Režie:
Jan HřebejkScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Michal NovinskiHrají:
Zuzana Mauréry, Csongor Kassai, Zuzana Konečná, Tamara Fischer, Martin Havelka, Éva Bandor, Oliver Oswald, Peter Bebjak, Richard Labuda, Ina Gogálová (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Zdánlivě empatická a laskavě vyhlížející učitelka manipuluje prostřednictvím svých žáků jejich rodiči za účelem osobního obohacení, ať už v podobě materiálních výhod, či dokonce vidiny milostného poměru. Nejen z obavy o prospěch svých milovaných dětí většina rodičů třídní učitelce základní školy podléhá a poskytuje jí nejrůznější služby, dárky a jiné pozornosti. Najdou se však tři rodiny, které se rozhodnou učitelce vzepřít a stávající situaci se společně s ředitelkou školy pokusí zvrátit na konspirativní třídní schůzce. Děj strhujícího a velmi aktuálního snímku o síle lidského charakteru inspirovaného skutečnou událostí se sice odehrává na začátku 80. let, ale jde o příběh univerzální, který by se mohl odehrát kdekoliv a v jakékoli době, neboť zkorumpovanost, stejně jako malost a vypočítavost vládnou světem bez ustání. (A-Company CZ)
(více)Videa (3)
Recenze (633)
Nějak už mne ty politické agitky ubíjejí, obzvláště když je každá další méně umělecky zdařilá, až se postupně dopropadají na samé dno. Chápu, že natočit Hořící keř není snadné, brak se dělá mnohem snáz, ale absolutně nerozumím tomu, proč se tolik umělců snaží přiblížit Troškovi. Nechci primitivní, podbízivé a odfláknuté filmy, které jsou vysoce hodnoceny jen pro své téma. ()
Učitelka Drazdechová je ze stejné kategorie jako profesorka Umbridgeová z Harryho Pottera: pod zdánlivě příjemnou usměvavou slupkou se ukrývá svině non plus ultra, které se každý bojí a nikdo na ni nemůže. Všichni jsme se s podobným typem v životě setkali - ať už ve škole nebo v zaměstnání. A jak je vidět i z vyznění filmu, asi se jich nezbavíme nikdy. ()
Musíme si pomáhat za normalizace. A koneckonců to nemusela být jen soudružka učitelka. Mohl to být i soudruh soudce, soudruh příslušník SNB, soudruh major, soudruh náměstek nebo soudruh primář. Ti všichni oportunisticky kolaborovali a využívali komunistický totalitní režim a vlivem neproběhnuvší dekomunizace české i slovenské společnosti svůj oportunismus nepozorovaně přenesli i do režimu nového... Mrazivě popisná sonda do doby ne zas tak dávno minulé... ()
To se to kritizuje a pomlouvá a přehání, když už nic nehrozí. Což takhle hrdinové natočit něco o problémech současného školství? Témata se nabízejí skoro denně. :-) Pupendo nebo Učitelka - obojí klasicky hřebejkovská době poplatná filmařská prostituce ve stylu primitivně černobíle (rudomodře) pojímaného antikomunismu pro mateřské a základní školy. Pamětníci vědí své a mladší ročníky mají při použití jiných, nezávislých zdrojů informací, dostatek prostoru k přemýšlení. Nějak si nemůžu pomoc ale po 25 letých zkušenostech s pravdoláskovým mafiánským režimem, se Hřebejkovy agitační filmy nějak míjejí účinkem. Ale je fakt, že finančně jsou vyjimečně dodovány (granty, které platí danový poplatník!) a "umělci" mají žně, ostatně na některých je to i vidět, jak mají krásně naducané tváře. Jinak Hřebejku nazvat voliče Zemana, rudohnědá prasata to není zrovna dvakrát košer ty jeden demograde, to ti poměrně značná část obyvatelstva nikdy nezapomene a neodpustí. Teď ale jistě budeš loudit u těch "prasat" aby šli na ten tvůj film a pokladna se plnila, jak jinak! 51st Kviff - viděno asi omylem, čistě ze zvědavosti a víceméně z donucení.. ()
Mám tady trochu rozporuplnou zkušenost. Pustil jsem si Učitelku ve Varech ve videotéce, ale po dvaceti minutách jsem dal přednost osamělému pivu na břehu říčky před Thermalem. Ne že by to bylo tak špatný, ale pivo v tu chvíli prostě vyhrálo. Dnes jsem šel do kina (pracuju tam, za lístek jsem tedy nezaplatil) s tím, že mě film nebude bavit, ale odsedím si to, nebo kdyžtak půjdu převěšovat nástěnky. A vydržel jsem celou dobu. Možná jsem byl ale příliš připravený, příliš jsem filmu odpouštěl, nic nečekal. Když nad tím ale teď tak přemýšlím, bylo skoro všechno špatně. Z herců hráli dobře jen Češi a Bebjak. No dobrá, Mauréry taky nějak fungovala. Scénář tezovitý. Zbytečně citově vydírající. Doba podaná černobíle. A hudba vyloženě pitomá. Přitom se na to dívat dalo a dokonce i přemýšlet... No, rozporuplná zkušenost. ()
Galerie (34)
Zajímavosti (16)
- Celý film včetně exteriérových scén se sněhem vznikal v srpnu 2015 při teplotách atakujících čtyřicetistupňová vedra. (klukluka)
- Na konci filmu se objevuje notorická chyba jako u řady dalších filmů odehrávající se v období ČSFR. Krátce před vstupem paní učitelky (Zuzana Mauréry) do třídy visí na zdi barevný portrét prezidenta s textem: „Václav Havel, prezident Československé federativní republiky.“ Na tabuli dívka píše datum 2. 9. 1991. Jde ale o oficiální barevný portrét Václava Havla z roku 1993. Správně by na stěně měl viset černobílý portrét Havla z roku 1990. Havel pak měl ještě jeden oficiální prezidentský portrét, a to z roku 1999. (tommahol)
- Jan Hřebejk, režisér filmu, uvedl: „Je to takové Pupendo (2003) bez humoru, dramatický příběh, který se odehrává v tom samém období. Jde o model jako Dvanáct rozhněvaných mužů (1957), přestřelka mezi rodiči, zda má smysl se chovat statečně, nebo se ohnout.“ (SONY_)
Reklama