Reklama

Reklama

Pád Bílého domu

  • USA Olympus Has Fallen (více)

Obsahy(1)

Mike Banning dlouhou dobu velel ochranné směně amerického prezidenta. U prezidentského páru byl oblíben a jejich syn, Connor, Mikea miloval. Pak přišla nešťastná autonehoda, při které se Mikeovi nepodařilo zachránit prezidentovu manželku. Mike odešel ze služby a teď pracuje jako ochranná služba na ministerstvu financí. Jednoho dne z okna své kanceláře uvidí podivně nalétávající letadlo na Bílý dům. Mike ihned spěchá zjistit, co se děje. Je na čase. S delegací jihokorejského ministerského předsedy proniklo do Bílého domu teroristické komando. Teroristé využili momentu překvapení a na Bílý dům zaútočili ve třech koordinovaných útocích. První útok provedli teroristé ukrytí ve speciálně upraveném vojenském nákladním letadle. Letadlo napáchalo na Bílém domě velké škody, bylo však naštěstí sestřeleno jednou ze stíhaček, které proti němu byly vyslány. Vzápětí došlo k druhému útoku. Na Bílý dům zaútočila skupina teroristů, kteří se vydávali za turisty. Prezidentská ochranka odvedla prezidenta do bezpečnostního bunkru v podzemí úřadu. Toho využila třetí teroristická skupina ukrytá mezi členy korejské delegace, která vyřídila prezidentovy strážce a prezidenta a jeho doprovod zajala. Mike se ihned zapojí do bojů o Bílý dům a podaří se mu do budovy proniknout. Stane se tak ve chvíli, kdy teroristé budovu dobydou. Mike se tedy schová ve vnitřních prostorech. To se už však velení nad státem ujímá předseda sněmovny Trumbull, který ihned organizuje záchrannou akci. Mikeovi se s velením podaří spojit vysílačkou. Prvním úkolem, který od Trumbulla a šéfky tajné služby, Jacobsové, dostane, je najít prezidentova syna, Connora. Ten se před teroristy schovává v zázemí budovy. S americkým velením se spojí i vůdce teroristů, Kang. Ten požaduje, aby se americká armáda stáhla z demilitarizovaného území v Koreji a a její flotila opustila Japonské moře . Kang při tomto požadavku popraví jednoho z rukojmích, aby Trumbulla přesvědčil, že vše myslí vážně. Jenže Kang má v ruce ještě další trumf. Z vojenského velitele prezidentovy kanceláře mučením dostane spouštěcí kód k autodestrukčnímu systému amerických jaderných zbraní. Systém je sice jištěn třemi kódy, Trumbull a zbytek velení ale vidí, že teroristé jeden z kódů již použili. Trumbull s velením proti tomu nejsou schopni zasáhnout. Mike v útrobách domu hledá Connora. To už ale i Kang a jeho lidé zjistí, že se Mike po budově pohybuje. Kang posílá na Mikea jednoho ze svých lidí, Američana Forbese, který pracoval tak jako Mike v prezidentské ochrance, ale stal se z něho zrádce. Mikeovi se zatím podařilo v budově najít prezidentova syna a dokázal ho také skrz ventilaci dostat bezpečně z budovy. Teď se na rozkaz Trumbulla Mike vrací do nitra Bílého domu najít prezidenta... (TV Prima)

(více)

Videa (13)

Recenze (1 152)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Shrnul bych to asi takhle nějak: Anton a Gerry jdou, k nám teď s (patriotickou) náladou... hurá, tahle bitva trpaslíka (Gerryho) s obrem (severokorejským hyper mega high tech teroristickým komandem), neskončí se ve zlém, ale v dobrém, a kámoši jak hrom, jsou květák hlavního záporaka a Gerryho kudla, óm;) A teď vážně...trochu. Říkal jsem si, co asi táhne režiséra jako Fuqua k něčemu, co je evidentně klon Die Hard nebo Under Siege. BTW z obojího se tu hojně cituje, a to nejenom oblíbeným způsobem osobní likvidace záporáků, známým mezi příslušníky mojí generace jako "Strannix brainmix". Ale má to háček, který je odpovědí na otázku tvůrčí motivace - Olympus Has Fallen je celý švenknutý na vyšší level krvavosti/fyzické nepříjemnosti než "zlaté osmdesátkové" akční pecky, ale hlavně a především je sedmdesátimegovou státní zakázkou. Nebo chcete-li, neuvěřitelně řvoucí propagandou tak jednostrannou, že scénáristy podezírám z toho, že jde o reinkarnace tvůrčího tandemu Goebbels - Riefenstahlová. Ostatní o tom píší taky, ale nemůžu to nezmínit - zpomalené záběry na prostřílený "star spangled banner", hustopekelná patriotka odříkávající tváří v tvář smrti přísahu věrnosti vlajce Spojených Států, ukrutná hrozba uvržení USA ne do jaderné zkázy, ale do po ní následující CHUDOBY, a hlavně ten příšerný projev o nepříteli, který nepřišel "jen" ničit americký způsob života a posvátné hodnoty demokracie, ale hentu americkou RODINU... to je fakt něco, za co by se nemusel stydět žádný ostřílený totalitní píárista. Bohužel to vypadá, že je to míněné zcela smrtelně vážně, protože ani ta nesmyslnost děje a účelová demence při nastolování zápletky (čti: masakru obranných složek Bílého Domu, vytrvale vybíhajících jedněmi dveřmi do otevřeného prostoru), stejně jako "drobný" prezidentův logický lapsus, v sobě nemají ani nejmenší špetičku nadhledu, sebeironie nebo dokonce humoru. Prostě nikdy nikým nevyfocený, ale jinak kurevsky aktivní severokorejský superterorista zorganizuje ve Washingtonu v převleku za vysokého úředníka jihokorejské vlády (při oficiální návštěvě;)) mejdan pro čtyřicet po zuby ozbrojených pistolníků a jejich podpůrné těžké zbraně, do toho unese poslední model AC-130 Spectre Gunshipu, a nakonec z rafinovaného úkrytu (asi v anální dutině) vytáhne tajný prototyp automatického protiletadlového obranného systému - taky ukradeného od US Army (WTF?). A jediný, kdo to může zastavit, je ON, Pravý Americký Hrdina, armádní Ranger a příslušník Secret Service, který se nenechává nijakými osobními nesmysly odvracet od svých povinností (což názorně předvede hned po roztmívačce). Proti němu stojí šikmooký bastard, který neváhá kromě obvyklého záporáckého repertoáru přímo na kameru brutálně zkopat ženu, a pravděpodobně mučit desetileté dítě. Třetí stranu představuje naprosto neschopná vláda/genštáb/sbor poradců, jehož příslušníci se zděšeně hroutí i při třetím mozku vystřeleném při popravě rukojmího do kamery jako by to bylo poprvé (mezery mezi tím jsou cca deset minut). Tohle je prostě úplně jiná liga než zábavně blbé "ratataboom" likvidační spektákly. Olympus Has Fallen je prostě čiré propagandistické zlo, demonstrující, že jen pevným odhodláním plnit si své úkoly a věřit v americké tradice se můžou Státy zachránit před chaosem a chudobou. A nic na tom nezmění ani to, že toho největšího bosse hraje Skot:) Je mi líto, ale zvedat tomuhle hodnocení by bylo proti mojí víře. Jediný důvod proč se na to dívat je, abyste mohli srovnat tohle pojetí s tím, ve kterém Drederick Tejtum v McClaneovském nátělníku kosí teráče v jednom šiku s černým prezidentem střílejícím z RPG (a ani to není žádná výhra). 40% a už nikdy víc. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

"Halóóó, tady Žérár". "Ahoj Žéráre, tady Pentagon, jak to jde?". "Pěkně na hovno! Upadl mi foťák a po pádu už nefunguje. Zkurvení ťamani! Za tohle je všechny zabiju! A pak si raději pořídím Praktiku, ta něco vydrží.". "A zvládneš to sám, Žeráre?". "Jasná páka, viděl jsem třikrát Smrtonosnou past a dvakrát Přepadení v Pacifiku, bude to piss of kejk, každý Američan má přeci právo na hamburger, tak nakonec ještě obejmu prezidenta a nechám ho pronést srdcervoucí projev!". "OK, Žeráre, my tu teda zatím budeme trojčit. Pak brnkni.". Totálně kýčovitý, patetický, tisíckrát viděný akční výplach, ale děkuju moc za dvě hodiny výborné, vcelku drsné a nostalgicky staroškolské zábavy!! Zdravím opět všechny umělecky založené hnědopichy. Poznáte je podle dvou hvězd. ()

Reklama

golfista 

všechny recenze uživatele

Podle mého hodnocení se pozná (jak tvrdí kolega Verbal) "umělecky založený hnidopich" :) .... V komentářích těch "dvouhvězdičkových hnidopichů" tu bylo řečeno téměř vše, takže jen pár poznámek. Na rozdíl od Emmericha (http://www.csfd.cz/film/317521) tu chybí nadhled a humor. Pokud se akční film bere takhle vážně a pronášejí se tak hloupé repliky (mnohdy herci které mám rád), pak si lepší hodnocení nezaslouží. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Potěš Pánbůh! Protikrizová proamerická propaganda v krystalicky čistém akčním balení, jejíž tvůrci posledních dvacet let zřejmě sledovali jenom filmy Rolanda Emmericha a Michaela Baye. Zato z osmdesátých let si velmi dobře pamatují Smrtonosnou past a všechny střílečky s Chuckem Norrisem. (Srovnání s McTiernanovým filmem zaslouží rozvést - ač oba filmy jistým způsobem reagují na krizi maskulinity a významným vizuálním elementem jsou v nich ničené falické objekty (Nakatomi Plaza a Washington Monument), McClane padouchy střílet MUSÍ, a odměnou je mu znovunabytý respekt manželky; Banning oproti tomu střílet CHCE, zapojení do akce bere jako službu vlasti a možnost, jak odčinit své dřívější pochybení.) ___ Je to debilní. Kouzelně a neuvěřitelně debilní a nepatřičně vážné, ale díky práci s deadliny a promyšleně dávkovaným akčním scénám to má spád, má to Rkový rating a má to asi desetivteřinový OTT záběr ohořelé americké vlajky, zpomaleně padající z balkónu Bílého domu. Ke studiu ideologických praktik v hollywoodské žánrové tvorbě už tady dlouho nebyl takhle vděčný materiál. ___ Úvodní letecký záběr nás seznamuje s majestátností americké krajiny, reprezentované v následujících minutách „civilizovanějšími“ symboly. V záběru se vždy najde prostor pro Bílý dům nebo alespoň americkou vlajku, umístěnou tak, abychom si jí zaručeně všimli (národními barvami je pomalován dokonce i „náhodně“ projíždějící autobus). Intro stručně představí oba mužské hrdiny (prezident jako tvrďák, který umí boxovat, naplno se věnuje vlasti, ale přitom neodbývá rodinu, Mike jako drsňák, ale zároveň rodinný typ, oblíbený u dětí) a dále rozvíjený způsob vztahování se k americkým hodnotám – důležitá je tradice, odkaz předků, zde zastoupený hodinkami po dědečkovi (jež po smrti manželky získávají ještě druhotný, poněkud fetišistický význam – zpřítomňují ženu, potažmo rodinu). Útok přichází, stejně jako 11. září, ze vzduchu. Tentokrát jsou ale ochránci amerického národa připraveni, ví, jak reagovat (prezident nezůstává netečně sedět, pádí do bunkru) a pakliže nakonec stejně dochází k obsazení architektonického symbolu americké demokracie, pak díky početní a silové převaze útočníků (jejichž špičkovou vojenskou techniku by jim mohla závidět lecjaká armáda světa). ___ Řešení zahraničních konfliktů je sice výhradně v kompetenci Američanů, ti ale nikam neintervenují – jsou napadeni (občany jedné z posledních zemí, která není pro americký filmový průmysl nijak významná) a musí se bránit. Jak již bylo nastíněno, musí bránit demokratické hodnoty, za jejichž celosvětového garanta se Spojené státy díky mnohaleté tradici považují (příznačné jsou všudypřítomné portréty bývalých amerických prezidentů, staré dělo před Bílým domem nebo Lincolnova busta, s kterou Mike zpacifikuje jednoho protivníka). Jestliže teroristé označují za důvod svého útoku „fucking Wall Street“, tzn. zkázonosný kapitalismus, špatně pochopili, na jakých hodnotách americká společnost stojí. Na rodině a demokracii, které na rozdíl od peněz charakter nekazí, ale vylepšují, a jsou nedotknutelné. ___ Největším hrdinou filmu je bílý prezident (černošský „prezident“ za něj jenom zaskakuje, třebaže má nesrovnatelně více charismatu i životních zkušeností). Muž rozhodný, nechybující, zosobňující esenciální „americkost.“ Proto je jeho život důležitější než život kohokoli jiného. Ostatní postavy se po útoku prioritně zajímají, zda je v pořádku prezident, nikoliv, zda nepřišli k újmě jejich blízcí nebo zda samy nejsou zraněné. Životy pár vyvolených mají mnohonásobně větší hodnotu než životy tisíců anonymních lapačů kulek (jednotlivec je ceněn výše než kolektiv). ___ V návaznosti na vyzdvihování individuálních zásluh spadá záchrana světa do kompetence hrdinných jednotlivců s jejich zvláštních „skills“, nikoliv kolektivu s jeho moderními technologiemi, které se obracejí proti svým tvůrcům (ukázkově neschopná armáda). Špatné ale nejsou samotné atomovky, jimiž Spojené státy disponují, aby se v případě napadení mohly bránit, špatní jsou teroristé, kteří se jich chtějí zmocnit. Čili – zlo pochází zvnějšku, což se týká také hrozby chudoby, kterou Kang vyhrožuje (vina by tudíž byla přenesena z „kapitalistické“ finanční krize na teroristy). Podobně je mučení a zabíjení žen akceptovatelné, pokud jej aplikujete na lidi, kteří se sami neštítí zabít psa nebo zmlátit ženu. ___ Sdělení filmu, který bezelstně (a podobně jako před mnoha lety třeba futuristé, považující válku za jedinou hygienu světa) poukazuje na revitalizující funkci krizových historických událostí (a tím mírní obavy z neustálé omílané krize kdečeho), je nádherně přízemní – s teroristy se nevyjednává a se Spojenými státy nevyjebává! Lze se tím buď bavit, nebo být znechucený. Zvolil jsem první možnost a těch dvou hodin nelituji, jakkoli mne zároveň nemálo zneklidňuje vědomí, že to bylo celé míněno smrtelně vážně. 75% Zajímavé komentáře: Marigold, woody, Orthank, Anarion ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Kdysi jsem četl takové ironické popíchnutí, že herci jsou nejlépe placení prostituti na světě. Tehdy jsem nad tím moc nepřemýšlel, ale v tomhle filmu se to ukazuje náramně. To, co tady ve druhé půli s kamennou tváří pronášejí, zcela vážně a plni patosu, to by položilo i sebemrskajícího masochistu. A nejvíc mi bylo líto Morgana Freemana. Jeho účast, protlačena producenty jenom proto, aby si odškrtli aspoň jedno slavné jméno, je tu zredukována na stále stejný bezradný apatický výraz, kdy je zcela zřejmé, že Morgan tu vlastně nemá co hrát a jeden jeho rozčilený několikasekundový výraz už na tom nic nezmění. Americký prezident je tu vzor čestnosti, udatnosti a vědomí vážnosti svého postavení, kdy už jenom čekáte, až z toho všeho začne srát mramor. Všechny repliky, které lítají vzduchem mezi Butlerem, vojenským štábem a šéfem teroristů jsou pak ekvivalentem esence demence, že už i ty zpomalené scény s prostřílenou americkou vlajkou, ´Cerberus kód´ a hrdinný výkřik „Přísahám na vlajku Spojených států amerických!“ vám připadnou jako tím nejmenším prohřeškem na diváckém vkusu. Ten film měl prvních cca 45 minut našlápnuto dobře, díky staromódní ´osmdesátkové´ akci, kdy teroristi a bodyguardi padají na zem jak po zásahu vojína Matrixe (tímto zdravím Arnolda), ale pak všechny aktéry a zejména scenáristy obestoupil duch Chucka Norrise, bez sebemenší špetky nadhledu a všechno šlo do hajzlu. Zlatý Schwarzeneggerovo ´Komando´, to je proti tomuhle vtipná odlehčená komedie plná hlášek. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (24)

  • Původně byla role ředitele tajné služby psána jako mužská. Režisér Antoine Fuqua přesvědčil Angelu Bassett k účasti na konkurzu na roli a poté ji přepsal na ženskou postavu. (willy1)
  • Mike Banning (Gerard Butler) nebyl v Bílém domě 18 měsíců, ale i přesto jsou všechna přístupová hesla pořád stejná. (Karn)

Reklama

Reklama