poster

Modelář

Drama / Thriller / Psychologický

Česko, 2020, 110 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Ištván87
    ****

    Asi na to zajdu ještě jednou. Byl to v mnoha ohledech výborný film (kvalit Mnichova nebo Karamazových ale nedosahuje) - například práce s hudbou, humor, skutečné emoce, katarze... Nicméně na těch pět to asi úplně nedosáhne. Současné hodnocení (68%) je ovšem hodně podstřelené. Takových 5 - 10% nahoru si to zaslouží určitě.(8.2.2020)

  • Enšpígl
    ****

    Určitě velmi neotřelá látka v českých barvách, která má v sobě dva základní příběhový prvky, vztah dvou hlavních hrdinů a fakt, kam až může zajít smysl pro spravedlnost a taky to v jakým světě žijeme a na jakých hodnotách stavíme svou existenci. Oceňuji, že ač obě témata mě přišli silný vzájemně se nerušili a ke konci se hezky zasnoubily. Jediný co jsem moc nepobíral, že když jmenuji na český straně současnou vladu, proč americká administrativa je úplně z jiné doby. Na Kryštofa s Jirkou nemám moc co vytknout, jsou to talentovaný sympaťáci, jen doufám že Jiřík Madlů už si dá pokoj s těma šišlounama, začínám se o něj pomalu bát, aby mu to nezůstalo. Někde mezi 3 -4* , ale za odvahu dávám směrem nahoru.(5.2.2020)

  • filmfanouch
    ***

    Jsem člověk, který je v obraze ohledně toho jak je v rámci českého filmu Petr Zelenka už dosti významné jméno, viděl jsem od něj ale jen jediný film a to Rok ďábla, který mě tehdy hodně zklamal a vlastně mě tehdy i odradil od toho abych si od Zelenky doplnil jeho zbylé snímky jako Knoflíkáři, Samotáři (ke kterým ovšem psal pouze scénář a režíroval David Ondříček) nebo Ztraceni nebo v Mnichově. Modelář mě ale z ukázek lákal a vlastně jsem se začal opatrně těšit.... a můžu díky němu říct, že vlastně mám teprve teď chuť si zbylé Zelenkovy věci dohnat a podívat se minimálně na dlouho odkládané Ztraceni v Mnichově. Ve finále je to ale dost možná nejpozitivnější věc, kterou o Modeláři můžu říct. Ale zase nebudu úplný škarohlíd a musím zůstat, že Zelenka své kvality má a krom postu režiséra jako scénárista napsal na poměry české tvorby velmi ambiciozní námět, který se dokonce nebojí jít za kopečky. Konkrétně se vrací až k prezidentskému panování George Bushe jakožto prezidenta USA a pohrává si s myšlenkami toho jestli Bush, jeho pravá ruka Dick Cheney a spol. tak trochu nepřesáhli své pravomoce a v Guantanama Bay porušili práva na lidech. Zelenka tu rozjíždí poměrně ambiciozní a vážný námět, který sice střídají momenty humorného odlehčení, Modelář ale rozhodně není komedií. Naopak může hodně snadno způsobit menší formu deprese a v hlavě utkvět ještě nějakou tu chvilku. A to na tom námětu strašně cením. Modelář hezky vypadá a to i když zrovna nekoukáme z pohledu dronu. Kameraman Alexander Šurkala obstaral většinou parádní obrazovou kompozici a několik hodně vydařených moneyshotů. Kamera Modeláře je fakt super a i když mě chvilkami mrzelo jak příliš se přeskakuje z místa na místo a jak nepřehledné to vše vlastně někdy je tak jsem s ní rozhodně spokojený a Šurkalovi palec hore. Dvojice Kryštof Hádek/Jiří Mádl je super a především jejich konflikt ohledně toho, že Hádek je ten, který se snaží naivně za každou cenu dostát spravedlnosti, zatímco Mádl je zase ten, který na morální hodnoty dávno zapomněl a jde mu jen o byznys a zisk. Ostatně mu nedělá ani problém makat pro člověka, který mu dost možná zničil život ještě před tím než se narodil. Mezi dvěma kámoši z gymplu tak vzniká menší rivalita nad tím co je správně a co ne a jak se má člověk k různým věcem postavit a za jakou cenu. Hádek i Mádl tu podávají parádní herecké výkony, Mádl co by šišlající raper, Hádek potom jaké postava co si by si skutečně mohla podat ruku třeba s Travisem Bicklem z Taxikáře. Ne, já blázen se opravdu nepokouším srovnávat výkon Hádka z Modeláře s výkonem De Nira v Taxikářovi. V rámci přístupu k životu okolo sebe ale mají Hádkův Pavel a De Nirův Travis k sobě dost možná blíž než se zdá. A teď jdeme trochu k té negativnější stránce: A osobně mám největší problém s faktem samotného příběhu, takže se oklikou vrátíme ke scénáři. Zelenka sice bere do parády ambiciozní téma, rozhodně mám ale problém s tím jak k samotné zápletce přistupuje. Ze začátku jsem měl tak trochu problém s faktem, že se v roce 2019 hlásá, že je prezidentská kampaň za rohem (kéž by Miloši!) i přesto, že se pořád mluví o tom, že stát vedou pičusové jako Babiš a Zeman. Tím jak ale Zelenka pracuje s oním pozadím období panování George Bushe si v mých očích tak trochu podráží nohy. S postavou Hádka a jeho naivním přístupem k státnímu systému bych vlastně neměl vůbec problém, kdyby se jeho zápletka vydala trochu jiným směrem. Třeba zápletkou s potencionálním prezidentským kandidátem v podání Richarda Stankeho. Tím jak si ale Zelenka ukusuje velký kus dortu a do popředí tahá právě Dicka Cheneyho a spol. si zároveň podkopává nohy. Na Modeláře jsem se celou dobu koukal jako na krásně vypadající film co má povedené dva hlavní protagonisty, jakmile ale došla řeč na události po 11. září, mučení v Guantanama Bay nebo třeba na zmínku o fiktivním útoku na Hlavní nádraží v Berlíně, začínal jsem mít pocit, že se souběžně dívám na dva rozdílné filmy, které dohromady nefungují. Zelenka má fakt dobré nápady, psát umí a očividně ví co chce říct, v případě Modeláře to ale za mně tolik nefunguje. V průběhu filmu je mnohokrát něco naznačeno, mnohokrát něco vypadá, že se vydá nějakým směrem..... ve finále většina těch věcí nikam nevede. Nejvíc do prázdna vyšumí podzápletka s Hádkovou sestrou v podání Heleny Dvořákové a jejím milencem v podání Jiřího Štrébla, navíc je ve finále dost možná i konverzace s bratrancem v podání Kamila Halbicha (nutno ovšem dodat, že Halbich tento charakter dokáže v pouhé jedině scéně naprosto prodat). Ve finále mi vlastně i nějak chybí smysl existence postavy Veroniky Khek Kubařové. Modelář je v rámci českého rybníku rozhodně solidní řemeslo co hezky vypadá, má dva parádní hlavní hrdiny a Petr Zelenka tu přišel s námětem co je na poměry této malé zemičky hodně revoluční a neskutečně to na tom cením. Zároveň ale Zelenka prostě a jednoduše v jisté míře způsobil to, že Modelář skutečně působí jako dva odlišné navzájem překrývající se snímky. Film kde se jednu chvíli řeší práva evropská, práva v USA a na druhou svým způsobem situace v politice české. Zelenka opravdu chtěl točit něco ambiciozního, výsledek ale ve finále sice hezky vypadá ale funkčně úplně nefunguje. Zelenkovu tvorbu ale v brzké době rozhodně doženu. Jen mám pocit, že po dokoukání jeho filmografie mi vzpomínek na Modeláře utkví ještě méně než by ten film sám o sobě chtěl.....(6.2.2020)

  • major.warren
    ****

    Drony a politika. Modeláře táhne poslání. Petr Zelenka patří již řadu let k nejlepším a nejnápaditějším českým filmařům, a každý jeho film znamená událost, ať už se jedná o klasiku Knoflíkáři, variaci na Dostojevského Karamazovi, či černou tragikomedii Ztraceni v Mnichově. Velkou událost představuje i Modelář, dílo originální, silně „zelenkovské,“ a přitom velmi atypické. Hlavní hrdina Pavel se právě vrací z Izraele, kde zažil teroristický útok, a nese si s sebou náročné poslání. Musí něco udělat. Do toho začíná pracovat s kamarádem Plechem v jeho firmě na létání s drony, což je sice až druhá linie a kulisa příběhu, ale oproti té ryze politické je neskutečně zábavná, a samotná magie dronů obdivuhodně získává divácké sympatie a pod kapotou skrývá přirozený půvab. Rafinovaností vyzařuje celá dramatická skladba. Tématu touhy po nápravě světa a celospolečenským konfliktům režisér nechává dostačující prostor, a často je mísí se svým osobitým humorem. Jeho cesta za spravedlností se zastávkou ve firmě na drony je hodně chytlavá. Zrada tkví v prostředí politiky, zejména té tuzemské. Jakmile jde o drony a zahraniční (politické) konflikty, o něž se Pavel zajímá, je film skvělý, stěžejní. Ovšem náhle následuje prostřih na domácí politickou scénu, a bohužel i na reálné kauzy. Citování ministrů Babišovy vlády či příprava „atentátu“ na Zemana jsou v tak chytrém díle skutečně jen zástěrkou doplněnou čistě na efekt, z přesvědčení. Koho? Toť otázka…Ústřední dvojici chemika Pavla a obchodníka s drony Plecha ztvárnili Kryštof Hádek a Jiří Mádl, a je na místě podotknout, že sehranější dvojku bychom na půdě českého filmu poslední doby sotva našli. Hádek je tradičně perfektní, herecky se však o něco více zavděčí Mádl. Na jednu stranu je to zásluhou scénáře, jenž mu předepsal postavu divácky, názorově i charakterově vděčnou a zajímavou, ovšem Mádl jí dodal opravdový rozměr. Jeho hrdina je pohodář, přitom vždy profesionální, miluje drony a létání, a na rozdíl od všech ostatních postav Modeláře je zcela imunní vůči politice, ba dokonce sám se snaží z politiků „vydojit“ co nejvíce, a nápomoci je mu k tomu vlastní firma s drony. Mádlovo osvojení těla a hlasu nebudí výsměch, ale poklonu. Nejlepší humor filmu stojí na postavě Plecha: Když se hádá s kamarádem Hádkem a snaží se mu vysvětlit své vidění světa, když je vzteky bez sebe, anebo ve chvíli, kdy jde do tuhého a v dálce jsou slyšet policejní houkačky, vždy je smích přítomen. Herecké pojetí této postavy by Mádlovi mohlo vynést prvního českého lva i další ocenění. Jedná se nejspíš o jeho zatím nejlepší herecký výkon. Zelenkův film obsahuje jako vždy všechna tvůrčí řemesla. Od kamery, střihu, po vynikající hudbu. Oproti jeho režii to trochu vrže ve scénáři. Politická šablona, od zmíněné citace současné domácí scény, po fiktivní kandidáty na prezidenta je dosti rušivá a působí uměle. Bohužel to skřípe i v některých dialozích a v rozložení postav. Příliš komorní dialogy negativně vynikají především mezi hlavním hrdinou Pavlem a ženami, které do jeho životní cesty za spravedlností vstupují a zase z ní vystupují, avšak bez pointy. Veronika Khek Kubařová podává solidní úsměvný výkon, ujde i Kristýna Frejová, coby státní zástupkyně, ale z ženského zastoupení vyhrává postava tlumočnice Zuzany Fialové, jež zaujme svou mrštností i výrazem tajemné divošky. Děj režisér pozoruhodně graduje, poslání hlavního hrdiny příběh táhne kupředu, až do strhujícího finále, o němž nechcete vědět nic předem. Zelenka si vždy vybírá témata, která přesahují hranice domácí tvorby a Modelář není výjimkou. Jedná se o těžký psychologický polithriller a rozhodně není filmem pro všechny, naopak skutečně ocenit ho dokážou hlavně Zelenkovi fanoušci. Doporučuji předem zhlédnout trailer (jenž je skvělý) a usoudit, zda vás takto politický, zároveň osobní a za všechno vskutku náročný příběh může v kině zaujmout, čímž se dá snadno předejít zklamání. Pro běžného diváka totiž může Modelář představovat nereálnou „slátaninu“ vymyšlenou bláznem, šílencem. Proto dále navrhuji předem zhlédnout alespoň jeden film Petra Zelenky, nejlépe pak Knoflíkáře, popřípadě zmíněné Ztraceni v Mnichově. Alespoň částečná znalost autorova letitého stylu vám může pomoci najít u jeho Modeláře cestu k silnému zážitku. Chyby, další ze snímků značky „Petra Zelenky a jeho přátel,“ zajisté má, nicméně ve srovnání s běžnou českou tvorbou představuje dílo zcela jedinečné, nadčasové a jdoucí za posláním! 75% a krásné čtyři hvězdičky .(7.2.2020)

  • mchnk
    ***

    Jako dobrý, ale v rámci možností a kolegů, které pan Zelenka měl, jako vždy skvělá práce Saši Šurkaly plus velmi slušná hudba i dobří herci, mohl z kontroverzního tématu vykřesat daleko větší bombu. Film u mě postrádá jakékoli napětí, což by u podobného tématu a stupňující se situace celkem bodlo, naopak dokázal vytvořit několik zcela zbytečných postav, v nějaký detailnější pohled a vyobrazení psychologického rozboru hlavního hrdiny, jsem postupem času přestal i doufat. Zbytečně politicky vyhraněné, průhledné, v některých dialozích dokonce na hranici Majora Zemana a závěr chladný...ukvapený. Český obraz boje za čisté svědomí a lpění na mravním zákonu i lidství všech světovládců, se v mých očích nevyhýbá určité naivitě, což je u mého tvůrčího favorita minulosti i současnosti celkem škoda. [Kino - Citadela - Litvínov](9.2.2020)

  • - Hned v úvodu chytá Plech (Jiří Mádl) dron Matrice při přistání do rukou, což není úplně bezpečné a do jisté míry je to i zbytečné, když dron mohl přistát na rovném povrchu na zemi. (TheSlezy)

  • - Natáčelo se i v opuštěném nákladním nádraží na Žižkově. Petr Zelenka zde natáčel také seriál Dabing Street (od r. 2018). (mar48)

  • - „Největším nepřítelem filmařů je tradičně čas a nestálost počasí. Ale nějak jsme to zvládli. Naopak drony fungovaly lépe, než jsem čekal, po technické i umělecké stránce. Honza Dojčán, hlavní operátor a spolumajitel firmy Jamcopters, sice začal po letech zase z nervozity kouřit, ale těch pár desítek cigaret rozhodně stálo za to,“ pronesl režisér Zelenka o filmu. [Zdroj: Lidovky.cz] (Bioscop)