Reklama

Reklama

Okno do dvora

  • USA Rear Window (více)
Trailer 2

Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (687)

tron 

všechny recenze uživatele

„Toto nie je obyčajný pohľad.“ Hitchcock toto proste robil. Ako v Psychu a Vtákoch, aj v Okne do dvora začína mimoriadne nenápadne. Skôr to keby natáčal konverzačnú romantickú komédiu s nekonečnými (ale fantastickými) dialógmi. A nie horor/triler. Týmto rafinovaným prístupom vás ukážkovo zmiatol a keď ste to čakali najmenej, zrazu z jednotky preradil na päťku, prekvapivo mu to neskapalo, ale vás naopak drasticky  a šokujúco schmatol pod krk a dusil a dusil a dusil... a pustil až keď videl, že umierate. Okno do dvora ponúka parádny kasting, skvelé dialógy, parádne hlášky a samozrejme geniálnu vnútroblokovú atmosféru. Natáčanie v tak nádhernej a obrovskej kulise musela byť číra radosť z filmárčiny, herectva atď. Okno do dvora sa v nasledujúcich desaťročiach dočkalo viacero napodobenín (Okno zo spálne s Gutteernbergom, Distburia s LaBeoufom, Žena v okne s Amy Adams). ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Hitchcock 50. let, to jsou především všechny ty slavné filmy se Stewartem a Kelly, v Oknu do dvora je máme hned oba. Není to špatné, sledovat ten vztah morouse upoutaného na křeslo s nohou v sádře a jeho snahu se rozejít s načančanou blondýnkou, jejíž jediná starost je naškrobená sukně. Díky mikrosvětu pavlačového dvora se toto vztahové nic mění v atraktivní detektivku a nakonec i ten vztah hlavních hrdinů se mění v cosi, co stojí za pozornost. Vcelku příjemný zážitek, vhodný k občasným reprízám. ()

Reklama

Hrabka 

všechny recenze uživatele

V 50. letech to byla určitě pecka, nic moc jiného taky nebylo, že... Ale koukat na to 60 let poté, to už to člověka tak nedostane. Bohužel. Film je sice dosti pomalý, ale působí tajemně, což se mi na něm líbilo, ale se závěrem jsem čekal něco velkolepějšího, nějaký lepší vyústění, zajímavější pointu... Takhle to prostě musím hodnotit, jak hodnotím, není to prostě z mýho pohledu žádná bomba na 87%. A člověk to fakt nemůže hodnotit z pohledu diváka 50. let, to prostě nejde. Sorry. 70% ()

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Zajímavý Hitchcockův snímek, opředený legendou. James Stewart, jako dočasný invalida, tráví prakticky veškerý svůj volný čas tím, že z okna svého bytu pozoruje své sousedy, žijící naproti. Je svědkem podivných událostí a začne mít podezření na jednoho ze sousedů, že zavraždil a rozčtvrtil svou manželku. Kamera se prakticky nehne z Jeffova (Stewart) pokoje, ale to filmu vůbec neubírá na zajímavosti a napínavosti. Naopak. Hitchcock je mistr podobných experimentů a zde se opět trefil do černého. Není to žádný horor, není to ani thriller. Je to působivé drama protkané milostnou, romantickou linkou. A já jsem viděl další výborný Hitchcockův film. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Ani nevim, proč se na tyhle Hitchcockoviny koukám. Ta prvotní myšlenka rozhodně neni vůbec špatná, ale zpracování je strašně naivní a chvílema až dementní. Když se na konci James Stewart brání tim, že na útočníka blejská foťákem, a ten vypadá, jak kdyby mu do xichtu chrstnul vařící olej, tak už jsem měl fakt dost. A pád z okna, to byl opravdu "majstršytk". Jinak se v těch 2 hodinách občas najde i nějaká lepší chvilka, ale jako celek to za moc nestojí. Mam pocit, že se tady hvězdičky rozdávaj za jméno režiséra, protože jinak si těch 87% nedokážu vysvětlit. Nicméně pořád je to o něco lepší, než slavnější Psycho. ()

Galerie (132)

Zajímavosti (67)

  • Ve studiu byly nainstalovány čtyři druhy osvětlení, aby navozovaly atmosféru rána, odpoledne, stmívání a noci. (M.B)
  • Jeffries (James Stewart) pozoruje nájomníkov z protiľahlých bytov, aby unikol vlastným problémom. Je tu paralela k divákovi v kine, ktorý si kúpi lístok do kina, aby aj on unikol svojim problémom. Jeffries pozoruje ľudí, ktorí určitým spôsobom odrážajú jeho problémy a tak ako sa sledovaním zaplieta do ich životov, rieši súčasne i svoje problémy. Jeffries vidí v Lise (Grace Kelly) bremeno v tom, že ohrozuje jeho slobodu a nezodpovednosť. Skrz špehovanie vidí muža, ktorého sužuje jeho nemohúca žena. Jeffries by sa tiež rád Lisy zbavil. Dochádza k záveru, ktorý vyskladal z dohadov, že daný muž svoju ženu zavraždil a snaží sa zbaviť jej tela. (Biopler)
  • Film obsahuje pouze diegetické zvuky: všechna hudba, hlasy a ostatní zvuky pocházejí ze světa vybudovaného filmem a jejich původci jsou přítomni na scéně. Výjimku tvoří orchestrální hudba, doprovázející první tři záběry. (Morien)

Související novinky

Amy Adams bude ženou v okně

Amy Adams bude ženou v okně

27.07.2018

Režisér Joe Wright (Pýcha a předsudek, Anna Karenina) si jako svůj další projekt vybral adaptaci knihy The Woman in the Window, která neskrývá svou inspiraci v hitchcockovském thrilleru Okno do dvora… (více)

Kánon filmu 2011

Kánon filmu 2011

13.02.2012

V sobotu 21. ledna byl ukončen výběr filmů Kánonu filmu za rok 2011 a přinesl opět zajímavé výsledky. Původní prosincový termín konání výběru byl z důvodů nečekaných a smutných předvánočních událostí… (více)

Reklama

Reklama