poster

Pád Bílého domu

  • USA

    Olympus Has Fallen

  • Slovensko

    Pád Bieleho domu

  • Velká Británie

    Olympus Has Fallen

Akční / Thriller

USA, 2013, 119 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • petero
    ****

    Krvavé akčňáky ja rád a tento ako návod na dobitie Bieleho domu bol parádny a našťastie sa ani nebral veľmi vážne. Gerard Butler je najlepší vyjednávač a úloha drsňáka v nesprávnom čase na správnom mieste mu sedne ako nikomu inému. Plnú paľbu si šetrím na White House Down ;-), I keď Channing Tatum, no neviem, možno prekvapí.(1.5.2013)

  • Matty
    ****

    Potěš Pánbůh! Protikrizová proamerická propaganda v krystalicky čistém akčním balení, jejíž tvůrci posledních dvacet let zřejmě sledovali jenom filmy Rolanda Emmericha a Michaela Baye. Zato z osmdesátých let si velmi dobře pamatují Smrtonosnou past a všechny střílečky s Chuckem Norrisem. (Srovnání s McTiernanovým filmem zaslouží rozvést - ač oba filmy jistým způsobem reagují na krizi maskulinity a významným vizuálním elementem jsou v nich ničené falické objekty (Nakatomi Plaza a Washington Monument), McClane padouchy střílet MUSÍ, a odměnou je mu znovunabytý respekt manželky; Banning oproti tomu střílet CHCE, zapojení do akce bere jako službu vlasti a možnost, jak odčinit své dřívější pochybení.) ___ Je to debilní. Kouzelně a neuvěřitelně debilní a nepatřičně vážné, ale díky práci s deadliny a promyšleně dávkovaným akčním scénám to má spád, má to Rkový rating a má to asi desetivteřinový OTT záběr ohořelé americké vlajky, zpomaleně padající z balkónu Bílého domu. Ke studiu ideologických praktik v hollywoodské žánrové tvorbě už tady dlouho nebyl takhle vděčný materiál. ___ Úvodní letecký záběr nás seznamuje s majestátností americké krajiny, reprezentované v následujících minutách „civilizovanějšími“ symboly. V záběru se vždy najde prostor pro Bílý dům nebo alespoň americkou vlajku, umístěnou tak, abychom si jí zaručeně všimli (národními barvami je pomalován dokonce i „náhodně“ projíždějící autobus). Intro stručně představí oba mužské hrdiny (prezident jako tvrďák, který umí boxovat, naplno se věnuje vlasti, ale přitom neodbývá rodinu, Mike jako drsňák, ale zároveň rodinný typ, oblíbený u dětí) a dále rozvíjený způsob vztahování se k americkým hodnotám – důležitá je tradice, odkaz předků, zde zastoupený hodinkami po dědečkovi (jež po smrti manželky získávají ještě druhotný, poněkud fetišistický význam – zpřítomňují ženu, potažmo rodinu). Útok přichází, stejně jako 11. září, ze vzduchu. Tentokrát jsou ale ochránci amerického národa připraveni, ví, jak reagovat (prezident nezůstává netečně sedět, pádí do bunkru) a pakliže nakonec stejně dochází k obsazení architektonického symbolu americké demokracie, pak díky početní a silové převaze útočníků (jejichž špičkovou vojenskou techniku by jim mohla závidět lecjaká armáda světa). ___ Řešení zahraničních konfliktů je sice výhradně v kompetenci Američanů, ti ale nikam neintervenují – jsou napadeni (občany jedné z posledních zemí, která není pro americký filmový průmysl nijak významná) a musí se bránit. Jak již bylo nastíněno, musí bránit demokratické hodnoty, za jejichž celosvětového garanta se Spojené státy díky mnohaleté tradici považují (příznačné jsou všudypřítomné portréty bývalých amerických prezidentů, staré dělo před Bílým domem nebo Lincolnova busta, s kterou Mike zpacifikuje jednoho protivníka). Jestliže teroristé označují za důvod svého útoku „fucking Wall Street“, tzn. zkázonosný kapitalismus, špatně pochopili, na jakých hodnotách americká společnost stojí. Na rodině a demokracii, které na rozdíl od peněz charakter nekazí, ale vylepšují, a jsou nedotknutelné. ___ Největším hrdinou filmu je bílý prezident (černošský „prezident“ za něj jenom zaskakuje, třebaže má nesrovnatelně více charismatu i životních zkušeností). Muž rozhodný, nechybující, zosobňující esenciální „americkost.“ Proto je jeho život důležitější než život kohokoli jiného. Ostatní postavy se po útoku prioritně zajímají, zda je v pořádku prezident, nikoliv, zda nepřišli k újmě jejich blízcí nebo zda samy nejsou zraněné. Životy pár vyvolených mají mnohonásobně větší hodnotu než životy tisíců anonymních lapačů kulek (jednotlivec je ceněn výše než kolektiv). ___ V návaznosti na vyzdvihování individuálních zásluh spadá záchrana světa do kompetence hrdinných jednotlivců s jejich zvláštních „skills“, nikoliv kolektivu s jeho moderními technologiemi, které se obracejí proti svým tvůrcům (ukázkově neschopná armáda). Špatné ale nejsou samotné atomovky, jimiž Spojené státy disponují, aby se v případě napadení mohly bránit, špatní jsou teroristé, kteří se jich chtějí zmocnit. Čili – zlo pochází zvnějšku, což se týká také hrozby chudoby, kterou Kang vyhrožuje (vina by tudíž byla přenesena z „kapitalistické“ finanční krize na teroristy). Podobně je mučení a zabíjení žen akceptovatelné, pokud jej aplikujete na lidi, kteří se sami neštítí zabít psa nebo zmlátit ženu. ___ Sdělení filmu, který bezelstně (a podobně jako před mnoha lety třeba futuristé, považující válku za jedinou hygienu světa) poukazuje na revitalizující funkci krizových historických událostí (a tím mírní obavy z neustálé omílané krize kdečeho), je nádherně přízemní – s teroristy se nevyjednává a se Spojenými státy nevyjebává! Lze se tím buď bavit, nebo být znechucený. Zvolil jsem první možnost a těch dvou hodin nelituji, jakkoli mne zároveň nemálo zneklidňuje vědomí, že to bylo celé míněno smrtelně vážně. 75% Zajímavé komentáře: Marigold, woody, Orthank, Anarion(8.4.2013)

  • Zeck
    odpad!

    Vždy si z podobných filmů vypíchnu jednu stupidní scénu, ze které si následně dělám prdel a mastím se nad její nesmírnou trapností, čímž splácím tvůrcům ten stud, který jsem u jejího sledování zažíval. Tento film je ovšem tak neuvěřitelně tupý, že bych musel vyspoilerovat celý film, a to se mi rozhodně nechce, protože sám o sobě stojí tak maximálně za pár vět. Mohu snad jen směle dodat, že Fuqua dovedl "Američanství", klišoidní patos a salutování nad americkou vlajkou k takové nechutné vážnosti, že jsem celou dobu hrdě fandil Korejcům a přál jim, ať vyvraždí všechny Američany v dohledu, synka nabodnou na sloup, prezidenta vykleští a nachčijou mu na ksicht a jeho sekretářku hromadně znásilní svými asijskými miniklacky, narvou jí hlaveň do prdele a vystřelí jí skrze páteř mozek z hlavy. Pokud k podobnému filmu dokážou sami američtí diváci napsat, že je to neuvěřitelně stupidní a kreténský film, pak myslím není co dodat. A ta "akce" ve stylu bojů 18. století, kdy osobní ochranka prezidenta stojí na zeleném pažitu v řadě proti samopalům a nehnou se z místa dokud nepadnou, na tom skutečně nic nemění. 10%.(3.7.2013)

  • tron
    **

    Relatívne drsné, ale to je asi tak všetko. Väčšina deja sa odohráva potme, takže keď sa niekto bije, skoro nič nevidíte. Butler sa snaží, ale nie je príliš sympatický. Aaron Eckhart je ako americký prezident ešte nesympatickejší (áno, dá sa to) a na strane zloduchov tiež značne veľká bieda. Vyložene potešiť ma potešila len náročná scéna prepadu Bieleho domu, ktorá je príjemne dlhá a prepracovaná. Žiaľbohu to vyzerá tak, že do nej tvorcovia išli naplno a dali do nej všetko, od energie cez talent až po prachy a tak im na zvyšok už neostalo. Dvojka o značný kus lepšia. A Emmerichov konkurenčný Útok na Biely dom? Mal sympatickejšieho hrdinu aj prezidenta, ale tiež to nebol žiadny zázrak.(21.12.2016)

  • Jara.Cimrman.jr
    ***

    Když si squatteři vylédnou dům, tak si ho jednoduše obsadí. Co na tom, že tenhle je zrovna Bílý a šikmoocí kluci s holkama museli před jeho návštěvou smutně opustit státem organizované hladovění. Co by to taky bylo za teroristy, kdyby nebyli ze zlé Severní Korey a američtí kluci by nemohli vypouštět ze svých úst oblíbené bludy o svém odpovědném invazním udržování světového míru. Předpokládám, že už se točí něco o zlých Íráncích a Syřanech, aby si svět uvědomil, koho je nutné mírumilovně pozabíjet. Ale zpět k filmu. V něm vlajky s hvězdami a pruhy krásně vlají, Bůh svědomitě ochraňuje Ameriku a kdyby tyhle kraviny nechali tvůrci jen ve verzi pro americká kina, tak bych mu určitě udělil silné tři hvězdy místo těch tří slabých. Originality snímek totiž moc nepobral, ale Mike se brodí žlutým masem opravdu stylově a určitě se to dá přežít bez nutkání se okamžitě na pár let upsat US Army.(12.10.2013)

  • - Je to podruhé, co Dylan McDermott hraje agenta tajné služby. Podobnou roli hrál i ve filmu S nasazením života (1993). (Zdroj: kinobox.cz)

  • - Gerard Butler odmítl v bojových scénách zastoupení kaskadéry a vše natočil sám. Zaplatil za to několika naraženinami a modřinami. (jenik71)

  • - Spoiler: Mike Banning (Gerard Butler) ve filmu zabije 24 teroristů. (Karn)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace