Reklama

Reklama

Edmond Vidal známý také jako Momon, vyrůstal v chudé cikánské osadě, odkud si odnesl smysl pro rodinu, neochvějnou loajalitu a hrdost na svůj původ. Nejvíce ho ale posílilo přátelství se Sergem Suttelem, s nímž poprvé okusil vězeňský život, navíc pro něco tak banálního, jako je krádež třešní. Oba se nevyhnutelně zapojí do organizovaného zločinu, a tak vznikl gang Lyonnais. Stávají se nejznámější ozbrojení lupiči počátku 70. let minulého století. Jejich nezadržitelný vzestup skončil až v roce 1974 velkolepým zatčením. Dnes je Momonovi takřka šedesát a rád by na tuto část svého života zapomněl a žil jen pro děti, vnoučata a svou ženu, ale jak sám ve filmu říká: „Člověk vězí ve svém těle a ve své duši svou minulostí, a ona nás stravuje, až nás zničí…“ (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (148)

emma53 

všechny recenze uživatele

Tak jsem po delší době opět zhlédla další gangsterku, tentokrát z výborné francouzské kinematografie ve které se pojednává hlavně o přátelství Momona a Sergea, které sahá až za hrob. Syrová, ničím nepřikrášlená atmosféra, jedna akce následovala druhou a jestli se to stalo alepoň přibližně podle skutečné události, tak já jsem osobně nestíhala počítat mrtvoly. Bývalý policejní detektiv Oliver Marchal ví moc dobře jak natočit film s námětem, který mu byl jednu dobu velmi blízký. ()

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Gangsterka odkazující kamsi k Melvilleovi ilustruje několika způsoby hlavně to, že se už nikdy nevrátí pohádka [relativního] mládí [francouzské kinematografie]. Retro coby připomínka lepších časů se mi vzhledem k tomu běžně nepříčí. Kdybych ale nebyl vůl, uskutečnil rešerši a došlo by mi, že jméno Olivier Marchal figuruje i v souvislosti s Válkou policajtů, u níž jsem se málem unudil k smrti, asi bych si promítání rozmyslel. Problém s Marchalem je zřejmě osobní. Smrtelně vážný přístup bez špetky nadhledu, oslavování tak dokonale mrtvých hodnot [čest kriminálníků a policajtů], objímající se chlapi v kožených bundách, dokonce i vysokokontrastní kamera laciných béček, servírující masitá sousta opakujících se záběrů drsných tváří ve zpětných zrcatcích úchypně nablýskaných fantomasovských bouráků, mě nebaví a rozesmívá, nikoliv v dobrém. Snímek kromě toho ale trpí i objektivními neduhy. Představitel mladého Vidala Dimitri Storoge působí dojmem mladého ruského šlechtice se zálibou v romantické poezii, nikoliv gangtera [nepomáhá ani podoba Ivanu Trojanovi - kukadla jak zrcadla], zápletka je průhledná jako křišťál. Je jasné, že se na dráhu zločinu vydávají jen málomluvné charaktery, ale pár trochu rozvitějších vět bych ocenil, i když pohled opravdového muže vydá samozřejmě za tisíc slov. Jelikož během filmu nebyl co dělat, soustředil jsem se na nudnou, patetickou hudbu zavánějící v osudových pasážích třetí odmocninou Hanse Zimmera. A tak pár jediných prvků, které mne probudily z letargie, představovaly trefné narážky na vulgární policajtský rasismus [hlavní hrdina se honosí přízviskem gitan]. Doma se mi ještě někde válí Strážce zákona, asi na něj nechám dál padat prach. ()

Reklama

jondoe 

všechny recenze uživatele

Neviem spomenut na lespie natocenu gangsterku za poslednych 5 rokov. Film presne podla mojho gusta. Olivier Marchal toto jednoducho vie. A je jedno ci pribeh rozprava zo strany gangstra alebo policajta. Tento film je podla mojho nazoru zatial jeho najlepsim. Navyse Gerard Lanvin predvadza vyborny vykon a postava mu neskutocne svedci. Som si isty, ze fanuskovia zanru budu slintat blahom. ()

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Chtě nechtě nemůžu nesrovnávat s dvoudílným, velkolepě výpravným, taktéž francouzským gangsterským majstrštykem Veřejný nepřítel č.1 z r.2008. Na druhou stranu nechci být nespravedlivý, protože vedle Veřejného nepřítele by vybledl téměř jakýkoliv jiný gangsterský film. Takže opominu lyoňanskou místy televizní formu a celkově citelně skromnější poměry, trochu kostrbatý scénář (dal bych přednost klasické lineární časové ose před rušivými prostřihy mezi minulostí a současností), opominu i několik na gangsterku téměř melodramatických momentů a naopak vyzdvihnu herecké výkony, syrovost, místy slušnou porci brutality a přiznávám se že pro mě i překvapivé odhalení na konci. Příjemně staromódní filmová podívaná. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Pozerať gangsterku odohrávajúcu sa z polovice v sedemdesiatych rokoch sa zdá vzhľadom na kvantum filmov z tohto obdobia a prostredia nakrútených v sedemdesiatkách trochu kontraproduktívne. Tá atmosféra sa skrátka nanovo vybudovať nedá, nech sa snažíte, čo sa snažíte. Marchal oživuje rozprávanie dvoma časovými rovinami, ktoré sú samozrejme navzájom prepojené. Vyvstáva tu opäť ideologický problém, kedy nám je predstavený kvázi sympatický mafián a vzápätí sa dozvedáme, že kedysi bol brutálny zločinec a vrah a až tak veľa sa toho nezmenilo. Napriek tomu sa scenár snaží balancovať na tomto tenkom ľade a príliš to nevadí, film dokáže udržať pozornosť. Stále však osobne neviem, aký si mám vytvoriť vzťah k človeku, ktorý v rámci vlastnej sociálnej štruktúry udržiava pravidlá a česť, ale inak má na konte desiatky mŕtvol. Vlastne viem, i keď sa tvorcovia snažia skôr o vyvolanie opačného dojmu. ()

Galerie (98)

Zajímavosti (4)

  • Film zachycuje osudy tzv. Lyonského gangu, který páchal trestnou činnost hlavně v letech 1967–1977. Lyonský gang byl hlavně proslulý ozbrojenými loupežemi, při kterých tento gang uloupil obrovské množství peněz. Gangu je ale taky přisuzováno několik vražd, atentátů a únosů. „Tvrdé jádro“ gangu tvořilo osm lidí a širší okruh gangu tvořilo dalších sedm lidí, kteří byli příbuzní členů tvrdého jádra. (Rollo_Tomasi)
  • V době natáčení filmu měl Edmond Vidal (jeden ze členů Lyonského gangu a autor biografické knihy) 66 let a stále žil v Lyonu se svou ženou Janou. V té době měli 3 děti a 8 vnoučat. (Rollo_Tomasi)
  • Približne v 56. minúte filmu sa za Edmondom Vidalom (Gérard Lanvin), čítajúcim noviny na ulici, objavia v pozadí dva plagáty k snímkam Splice (2009) a 600 kilo zlata (2010). (fefee)

Reklama

Reklama