Režie:
Petr ZelenkaScénář:
Petr ZelenkaKamera:
Alexander ŠurkalaHudba:
Janez DovčHrají:
Kryštof Hádek, Jiří Mádl, Veronika Khek Kubařová, Zuzana Fialová, Richard Stanke, Helena Dvořáková, Miroslav Hanuš, Jiří Štrébl (více)Obsahy(1)
Příběh dvou kamarádů, kteří provozují prosperující půjčovnu dronů, se odehrává v současné Praze. Majitel firmy přezdívaný Plech (Jiří Mádl), ve volném čase rapper, sní o velkých penězích a neochvějných jistotách. Chemik a vynikající letecký navigátor Pavel (Kryštof Hádek), který se právě vrátil ze zahraničí, sní o spravedlnosti a osobním angažmá v nápravě světa. Drony jsou pro bývalé spolužáky ze střední školy propustkou do mnoha oblastí lidského konání, kam by se jinak nepodívali. Mezi jejich klienty patří prezidentský kandidát i výtvarníci pořádající happeningy. Drony ve filmu monitorují elektrárny, nosí luxusní kabelky na přehlídce místo modelek nebo sprejují ze vzduchu Petřínskou rozhlednu. Když se však jeden z hrdinů rozhodne využít dron k něčemu úplně jinému, situace ve firmě se začne komplikovat. (Falcon)
(více)Videa (2)
Recenze (298)
Petr Zelenka tematicky opět rozehrává univerzální a obecněji platný příběh, což je velmi sympatické, formálně se ale nemůžu zbavit pocitu, že jde zase jen o ,,český" film, ta formální provinciálnost ke globálně srozumitelnému tématu nesedí (záběry z dronů to opravdu nezachrání), což je škoda, ovšem téma je opravdu originální, střet jedince se systémem, který má v sobě obsaženy totalitní prvky, a Petr Zelenka to dokáže podat tak, že to není směšné, ale naopak jím vyprávěný příběh slouží k hlubšímu zamyšlení a reflexi nejen reality Česka, ale obecněji západní společnosti a jejího status quo. Zajímavé je, že Zelenka natočil čiré filmové politikum, jak to v americké kinematografii dělával třeba Alan Parker (konceptem to připomíná třeba Život Davida Galea), což v našich končinách není příliš obvyklé a odráží to ne úplně dobrý stav věcí veřejných, který právě v České republice panuje. Autor přivádí na scénu dva rozdílné lidské typy - levicového naivku a idealistu, jehož protiamerickost vede až k extremizaci, a pragmatického oportunistu posedlého penězi, což je zajímavá generační sonda do generace dnešních mileniálů, ale obecněji jde i o dva univerzálně platné typy lidí, jak je známe třeba i z dob komunistické totality - a osobně se stále táži, kdo byl vlastně tehdy horší a škodlivější - zda zapálený komunista, který uvěřil komunistickým ideálům a ideologii a aktivně tak pomáhal totalitě, nebo oportunista, který s totalitním systémem kolaboroval jen kvůli vlastnímu prospěchu a potřebě mít se dobře bez ohledu na to, komu sloužím, ať už je ,,pantáta, od kterého vedou dráty" rudý bolševický zločinec, nebo dnešní oligarcha, hlavně že to sype...Burešovy ,,koblihy" by mohly vyprávět...a třeba takový soudruh Telička se taky jistě poznal...a bohužel podobných typů jsou plné korporáty i politické strany... ()
Určitě velmi neotřelá látka v českých barvách, která má v sobě dva základní příběhový prvky, vztah dvou hlavních hrdinů a fakt, kam až může zajít smysl pro spravedlnost a taky to v jakým světě žijeme a na jakých hodnotách stavíme svou existenci. Oceňuji, že ač obě témata mě přišli silný vzájemně se nerušili a ke konci se hezky zasnoubily. Jediný co jsem moc nepobíral, že když jmenuji na český straně současnou vladu, proč americká administrativa je úplně z jiné doby. Na Kryštofa s Jirkou nemám moc co vytknout, jsou to talentovaný sympaťáci, jen doufám že Jiřík Madlů už si dá pokoj s těma šišlounama, začínám se o něj pomalu bát, aby mu to nezůstalo. Někde mezi 3 -4* , ale za odvahu dávám směrem nahoru. ()
Konečně český film, který o něčem je. Má jasný začátek a konec a není úplně čitelný. Dost dlouho nevíte o co Hádkovi jde, jestli je nebezpečný, nebo prostě jen trochu divný. Část s Kubařovou a politikem, je jak vystřižená z Taxikáře a díky tomu jsem byl furt takovej lehce znepokojenej. Mádl je jako klon Kata dobrej. ()
Když se řekne "film Petra Zelenky a jeho přátel," stále si představuji nějakou super bombu, ale i to přestává v posledních letech platit... Zejména proto, že od současnosti je potřeba větší odstup, aby její zobrazení ve filmu mělo větší dopad. Z hlediska myšlenek, které si rozumný člověk pokládá, je snímek předimenzovaný, neplatí to však postavách a vyústění příběhu, které byli docela povrchní a zbrklé. ()
Po delší době český film, o kterém (a se kterým) mě opravdu baví přemýšlet, jakkoli bych jej označil spíš za inspirativně problematický než výjimečně zdařilý.___Z hlediska klasického vyprávění je Modelář nevybalancovaný, má klopýtavý rytmus, tonálně komíhá mezi kámošskou komedií a politickým thrillerem a propojení některých situací je dost krkolomné (zároveň není natolik „anti-narativní“, abych v tom hledal záměr a součást Zelenkovy snahy obcházet a podvracet systém). Jednoduchá, tentokrát vcelku přímočaře podaná zápletka i neurčitý, lehce autistický hlavní hrdina (který zejména odráží, jak se chovají a co si myslí druzí) ale slouží hlavně ke kladení otázek, ke zkoumání různých příčin nespokojenosti se systémem a rozmanitých forem reakcí na něj (od práce pro neziskovky a volební štáby přes uměleckou performanci à la Ztohoven až po akty násilí).___ Na české poměry jde o nezvykle politický film, který se velmi přímočaře a bez obalu vztahuje k politicko-právní a ekonomické realitě dneška. Snaha o aktuálnost je místy trochu křečovitá a film kvůli ní asi zestárne stejně rychle jako třeba Kancelář Blaník. Frustraci z boje proti zkorumpovanému systému a z neschopnosti něčím pohnout, kterou vnímám za jejím vznikem, jsem ale rozuměl a je mi sympatické, že se někdo do něčeho podobně unikavého a divácky ve výsledku nepříliš uspokojivého, co připomíná ze všeho nejvíc sérii politických disputací a prohlášení, pustil. ___Kvalita hereckých výkonů i dialogů kolísá (Jiří Mádl se nicméně úspěšně vyhýbá tomu, aby jeho bezzubý rapper vyzněl jako karikatura), ale některé momenty patří k tomu lepšímu, co Zelenka napsal a nedivil bych se, kdyby pár hlášek časem zlidovělo (-Jedna věc je zbraň vyrobit, druhá použít. -Myslíte, že se vyrábí, aby se nepoužily?). 75% ()
Galerie (33)
Zajímavosti (21)
- Scéna na farmě větrné elektrárny se natáčela v Krušných horách poblíž nádražní stanice Rusová a v pozadí je vidět vodní nádrž Přísečnice. (kowalski)
- Když přichází Pavel (Kryštof Hádek) na pohovor k Michalovi (Jiří Štrébl), tak ten položí pálku s míčkem a je vidět, jak se druhý míček kutálí po zemi pryč. Při jeho odchodu leží na stole oba míčky. (p3tris)
Související novinky

28. České lvy vyhrál Šarlatán
Dnes večer byly v rámci svého 28. ročníku uděleny výroční ceny České filmové a televizní akademie (ČFTA), Český lev. Komorní ceremoniál se tradičně odehrál v pražském Rudolfinu, nicméně z důvodu… (více)

Krajina ve stínu vyhrála Ceny české filmové kritiky
Sdružení českých filmových kritiků dnes v pražském Divadle Archa předalo své výroční ceny za uplynulý rok, a ocenilo tak tuzemské tvůrce a jejich filmovou tvorbu v roce 2020. Nejlepším filmem se… (více)
Reklama