Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Zatím nejosobnější projekt oscarového režiséra a scenáristy Alfonsa Cuaróna (Gravitace, Potomci lidí, Mexická jízda), film Roma, sleduje dívku Cleo (Yalitza Aparicio), která pracuje v domácnosti středostavovské rodiny ve čtvrti Roma v Mexico City. Jako v propracovaném psaníčku ženám, které ho vychovaly, vzpomíná Cuarón na vlastní dětství a vytváří živý a procítěný portrét domácích konfliktů a společenské hierarchie v politickém chaosu 70. let. (Netflix)

(více)

Recenze (372)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Alfonso Cuarón je rozhodně jeden z nejtalentovanějších filmařů této doby- I přesto, že mám Vězně z Azkabanu jako nejméně oblíbený díl Harryho Pottera (pokud nepočítáme druhá Fantastická zvířata) ho mám rád a spíše než s Cuaronóvym skvělým vizuálním dílem mám problém s jistými dějovými prvky, což ale není Cuarónova chyba a jako režisér svým vizuálem pořád natočil parádní film, který je zároveň jedním z těch, který utvářel mé filmové dětství. V roce 2013 poté nabídl Gravitaci, která byla neskutečným nářezem a dodnes je pravděpodobně jedním z mých nejlepších kino zážitků a to jsem si ani Gravitaci nedal v IMAXU. Cuarón za Gravitaci dokonce dostal Oscara za nejlepší režii a měl tak velice široce otevřené dveře. Cuarón však odmítl všechny ty velké zakázky- Warneři se ho pokoušeli opět nalákat do světa Harryho Pottera s prvními Fantastickými zvířaty a Cuarón je odmítl, odmítl dokonce i režii Star Wars: Epizody VIII- a místo toho natočil snímek, který chtěl už dlouho natočit: Chtěl se vrátit do Mexika, natočit film s menšími biografickými prvky (děj je zasazený do 70. let, tedy do let Cuarónova mládí, ze kterého Cuarón v Romě vychází), chtěl to celé natočit černobíle, chtěl na to mít neomezený čas, celé to chtěl natočit na lokacích bez ateliéru a dokonce Cuarón zašel tak daleko a celá Roma je natočena chronologicky od začátku do konce podle scénáře. Cuarón to přitom ale ani se svým režijním statusem neměl jednoduché a jediný kdo mu poskytl finance a zázemí (i přes to, že Roma ve finále stála pouze relativně směšných 15 milionů dolarů) je Netflix. Právě účast Netflixu mi ve finále na celé Romě smrděla nejvíce- Netflix v poslední době totiž skupuje co může a kupuje buďto látky, které by nikdo financovat nechtěl nebo to dokonce zajde tak daleko a zakoupí nějaký dotočený snímek u kterého se studia bojí, že skončí průserem (Anihilace, Extinction, Titan, Mowgli) a uvede ho rovnou na svou platformu. Netflix se sice chlácholí, že svým tvůrcům dává co největší volnou ruku a mají velkou kreativní svobodu, i to ale ve finále není úplně pravda (Netflix se například zasadil o to aby byl Outlaw King sestříhán z původního 140- minutového materiálu na pouhé 2 hodiny) a většinou to dopadá tak, že je z Netflix filmů solidní průšvih. Proto se neskutečně bojím jak dopadne Irishman od Scorseseho a bál jsem se jak dopadne Roma od Cuaróna. Cuarón to ale opravdu zázrakem dokázal- natočil film, který je autorský až na kost a je naprosto vidět, že měl totální volnou ruku a povedlo se mu natočit zatím nejlepší film v Netflix produkci! Omlouvám se, ale tohle je prostě látka co patří na plátno! S Netflixem jsem měl dlouhou dobu problém, že zničil spoustu potencionálních kvalitních kino zážitků (věřím, že i to digitální peklo jménem Mowgli nemuselo být na velkém plátně vůbec tak marný jako na malé obrazovce), tady ale pochopitelně ucítili oscarové želízko v ohni ale pokud Netflix chtěl aby Roma opravdu napadla Oscary, musela být promítaná alespoň v pár kinech. A Netflix tak učinil. Alfonso Cuarón byl po Vězni z Azkabanu a Gravitaci v statusu člověka, kterému se každý pokusil nacpat blockbuster jelikož doufal, že v Cuarónových rukách vzniknou perfektní díla. Kdo by si taky nenechal líbit nové Star Wars nebo klidně nového Batmana od Cuaróna? Jediný Netflix ale Cuarónovi řekl, ať si prostě natočí co chce a nesliboval něco za něco. Například Warneři by pravděpodobně Romu zajistili ale chtěli by za to na oplátku aby jim Cuarón natočil nějaký větší blockbuster typu sólovky Flashe nebo Muže z oceli 2 (Ptáčci jarabáčci cvrlikají, že Christopher Nolan dostal peníze na Počátek, protože Warnerům slíbil, že natočí Temného rytíře povstal). Netflixu totiž především jde o dobrou reklamu a to jim u Romy vyšlo, jelikož názory jsou nadšené a ty Oscary reálně opravdu hrozí. Cuarón si opravdu doslova natočil přesně co chtěl. Na Romě je opravdu vidět, že nikdo se do Cuarónova řemesla nepletl a že měl Cuarón neomezený čas. Všichni kromě Netflixu by pravděpodobně měli problém s tím, že Cuarón natočil 135 minut dlouhý černobílý film kde jsou navíc všichni herci reálně neherci. A já nemůžu ve výsledku říct nic jiného, než že Roma je opravdu kvalitní řemeslo. Roma je opravdu kvalitní řemeslo, ale ne každý bude schopný její esenci vstřebat. Roma požaduje trpělivost a především tu správnou náladu. V celkovém součtu je především závěrečná třetina jedna depresivní podívaná a ne každý bude dle mně schopný film psychicky vstřebat. Zároveň se dle mně jedná o film, který je stvořen přímo pro kina. Není to ten typ filmu, který si z plezíru pustíme na počítači, protože prostě nemáte nic lepšího na práci. Zároveň to dle mého názoru je film, který prostě nemůže na internetu působit tak perfektně jako na plátně. Čím lepší zvuk a čím lepší obraz tím lépe! Problém co mám je možná s postavami. A tím nemyslím herecké výkony- jak jsem již říkal, všichni členové hereckého štábu jsou neherci a nikdo mi nevadil, nikdo mi nepřišel jako špatný a u některých bych možná ani nebyl schopen poznat, že jde o neherce, například představitelka hlavní hrdiny Cleii Yalitza Aparicio hraje velice přirozeně. Problém je s tím, že téměř s žádnou postavou není schopné se ztotožnit a jednoduše ne tím, že by byli špatně napsány ale pouze tím, že si k ním divák nějak nenajde cestu, s výjimkou hlavní hrdinky. Cuarón sice velice zdařile a přirozeně vtahuje diváky do jejich příběhu, sympatie a důvod oblíbit si je ale nepřičaruje a většina postav mi kromě hlavní hrdinky bylo dosti nesympatických, především co se týče dětských představitelů. Zábavnou věci je ale sledovat jak Cuarón vymýšlí různé části filmu co se týče kamery: Kamera je základním kamenem Romy, Cuarón dokáže každý záběr udělat nějak zajímavý a to ať kamerou točí o 360° nebo jen pomalu přibližuje. Různě přemýšlí kam kameru nastavit a nikdy během filmu nemáte pocit Déjá Vu. Bohužel příběh není moc komplikovaný a díky tomu není scénář výjimečný. Emoce poté nefungují až do té závěrečné třetiny, kde se najednou všechno nabalí do sebe a dojde k jednomu šokujícímu zvratu u kterého jsem nečekal, že na něj bude mít Cuarón odvahu ale o to více jsem byl příjemně překvapený. Emocionálně zasažený ale příjemně překvapený. Problém přitom není v délce, černobílém formátu nebo nenáročném tématu. Problém je jednoduše v řídkosti děje a celou dobu jsem si říkal, jak byl poté vlastně Cuarón schopen dojít k perfektní poslední třetině. Jádro pudla asi stojí v tom, že je Cuarón jednoduše perfektní umělec, kterému nedělá problém měnit žánr či styl a člověk by ho nejradši viděl u všech možných i nemožných projektů. Cuarón jinak u Romy stojí za režií, scénářem, kamerou a i střihem, takže se opravdu dá říct, ŽE JE TO VYMODLENÝ SNÍMEK ALFONSE CUARÓNA. Teď jen doufám, že příště půjde o další změnu žánru a od Cuaróna bych si dal líbit třeba nějaký Western a klidně i žánrový návrat k Tenkrát na Západě, jestli na to někdo má tak právě Cuarón. Nekompromisní autorský film, který možná u mně i časem vyzraje, rozhodně ale musím film označit za kvalitní řemeslo. Ne perfektní řemeslo, ale kvalitní řemeslo. Není to sice film pro všechny, ale všichni by ho vidět měli. Rozhodně se zatím jedná o nejlepší Netflix film (i když laťka nebyla nastavena příliš vysoko) a jestli to za měsíc fakt posbírá několik nominací (jakože posbírá) a dokonce by to nakonec vyhrálo cenu za nejlepší film roku vůbec s tím nemám problém. Tento rok sice dle mého názoru vznikli filmy, které si to zaslouží víc (Zrodila se hvězda, Bohemian Rhapsody, BlacKkKlansman...), pořád se ale jedná o perfektní ukázku toho co to znamená autorský film. Skládám ti poklonu Alfonso Cuaróne a přeju ti Good Luck, Oscara za kameru máš jistou! () (méně) (více)

POMO 

všechny recenze uživatele

Silně autorský film, který o křehkých věcech života vypráví více skrze uměleckou obrazovou stránku, než tváře postav a jejich dialogy. S dialogy i výrazy tváří pracuje také (a Yalitza Aparicio je skvělá), ale není to univerzálně oslovující, tradičně emocionální promluva k divákům (film ani nemá žádnou “diváka manipulující” původní hudbu). Cuarón si chtěl po zužitkování výjimečného filmařského talentu na velekomerční Gravitaci odskočit do čistokrvného filmařského potěšení bez závazků vůči studiovým investicím. Roma je brilantní filmařina, kterou jsem obdivoval každým záběrem (tři až čtyři scény mě docela znepokojili) a vnímal i uznal všechny její sociální odkazy (třídní společnost, výjimečná síla ženy s těžkým osudem), ale emocionálně mě ke Gravitaci nebo Potomkům lidí nepřiblížila. ()

Houdini 

všechny recenze uživatele

Oscar 3 : Cizojazyčný film, Režie, Kamera + 7 nominací: Nejlepší film, Herčka HR - Yalitza Aparicio, Herečka VR - Marina de Tavira, Scénář, Výprava, Zvuk, Zvukové efekty ... ... ... Zlatý Lev ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Cuarón své příběhy rád zasazuje do úchvatně propracovaných světů se specifickými pravidly, vyžadujícími jiný způsob jednání, než na jaký jsme zvyklí z běžného života. Roma se sice odehrává na předměstí Mexico City (nazvaném Colonia Roma) na přelomu let 1970 a 1971, ale v realitě, která je nám dobře známá. Mexický držitel dvou Oscarů tentokrát nevytvořil svět, resp. rekonstrukci světa, aby prozkoumával dopad jeho zákonitostí na životy postav. Neslouží mu jako dějiště vzrušujícího dobrodružství plného napětí. Nepředvádí (se), pozoruje. Deset let připravovaný, 108 dní natáčený film je současně zcela původní, hluboce osobní projekt, nekompromisně naplňující vizi svého tvůrce. Pokračování zde. 100% ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Film s největším vhledem a vnitřním napětím, jaký jsem viděl za posledních několik let. Příběh klasického střihu, což neohromí, leč s fantasticky hutnoucí atmosférou, což šokuje. Ke konci se snímek zklidní, ale život už holt chodí v sinusoidách. 90%. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

ROMA není úplně láska na první pohled. Není to film, který by mě zaháčkoval hned v prvních minutách a "nepustil" až do konce. Ale s odstupem dvou, tří dnů, to vyrostlo. Cuarón tentokrát nabízí relativně nezúčastněný vhled do pár měsíců života jedné rozvrácené mexické rodiny a především do života její služebné Cleo. Děj se odehrává vlastně jen tak jakoby mimochodem, zatímco kamera sleduje relativní "neděj". Z jednotlivých střípků se skládá až překvapivě bohatá mozaika lidských osudů, takže divák na konci musí uznat, že se toho vlastně stalo docela dost. Vůbec ne mimo mísu jsou ta připodobnění k českým filmům, které na mikrokosmu jedné rodiny vypráví širší, univerzálě platný příběh. Zhlédnutí v kině má rozhodně význam, neboť kamera a především práce se zvukem jsou exkluzivní. Jeden z filmů roku. #svetozor ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tady někdo umí a umí úplně všechno, vyprávět život přes postavy, točit filmy, jít do nitra diváka, jít do nitra svých postav, sedět a psát krásný scénáře, sedět a umět pracovat s obrazovou kompozicí jak málo kdo na světě. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

A Oscara v kategórii "skurvene najlepšia réžia za niekoľko uplynulých rokov" a zrejme aj Oscara za "zďaleka najlepší film roka" získava... Uf. Uuuuuuuffff. To som sa zase raz vyrumázgal. Takto som sa už dlho nie. Pritom je to akoby o obyčajných veciach. Cuarón je veľký Pán. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

A zase ten Netflix, který v tomto případě dokazuje, že nehraje jenom na komerčně úspěšné tituly, ale s radostí realizuje sny režisérům, kteří si to prostě zaslouží. To, že Alfonso Cuarón je jeden z největších režisérů dekády, o tom není třeba dvakrát dlouze diskutovat. Roma, jak už kdekdo řekl, je jeho nejosobnější projekt a jeví se to hlavně tím, že 135 minut utíká velice pomalu, potichu, podle mě chvílemi lehce nezáživně...ale jelikož je vše tak obrazově geniální a odkazuje na nejlepší filmaře minulého století, nelze jeho film přejít bez povšimnutí. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby USA Tržby Celosvetovo $283,000▐ Alfonso Cuarón mi prišiel až prespríliš obyčajný, dejovo moc statický, takmer bezpocitoví, všedný. Mám rád jeho filmy ale toto ma nemalo čím strhnúť, zaujať. /40%/ ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Pro mne osobně byla filmová událost roku polská Studená válka, ale Roma je hned těsně v závěsu, rovněž absolutně dokonalá forma, jen příběh je tu, alespoň ze začátku, až moc upozaděn... Ovšem ta nádherná kamera, téměř až uhrančivý vizuální vjem, naprostá filmovost, bytostné filmové vnímání, vyprávění prostřednictvím obrazu, to je tu dotaženo k dokonalosti... S odkazem na naši nejslavnější éru kinematografie by se dal Cuarónův styl pojmenovat jako mexická nová vlna, jde tu vysledovat řadu paralel a vzájemných styčných bodů, obecně má v sobě Roma hodně z Federica Felliniho či třeba Bély Tarra, ale i již v úvodu zmíněného Pawla Pawlikowskiho... ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Nejlepší díla československé nové vlny (i když i Felliniho by v tom jeden poznal) se právě rozrostla o spřízněného mexického bratránka, který v kruzích "náročnějších" diváků snad ani nemůže nevyvolat nejednu strhující mexickou vlnu. Což je natolik vypovídající, že si i odpustím původně zamýšlené chvalozpěvy na každý jeden aspekt od neherců přes nasnímání a nazvučení až po sofistikovanost vyprávění, které bezezbytku naplňuje řčení "ďábel se skrývá v detailech". To co Cuarón jakožto scenárista/kameraman/režisér dokáže "jakože mimoděk" mizanscénou (či čistě ruchy mimo obraz) odvyprávět v pouhých náznacích, to je více než pouze obdivuhodné. Aby toho snad nebylo málo, tak přes zdánlivou prvotní chladnost je tato "oslava obyčejných silných žen v našich životech" navíc i podmanivá a emoce vzbuzující jako máloco v posledních letech. Roma působí jako snímek, který se minul vznikem o pět dekád. Ovšem díky jeho kvalitám by se na něj nezapomnělo, ani kdyby před oněmi padesáti lety skutečně vznikl. Naopak by se na něj láskyplně vzpomínalo v intencích "takové majstrštyky se už dnes, bohužel, netočí". Díky Cuarónovi to však neplatí; a za to jeden musí být neskonale vděčen, ať už v konečném důsledku je Roma jeho šálkem kávy či není. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Pro Cuaróna asi velmi osobní příběh, pro mne "pouze" kvalitní drámo o životě jedné služky a rodiny pro kterou maká. Nikdy jsem nepropadl neorealismu, ale troufám si říct, že Fellini by uznale pokýval hlavou. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

„MÁME TĚ RÁDI, CLEO…“ /// Po půlhodině, kdy jsem si asi 3x málem rozsekal hlavu o …(cokoliv), jak nudou přecházela ve spánek, jsem se rozhodl, že požádám Cuaróna, aby přijel za mnou. Posedíme, popijeme a dám mu asi tak … prostě hodně podnětů, aby mohl natočit můj život. Klidně to můžeme spáchat ve španělštině, a nemusí to bejt ani barevně (jestli nechce). Jen budu trvat na tom, aby ten děj měl nějakej děj. Aby tam byl prostor pro emoce nejen v poslední… prostě na závěr. Nevím, jestli o to ocení kritický publikum, včetně Mirky Spáčilový, páč tam asi nebude místo pro psa seroucího v průjezdu, taky služku jsme neměli, takže tam nemusíme dávat pasáže s úklidem (navíc ji nikdo nemůže naštěkat do boudy)… na návštěvě u příbuznejch nám neshořel nikomu nic neříkající (a téměř zbytečnej?) les, doma jsme se smáli, chodili ven… takže pro někoho asi nuda, ale já… Jasně, je to film vo vobyčejnejch věcech. Vo životě „těch druhejch“. A hlavně aby to bylo smutný… Ale já u tohodle nemasturbuju… to snad už je lepší Díra u Hanušovic. Taky píčovina, ale aspoň naše… /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Miluju nudu! Navíc mě baví na ni čumět. 2.) Jsem (nebo chcu bejt) filmovej akademik. 3.) Thx za titule “stanbb“. /// PŘÍBĚH ** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Zvěsti nelhaly alespoň v tom, že se bude skládat pocta matkám a vůbec ženám. V jádru celého eposu ale nic jiného, než potvrzení známé pravdy, že krásnější polovičky jsou silnějším a pro život připravenějším pohlavím, nakonec není. Um, se kterým dokáže Cuarón vystavět komplexní dramatický oblouk uprostřed zdánlivě obyčejné situace, je nezpochybnitelný. Jediným, ale přes celý film se táhnoucím problémem, tak pro mě zůstává styl dávkování jednotlivých zvratů. Máloco mi je totiž proti srsti tak moc, jako když se v instantně vyvolané depresi nechá postava koupat v nepřerušeném záběru. Volá to po umělé pozornosti a celistvost rodinných i životních peripetií se mi rozpadá před očima. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Čožeeeee? Najlepší film roka? Najlepší film Alfonsa Cuaróna??? No to snáď nie! A tie prekliato dlhé, nič nehovoriace a podľa mňa krajne samoúčelné zábery! Akože sorry, ale toto išlo úplne mimo mňa. Trochu zaujímavosti, spádu a pôsobivosti to dostalo po pouličných nepokojoch, ale nedajte sa oklamať, tie nastanú po šialene nudnej hodine a pol. ()

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Příběh, který srší jednoduchostí, ale postupem času rezonuje uvnitř a nechce odejít. Alfonso Cuarón svou kamerou ustupuje od postav a přesouvá svou kameru do vlastního času a prostoru - ve větší stopáži tohle miluji hlavně u Ceylana, nebo Reygadase. Roma čerpá ze skutečnosti a drsné doby v Mexiku, tak autenticky, až mrazí. Scéna porodu a závěrečná očista na pláži je nejsilnější za poslední roky. Černobílá kompozice je v mých očích stále po skončení díla a nechci aby odešla. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Cuarón se po Gravitaci vrátil černobíle do doby svého dětství, ale ten zdánlivě s odstupem vyprávěný příběh služky jedné rozpadající se rodiny nakonec naplní nejen technicky famózní filmařinou, ale taky silnými emocemi. Jestli nechcete do kina, tak si to doma pusťte na co největší obrazovce, tenhle film to fakt potřebuje. ()

Související novinky

PF 2020

PF 2020

31.12.2019

Tak Le Mans ’66 nakonec v celkovém hodnocení uživatelů ČSFD.cz porazil i oceňovaného Jokera. Není to zas až tak překvapivé, jedná se přeci jen o pozitivnější film, a to máme rádi. Což dokazuje i… (více)

TOP filmy a seriály roku 2019 dle TOP uživatelů

TOP filmy a seriály roku 2019 dle TOP uživatelů

29.12.2019

S blížícím se Silvestrem vám tradičně přinášíme hlasování TOP uživatelů ČSFD.cz za nej filmy a seriály uplynulého roku. Jaké jsou jejich "topky" i s krátkým shrnutím názoru můžete vidět níže. Z filmů… (více)

Netflix už se připravuje na příští Oscary

Netflix už se připravuje na příští Oscary

12.09.2019

Loni to byl snímek Roma, letos pak bude Netflix zkoušet štěstí na Oscarech nejen s Irishmanem Martina Scorseseho, ale taky filmy Stevena Soderbergha (The Laundromat) či Noaha Baumbacha (Marriage… (více)

Kino Světozor slaví Patnáct let

Kino Světozor slaví Patnáct let

14.05.2019

Čeká vás velká nádhera a trochu i melancholie. Kino Světozor dostane občanku a oslaví to filmovou přehlídkou Patnáct. Během týdne od 24. do 30. května uvede 15 největších hitů i srdcovek týmu, který… (více)

Reklama

Reklama