poster

Modelář

  • angličtina

    Droneman

  • Slovensko

    Modelár

Drama / Thriller / Psychologický

Česko, 2020, 110 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Big Bear
    ***

    Film o naivkovi, který veškerou svojí energii nasměroval k nápravě křivd na jiném konci světa. S filmem jsem měl dva problémy. Jednak ta naivita byla místy tak koncentrovaná, že byla až neuvěřitelná a pak jsem měl problém souznít s hrdinovým problémem. Osobně budu radši když pár nevnných skončí někde na Quantanámu v rámci boje s terorismem, než když pár vinných unikne a bude se potulovat Evropou případně řídit dopravní letadlo plné cestujících kdesi na New Yorkem. A opět o to více zde kontrastuje ta naivní nevinnost a víra v pravdu a právo Pavla skvěle zahraného Hádkem. Huhlající Mádl mně tak nebral. Některé scény byly úsměvné a nereálné. S dronem se díky rušení k některým objektům prostě nedostanete a to právě proto aby třeba velvyslanci na americké ambasádě někdo nesprejoval na břicho křížek nebo dokonce nepřinesl pod dronem výbušnou krabičku... I ten odjezd z místa činu byl srandovní. Film chtěl asi něco sdělit, pár myšlenek zaujalo, ale dává-li si člověk nějaký cíl, měl by si být vědom svých schopností a možností jej dosáhnout. V tomto ohledu byl záměr Pavla neskutečně naivní a říkám rovnou, mít na gauči nažhavenou všemu svolnou Verču Khek, tak se věnuji jí a ne imperialistickým vrahům z Wólstrýtu..... Jednoho až děsí, kolik reálných a podobných dobrotvořičů a napravovatelů světa mezi námi běhá. A taky to zcela jistě myslí upřímně. Podívejte na takovou Grétu nebo to co se teď děje v rámci BLM jen proto, že něčí pra pra děda měl na plantáži jako otroka nečího pra pra dědu. Na rozdíl od Pavla je ale jistě mnoho těch co v klíčový moment nevyměknou a pak to bude opravdu průser. Jinak kamera byla pěkná, moc se mi líbily vybrané lokace. Dávám tedy za 3 náhradní vrtulky. * * *(2.7.2020)

  • hygienik
    *

    Modelář je film o všetkom a o ničom, v tom zmysle, že každý divák si ho v konečnom dôsledku interpretuje podľa vlastného svetonázoru. Podľa mňa je Petr Zelenka v celej svojej filmografii pseudoumelecký pozér. Tento prístup ma v Roku ďábla uchvátil, pri Karamazovcoch nudil a pri Stratených v Mníchove donútil odísť z kina. Ale musím Zelenkovi uznať, že scenáristicky aj režijne je to najoriginálnejší filmár v Čechách. Po všetkých tých "Teroristkách, Staříkoch a Modelářoch", čo za posledné 2 roky vznikli, sa pýtam: Vyjadrujú tieto filmy nejaké reálne vnútorné napätie v českej spoločnosti, alebo sú len reflexiou barrandovských elít? Asi to druhé. Dúfam, že v Čechách je stálym zdrojom napätia iba cena piva a salámu.(28.8.2020)

  • Stanislaus
    ***

    Modelář je hodně zvláštní film - v tom dobrém, ale i v tom méně dobrém slova smyslu. Rozhodně mě zaujal na tuzemské poměry vcelku neokoukaný námět, jehož dopad se však (podle mě) lehce ztratil ve zpracování, které nabízí jak silné, tak i bizarně udělané/zahrané scény. Chápu intence tvůrců, kteří chtěli zobrazit (ne)spravedlnost a (zne)užití technologií, avšak místy to na mě působilo až příliš chaoticky a zkratkovitě - např. mi přišlo zvláštní, jak lehko se mohl Pavel dostat tam, kam zrovna potřeboval (a nikoho třeba nezarazil jeho look alá vagus), a takové scény s Veronikou Khek Kubařovou se mi zdály úplně zbytečné. Snímku se rozhodně nedá upřít odvaha zobrazovat věci, o kterých se vyloženě nemluví nahlas, avšak měl jsem dojem, že se to dalo pojmout lépe.(23.7.2020)

  • JitkaCardova
    **

    Jako někteří i já přidávám jednu hvězdu za odvahu, ale ani s ní mi to u Zelenky nestačí na tři. Pokud jde o téma a základní nápad, jak ho rozpracovat, Zelenka zase nezklamal a skvěle vyhmátl, co by mohlo mít výbušný světový i tuzemský potenciál (české právo na mapě světa a jeho teoretické možnosti už od časů Charty dosahovat mezinárodní spravedlnosti versus pragmaticky tristní aktuální domácí realita, konzistence občanských či politických postojů a jejich naplňování činy, reálné dodržování lidskoprávních úmluv, možnosti a limity realizace občanských svobod, korupce, eroze hodnot a ideálů etc.). *** Co se ale týče samotného provedení, pak už to bylo jen samé zklamání vzbuzených očekávání, jako by se ta kritizovaná bezzubost promítla i do filmu samotného. *** Zelenka umí až s neurochirurgickou soustředěností pracovat s chytře zvoleným tématem napříč rovinami jako s nepříjemně ostrou, nepříjemně hluboko pronikající vývrtkou (Ztraceni v Mnichově, Karamazovi, ale i Knoflíkáři nebo Rok ďábla), takže nechybí odraz jak na povrchu, tak ve složitějších vrstvách pod ním, osobních i celospolečenských, jenže tentokrát je jeho vývrtka stejně jako to české právo a odvaha k reálné svobodě v praxi tak přizpůsobivá a ohebná, že působí zcela neškodně až jako gumová atrapa. Přičemž to samé se tentokrát dá říct jak o obsahu, tak i o formě. Když už si tedy vybral drony, celé to mělo být natočené mnohem svižněji a odvážněji, tak virtuózně, aby to zamotávalo hlavu a vyvolávalo euforii, závrať i mrazivé trnutí. Ale ono jako by to nesmělo ani naznačovat osvobodivou chuť skutečně svobodných možností, ani u práva, ani u dronů. *** Přemýšlím, proč to Zelenka natočil takhle umírněně a bez drajvu. Rezignace? Připadalo mi, jako by mu ze scénáře mocný byznysman-producent vytrhl sto stran v místech, kde se děj začne zahušťovat a na scénu nakráčí plnokrevné hlavní postavy, s cynickým poukazem, že by to platící většina neocenila, a tak Zelenka natočil místo svého bolavě ostrého filmu jen banálně směšné povrchní pozadí, kontrastní druhý plán osazený místo hrdinů komicky naivními jednoduchými karikaturami, celou dobu tak neživotnými, že nás jejich osud ani nemůže zabolet. A jestli je to od Zelenky pragmatická autocenzura, tím s námi hůř. *~(9.2.2020)

  • Ištván87
    ****

    Asi na to zajdu ještě jednou. Byl to v mnoha ohledech výborný film (kvalit Mnichova nebo Karamazových ale nedosahuje) - například práce s hudbou, humor, skutečné emoce, katarze... Nicméně na těch pět to asi úplně nedosáhne. Současné hodnocení (68%) je ovšem hodně podstřelené. Takových 5 - 10% nahoru si to zaslouží určitě.(8.2.2020)

  • - Casting na tento film trval více naž 2 roky. (Stoka)

  • - Filmaři natočili největší část filmu v Praze, poté natáčeli několik dní v Brně, českoněmeckém pohraničí a na závěr se rozjeli do Tel Avivu. [Zdroj: Lidovky.cz] (Duoscop)

  • - Lenka (Kristýna Frejová) říká: „Není každý jako Ratner,  ten šel nejspíš rovnou do Nebe. Michael Ratner (13. června 1943 – 11. května 2016) byl americký právník. Po většinu své kariéry byl prezidentem Centra pro ústavní práva (CCR), neziskové organizace pro řešení lidských práv se sídlem v New Yorku, a předsedou Evropského centra pro ústavní a lidská práva (ECCHR) se sídlem v Berlíně. (sator)