Reklama

Reklama

The Last of Us - Season 1

(série)
Trailer 1
USA, 2023, 8 h 37 min (Minutáž: 43–80 min)

Epizody(9)

V roce 2003 pustoší planetu parazitická houba, která mění lidi v násilné predátory známé jako tzv. nakažené. O dvacet let později je ostřílený přeživší Joel (Pedro Pascal) najat skupinou rebelujících bojovníků za svobodu, aby propašoval čtrnáctiletou Ellie (Bella Ramsey) pryč z represivní karanténní zóny. Z původně rychlé a jednoduché práce, se brzy stane brutální a temná cesta napříč postapokalyptickými Spojenými státy, kde se Joel a Ellie budou muset spolehnout jen jeden na druhého. (Magic Box)

(více)

Videa (12)

Trailer 1

Recenze (198)

Dakken 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Veľmi kvalitná adaptácia a určite sa jedná o nadštandard TV produkcie s krásnym vizuálom, ktorý dokonalo dotvára atmosféru postapokalyptického sveta, prepracovaného do najmenších detailov. Príbeh je fajn. Nie príliš originálny, no aj tak  stále pútavý, napínavý a dobre napísaný. Veľkým plusom sú výborne zvolený herci a výborne napísané postavy. Všetci zúčastnený predvádzajú brilantné výkony, no najviac vyčnieva Ramsey. Milujem ju. Doslova som čakal na nejakú vypätú scénu, kde som si opäť mohol užiť Bellino prirodzené vystupovanie a obrovský talent. Hlavným pilierom je chémia medzi Joelom a Ellie. Funguje výborne a ich postupne vyvíjajúci sa vzťah je to najpútavejšie a najemotívnejšie čo seriál ponúka. Ale ako mnohí, aj ja mám pár výhrad, kvôli ktorým pôjdem s hviezdou dolu. Prvá vec je nevyváženosť dielov. The Last of Us má tendenciu striedať výbornú epizódu so slabšou a toto rozloženie nebolo úplne šťastné. Niektorým linkám sa venuje zbytočne veľa času a iné zas pôsobia skratkovo a uponáhľane, ako samotné finále. Zo zosekaných dielov potom plynú mierne logické nezrovnalosti a kvalita trochu klesá, no sú to chyby, ktorým sa dalo a dá predísť. A však, najväčší problém som mal s kamerou. Už od prvej epizódy som narazil na problém parkinsonovej, roztrasenej kamery. Pôsobí to amatérsky a v niektorých momentoch je kamera až rušivá a to som nevedel prekusnúť. No hodnotím celok a ako celok The Last of Us v seriálovom žánri nemá konkurenciu a k dokonalosti mu iba chýba jedna hviezda, ktorú si nechám pre ďalšiu sériu :) ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Videoherní adaptace jsou často předurčené k neúspěchu. Většinou se buďto maximálně snaží o věrnost hrám, kdy ovšem fungující ve videoherním prostoru nefunguje v rámci filmového/seriálového média, nebo dochází k příliš výraznému odklonu. Jde o věčný spor, který pochopitelně nemůže vždy potěšit ani fanoušky původní videoherní předlohy a ani laiky, kterým herní mechanizmy a zákonitosti nic neříkají. Videoherní Last of Us se ovšem stalo takovým fenoménem, že se zákonitě očekávala nějaká výraznější péče. A to se stanou. Na seriálové adaptaci se tak nejen výrazně podílel režisér dvou původních videoher, Neil Druckmann, ale především za ním stojí Craig Mazin, tvůrce skvělého Černobylu. Casting Pedra Pascala a Belly Ramsey sice mohl leckoho rozdělit, propagační materiály ovšem vyvolávaly dojem, že se seriálová adaptace skutečně nachází v pravých rukou a přitom se někdo poučil o zlatém kompromisu. A na výsledku je to znát.   Původní videohře je seriálové Last of Us víceméně věrné. Příběhem, výpravou, jednotlivými designy, charaktery postav. Last of Us není klasickou videohrou, kdy jde sice o survival záležitost, důležité je ovšem především pouto mezi dvěma hlavními hrdiny. A právě seriál dokáže více na rozdíl od hry vytěžit jednotlivé budování emocí. Trochu pochybně sice může působit fakt, že tvůrci postavy nadále rozvíjejí především skrze flashbacky, výsledek ovšem přináší to správné ovoce. Postupný vývoj vztahu Joela a Ellie a především jeho vyvrcholení ve finále seriálu tak zvládne připomenout stejnou sílu, kterou přinesl konec původní videohry. Mnoho aspektů navíc seriál zvládá vytěžit a emocionálně prodat mnohem více. Joelovo velkou ztrátu, Postavy Billa a Franka v podání Nicka Offermana a Murray Bartletta, rozšiřování mytologie a skutečnou nepříjemnou atmosféru, kterou post-apo svět vyvolává.   Last of Us tak nenabízí tolik akce a hororových pasáží, jako videoherní zdrojový materiál a mnoho fanoušků původní hry tím pochopitelně může snadno rozčílit, tím je ovšem očividnější, že jde tvůrcům seriálu o něco úplně jiného. O ty pravé emocionální vrstvy, které se v příběhu původní hry skrývají a které v seriálové adaptaci zvládají více zazářit. Šestice režisérů (kromě Mazina a samotného Druckmanna také Peter Hoar, Jeremy Webb, Jasmila Žbanić, Ali Abbasi) zvládají po dobu 9 epizod držet vysoce nastavenou laťku, časem je navíc více a více poznat, že navzdory debatám nejsou Pedro Pascal a Bella Ramsey pochybnou volbou. Důležitá je nejen jejich chemie, ale i prodání stěžejních emocí, na kterých se postavy vyvíjejí. Především Joel v rámci seriálu odhaluje svou lidštější stránku a díky podání Pascala zvládne působit jako ještě tragičtější postava. Pár let nazpátek by sice mnoho lidí nezkouslo nikoho jiného než Hugha Jackmana nebo Joshe Brolina, pravda se ovšem ukázala a Pascal potvrzuje pozici vítěze.   Herci, kteří propůjčili tvář postavám v původní hře se objevují v rámci nejrůznějších menších či větších roliček, zazářit se ovšem daří nejen Pascalovi a Ramsey. Vynikající Nick Offerman, který je ve vážné poloze stejně fenomenální jako v obvyklejší komediální, opět fantastická Storm Reid v roli Riley, Gabriel Luna jako Joeův bratr Tommy či kanibalský David v podání Scotta Shepherda. Last of Us se odehrává po zániku moderní civilizace, tento svět poté není černobílý. Vznikají frakce, na každého člověka má zánik klasické civilizace svůj vliv, někdo je nucen přinášet oběti v rámci vyššího dobra. Na rozdíl od jiného populárního seriálu od HBO (Hra o trůny) mají tvůrci štěstí v tom, že znají příběh, kterým se vydává druhá videohra a mají díky tomu výhodu v tom, že pro pokračování vývoje zvládnou vystavět půdu. Druhá videohra je totiž ještě o poznání méně černobílá a role postav v příběhu snadno svádějí k filosofickým debatám. A tímto způsobem se daří vykreslovat nejrůznější postavy, které nelze škatulkovat, každý prostě nějak žije ve světě, který již nepoznává. Někdo více humánně a někdo více animálně.   Na výsledném seriálu jsou vidět produkční hodnoty, kdy se skrze častou sázku na ruční kameru daří umocňovat autenticitu a prožívání stěžejních emocí s ústředními postavami. S Clickery nebo Bloatery se sice pytel neroztrhne (design je věrný předlohám a působivý), seriálu ovšem rozhodně nechybí momenty napětí. Jsou znalci původní hry v nevýhodě vzhledem k faktu, že nazpaměť znají příběh původní hry? Dost možná ano. Jak už to ovšem u znalosti předloh bývá, o to více je prostoru k radosti z toho, že se někdo skutečně snaží vzdávat původnímu materiálu maximální poctu, přitom na to chce skutečně tak krapet trochu jinak. Úvody prvních dvou epizod se snaží virus spojený s houbami zasadit do kontextu autentické globální pandemie, která i díky nedávnému šílenství s COVIDEM-19 zvládá zaujmout. Zjednodušeně by se dalo říct, že hra jistě prodává jisté momenty lépe, jiné momenty naopak v součtu prodává lépe seriál. A není právě toto definice té ideální adaptace? Ideální a ne maximálně věrné? I tyto úvahy pochopitelně budou svádět k dalším a dalším debatám, jisté ovšem je, že seriálové Last of Us pořád patří mezi nejlepší adaptace videoher. A tvůrcům se po konci 1. série snadno věří, že za pár let s 2. sérii zvládnou nezklamat.... () (méně) (více)

Reklama

BROKEN_ 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pro mě osobně znamená The Last of Us opravdu hodně. Je to moje nejoblíbenější hra. Hrál jsem jí 6x (po šesté jsem jí dohrál během první a třetí epizody seriálu) a následně si dal také druhý herní díl. A proto bych rád zdůraznil, že tomu budu trochu nadržovat. Hned na začátek mezi ty největší klady této podívané je filmařina. HBO je známo tím, že jejich produkce je pečlivá a umějí dávat tvůrcům dostatek finančních prostředků a čas. The Last of Us je jeden z nejlíp natočených seriálů poslední doby. Má to autentickou kameru, která vás dokáže pěkně vtáhnout do děje. Do tohoto se, ale bohužel pojí jedna výtka, která je tou největší. Série postrádá napětí a strach o postavy. Po příběhové stránce je to velice dobře odvyprávěná podívaná, která věrně adaptuje svoji herní předlohu. Zároveň umí jít svojí vlastní cestou a za to dávám palec nahoru, že nejde jen o prostou předělávku hry do hrané podoby. Fanoušci nakažených budou zklamaní. S nakaženými je především velká zábava v páté epizodě a nebo také ve druhé epizodě, kde se povedlo napětí perfektně. Jinak si, ale nakažených tolik neužijete. Vlastně když to tak vezmu, tak celkově akce a napětí je zde minimální. Když dojde na akci, tak to je většinou tak, že Joel zneškodní jednoho max. 2 postavy. A to byl pro mě ten největší problém. Cesta Ellie a Joela oproti hře působí hrozně jednoduše a poklidně (samozřejmě ne úplně). Občas budete mít pocit, že postavy nežijí v postapokalyptickým světě. Takže v čem je ten seriál super a stojí za to? Herecké výkony, postavy, emoce. To jsou ty nejsilnější stránky. Pravdou je, že jádro příběhu The Last of Us nejsou nakažení, ale postavy. Pedro Pascal jako Joel je castingová trefa. Bella Ramsey sklidila od fanoušků ještě před premiérou velkou kritiku za to, že nevypadá jako Ellie. Inu, to je pravda. Bella nevypadá jako herní Ellie, ale ona jí je. A především Bella ukázala, že je to talentovaná mladá herečka a odvedla skvělí výkon. Jako herní fanoušek je pro mě seriálová verze krásná podívaná, kterou jsem si užil. Několikrát mě seriál dokázal emocionálně zasáhnout. Očekávání na druhou řadu bude veliká (dvojku mám radši než jedničku). Těším se, až si dám celou první sérii na jeden zátah. 9/10. Nejlepší epizody: 1. Kin, 2. When We Are in Need, 3. Endure and Survive. ()

mzss1 

všechny recenze uživatele

[51%] Nebudu to zde pokud možno moc prodlužovat, ale zkrátka mi to celé nesedlo. Ústřední dvojice postav Joela a Ellie je super – herci Pedro Pascal a Bella Ramsey to zvládli dobře. I jsem si postupem času získal postavu té Ellie, která zde měla prořízlou pusu a dobré hlášky. Tím ale veškeré klady z mé strany asi už nejsou. Pilotní prodloužený díl mě celkem bavil, ale až tak neuchvátil, zbytek už je dost utahaný až do divné finální epizody. Sem tam se najde pár dobrých scén, ale na zadek jsem se z toho neposadil. Já nevím, co se divákům na tomhle seriálu tak líbilo? Jako určitě to nebudu porovnávat k The Walking Dead, ale zde nebyla téměř žádná atmosféra, žádné napětí, pořádný děj, a i docela málo těch nakažených „houbáků“. Kvůli některým mým známým jsem to do konce dodával, protože jsem si připadal jak pitomec, že mě to moc nebavilo. Dle hodnocení mi to na ty velmi slabé 3* vychází a to hlavně kvli ústředním dvou postavám. Další série ale už vynechám. Nevím, jestli je problém v tom, že jsem nehrál hry, ale i tak jsem od tohoto očekával trochu víc, škoda. ()

castor 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Není to taková šleha, jak bylo prezentováno. Alfou a omegou jsou postavy a jejich traumata. To platilo prakticky od začátku. Nejprve jsem se ovšem sám sebe ptal, zda je úplně v pohodě, aby se nejsympatičtější postava první epizody nedožila jejího konce. Pak přijde razantní střih. Od zániku civilizace, jak ji známe, uplynulo 20 let. Lidskou civilizaci do prachu země zašlapal houbový virus, odskákala to velká města, aby se šíření infekce zpomalilo. Divák se „kochá“ pustým světem plným rozmanitých a zajímavých detailů i vizuálních nápadů. Pak vyskočí první monstra, jejichž mozek ovládá vysoce infekční houba, no, nicméně nakažení se snad v polovině dílů vůbec neobjeví. Neříkám, že potřebuju zběsilé akční sekvence, ale čekal jsem krapet víc. Gustavo Santaolalla dál brnká na kytaru, s každou novou epizodou vnímáme trochu jiný feeling. Velmi brzy jsme si zvykli, že při putování Joel s Ellie potkávají další a další postavy, jejichž osud bývá vesměs tragický, a nemají prakticky žádný další vliv na vývoj. Každopádně díky nim se o ústřední dvojici dozvíme vždy zase něco víc. Hodně specifické jsou (nejen v tomhle) třetí a sedmá epizoda. Zaobíráme se tedy dalšími dějovými odbočkami, ovšem emocionální investice do pouta hlavního dua prostě měla být od začátku pečlivější. Videoherní adaptace, na kterou se všichni šíleně těšili, ale já o ní nikdy neslyšel… Precizní a řemeslně solidní, ale nadšení jsem po celou sérii krotil. ()

Galerie (323)

Zajímavosti (115)

  • Craig Mazin prirovnal Kathleen (Melanie Lynskey) k Madame Defarge z knihy "Príbeh dvoch miest" (1859) od Charlesa Dickensa: revolucionárka, ktorá sa v dôsledku krutých okolností stáva teroristkou, čo umožňuje divákom vcítiť sa do nej. Mazin, ktorý sa priatelil s Melanie Lynskeyovou, ju oslovil ohľadom tejto úlohy a opísal ju ako ''vojnovú zločinkyňu''. Tá spočiatku váhala, kým jej Mazin neponúkol viac informácií o tejto postave, pričom ju opísal ako niekoho, kto bol nútený vstúpiť do úlohy po smrti svojho brata, ktorý "bol v podstate Ježiš". Mazin a Druckmann mali pocit, že jej obsadenie je nezvyčajné, pretože má "sladkosť", ktorá je v rozpore s pozíciou Kathleen v epizóde, čo je zámerné rozhodnutie, aby zaujala divákov, Lynskey chcela hrať postavu ako "jemnú a nežnú", aby ju konfrontovala s násilím. Cítila, že Kathleen bola pred bratovou smrťou pravdepodobne menej intenzívna, ale kvôli okolnostiam bola nútená sa zatvrdiť. (molcan2)
  • V seriáli sa neuvádza, akou degeneratívnou chorobou Frank (Murray Bartlett) trpel. Podľa spolutvorcu Craiga Mazina to bola buď SM (skleróza multiplex) alebo raná ALS (amyotrofická laterálna skleróza). (molcan2)

Reklama

Reklama