Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (288)
Jeden z těch méně doceněných, ale o to lepších Hitchcockových filmů, který jede od svého začátku, až do konce, po jasně dané přímce, jenž vykresluje změny povahy dvou naprosto rozdílných osob. Osudové setkání se pro jednoho muže mění v zábavnou hru, pro druhého v noční můru. Napínavý film, který udrží diváka v pozoru a ostražitosti. Nikdo z nás by si nepřál, objevit za svými zády takového Bruna. Hitchcock se zde mj. předvedl i několika zajímavými záběry, které dokazují jeho režisérskou velikost. ()
Thriller par excellance. Už od počátečních záběrů nohou je snímek strhující, originální a poutavý. Pak jsem čekal, že nějak děj zabředne do steotypní detektivky, jak se to stalo v případě Hrůzy na jevišti. Ale není to v žádném případě pravda. Po vraždě na pouti (velice zajímavý záběr na vraha skrz brýle na zemi) se příběh naplno rozjede a do konce se nezastaví. Všechny dialogy jsou dokonalé a do sebe zapadající, žádný není zbytečný. Konečná akční scéna na kolotoči je neuvěřitelně napínavá. Alfred Hitchcock opět zazářil, Cizinci ve vlaku jsou právoplatně jednou z jeho největších legend. A za podpory skvělých hereckých výkonů nesmělého Farleyho Grangera, velmi krásné Ruth Roman a neodolatelně podlého Roberta Walkera (nevím , jaký má hlas v originále, ale v dabingu s úlisným hláskem Vladislava Beneše to byl taky zážitek) jede film na sto procent. ()
Cudzinci vo vlaku sú 21. filmom, ktorý som od Hitchcocka videl. Ako občas zvyknem písať, nenadchol ma, ale ani nesklamal. Neviem, čím to je, ale väčšina jeho filmov mi pripadá predčasne zostarnutá a viacero postupov v nich prvoplánových. Nemožno však poprieť, že výstavbu deja ovláda majstrovsky. A postava Bruna bola až démonická. Tiež som bol spokojný, keď som ho videl teperiť sa s basou do vlaku. Chýbalo by mi to. ()
"Tatínkovi skandál nevadí. Je senátor." Vraždící budoucí zeťák by možná i senátorovi trošku vadil, ale tentokrát není o hrdinově nevině pochyb a hraje se jiná hra. Hra o výměně vražd, kdy se na věci dohodla jen jedna strana a hrdina musí za nenápadného policejního dohledu čistit své jméno. Jsem si jistý tím, že námět v době vzniku smrděl genialitou, Hitchcock si skvěle vyhrál s napětím, děj dopředu nebylo snadné vyvěštit a když k tomu přidám zběsilé rotace těla při tenisovém mači a dobové kopcoidní returny, tak mi ke spokojenosti nic nechybělo. ()
Další výborný Hitchcock. Je pravda, že tento film nijak zvlášť nepřekvapuje a plyne po jasně nastíněné linii, ale přesto má skvělou atmosféru a působivě graduje. Za zmínku stojí především vynikající lehce vyšinutý záporák, který mistrně zatlačuje svého protivníka do kouta a některé nepřehlédnutelné režijní inovace a nápady. ()
Galerie (80)
Zajímavosti (36)
- Ve filmu debutovala Marion Lorne. (Kulmon)
- Miriam (Kasey Rogers), Guyova (Farley Granger) manželka, predstavuje jednu z Hitchcockovských postáv, ktorých charakter dokáže vykresliť za zopár sekúnd. Stačia mu k tomu gestá rúk, pokleslé ústa, vypočítavý pohľad, no aj nemožné okuliare s niekoľkonásobnými dioptriami. Taktiež jej chúťky po rozmare deklarované proklamovaným stiahnutím žiadosti o rozvod. (Biopler)
- Miriamin (Kasey Rogers) svet je symbolicky vykreslený skrz lunapark. Je to svet zmätku, lacnej zábavy i okúzlenia, ktoré sa stali zmyslom jej života. Bezvýchodnosť reprezentuje kruhový pohyb kolotoča či ruského kola, na ktorého vizuálnom účinku si dal Hitchcock náramne záležať. Režisér v postave Miriam zobrazuje sociálne prostredie a evokuje malomestský život v jeho úbohej a obmedzenej nenápadnosti. (Biopler)
Reklama