poster

Nebezpečné známosti

  • francouzský

    Les liaisons dangereuses

  • italský

    Relazioni pericolose

Drama / Romantický

Francie / Itálie, 1959, 106 min

  • vesper001
    *****

    Knihu Choderlose de Laclose jsem četla už před lety, a shodou okolností jsem dvě z filmových adaptací viděla až nyní, a to v rozmezí několika týdnů. Proto budu trochu srovnávat. Nebezpečné známosti z roku 1988 jsem ohodnotila 4*, těmto dávám 5*, i když čtyři by asi byli objektivnější. Příjemně mě překvapilo přenesení příběhu do současnosti (tedy do 60. let 20. století :). Paní de Merteuil není markýza, a de Merteuil se jmenovala za svobodna. Nyní je paní Valmontovou. Její manžel také není šlechtic, ale ambiciózní diplomat z dobré rodiny. Oba jsou krásní, šarmantní, bohatí, a napohled dokonalí manželé. A dokonce mají i společné zájmy – intriky, svádění a rozbíjení jiných párů. V porovnání se zrůdným Valmontem Johna Malkoviche, je Valmont Gérarda Philipa postavou, ke které je obtížné zaujmout jednoznačný postoj. I přes svou zvrácenost je krásný, i přes svou amorálnost sympatický a ať dělá, co dělá, máte chuť jej omlouvat a přát mu lepší konec, než ten nevyhnutelný. Zato Jeanne Moreau jako madame Valmont je perfektní mrcha. Samozřejmě, film má i své slabiny, Roger Vadim opět nedokáže odolat nazírání ženských postav i jisté povrchní symbolice (Valmont stále v černé, paní de Tourvel pochopitelně v bílé), ale závěrečná scéna je natolik silná a mrazivá, že mu to lze protentokrát odpustit.(19.12.2011)

  • MartinNDL
    ****

    Tahle multilevelová manipulace se nikdy neokouká. Jeanne Moreau je úžasná herečka mnoha tváří, s tím, že všechny jsou různým způsobem sexy a podmanivé. Gérard Philipe je sympaťák a proto k litování. Symbolismus ve hře barev a stínů je bonus navíc, protože síla a věrohodnost veškerého přesvědčování je pochopitelně v konverzacích. A námět k zamyšlení nakonec - Valmont je sice zkušený manipulátor a napáchal mnoho škody, ale je vedený určitou klučičí hravostí a zároveň je rovněž manipulován, de Merteuil je šelma na vrcholu pyramidy, skutečná loutkařka, ale zároveň zcela černá, pure evil a nešťastná, prázdná a zklamaná svoji citovou plochostí. Kdo jste víc vy a kým chcete být (včetně vedlejších postav)?(3.8.2014)

  • Aky
    ***

    Román je samozřejmě ideální předlohou a Jeanne Moreau a Gérard Philipe bezmála ideální představitelé. Jenže z celého filmu na hony čiší počátek šedesátých let, a to zejména to horší z nich. Muzikou, střihem, nepřemoženou cudností tam, kde cudnost není na místě, už se mi dnes nechtělo se na to znovu ani dodívat do konce.(17.5.2011)

  • Angerr
    ****

    Ze začátku trochu šokující, sledovat manželský pár, v němž si oba dopřávají naprostou svobodu a ještě se povzbuzují v získávání dalších milostných zkušeností, přece jen není úplně obvyklé. Děj se ale rychle rozbíhá a obohacuje o další témata vztahů, přesto se celou dobu hlavně ptáte, zda je takový svobodný (dlouhodobý) svazek ve skutečnosti možný. Nevím, jestli na to film odpoví, vypadá to ale, že nakonec přece jen na povch vyplave potřeba druhého ovládnout. Každopádně film, který si rychle získá vaši plnou pozornost a udrží si ji do poslední chvíle! 9/10(31.5.2006)

  • liborek_
    *****

    Děj prvního filmového zpracování slavného románu Choderlose de Laclos Nebezpečné známosti je překvapivě zasazen do poloviny 20. století. Jaksi automaticky se nabízí srovnání se známějšími adaptacemi - z roku 1988 s Johnem Malkovichem nebo Formanovým Valmontem s Colinem Firthem, ale toto srovnání není na místě, protože tohle je trošku něco jiného. Roger Vadim byl spíše předlohou hodně inspirován. Drží se sice základního děje, ale pár věcí dotváří podle svého. Co je na Vadimově verzi obdivuhodné, jsou především vynikající dialogy a skvělá dvojka Gérard Phillipe a Jeanne Moreau v hlavních rolích, vynikající atmosféra a plynulé střídání vtipných situací (vyplývajících z duchaplných konverzací) s tragickými okamžiky mezilidských vztahů. K tomu všemu hraje výborný jazzík... Gérard Philipe v roli Valmonta (mimochodem předposlední roli před svou předčasnou smrtí) je prostě vynikající! A závěrečná scéna se znetvořenou Julette de Merteuil (J.Moreau) a replikou: "Ve tváři má otisk své duše..." je úchvatná! Všiml jsem si, že většina lidí zde dává 4 hvězdičky. Já bych se té páté rozhodně nebál....(30.5.2006)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace