poster

Pěna dní

  • Francie

    L'Écume des jours

  • Slovensko

    Pena dní

  • Velká Británie

    Mood Indigo

  • USA

    The Foam of the Days

    (neoficiální název)

Drama / Fantasy / Komedie

Francie / Belgie, 2013, 131 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    *****

    ABSOLUTE GONDRY. Neuvěřitelný film z jiného století. Režijní génius Gondry si zvolil ten nejtěžší možný úkol - na filmové plátno převést nezfilmovatelný kultovní text Borise Viana a jeho ,,mission impossible" se snad zázrakem podařilo dovést do zdárného konce. Ten film se prostě nedal natočit tak, aby nevypadal směšně, lacině, absurdně, trapně, leč kouzlem Gondryho génia to celé dohromady funguje. Scénář se překvapivě věrně drží knižní předlohy (i když z ní logicky vypouští celou řadu věcí - na konci jsem třeba marně čekal na smutný konec myšky, kočičí eutanazie se ve filmu neodehrála) a je až neuvěřitelné, že Gondry (alias filmový doktor Mišmaš) skutečně do svého filmu byl sto zhmotnit třeba legendární koktejlpianino, speciality od Gouffého, zbraň srdcerváč atd. Vyzněním mi pak v celé řadě scén připomněl tvorbu filmových surrealistů, třeba našeho Jana Švankmajera, vždyť kupříkladu protáčení dlaní při pozdravu jakoby vypadlo z nějakého jeho filmu (oživlý domovní zvonek jakbysmet). Není ale divu, vždyť už Vianova novela je surreálná, sám film pak ještě navíc přidává nový estetický rozměr, onu tolik typickou a nezaměnitelnou poetiku, nádherný svět z filmové dílny Michela Gondryho, tvůrčí prostředky a jednotlivosti, v celku je to pak znovu klasický Gondryovský příběh velikosti osudové lásky, tolik typický pro jeho (předchozí) snímky. Boris Vian a Michel Gondry, zvláštní nečekané spojení, které je ale v hloubi dokonale logické - oslava nespoutané imaginace a erupce neudolatelné fantazie + ... věčný svit neposkvrněné lásky... PS: Pocta dandysmu by si snad zasloužila trochu jiný typ herců, hlavně Audrey Tautou coby mladá Chloé mi ani trochu nekonvenovala s představou mladé Chloé...(9.7.2013)

  • eurika
    ****

    Plagát lákajúci do kina patrí k tým vydarenejším a viacerí to prirovnávajú k Náuke o snoch. Hovorím si dobre, viem do čoho idem. Omyl. Už počas prvých minút tu slovo fantázia naberá nečakaný rozmer. Režisér neustále ženie celé herecké osadenstvo do bizarných situácií, ktorými sa to len tak hemží. No nehrajú tu len herci, ale aj kulisy ktoré ich obklopujú sú prekvapivo živé, farebné a hlučné. Všetko naokolo sa hýbe a žije si svojim vlastným surrealistickým životom. Film si vyžaduje trpezlivého diváka, lebo môže chvíľu trvať kým sa naladí na tú správnu vlnu, na ktorej sa príbeh vezie. Treba sa vedieť prispôsobiť tempu a nechať udalosti plynúť, veci žiť a ľudí hrať sa. Ideálne zvolená je tu ústredná dvojica Duris a Tautou. A nech už vystrájajú čokoľvek, veľmi dobre sa na nich pozerá. Vtipná je tiež postava Chicka, ktorého zaujíma len filozof Jean - Sol Partre (pseudo Sartre). Nie každý však musí byť úplne spokojný s tým čo videl, čo od Gondryho dostal. A že sa to celé môže zdať príliš naivné a absurdné (prečítajte si Vianovu knihu). No ako pri každom hodnotení, u mňa nakoniec aj tak zaváži pocit, aký si z filmu odnášam. A ten v tomto prípade vôbec nebol zlý. Práve naopak.(18.11.2013)

  • dr.fish
    ***

    Teda nevím, co ten Gondry kouří a čím to potom zapíjí, ale je to fakt masakr. Kvality filmu jsou nepopiratelné, ale dost obtížně stravitelné. Dal si s tím rejža spoustu práce a nedá se to rozhodně hodit jen tak přes palubu. Celou první hodinu jsem koketoval s myšlenkou projekci navždy přerušit, nakonec jsem ale neodolal a vyčkal až do konce. Chytl jsem z toho pěknou depku, takže to asi bylo dobré...60%(6.10.2014)

  • MIMIC
    ***

    Od "shiny happy people" estetiky úvodu, pestrofarebnej, akcelerujúcej a uvrešťanej, až k stíchnutému č-b koncu plnému hlbokých tieňov, znepokojujúcemu takmer ako "Begotten". Je v tom samozrejme zámer a ja ho oceňujem, ale charakter použitej imaginácie mi vyhovuje len sčasti i napriek hlbokým sympatiám k predstaviteľom hlavných úloh, takže kompromis je plne namieste.(29.12.2015)

  • liborek_
    ****

    Připouštím, že Gondryho Pěna dní není mistrovské dílo, ale troufám si říct, že co do imaginace a hravosti by si Gondry mohl s Vianem podat ruku. Za sebe říkám, že mě Gondry překvapil. Zdánlivě neukočírovaný přechod od hravé bezstarostnosti do tragického vyústění (jak se často vytýká) naopak považuju za dobře zvládnutý a přesně v duchu Vianovy předlohy. Přesto i u tohoto filmu se chci držet zásady, že film a knižní předloha se nesmějí srovnávat, proto se zřejmě zařadím k menšině, když napíšu, že Audrey Tautou, Romain Duris a Gad Elmaleh mi do jejich rolí sedli perfektně...(30.12.2013)

  • - Jedna z postav filmu se jmenuje Jean-Sol Partre, jedná se o zparodované alter-ego existenciálního filosofa Jean-Paul Satra, bývalého přítele Borise Viana, autora knižní předlohy. Přátelství těchto dvou intelektuálů ukončily milostné pletky mezi Sartrem a Vianovou manželkou Michelle. (Mijagi)

  • - Už v roku 1968 sa knihu pokúšali sfilmovať Francúzi, rovnako tak Japonci v roku 2001. (DarkSaint)

  • - Na veřejném kluzišti je obráceně vyvěšená vlajka České republiky. Správně je červeny pruh vpravo. (zubodravec)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace