Režie:
Paľo BielikScénář:
Paľo BielikKamera:
Vladimír JešinaHudba:
Tibor AndrašovanHrají:
Vlado Müller, Štefan Kvietik, Emília Vášáryová, Peter Debnár, Jozef Budský, Zuzana Jariabková, Oľga Adamčíková, František Dibarbora (více)Obsahy(1)
Umí to se sekyrou jako nikdo jiný. Není radno si ho rozhněvat... Příběh o nesmiřitelném soupeření a nenávisti dvou bývalých nejlepších kamarádů se odehrává v povodí Dunaje v období, kdy slovenské území okupovali Turci. Bratislavský rybář Richardus a kat Emil Targo by jeden pro druhého položili život, ale nakonec na sebe zanevřou kvůli lásce ke stejné ženě. Ta se jednou málem dostane do harému místního alipaši. Emilova vychloubačnost a sklon k alkoholu způsobí, že muž svého kamaráda zradí a nečestně ho připraví o životní lásku. Nenávist obou mužů je tak veliká, že se i po letech přenáší na jejich děti… Slovenské historické drama z roku 1966 je dílem klasika slovenské kinematografie Paľa Bielika. Dobová kritika tento jeho opus nepřijala vřele, neboť šlo především o divácky atraktivní dobrodružnou podívanou. Hlavní role nesmiřitelných soků ztvárnili Vlado Müller (kat Emil) a Štefan Kvietik (Richardus). (Česká televize)
(více)Recenze (82)
„Pánboh má truhlicu na každú opicu.“ Čakal som niečo iné/lepšie - pochmúrny, pesimistický čierno-biely historický príbeh, depresívnu, ťažko psychologickú štúdiu kata (ako sa cíti, keď robí to, čo robí, ako ho vnímajú dedinčania a jeho rodina?). Čakal som strhujúce sólo monštruózneho Vlada Müllera (MEDENÁ VEŽA). Dočkal som sa bezstarostnej (oproti tomu, čo som čakal) pestrofarebnosti á la POSLEDNÁ BOSORKA s nevýrazným výkonom Štefana Kvietika (MEDENÁ VEŽA), neveľmi dobre napísaného scenára (prvá polovička je taká turecká, až som myslel, že omylom pozerám „Alibabu a štyridsiatich zbojníkov“) a montypythonovskými zvratmi (vražda za bozk). Müller sa predstavuje v prekvapivo vedľajšej, miestami až komickej (!) úlohe (prečo sa film volá podľa neho, keď o ňom vôbec nie je? O kom ale vlastne je? O nikom!) a hereckú česť nakoniec paradoxne neparadoxne zachránil jeho citlivý syn Emilko (Peter Debnár). ()
Paľo Bielik bol fakt šikovný režisér a možno vôbec najlepší zo Slovákov, opäť dokazuje že historická dráma z nejakým tým odľahčeným mu pasuje, príbeh ponúka prešpikované dialógy, napätie a hlavne výborných hereckých matadorov ako Vlado Muller a Štefan Kvietik. Fakt veľký zážitok. /90%/ ()
Vstupní kód k mistrovskému katu je dosti prostý - vnímat film jako dobovou kostýmní pohádku pro dospělé. Nejedná se o historické drama v pravém slova smyslu, které by představilo nějakou konkrétní událost nebo postavu. Jde o vlastní scénář zasazený do konkrétní doby nadvlády Turků. I když jde v zásadě o rozpor mezi dávnými přáteli, jako protipól rybáře vnímám prosťáčka Emilka. Podobně jako v O myších a lidech Johna Steinbecka nebo obr Ursus v Quo Vadis dotváří příběh synek silných paží a mdlého rozumu. V první části snadno zmanipulovaný otcem, v druhé zaslepený láskou k půvabné Agajce. Zlo tu není zosobněno pouze v postavě kata, ale přechází z otce na syna, který je jím od malička sycen a ve své prostotě se mu neumí postavit. Rybář představuje spravedlnost, jeho dcera je obrazem nevinnosti. Zásadní otázka - jestli zlé řemeslo děděné z otce na syna dokáže pokřivit charakter člověka nebo zda by ho mohl vykonávat i člověk pokorný a mírumilovný - zůstává nezopovězena. ()
Bez pochyby dobře zfilmováno, tento historický příběh nám ukazuje podstatu podoby rozpadajícího přátelství, nenávisti a lásky. Obsahem je realistický obraz o nešťastné touze k vyvolené ženě mezi přáteli. Nenávist a zrada, je motivem děje. Za zmínku stojí, že část filmu se také natáčela v malebném zámku Telč. Filmové zpracování „Majster kat“ určitě patří k tomu lepšímu, co bylo na Slovensku ke konci šedesátých let natočeno, také byl komerčně úspěšný díky legendárním hercům jako byl Vlado Müller, Štefan Kvietik, Emília Vášáryová, František Dibarbora a další. tak musím říct, že je to skvěle zahrané, byť malinko smutné. ()
Jeden z filmů, před jejichž shlédnutím jsem se velmi bála, co z toho může vůbec vylézt. Slovenský snímek z šedesátých let ve stylu mainstreamových velkofilmů z Hollywoodu? Co to sakra má být? Forma mě nicméně přesvědčila, že výborná komedie. Nevím, jestli to byl Bielikův záměr, ale každých pět minut se smálo celé kino. Tak luxusní hlášky v žádném jiném historickém filmu nenajdete. [Viděno na MFF Karlovy Vary 2010.] ()
Galerie (10)
Zajímavosti (6)
- Turecké rekvizity boli zapožičané z renesančného múzea v Topoľčiankach a zbrane z hradu Červený kameň. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
- Film prilákal do kín aj na dnešné pomery neuveriteľné 4 milióny divákov. Napriek tomu sa vyskytli prirovnania ku gýču. (Raccoon.city)
- Petra Debnára, ktorý stvárnil mladého kata Emilka Targu, predaboval Marián Labuda. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
Reklama