Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Umí to se sekyrou jako nikdo jiný. Není radno si ho rozhněvat... Příběh o nesmiřitelném soupeření a nenávisti dvou bývalých nejlepších kamarádů se odehrává v povodí Dunaje v období, kdy slovenské území okupovali Turci. Bratislavský rybář Richardus a kat Emil Targo by jeden pro druhého položili život, ale nakonec na sebe zanevřou kvůli lásce ke stejné ženě. Ta se jednou málem dostane do harému místního alipaši. Emilova vychloubačnost a sklon k alkoholu způsobí, že muž svého kamaráda zradí a nečestně ho připraví o životní lásku. Nenávist obou mužů je tak veliká, že se i po letech přenáší na jejich děti… Slovenské historické drama z roku 1966 je dílem klasika slovenské kinematografie Paľa Bielika. Dobová kritika tento jeho opus nepřijala vřele, neboť šlo především o divácky atraktivní dobrodružnou podívanou. Hlavní role nesmiřitelných soků ztvárnili Vlado Müller (kat Emil) a Štefan Kvietik (Richardus). (Česká televize)

(více)

Recenze (84)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Emocionálne maximálne vyhrotená melodráma, ako v divadle. Bielik vie, ako narabáť s publikom, čo sa týka práce postáv a rovnako aj s exotickými a divácky príťažlivými kulisami a kostýmami. Aj by sme zabudli, že je to celé akosi vypreparované a hĺbka postáv je nahrádzaná práve expresívnym prejavom hercov. Milovníčki kostýmových jednohubiek so Jeanom Maraisom však budú v siedmom nebi. Takže najväčším kladom tejto historickej drámy je okrem hereckých výkonov dojem, že sa pozeráte na zahraničný film so štedrejším rozpočtom. K záporom radím až príliš pasívne ženské postavy, ktoré navyše nedostanú žiaden priestor. Ďalší so slovenských filmov, pri ktorého sledovaní som si začal uvedomovať, že kedysi veľmi dávno som to videl a začal som sa zabávať spomínaním si na riešenia jednotlivých situácií, kde som sa väčšinou nemýlil. Hold čo sa v mladosti naučíš, alebo si pozrieš, ostane v hlave navždy. ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Plamen i červánek, ďábel i beránek, cukr i sůl. Bielikův Majster kat je mně pro svůj dvojí pohyb (přestat se bát a nahlédnout, že nic na světě není černobílé; neustavičně se děsit a nenávidět neznámé) zároveň jemným pohlazením i tvrdým políčkem, osvobozením z pout i spoutáním. Jaké je to pozitivum, kousek stínu v tropickém dnu, doušek vody na šíré poušti? Riskuji, že budu neoblíben, ale nemůžu jinak: kladem tohoto filmu pro mne je, že se nestal pohádkou, o tom kterak hrdinný, pravdu v rukou držící slovenský lid zahnal ony každým svým skutkem hřešící, pohanské mohamedány kamsi daleko za hranice civilizovaného světa! Ta rovnoměrnější distribuce neřádů (čili: svině se najdou, jak na "naši stráně barikády", tak u "nich") skutečně bodla, ostatně jako vždy! A ono negativum, ten bodavý pocit u srdce, ta popálenina? Opětovně riskuji, že budu neoblíben, ale znovu nemohu jinak: záporem tohoto filmu je, že se tak moc štítí smrti, značkuje ji jako největší zlo, vylučuje ji. Život a smrt v prostoru tohoto filmu nekoexistují vedle sebe, nevedou spolu dialog. Kat, služebník smrti, žije mimo městský život, zprvu všemi přehlížen, poté všemi obáván a všemi nenáviděn... Tady mě trochu mrzí, že se tenhle film nestál romantickou báchorku o tom, kterak se skrz nastupující generaci vyžehlí stará křivda, filmem, ve kterém bude smrt životem integrována, pochopena a ne zničena... 65% ()

Reklama

farmnf 

všechny recenze uživatele

Příběh vám zprvu připadne jako nezvládnutá taškařice věčně ožralých a nedisciplinovaných slováků, kteří se pasují s tureckými okupanty, tedy okupanty vychytralými a cíledědomými (Eduard Bindas? jako paša je skvělý intelektuál co debatuje o bibli se slovenským knězem). Po nástupu Emila(Muller) do úřadu kata nastává zlom a film je dalek od stupidní taškařice. Něčím mě to připomínalo i Spalovače mrtvol. Popis zrůdnosti tohoto posledního kata se blíží dokonalosti díky skvělé režii Bielikově a umění Vlado Mullera. Třešní na dortu se stává Emilia Vašáryová, hrající turecko-slovenskou míšenku. Vůbec jsem ji nepoznal. Film od kterého se neodchází, byť vady scénáře jsou hodně patrné.... ()

Zagros 

všechny recenze uživatele

Paľo Bielik podruhé (první bylo Varúj…!) a ještě lépe. Na filmu Majster kat je vidět, jak režisérsky vyzrál. Opět volil téma Slováci pod cizí nadvládou, tentokrát Tureckou. Jde ale spíše o silný příběh dvou nejlepších přátel, kteří se stanou kvůli ženě největšími nepřáteli. Ústřední dvojka je opravdu parádní a charisma Vlado Müllera i Štefana Kvietika je obrovské. Každý jejich vzájemný dialog bylo radost sledovat. Celý jejich životní příběh natažený do pár desítek let na společensko-politickém pozadí mě dokonale připoutal k obrazovce. Napětí a dramatické situace jsou skvěle vygradované a občas se dokázalo i vtipně odlehčit. Už jen za ten úžasný dialog paši a kněze dávám krásné čtyři hvězdy. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Výpravný historický velkofilm srovnatelný s Hollywoodskými spektákly. Nádherné barvy a nasvícení jsou asi největší devízou filmu. Příběh z 18. století, který se odehrává v rozmezí asi 20 let zdobí opravdu geniální herecké výkony Vlada Mullera, Štefana Kvietika a Petera Debnára nadabovaného Marianem Labudou. Slováci na takové filmy byli mnohem větší experti, než čeští tvůrci, hlavně tedy Paľo Bielik. Zajímavě je vykreslen i kontrast mezi křesťany, muslimy a pohany. Navíc se ve filmu častují hodně originální hlášky : "Včera som si vypila a dnes mám v žaludku župmu." Majster kat je špičkové, do poslední chvíle napínavé a vygradované dobové drama a jeden z nejlepších slovenských filmů nejen šedesátých let. Bohovská podívaná, kterou vyzdvihuje širokoúhlá kamera Vladimíra Ješiny pohrávající si s detailním zaostřováním osob, a hudební palba Tibora Andrašovana. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (6)

  • Film sa nakrúcal od 9.9.1965 do 6.4.1966. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
  • Pro natáčení exteriérů štáb navštívil např. Telč, Bratislavu či Stúpavu. (hippyman)
  • Turecké rekvizity boli zapožičané z renesančného múzea v Topoľčiankach a zbrane z hradu Červený kameň. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)

Reklama

Reklama