Režie:
Zdeněk ZelenkaScénář:
Zdeněk ZelenkaKamera:
Martin ŠecHudba:
Jiří ŠkorpíkHrají:
Jiřina Bohdalová, Ondřej Vetchý, Viktor Preiss, Tatiana Dyková, Miroslav Hanuš, Jitka Smutná, Zdeněk Piškula, Jaromír Dulava, Jan Hrušínský, Jakub Štěpán, Pavel Rímský, Martina Preissová, Jan Hofman (více)Obsahy(1)
Irena (J. Bohdalová) je majitelkou a šéfkou velké prosperující firmy. Když přežije těžkou autohavárii, změní jí to život. Rozhodne se firmu prodat a ze získaných milionů podporovat i zcela neznámé lidi, kteří se ocitli v těžkých životních situacích. Takový nečekaný zvrat v Irenině myšlení a její charitativní úmysly se nelíbí nejen jejímu synovi (O. Vetchý), ale především jeho silně materiálně založené manželce (T. Vilhelmová). Do této doby charakterní a matku milující Jaroslav se tak nečekaně ocitne mezi dvěma dominantními ženami a prožívá osudové dilema. Má se dívat na to, jak jeho matka rozdává miliony, které měly už brzy spadnout do klína jeho rodině, nebo proti ní zakročit, a to s rizikem, že jejich vztah zůstane navždy ztracený? (Česká televize)
(více)Recenze (156)
Tahanice o prachy mě nikdy nebavily, ani ve filmech ani v životě, navíc paní Bohdalové tahle role moc nesluší, já ji pořád vidím jako komičku a ujetou ženskou v tom má pro mě kouzlo. Ani ta psychologie postav si tu moc nesedla. Každopádně nutno pochválit opět suprový herecký výkon svině, v čemž Vilhelmová vynikla co vím už podruhé a taky ten konec. To bylo hodně silný kafe. ()
Pokud netrpíte vyloženě averzí vůči Bohdalce a nesere vás až do morku kostí, tak vás s velkou pravděpodobností nebude srát ani tento film. Na české poměry opravdu velmi dobré. Film řeší velice aktuální pozici peněz a ukazuje, že je to nejdůmyslnější prostředek k rozeštvání rodin a přetrhání veškerých rodinných vazeb. Film beze zbytku splnil své zařazení mezi psychologické filmy. Mnoho momentů a situací velmi přifukuje a žene do velkých extrémů, až vybočuje z jakýchsi hranicí uvěřitelnosti, ale to snad v rámci filmu není nutně na škodu. Co skutečně funguje je právě ta psychologická rovina, leč je velmi zjednodušená. Člověk skvěle chápe postoje jednotlivých postav a jako nezaujatý pozorovatel musí uznat, že každý má ze svého pohledu určitou pointu a dokáže chápat motivace jednotlivých postav. Nechybí ani zdůraznění, že peníze jsou sice nádherná věc, ale zaujímají v žebříčku hodnot jaksi až druhé místo, kdy z velké dálky dýchají na zdraví. Ondřej Vetchý byl standardně úžasný a celkové obsazení rolí bylo vhodné. Trošku mi vadil snad jen ten mladý mlíčňák, což bylo možná způsobeno obrovským kontrastem v jeho projevu a v projevu mnohem zkušenějších herců. Za mě tedy milé překvápko a 4 kousky. ()
Díkybohu, že nejsem odborník, ale pouze řadový divák a mohla jsem si tak v klidu užít tuto důstojnou poctu herectví Jiřiny Bohdalové bez toho, aniž bych musela xx-krát říkat "ach jo". Objektivně vzato je to za 3 hvězdy, ale z úcty k výše zmíněné a dalším zúčastněným (Vetchý, Preiss, Smutná) + za hudbu, dávám 4*. ()
Role miliardářky Ireny Jiřině Bohdalové byla šitá na míru. Byla v ní totiž úžasná a uvěřitelná. Navíc bylo zajímavé sledovat vnitřní boj jejího syna Ondřeje Vetchého, který se nechal zlomit hamižnou manželkou. Souhlasím s tím, že řada scén mohla být přitažená za vlasy (viz policejní komando), já bych to ale odpustil. 90 minut mi uteklo jako voda. ()
Herecké výkony dobré (Vetchý v roli slabocha, který tzv. slabochem být nechce a tak se ocitá ve slabošské křeči, která ovšem působí skoro až jako karikatura, Jiřina Bohdalová jako Jiřina Bohdalová, standardní Preiss, Dulava jako slizký právník - dejte mu taky něco jiného než zmrdy, hrát přece umí skvěle) , ale ten scénář, au, au, to bolí. Jedno klišé se vrství na druhé, pozorný divák zná rozuzlení již po 20 minutách, bída s nouzí. ()
Galerie (83)
Photo © Česká televize / Zuzana Páchová
Zajímavosti (8)
- Irena (Jiřina Bohdalová) odříkává na poradě šest základních fází plánování, jsou to: Zaprvé nadšení, zadruhé vystřízlivění, zatřetí zděšení, začtvrté hledání viníků, zapáté potrestání nevinných, zašesté vyznamenání nezúčastněných. Text nevymyslel autor scénáře, ale nejspíše lidová tvořivost. Ještě v dobách hlubokého socialismu koloval republikou jako ilegální samizdat. (sator)
- Jako scenárista musel Zdeněk Zelenka sladit vývoj filmového příběhu s právní procedurou, která se týká zbavení svéprávnosti, takže byl vděčný za rady exministra zdravotnictví Ivana Davida i advokáta Tomáše Sokola. (rakovnik)
- Filmovalo se i v restauraci LA BOCA v Praze v Truhlářské ulici. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
Reklama