý ze svých westernů, je považován právě v tomto žánru za nepřekonatelného mistra. Většina jeho westernů vznikla v krásných exteriérech Údolí monumentů (Monument Valley) na pomezí států Utah, Arizona a Nevada a Stopaři nejsou v tomto ohledu výjimkou. Působivou majestátnost krajiny doplňuje příběh s až antickým tragickým podtónem. Zatrpklý vyděděnec Ethan nemá žádnou rodinu a jak sám v úvodu filmu přijíždí na ranč svého bratra, tak na jeho konci zase odjíždí do neznáma jako poutník odsouzený k věčnému bloudění. V hereckém obsazení filmu ještě zaujme tehdy nastupující hvězda nové generace Jeffrey Hunter v úloze mladého Martina, který Ethana při jeho pátrání doprovází, a stálý představitel Fordových snímků Ward Bond jako reverend Clayton. Postavu unesené Debbie vytvořily sestry Lana a Natalie Woodovy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (180)
Největší klasika westernového žánru pod režijní taktovkou toho zdánlivě nejpovolanějšího. A pro mě již očekávaně průměrný zážitek (zcela stejně na mě totiž zapůsobil i Fordův ranější a skoro stejně slavný Stagecoach). Z mého pohledu má film 3 jasné přednosti. Docela zajímavý příběh, který je silný především v mohutnosti doby, během které se odehrává, vizuální technicolorové zpracování a zcela jisté a jasné záběrování (vrcholem pak jsou Fordovy slavné a stále se opakující průhledy skrze otevřené dveře, či jakékoliv jiné vchody). Zcela nefunkční je naopak herectví všech přítomných. To má na míle daleko k přirozenosti, působí neuvěřitelně umělohmotným dojmem a postavy jsou tak zcela ploché a černobílé (stejně jako naivní pohled snímku na indiány, bělochy i ženy). Až by se dalo říct, že Stopaři splňují prvoplánové klišé americké robotické mentality 50. let. Z pohledu dnešní doby se tak postavy ocitají někdy až v naivně absurdních situacích, které ve výsledku působí komicky a degradují tak slavné filmové dílo na pohou učebnici filmového řemesla. 5/10 ()
Je pravdepodobné, že literárna predloha má k westernu tak blízko, ako tento film k paródii na western. Nejdem polemizovať s obdivnými komentármi, nejdem sa čudovať, prečo najvýznamnejší režisér filmových westernov nakrútil film, ktorý mal ostať medzi jeho neznámymi dielami. Nechovám obdiv k Johnovi Wayneovi, hudba sa mi nepáčila, správanie sa čudných figúrok som nepochopil, umiestnenie deja do Monument Valley považujem za Fordov zlozvyk a z toho, čo malo byť humorom na odľahčenie deja bola spravidla iba nevtipná trápnosť. Nemôžem si pomôcť, ale ešte aj mayovky vyznievajú lepšie ako tento nepodarok a porovnávači toho filmu s Leoneho spaghetti westernmi premeškali svoju príležitosť mlčať. Napriek tomu tri hviezdičky, lebo mi bolo iba ľúto bez toho, aby som sa naštval. ()
Reziser John Ford /kavaleristicka trilogia Fort Apache. She wore a yellow Ribbon -Rio Grande/ natocil velmi silny, krasny a oku lahodiaci film. Majestatna priroda, John Wayne /Fort Apache - Rio Grande, Red River/ to pekne taha, ale rozhodne zaujali aj dalsi herci ako Dzefry Hanter /nejdelsi Den 1962/ a skvela Natalie Drevo /Rebel bez Priciny/. Pribeh ani chvilu nenudi a Vera Miles a Nathalie Wood su proste nadherne. Plus vyborna rezia Johna Forda a par silnych momentov na zamyslenie sa. 100 % ()
Výborný čistokrevný western, který kombinuje osvědčené motivy ze zlaté žánrové éry před nástupem Sergia Leoneho s nadčasovým příběhem o neoblomné touze po pomstě a uchování rodinné cti. Ford režíruje své vrcholné dílo s pedantskou přesností a na celé obrovské vyprávěcí ploše, od nostalgického Monument Valley po nehostinné zasněžené pláně, od humoru a řady ztřeštěných charakterů až po chladnokrevnou zarputilost Wayneova Edwardse, se mu daří servírovat až nečekaně komplexní, stylově nasnímaný a emocionálně pestrý westernový zážitek. Našlo by se samozřejmě pár nedostatků, dialogy již působí hodně omšele a vyvrcholení naprosto postrádá Leoneho nezaměnitelný atmosférický náboj, ale jako klasika jednoho specifického filmového odvětví, kde (bílá) spravedlnost vítězí a (rudé) zlo padne pod sprškou bleskových koltů, fungují Stopaři i dnes velice poctivě. A kdo navíc pochybuje o hereckých kvalitách legendárního Johna Waynea, tak právě tenhle film ho zcela vyvede z omylu... 80% ()
Western často zaraďovaný k tým najlepším. Ale kdeže. Nieže by pár scén a scenérii nebolo úchvatných, ale mal som pocit, že som si pustil všetky tri časti LOTRa za sebou. Pretože sa tu putuje a putuje a... Zaujímavé je, že Wayne sa snaží o trochu kontroverznú postavu, ale scenár mu moc nepomáha. A vadilo mi aj kolísanie v atmosfére - komediálna časť s indiánskou manželkou bola dosť OT... ()
Galerie (114)
Zajímavosti (61)
- Film sa odohráva v rokoch 1868 až 1873. (Real Tom Hardy)
- V scéne, kde postava Johna Wayna hľadá unesenú dievčinu, vojde do dediny, kde sú zajatí belosi, ktorých uniesli indiáni. Tam sa nachádza žena s polenom v náručí. Tento nápad potom prevzal David Lynch v seriáli Mestečko Twin Peaks (od r. 1990). (peetrejr)
- John Wayne vyjádřil ve filmu svou osobní poctu tehdy již zesnulé legendě westernu Harry Careymu. V úplně posledním záběru si předtím, než se otočí a odejde, dá levou ruku na pravý loket. Jedná se pózu, kterou Carey používal ve svých filmech. (Martensson35)
Reklama