Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V rodinném domě na předměstí Kodaně žije skupinka intelektuálů, které spojuje zvláštní zábava – hrají si na idioty a záměrně tak provokují své okolí. Na procházce, v restauraci, v bazénu, na exkurzi v továrně… Dílo s podtitulem „Idiotský film o idiotech a pro idioty“ už ode dne své premiéry v soutěži festivalu Cannes rozděluje publikum a dráždí svou explicitností i zobrazením lidí s postižením. Druhý film z “trilogie zlatého srdce”, první Trierův snímek kompletně natočený na digitální kameru. Režisér zde v praxi zpracoval vlivný manifest z roku 1995, který sepsal spolu s kolegou Thomasem Vinterbergem a v němž žádal „očistu“ filmu od produkčních úprav, návrat k jednoduchosti a soustředění na příběh a postavy. (Aerofilms)

(více)

Recenze (208)

hans500 

všechny recenze uživatele

Dogma #2: Druhý příspěvek k projektu dogma 95 má na svědomí sám Lars von Trier. Originální film především svým příběhem a navíc se slušným scénářem. Larsem opět brilantně zrežírovano a to bez porušení základních pravidel dogmy. Navíc se opět ukázal jako mistr v obsazování rolí (herci půsbí tak přirozeně jako by ani nehráli) a sníměk je opět zakončem perfektním záběrem. Možná trošinku delší než by bylo nutné, ale jinak další výborné dílo, a ačkoliv Vinterbergovu "Rodinnou oslavu" Lars svými "Idioty" nepřekonal rozhodně se nemá za co stydět. Jakožto druhá část trilogie "golden heart" je v této trilogii nejslabším filmem (předchozí Tanec v temnotách je zcela jistě lepší o následujícím excelentním Tanci v temnotách ani nemluvě). ()

ivishka odpad!

všechny recenze uživatele

Zářný příklad toho, že film co celé čsfd vychvaluje do nebes a rozhazuje hvězdičkama jakoby se nechumelilo já odsoudím k tvrdému odpadu. Nejsem milovníkem filmů o dementech a tady je to PŘESNĚ PODLE POPISKU - Idioti s podtitulem idiotský film o idiotech pro idioty... Zjevně to také vypovídá o hodnocení člověka,který dá plný počet bodů nebo by mě alespoň zajímalo proč je to takhle červeně hodnocené. Já vím, že jsou to lidi co se za idioty zjevně vydávají ale já nejsem natolik soudná nebo mírumilovná, že jim tuto snahu o perfektně dementní film sežeru. Nelíbí se mi vůbec kamera a to je pro mě jedno z rozhodujících proč dát odpad. Záběr kdy jde vidět i zařízení pana zvukaře, který je tam absolutně zbytečně jelikož parta lidí jenom kviká a křičí dokola jedno slovo....Situace v restauraci mi stačila k tomu abych si zase svou filmovou chuť zlepšila něčím normálním..... ()

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Je to pecka. Von Trier zde v duchu svho dogmatu předvádí, co vše jde dokázat s minimem. Kamera je záměrně rozostřená, někde jsou dokonce vidět mikrofony a ve filmu téměř nezazní žádná hudba. Přesto jsem zůstal k filmu upoután až do konečných křídou na zem načmáraných titulků. Samozřejmě je to zásluhou přesvdčivých herců a příběhu, jež pozvolna přechází z komediální do dramatické podoby. Chápu, že se některým, třeba i opravdu náročným filmovým fandům filym Triera nelíbí. Ať už pro naturalistické pojetí, či záměrně odfláklé zpracování. Já ho ale vždy obdivoval a po tom co jsem shlédnul Idioty, ho obdivuji ještě víc. ()

Helmutek 

všechny recenze uživatele

Proti konformitě a společenskýmu uspořádání, až na dřeň - takovej Trierův Fight Club. Proti všemu a proti všem, o snadný a snad i pochopitelný cestě tam, za ten okraj, a o opojný chuti "pravý svobody" a nespoutanosti konvencema, ale i o složitosti až nemožnosti cesty ven. Přestože (asi i kvůli formě Dogmatu) film neni tak efektní jako třeba právě Fight Club, tak třeba ten konec (obzvlášť scéna s Karen a její rodinou) pro mě jako diváka byl na tý empatický rovině snad ještě bolestivější. Ty principy a podstatu ale u Triera i Palahniuka vidim stejný a tak to, co se mi líbilo v Klubu rváčů, se mi zákonitě muselo líbit v jinym (Trierově) pojetí i tady - ideovej vůdce, prvotní zalíbení mnohých následovníků v samotnym překročení nějakejch hranic, ale ochota mála pokračovat až k sebezničujícímu konci; vcelku pochopitelnej motiv, kterej je ale ve skutečnosti nikam nevedoucim útěkem a s nim související bod, ze kterýho už neni návratu a kde už to ubližuje i lidem kolem... Mě Idioti upřimně bavili a dávaj mi smysl, ale úplně rozumim někomu, komu tenhleten styl a přístup vůbec sednout nemusí. A taky musim uznat, že jak do mý psychiky třeba ten Fincehrův Fight Club nebo Trierovy Prolomit vlny vrazily silou atomovky, tak Idioti jsou v porovnání s nima spíš jen takovou v zásadě "neškodnou" rachejtlí - navzdory společný tematice na mě ten dopad maj prostě jinej a ne tak intenzivní (což znovu nejspíš souvisí i s Dogmatem a jeho metodama). Jo a docela by mě zajímalo (POZOR, TROLEJ), jestli to mimino z rozhovorů s "odpadlíkama" je produktem toho grupáče... ()

Willy Kufalt odpad!

všechny recenze uživatele

Měl jsem pocit, jakobych sledoval sestřih nějakých amatérských videí trapných exhibicí partičky idiotů, případně občas trochu amatérštější reality-show, ale ani ve snu by mě nenapadlo, že takhle může vypadat dílo jednoho z nejuznávanějších evropských režisérů současnosti. Být to dílo nějakého filmového amatéra, asi nad takovým počinem mávnu rukou, ale od Larse von Triera jsem viděl mj. dva velmi dobré filmy Prvek zločinu a Evropa, takže vím, co Trier dokáže natočit (když chce) a s jakou osobitou stylizací, vyladěnou do detailu v každém záběru, umí zajímavý děj odvyprávět. Viděl jsem ale už od Triera i zcela nefunknční a dle mého názoru i zcela nevtipnou experimentální (pseudo)komedii Kdo je tady ředitel? a tihle Idioti jsou bohužel taky z tohoto druhého ranku. Připadá mi, že Trier svůj status uznávaného režiséra, který získal právem za pár výborných filmů, začal hodně zneužívat, tropí si z diváků šoufky a natáčí schválně takto nesmyslné experimenty a pseudointelektuální bláboly, které vydává za umělecké filmy... a téměř celý svět mu to žere i s navijákem, protože je to Trier. Takhle existence a znamenité ohlasy Idiotů působí alespoň na mě... Nevím, co mě štvalo víc, zda z velké části naprosto nevtipný (spíše trapný) obsah, naprosto nulová myšlenková hodnota nebo nesnesitelně amatérská ruční kamera. Když se v posledních 20ti minutách překlopil celý film do něčeho jako drama, nepřekvapivě mě to nechalo skoro stejně chladným. Největším kladem byly snad občas akorát pěkné herečky, jinak mě vážně nenapadá nic, co bych ještě ocenil. [15%] ()

Galerie (9)

Zajímavosti (5)

  • Příběh filmu byl sepsán za čtyři dny. (D3VIL)
  • Lars von Trier trval na tom, aby herci v milostných scénach skutočne súložili. (morgos)

Související novinky

Normální festival

Normální festival

18.11.2006

Od 21. do 24. listopadu 2006 se v pražském kině Aero uskuteční přehlídka hraných a dokumentárních filmů, jejichž společným tématem jsou lidé, kteří se v běžném životě orientují trochu pomaleji,… (více)

Reklama

Reklama