Režie:
John Michael McDonaghScénář:
John Michael McDonaghKamera:
Larry SmithHudba:
Patrick CassidyHrají:
Brendan Gleeson, Chris O'Dowd, Kelly Reilly, Aidan Gillen, Dylan Moran, Isaach De Bankolé, M. Emmet Walsh, Marie-Josée Croze, Domhnall Gleeson, David Wilmot (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Irské drama s prvky černého humoru pojednává o knězi, který je sužován zlomyslnými obyvateli svého městečka. Poté, co mu během zpovědi jeden z farníků vyhrožuje smrtí, se musí otec James pustit do boje s všudypřítomnými temnými silami. V hlavní roli irského dramatu prodchnutého černým humorem se představí Brendan Gleeson jako otec James, duchovní z místní venkovské farnosti. Ten se během nedělní zpovědi dozví, že se ho jeden z jeho farníků chystá zavraždit. Neví však, o koho se jedná. Jamesova smrt by pro nešťastného muže byla zadostiučiněním za zneužívání, kterého se na něm v dětství dopouštěl jiný katolický kněz. James, jemuž zbývá pouhých sedm dní na to, aby se v rámci svých příprav na smrt smířil se světem, se vydává na kalvárii napříč malým irským městečkem, setkává se s jeho obyvateli a přitom se snaží vypátrat potenciálního vraha. Na této pouti zjišťuje, že se instituce, které zasvětil svůj život, stává v dnešní době zastaralou, což v něm vzbuzuje pochybnosti o smyslu jeho víry. (Cinemax)
(více)Videa (19)
Recenze (261)
"Zabít dobrého kněze v neděli. Dobrý vtip." Ten se skutečně povedl, protože ve čtvrtek by to zdaleka nebylo tak vtipné. Ani Kalvárie není moc vtipná, i když se v ní močí na obraz, vtipkuje se o hamižnosti církve a kněz je informován hříšnicí o jejím budoucím cizoložství. Kalvárie je spíše krásně zelená, což se v Irsku těžko může pokládat za nečekané. Já jsem tedy v otázkách organizované víry tak trochu panic, ale pokud mají za pedofilní kněze trpět ti poctiví, tak to asi dává smysl. Alespoň tedy někomu, protože já jsem v koncovce poněkud zbloudil na nevyzpytatelných Božích cestách. ()
Čím je vlastně Kalvárie? Zdá se detektivkou naruby - zabývá se vraždou, která není dokonaná, pátrá po viníkovi, který ještě nemá znamení Kaina na čele, pozoruje oběť, která stále žije... ale především je celkem silným dramatem o knězi a jeho stádečku osmi černých oveček, které by se pod kostelní bání vyjímalo jako slušná alegorie smrtelných hříchů... a Brendan Gleeson se ve styku s nimi nesnižuje k suchému moralizování, sám je silou své osobnosti vykřičníkem, který jemně navádí k onomu pomni, člověče... a pro méně důvtipné má v rukávu vetché sutany sarkastickou glosu pro každého, a tak ruku v ruce s nádherou irského pobřeží a takřka meditačním hudebním podkresem dokáže vyvolat zázrak - třeba jako odpuštění... pro každého. ()
"I think there's too much talk about sins, to be honest. Not enough talk about virtues." - "You might be right. What would be your number one?" - "I think forgiveness has been highly underrated." --- Málokterý film tak krásně vystihujou jeho vlastní repliky. McDonaghova lekce ze společenských stereotypů podruhé a stále kvalitně. ()
Vystříhal bych aspoň 10 minut filosofování a změnil konec. Přiznám menší zklamání, protože námět a postupná krystalizace příběhu slibovaly hutnější atmosféru. Přelety přes zelené irské kopce, pobřeží a vlny jsou skvělou kulisou silného příběhu. Gleeson jako sarkastický a vtipný pozorovatel dění kolem své fary nemá ani jednoho sobě vyrovnaného hereckého partnera. ()
Glýsn dozrál do evropské herecké elity. Jestli to trošku nezbrzdí, za chvíli vysloveně zgabénuje. Takže i když se jenom tak potlouká po zrzounském vidlákově a bez přesvědčení prodává učení natlučeného, je to strhující potulka a jeden ho vcelku hltá. Vše samozřejmě mírně dokresluje jakási zápletka, moralizování o morálce a humor, drsnější než Dropkick Murphys. Za pozornost stojí konec, který se bezduchému Holloúdu směje do očí jako svatý Patrik hadům. ()
Galerie (30)
Zajímavosti (9)
- Obraz, na ktorý sa Michale Fitzgerald (Dylan Moran) vymočil, je kópia zvaná "Veľvyslanci", ktorá je teraz umiestnená v Národnej galérií v Londýne. Zaujímavosťou je, že v spodnej časti je zobrazená lebka v anamorfnej perspektíve, ktorú je možné vidieť len, ak sa pozeráte zo strany obrazu. Okrem tohto je možné vidieť v ľavom hornom rohu za oponou Ježiša na kríži. (DEGESH)
- Námět se do značné míry podobá knize „Řeznickej kluk“ od spisovatele Patricka McCabea, kde je však děj popisován z pohledu samotného násilníka - řezníka, který byl v dětství zneužíván knězem. (Merenre)
- Vo filme vystupuje 12 vedľajších postáv, tak ako bolo 12 apoštolov. (DEGESH)
Reklama