Reklama

Reklama

Památkáři

  • USA The Monuments Men (více)
Trailer 1

Památkáři nejsou žádní nudní patroni, ale unikátní vojenská jednotka, která nasazovala vlastní krky, aby z rukou nacistů vyrvala skvosty, které za trvání Druhé světové války nakradli. Hvězdnou sestavu uměleckých záchranářů vede George Clooney ve výjimečné čtyřkombinaci producent – režisér – scenárista – herec, kterého doplňují třeba Matt Damon, Bill Murray, John Goodman nebo Cate Blanchett. Film se odehrává v době, kdy už bylo víceméně jasné, že hitlerovské Německo bude poraženo a pomalu se začínaly napravovat válečné škody. Milovníky umění trápil především nejasný osud tisíců uměleckých děl, které nacisté pro Hitlera a další pohlaváry nakradli a ukryli neznámo kde. Z jejich popudu tak vznikl tým, který postupoval v patách spojeneckých vojsk a hledal stopy po těchto vzácných artefaktech. Vypadalo to jako nesplnitelný úkol: Umělecké poklady se nacházely za nepřátelskou linií a německá armáda byla připravená splnit Hitlerův rozkaz, podle nějž měla být všechna umělecká díla s pádem nacistické říše zničena. Jak mohlo těchto pár mužů doufat v úspěch? Vždyť svými původními profesemi - ředitelů muzeí, kurátorů a historiků umění, více rozuměli Michelangelovi než zacházení se zbraněmi. Pod palbou německé armády, v zaminovaných skrýších a vybombardovaných městech riskovali Památkáři své životy, aby ochránili ty největší poklady lidstva. (Cinemart)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (631)

Matty 

všechny recenze uživatele

Rád bych věřil, že se Clooney inspiroval textem Kristin Thompsonové Estetika diskrepance a bylo by tudíž správné vnímat proměnlivost tónů jako znak formální bohatosti, nikoli tvůrčí bezradnosti. Skutečným dramatem filmu je souboj mezi úctou k aktivitám reálných Památkářů a obdivem k odlehčenějším ansámblovým válečným filmům (Velký útěk, Tucet špinavců). Na jednu stranu je zachována epizodická struktura knižní předlohy a její volné spojování kapitol dopisy, na stranu druhou Památkáři rozhodně nechtějí být věcným, na fakta soustředěným dokudramatem. Rádi by taky vzdali hold skupině mužů a ženě, kteří se zasloužili o zachování unikátních artefaktů pro budoucí generace. Každý ze zúčastněných proto dostal svou Scénu (nebo dvě). Tyto scény ovšem vždy doplní informace do některého z mikropříběhů, který buď nikam nevede a chybí mu uspokojivé zakončení (milostný románek), nebo je zakončen příliš zbrkle a zneužit k útoku na divákovy emoce (Jeffriesovo znovu-nabytí ztracené sebeúcty). Film by se potřeboval rozhodnout, zda mu víc záleží na památkách, nebo na památkářích, protože o obojím na ploše dvou hodin nedokáže pojednat způsobem, který by nepůsobil zkratkovitě. Současně nedokáže využít pro účely vyprávění ty scény, které pateticky sdělují vznešené myšlenky a budou nutně tím otravnější, čím je vám protivnější americký patriotismus. Absence (či přinejmenším neujasněnost) pevného jádra vede k rozdrolení vyprávění do příhod. Ty občas fungují samy o sobě (mina, většina groteskních etud s Murrayem a Balabanem), ale nezapadají do nějaké většího celku se zřetelným směrem a tónem. Jejich střídání sice má jistou logiku (sestavení týmu a rozdělení úloh po patnácti minutách, po půlhodině se tým rozdělí, přibližně po hodině zase spojí, aby se pak každá ze dvojic znovu vydala vlastní cestou), s žádným hrdinou na každý pád nestrávíme dost času, abych nás jeho osobní příběh dokázal vtáhnout. Ani získání Gentského oltáře a Madony z Brugg nelze označit za cíl, k němuž by dění soustředěně směřovalo. Památkáři postupně nezískávají indicie, vlastně ani není vyvoláván dojem, že by je kdovíjak tlačil čas (s výjimkou uměle dramatizovaného finále, kdy musí být rychlejší než karikatura ruského pohlavára), prostě se k oběma úlovkům v potřebný čas (tj. na konci filmu) dostanou. Částečně díky náhodě (příhoda se zubařem se ovšem skutečně udála), částečně díky tomu, že jim vojáci prostřílejí cestu. Ve výsledku mne díky skvělým hercům, kteří si své role očividně užívali, sem tam pobavila nějaká scéna, ovšem film jako takový mou pozornost dlouhodobě udržet nedokázal. Zároveň mne ale neurážel. Památkáři sice neví, co chtějí a historii zjednodušují na boj dobra se zlem, ale nejsou hloupí ani laciní (produkčními hodnotami). Clooney jako režisér i jako scenárista možná prohrál, ale prozatím si ještě dokázal zachovat důstojnost. 60% ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Vlastně ani nevím, o čem to bylo. A to jsem dokoukal pár hodin zpátky. Jen vím, že se tam každých 15 minut ozval jeden z nejtrapnějších a nejpatetičtějších voiceoverů, že to dávalo asi tolik smyslu jako když na scénář hodíte granát a že to trvalo asi 8 hodin, aniž by se dělo něco opravdu zajímavýho nebo napínavýho. Po delší době film, u něhož si nepamatuju ani jedno jméno hlavní postavy. ()

Reklama

kingik 

všechny recenze uživatele

Přelom roku 1944/45. Válka se pomalu a jistě chýlí ke svému konci. Poručík Frank Stokes dostane geniální myšlenku. Zachránit cenná umělecká díla, která nacisté ukradli, před jejich definitivním zničením. Následně Goeorge Clooney coby uniformovaný důstojník verbuje a formuje jednotku odborníků na umělecká díla vzatých. Tahle "sběrná" jednotka za 2.světové války skutečně operovala. V archívech je zmínka dokonce o Československu, ale ve filmu do srdce Evropy nenahlédneme. Pochopitelně velký rozdíl je také ve vzhledu jednotlivých členů vojenského týmu z dochovaných archivních fotografií. Ve filmu je ztvárnili "charismouši" v čele s režisérem projektu Georgem Clooneym, v zastoupení Mattem Damonem a do zbytku, do kterého spadá Bill Murray nebo John Goodman, se můžete spolehnout na jejich herecké schopnosti ve vedlejších rolích, ale ne že by první dva jmenovaní herci neuměli hrát. Právě naopak. Herci ten natahovaný film, prostý jakékoliv akce a dramatických momentů, dost úspěšně drží, přinejmenším aurou a zvučností svých jmen v titulcích. Kdyby byl film alespoň zajímavý po stránce charakterů jejich postav, když už se v něm nic moc zajímavého neděje. Ale ani v tomhle ohledu to není příliš uspokojivé. Clooney hraje takového toho sympatického dobrodruha, jenž na diváky občas spiklenecky zamrká. Matt Damon coby poručík James Granger se hned v úvodu od jednotky odtrhne a zamíří do Francie, kde se spojí se špionkou Cate Blanchett. Balaban, Goodman a Murray střídají nudné momenty s komediálními ve stylu "Sedmé roty" a do toho jim dokonce přizvukuje obdobně "pískací" hudební motiv. Podobně nevyužité je to i s navštívenými místy. Zavítáme do Arden nebo Remagenu, i na pláž Omaha v Normandii, ale žádná bitva se před zraky diváků neodehraje. Akce je ve filmu žalostně málo, a ani nestojí za řeč. I ta hrstka sekvencí působí všelijak, jenom ne dokonale zvládnutě. Scéna, ve které o život přijde jeden z členů týmu v rámci záchrany umělecké relikvie, jmenovitě Donald Jeffries, je dokonce tak blbě natočená, až vyloudí pobavený divácký smích. Nelze se zbavit dojmu, že režisér se vzdal akčních scén záměrně, protože evidentně byly nad jeho síly, o čemž vypovídá pár mizerně zkratkovitých sekvencí snažících se o rozruch. Clooney coby nepříliš zdatný režisér od nich pelášil rovnou pryč spěchajíc do dalšího rozvláčného a nudného obrazu, ve kterém si naproti sobě dva lidé povídají, případně si sdělují svoje dojmy anebo vojáci ve skupince objíždějí místa, kde je znám výskyt vzácných uměleckých děl. Aby se neřeklo, dva z nich přijdou o život. To je na téměř dvouhodinový film dost málo, ne?! Zajít si do kina na tenhe film se vůbec nevyplatí. Není to úplně nezajímavé téma, ale jeho zpracování už nezajímavé je. Ani uměleckými díly se divák příliš nepokochá, protože se spíše o nich celou dobu jen plká, anebo je kamera ledabyle a nepříliš zaníceně snímá. Film má celkem přepálenou stopáž na to, jak se v něm skoro nic neděje. Clooney jako režisér úplně vyhořel. Vůbec netuším, komu by se film mohl líbit a v čem spatřovat jeho kvality. Z hlediska zachování kulturního dědictví, a také estetického, aby dámy posoudily, jak fešákům Clooneymu a Damonovi sluší khaki uniforma, je film asi největším přínosem. Jinak je to na ukousání nevzrušivou nudou. A ačkoliv se jedná o "Památkáře", tak vězte, že žádný velký a památný film nevznikl. 40% () (méně) (více)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Kterak Dannyho kunsthistorici potlačili nacistické sběratelské vášně.. Neotřelá válečná odbočka, u které nefungující symbióza komiky a tragiky unaveně funí na záda tvůrčímu záměru a exponovaná důležitost zachování kulturního dědictví úpí pod nánosem patetického omílání. Bez ohledu na výše napsané, Clooney své ovlivnění Coeny zapře jen stěží.. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tak ja nevim no. Jako tema je velice zajimavy a rozhodne vhodny k natoceni, ale nejsem si uplne jistej, zda by nebylo lepsi zvolit format nejake miniserie nebo serialu. Takhle, ackoliv ma film dve hodiny, prislo mi, ze vidim jen sem tam nejake stripky z akce, ktera se tahla nekolik mesicu. Hlavni hrdinove jsou sympataci, ale tak nejak se tu jen mihaj, ze si k nim clovek nedokaze utvorit poradne zadnej vztah. Jinak po filmarsky strance v zasade bez vytek, vizualni stranka je super, hudba je taky fajn. Jenze proste ackoliv me to zajimalo a dve hodiny utecou jako nic, prijde mi, ze s danym tematem slo udelat daleko vic a vic nez lepsi 3* to proste neda. ()

Galerie (99)

Zajímavosti (21)

  • Altaussee nepodléhalo Rusku, jak se snaží diváky film přesvědčit, nýbrž Spojeným státům americkým. Ruská okupační zóna končila daleko na severovýchod od Altaussee. (Hal_Moore)
  • Film měl mít premiéru 18. prosince 2013, ale v říjnu 2013 byla premiéra přesunuta na únor 2014. (Varan)
  • V čase 04:31, když si Hermann Goering (Udo Kroschwald) vybírá umělecká díla, můžeme před ním spatřit dílo „Et in Arcadia ego“ (také známé jako „Les bergers d'Arcadie“ nebo „Arcadian Shepherds“), což je obraz z let 1637–1938 od Nicolase Poussina (1594–1665), předního malíře klasického francouzského baroka. (Petsuchos)

Související novinky

Clooney a Hlava 22

Clooney a Hlava 22

26.11.2017

Georgi Clooneymu se moc nezadařilo ani s Památkáři ani se Suburbiconem, takže to zkusí jinak - přes televizi. Jeho novým projektem je totiž seriálová adaptace románu Hlava 22, v níž se ujme jedné z… (více)

Clooney natočí scénář od Coenů

Clooney natočí scénář od Coenů

26.10.2015

Spolupráce bratrů Coenových a George Clooneyho zatím čítá Bratříčku, kde jsi?, Nesnesitelnou krutost a Po přečtení spalte. Už brzy uvidíme jejich čtvrtý společný film, retro komedii Ave, Caesar!, tím… (více)

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Michael Bay zastaví Hitlerův nukleární program

Michael Bay zastaví Hitlerův nukleární program

12.10.2013

Válečné týmovky jsou, zdá se, opět v kurzu. Po Hanebných panchartech se dočkáme Památkářů a David Ayer v právě natáčeném The Fury nacpal do tanku Brada Pitta, Shiu LaBeoufa a další. A možná se… (více)

Reklama

Reklama