Režie:
George ClooneyKamera:
Phedon PapamichaelHudba:
Alexandre DesplatHrají:
George Clooney, Matt Damon, Bill Murray, Cate Blanchett, John Goodman, Jean Dujardin, Hugh Bonneville, Bob Balaban, Dimitri Leonidas, Justus von Dohnányi (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Památkáři nejsou žádní nudní patroni, ale unikátní vojenská jednotka, která nasazovala vlastní krky, aby z rukou nacistů vyrvala skvosty, které za trvání Druhé světové války nakradli. Hvězdnou sestavu uměleckých záchranářů vede George Clooney ve výjimečné čtyřkombinaci producent – režisér – scenárista – herec, kterého doplňují třeba Matt Damon, Bill Murray, John Goodman nebo Cate Blanchett. Film se odehrává v době, kdy už bylo víceméně jasné, že hitlerovské Německo bude poraženo a pomalu se začínaly napravovat válečné škody. Milovníky umění trápil především nejasný osud tisíců uměleckých děl, které nacisté pro Hitlera a další pohlaváry nakradli a ukryli neznámo kde. Z jejich popudu tak vznikl tým, který postupoval v patách spojeneckých vojsk a hledal stopy po těchto vzácných artefaktech. Vypadalo to jako nesplnitelný úkol: Umělecké poklady se nacházely za nepřátelskou linií a německá armáda byla připravená splnit Hitlerův rozkaz, podle nějž měla být všechna umělecká díla s pádem nacistické říše zničena. Jak mohlo těchto pár mužů doufat v úspěch? Vždyť svými původními profesemi - ředitelů muzeí, kurátorů a historiků umění, více rozuměli Michelangelovi než zacházení se zbraněmi. Pod palbou německé armády, v zaminovaných skrýších a vybombardovaných městech riskovali Památkáři své životy, aby ochránili ty největší poklady lidstva. (Cinemart)
(více)Videa (4)
Recenze (635)
Nebudu vám lhát, opravdu, ale eintopf v podání šéfkuchaře George připomínal spíše vyčpělý a třikrát nastavovaný guláš, nic platné, že byl servírován v pozlacené německé helmě. On sám byl zřejmě režírováním tak vyšťavený, že stál abnormálně za hovno a hrál hůř než v reklamě na martini. Vzhledem k historickým tématům mě okamžitě napadl jeden zapomenutý a přiblblý pořad s Jardou Suchánkem (nomen omen), kde se ztrapňovala družstva Hvězdičkářů a Sluníčkářů, určitou paralelu jsem zaregistroval v kontextu s Památkáři. Nuda, žádný koncept, forma… příběh. Takový novodobý Kámen, nůžky, tapír. René Artois a herr Flick bojující o Padlou madonu s velkýma balónkama od von Clompa, měli nepoměrně více charismatu a i Dr. Zoidberg kupující za tři sta babek umění je také mnohem zábavnější. Co naplat, že výprava byla dokonalá, exteriéry exklusivní a neskutečně barevně koukatelné, navíc za asistence většího než malého množství mých oblíbenců. Skoky po Evropě byly doprovázeny stejnými skoky ve scénáři, takže je vše rozdrobeno do dvou hodin naprosto nekonzistentní, instantní, bramborové kejdy, kterou by ani Adolf nežral, a že to byl dokonalý, vegetariánský kokot a znalec všemožných humusů. Zkrátka, dvě, tři slušný scény, nemůžou v mých očích zachránit film, o kterém do pěti minut nevím nic, ani kdybych měl jeho obsah vykérovaný na prdeli runama. ()
O téhle jednotce jsem četl, resp. asi o její jedné části v souvislosti s nalezením ukradených pokladů v solných dolech v Německu. Georgeovi povětšinou režie zdatně jde, zde to však úplně nebylo ono. Film měl neskutečný potenciál a jistě netrpěl chudým rozpočtem. Kulisy válkou zničených měst, táborů, základen, letišť i dolů samotných byly dokonalé. Všechna ta technika také, oči mi z ní přecházely... Hvězdný team mi do toho celého moc nezapadl ani jejich humor, který nebyl vždy na místě... Je to škoda, tento film měl mnoho co říci a je faktem, že ti chlapi zachránili lidstvu nevyčíslitelná díla... Už jen pro to si zaslouží tento film. Žel tomu chyběl nějaký výrazněji vypjatější moment a vlastně i nějaká solidní dějová osa. Film je poskládaný z drobných epizodek a jako celek nepůsobí zcela kompaktně. Jako válečnému fandovi mi však radost udělá každý počin i ten ne zcela dotažený k dokonalosti. Už jen za to prostředí a techniku dávám za tři obrazy. * * * ()
Čím více víte o tématu, o kterém Clooney vypráví, tím více vás film osloví. Ať jde o roli nenápadné svědomité ženy z lidu, jménem Claire Simone, díky které se podařilo zachránit velkou část uloupených uměleckých děl (viz. např. dokumentární film ´Hitlerovo muzeum´ z roku 2006), nebo o skutečné postavy „památkářů“, jejichž osudy se dočkaly dříve již několika písemných zpracování, ale pozor – v hraném filmu mají díky Clooneymu svoji premiéru a George tak splatil jeden velký dluh těmto hochům, kteří mohou za to, že se dnes můžeme těšit v galeriích z tohoto krásného umění. A oko se pase i tady. Film má díky skvělé velkofilmové výpravě velkou vizuální hodnotu, díky zajímavému zvolenému tématu zase hodnotu informační (takže se směju některým zdejším hloupým výtkám o „bezdějovosti“) a jediné, co bych vytkl je fakt, jak se v některých scénách „na sílu“ přidaný patos, nebo naopak nevhodně zakomponovaný humor, bije s de facto vážným vyzněním celého filmu. To si, bohužel, Clooney poněkud dramaturgicky neohlídal. Ale jinak jsem fakt rád, moc rád, že jsem to viděl a mám chuť si o tomto zajímavém aspektu 2.světové války něco bližšího přečíst. ()
║Rozpočet $70miliónov║Tržby USA $78,031,620║Tržby Celosvetovo $156,000,000▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $7,577,391║ Tržby za predaj DVD v USA $16,100,038║ technicky a vizuálne dobrá práca, zachytenie vtedajšej doby má dobrý nádych ale príbehovo nezvládnuté, niektoré samostatné úseky ladia ale ako celok to je nekopaktné ani poriadná dráma, ani komédia /55%/ ()
Soft válečný film, jaké už se dneska moc netočí. George Clooney však neukočíroval žánrovou čistotu a jeho film ve výsledku působí jako žánrový mišmaš. Chvilku komedie, chvilku drama, chvilku válka, chvilku patos, výsledný tvar je příliš nesourodý. Navíc jeho struktura je až příliš těžkopádná. Film sice odvádí dobrou práci, ilustruje, proč bylo důležité zachránit umění z víru válečného běsnění a ze spárů hrabivých nacistických elit, ale už mnohem méně efektivně vykresluje osobnosti lidí, kteří tuhle záslužnou práci vykonávali. Obsazení si už tradičně George Clooney zajistil prvotřídní, tolik skvělých a známých herců v jednom kuse, takoví Clooneyho parťáci, ovšem je to tak trochu jak projekt financovaný z fondů EU...celkem zbytečné plýtvání lidskými zdroji. Zásadním nedostatkem, který jsem v Památkářích pozoroval, byl ovšem nedostatek naléhavosti. Tihle hanební kulturologičtí pancharti by potřebovali na režisérské stoličce Quentina Tarantina... ()
Galerie (99)
Zajímavosti (21)
- Vo filme zaznie aj to, že okolie lomu pri Altaussee patrilo do sovietskej okupačnej zóny. V skutočnosti by však spojenecké jednotky túto oblasť opustiť nemuseli, pretože patrila do sféry vplyvu USA. (MikaelSVK)
- Místem v Paříži, kde nacisté shromáždili ukradené umění, byla Galerie du Jeu de Paume, která se nachází vedle náměstí Place de la Concorde v centru města. Skutečný Hermann Göring navštívil muzea 20krát během války a vybral si více než 700 položek pro své soukromé sbírky. (Proroček)
- Hned v úvodu filmu jsou prohozeny znělky studií Columbia a 20th Century Fox. (Petsuchos)
Reklama