Reklama

Reklama

Mapy ke hvězdám

  • Kanada Maps to the Stars (více)
Trailer 1

Dr. Stanford Weiss (John Cusack) a jeho manželka Christina (Olivia Williams) jsou typickými představiteli hollywoodské rodinné dynastie. Ale rozhodně nejsou typickou rodinou. On je psychoterapeutem pečující o hollywoodské hvězdy a také autorem úspěšných motivačních knih, které mají jejich čtenářům zajistit více dokonalý a šťastný život. Christina se zase snaží rozvíjet hereckou kariéru jejich třináctiletého syna Benjieho, který je dětskou hvězdičkou a zároveň byl od devíti let na protidrogové odvykací kúře. Kdežto dcera Agatha (Mia Wasikowska) byla pro změnu propuštěna z léčebny, kde se léčila z pyromanie a vrací se zpět do rodiny. Agatha se po návratu stane osobní asistentkou jedné z otcových hvězdných klientek, stárnoucí herečky Havany Segrand (Julianne Moore). Ta se neustále vyrovnává se slávou své mrtvé matky. I proto urputně usiluje o natočení remaku filmu ze 60. let, který její matku proslavil. A aby toho na ni nebylo málo, musí čelit nočním návštěvám matčina přízraku. Jediným, kdo vidí životy hollywoodských hvězd a hvězdiček s nadhledem, je řidič limuzíny Jerome (Robert Pattinson). Ale i on touží po filmové slávě. (Cinemart)

(více)

Videa (11)

Trailer 1

Recenze (257)

penylane 

všechny recenze uživatele

Myslela jsem si, že už jen těžko letos uvidím nějaký film, u kterého budu přemýšlet, proč byl vůbec natočen. Zmýlila jsem se. Nuda, nuda, spousta nezodpovězených otázek a nedořešených situací. Kdyby tenhle film neexistoval, svět by o nic nepřišel. Bez nápadu, bez pointy. Hvězdu dávám jen za herecké výkony. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Secrets Kill.“ Americký filmový průmysl Cronenberg zkoumá jako zhoubný výrůstek kapitalistického systému. Vztahy mezi postavami jsou téměř výlučně zištné. Také rodiče s dětmi řeší přednostně byznys. Přátelé, i ti mrtví, slouží pouze k získávání známostí, potažmo rolí. Lidské tělo je vnímáno jako komodita, která může být rozličnými způsoby zpeněžena a v dobré kondici se udržuje aplikováním vhodných produktů. Patologicky narcistní, do sebe zahleděné postavy se řídí logikou „všechno musí zůstat v rodině“, která je zároveň definičním znakem Hollywoodu a ústředním tématem filmu. ___ Hollywood tady představuje model morálně rozložené společnosti, jejíž příslušníci ztratili povědomí o reálném světě i vlastní identitě. Stali se postavami omezeného množství neustále variovaných příběhů, v nichž účinkovali nebo by účinkovat chtěli. Cronenberg přitom sám znejasňuje, jaký typ příběhu sledujeme. Vyprávění je záměrně nejednoznačné a minimálně napoprvé neumožňuje rozlišit, kde končí krutá satira a začíná zvrhlé rodinné melodrama (teprve napodruhé oproti tomu oceníte, jak film od návštěvy pacientky s Non-Hodgkinovými lymfomem pracuje s motivem krve). ___ Příjezd Agathy do Beverly Hills slibuje naplnění „rise-to-stardom“ vzorce o dívce, která se postupně propracuje ke slávě (např. Vše o Evě). Jak ale napovídají její popáleniny (nejzřetelnější napojení filmu na Cronenbergovy tělesné horory), dívka světem šoubyznysu zcela nepoznamenaná není a zřejmě nebude ani pasivní pozorovatelkou okolních excesů, které by následně mohla přetavit v román nebo filmový scénář. ___ Poodhalování toho, jak přesně Agatha zapadá do sítě pokroucených vztahů, se děje přibližně ve třicetiminutových rozestupech (po půl hodině se nechává zaměstnat u Havany, po hodině navštíví Benjieho). Postupné dávkování nových temných tajemství a znepokojující soundtrack, který postavy propojuje dlouho před tím, než zjistíme, čím jsou propojeny ve skutečnosti (podobnou spojovací funkci plní také Éluardova poezie, recitována mrtvými a čtená živými), nás neustále drží v napětí navzdory (záměrné) formální strnulosti. Skoro celá první hodina filmu je vyprávěná statickými záběry mluvících postav. Ve druhé hodině pak mají větší dynamiku nejen vztahy mezi postavami, ale také kamera. Od začátku jsou formální jednoduchost a minimalistická mizanscéna vyvažovány výstředním chováním postav. ___ Abychom vytváření vlastní mapy vztahů mezi hvězdami neměli jednoduché, kromě toho, že film dlouho drží v tajnosti důležité informace o postavách, lžou postavy také sobě navzájem (Agatha například před Havanou zapře vlastního otce a vyfabuluje si, jak přišla k popáleninám). Jako pouhé mediální konstrukty nejsou postavy filmu o moc skutečnější než duchové minulosti, kteří je po nocích navštěvují a nutí ke konfrontaci s urputně zapíranou minulostí, s tím, kdo kdesi pod vlastními karikaturám, s nimiž se nezdravě sžily, skutečně jsou. Namísto toho, aby jim pomohl s hledáním odpovědí a nalezením vnitřního klidu, splní některým z nich Cronenberg v závěru jiné přání – hrát v ujetém artfilmu. Tímto škodolibým gestem zřetelně vyjadřuje nechuť hrát podle pravidel Hollywoodu (i pokud jde o hollywoodskou satiru) a zároveň konečně vychází vstříc svým fanouškům, kteří jej vnímají hlavně prizmatem jeho perverzní rané tvorby. Že jsou Mapy ve skutečnosti srovnatelně perverzní, jenom ne ve smyslu fyzických nechutností, pak nejspíš doceníte až po jejich druhém zhlédnutí. 75% () (méně) (více)

Reklama

poz3n 

všechny recenze uživatele

Mám pocit, že Cronenberg dosáhl něčeho, co možná ani nechtěl. V divákovi vzbudí pocit absolutního neztotožnění se s postavami, jelikož postavy samotné a především prostředí, ve kterém se nachází, je natolik odlišné realitě, ve které většina z nás žije, že snad ani nejde najít na jakémkoliv charakteru něco známého, něco povědomého, něco lidského. Možná, že to tak naopak chtěl, ale v tom případě ve mě vyvolal pocit, který tak úplně nepodporuje samotný film. Strašně moc neosobní film. 6/10 ()

hansel97 

všechny recenze uživatele

Skvostné psychologické drama, které opravdu unikátním způsobem ukazuje onu odvrácenou stránku Hollywoodu. Nebudu lhát, že to je poměrně dost šílené a až za vlasy přitažené, ale nevadilo mi to a nemám, co tomuto filmu vytknout. Skvělé herecké obsazení, kterému vévodí Moore a Wasikowska, příjemné výkony Pattinsona a Cusacka. Pro mě bezchybné. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Hviezdna mapa alebo mapa hollywoodskych zvrhlostí. Vyplýva z prostej nadradenosti. Herecké hviezdy a s nimi porovnateľné celebrity uznávajú totiž len samy seba. A preto sa družia a pária len v tejto, pomerne úzko vyhranenej skupinke. Preto toľko mentálnych hviezdnych degenerátov, psychických problémov, samovrážd. Preto toľko adopcií, aby sa aspoň trochu občerstvila krv. Kto je z komunity vylúčený, lebo neprijateľne zhrešil proti pravidlám komunity, diktovanej do značnej miery bulvárom (alebo médiami všeobecne), snaží sa neskôr dostať späť. Za akúkoľvek cenu, vrátane zločinu. Symbolicky trefne zmapované zobrazenie hviezdnych manierov. ()

Galerie (102)

Zajímavosti (11)

  • Film sa natáčal od 8. júla do augusta 2013. (Arsenal83)
  • Čím viac sa z Agátinej minulosti odhaľuje divákovi, tým viditeľnejšie a výraznejšie sa stávajú jej popáleniny. (Bilkiz)
  • Julianne Moore obdržela na 67. ročníku mezinárodního filmového festivalu v Cannes cenu pro nejlepší herečku. (P. J. D.)

Související novinky

David Cronenberg si vybral svůj další projekt

David Cronenberg si vybral svůj další projekt

13.05.2022

Legendární kanadský režisér David Cronenberg (Moucha, Dějiny násilí) letos po osmileté pauze od uvedení svého posledního snímku Mapy ke hvězdám z roku 2014 představí svůj nejnovější příspěvek do… (více)

David Cronenberg plánuje seriál

David Cronenberg plánuje seriál

02.09.2018

Režisér Východních příslibů nebo Dějin násilí David Cronenberg si poprvé vyzkouší televizní formát. Na festivalu v Benátkách to oznámil novinářům, podle jeho vlastních slov se pak jedná dlouhodobě o… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno