Režie:
Franz Josef GottliebScénář:
Franz Josef GottliebKamera:
Francisco MarínHudba:
Raimund RosenbergerHrají:
Lex Barker, Marie Versini, Ralf Wolter, Dieter Borsche, Wolfgang Lukschy, Chris Howland, Đorđe Nenadović, Werner Peters, Gustavo Rojo, Antonio Iranzo (více)Obsahy(1)
Padišáh hostí udatného Karu ben Nemsího za to, že zbavil zemi proradného bandity Žuta. Při té příležitosti se hrdina seznamuje s okouzlující Ingdžou, dcerou vůdce kmene Chaldejů. Záhy se Kara od svého věrného druha Halefa dozvídá, že jeho přítel Ahmed el Corda byl zajat a má být za vzpouru popraven velitelem tureckých vojáků Machredžem z Mossulu. Ten, ačkoli jedná z pověření pádišáha, sleduje vlastní záměry, a ani když zakročí Kara ben Nemsí, nehodlá od svých plánů na bohatství ustoupit. Dokonce se pokusí na hrdinu svalit vinu za napadení karavany, kterou cestuje Ingdža... Producent Artur Brauner, nadšený z kasovního úspěchu filmu Žut, nezahálel a jal se pokračovat v adaptacích románů Karla Maye z oblastí Orientu a Mexika, na které se nevztahovaly kontrakty konkurenčního producenta Horsta Wendlandta. Po realizaci dvoudílného projektu Poklad Aztéků a Pyramida boha Slunce se rozhodl také další část dobrodružství Kary ben Nemsího z cyklu Ve stínu pádišáha rozdělit do dvou snímků natáčených současně. S ohledem na neúspěch filmu podle románu "Pouští", který vznikl ve třicátých letech, se producent rozhodl tuto část vynechat a přistoupil rovnou k adaptaci románu "Divokým Kurdistánem".
Po letech strávených vytěžováním jugoslávských exteriérů se poprvé produkce mayovek měla přesunout do jiných lokalit, protože vyprávění si žádalo pouštní prostředí. Po neúspěšných obhlídkách v Turecku se produkce rozhodla pro natáčení ve Španělsku, konkrétně v andaluské provincii Almería s Tabernaskou pouští, kde se tou dobou točila řada evropských žánrových produkcí. Natáčení nicméně provázela spousta komplikací a konfliktů mezi Braunerem a španělským koproducentem firmou Balcazar, a kvůli tvůrčím neshodám dokonce došlo i na odvolání režiséra, takže ačkoli je pod filmem uvedený Franz Josef Gottlieb, část dotočil Paco Perez Dolz. Rozpory během natáčení vyústily v trojici žalob, které Braunera zaměstnávaly ještě několik let po dokončení výroby. Vedle soudu se zhrzeným režisérem Gottliebem a vymáhání kompenzace na Balcazaru byl nejvíce sledován spor s Lexem Barkerem, který se dožadoval navýšení honoráře, protože nebyl předem informován, že výsledkem jednoho natáčení mají být dva filmy... Jelikož stěžejní figury jsou stejné jako v případě Žuta, filmu opět dominuje herecké duo Lex Barker a Ralf Wolter jako Kara ben Nemsí a jeho věrný souputník hadži Halef Omar. Stejně tak si Dieter Borsche a Chris Howland zopakovali komediální party lorda Davida Lindsayho a jeho sluhy Archieho. Dokonce se, byť v roli jiné dívky v nesnázích, vrátila také Marie Versiniová. Hrdinného Ahmeda el Cordu ztvárnil španělský herec Gustavo Rojo, jenž se objevil již v předchozích mayovkách produkovaných Arturem Braunerem.
(Česká televize)
Recenze (76)
Na rozdíl od Žuta mě film Divokým Kurdistánem zase tolik nebavil. Na můj vkus je v něm málo akce ačkoli celkově o napětí není nouze. Nemůžeme sledovat ani pořádné bitky či přestřelky. O zábavu se sice stará opět trojice Halef a dvojice lord David Lindsay a jeho sluha Archie. Kara ben Nemsí ale také dostává až neobvykle často a moc na budku. Konec je pak trochu ustřihnutý. Nelíbí se mi ani hudba, která v Žut byla přeci jen lepší. Nějak mi to orientální dobrodružství k srdci nepřirostlo. ()
Když nám na konci prázdnin zabili Vinetůa, rozhodl sem se, že si sjedu všechny filmy, který se do televize nikdy během prázdnin nevešly... A je to škoda, páč tahle jarabácká trilogie je mnohem záživnější než Surhand a Firehand a jejich filmy. Lex je tady i dokonce jako svůdník, kterýho nejedna panička obdivuje. Co mě rozesmívá, tak je anglická dvojice Lorda a žána. Jsou to sice "pitomci", ale mazec jak to má ten sluha vychytaný :o). Ke konci sem to sice krapet zalomil, ale myslím, že to v dalším pokračování lehce navážu... Jo a páčila se mi hudba, která je lehce perkusní a lehce jarabácká a přesně k tomu prdí! ()
Kara ben Nemsí je hostem v paláci pádišáha, který pro něho přichystal oslavu, protože zbavil zemi zločince a vraha Žuta. Kara se chystá vrátit do své vlasti, ale ještě předtím navštíví Halefa. Od něho se dozvídá špatné zprávy, protože syna šejka Muhammada čeká poprava. Ahmeda zajal Machredž z Mossulu, který zneužil svého postavení a křivě ho obvinil ze vzpoury proti pádišáhovi... Divák navštíví nové lokace v příběhu, který není úplně přímočarý. Je to příjemná změna na rozdíl od slabších filmových adaptací z indiánského prostředí. ()
Další orientální Mayovka s Kara ben Nemsim v čele,která sice volně navazuje na film "Žut",jako kniha je ale časově hodně před"Žutem".Z toho vyplývá,že děj je časově zařazen dost záhadně,ale knižní předlohy se v hlavních rysech celkem drží..Napsané je to velmi slušně a poměrně zdařile to drží i ducha orientálních Mayovek.Herci jsou opět skvělí a dobrodružství zdařilé a příjemně koukatelné.Pro mě je to jednoznačně nejlepší Mayovka z dalekého Orientu a Halef je sluha,jak má být.Dávám 70% nejen za rozvážného Karu a příjemně ukecaného Halefa,ale taky za oba Angličany a jejich suchý humor.A i když opět chybí Vinnetou,je na co se dívat. ()
TV/// Obsazení 7/10 Děj 6/10 Hudba 8/10 Efekty 8/10/// +prostředí, hudba, výprava, zápletka, Lex Barker, vedlejší postavy –trošku zdlouhavější, slabší záporáci, složitější přehled v postavách/// Je dobře zhlédnout Mayovku trošku v jiném prostředí a herce v jiné poloze. Řekl bych, že tento film patří v řadě těchto filmů někam doprostřed. V porovnání s konkurenčními filmy se jedná spíše o nadprůměr. Hlavně filmu pomáhá krásné prostředí, hodně vyvedená hudba a předně několik postav. Pes Dojan si zaslouží pomyslnou hvězdičku. Za komediální figurky tady byly oba Angličané se svým suchým humorem a na okrasu obě dívky. Dobře se na to dívá, snad jen trošku nudí příběh. Po dějové stránce jsou i lepší části./// Celkem 70%/// ()
Galerie (13)
Photo © Bengala Film
Zajímavosti (19)
- Lex Barker musel být s natáčením hotov nejpozději 8. května 1965, neboť byl pak smluvně vázán jinde. Termín se však nepodařilo dodržet. Přestože zůstal ještě o 14 dní déle, některé scény musel dotočit Barkerův dvojník Giancarlo Bastianoni. (hippyman)
- Natáčení mělo soudní dohru. Lexi Barkerovi byl zaplacen pouze jeden film a když zjistil, že vznikly dva, požadoval doplacení honoráře. Svůj spor nakonec vyhrál. (Hans.)
Reklama