Režie:
Elia KazanScénář:
Paul OsbornKamera:
Ted D. McCordHudba:
Leonard RosenmanHrají:
Julie Harris, James Dean, Raymond Massey, Burl Ives, Richard Davalos, Jo Van Fleet, Albert Dekker, Lois Smith, Harold Gordon, Nick Dennis, Abdullah Abbas (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Emocionálně působivý film vypráví příběh osamělého mladíka Cala (Dean) bojujícího o přízeň svého přísného otce (Raymond Massey) a oblíbenějšího bratra Arona (Richard Davalos). (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (218)
Dean jako nejistý, zasněný a většinou mlčenlivý mladík, kterého souží nedostatek lásky, chybějící matka a především totální neporozumění, s kterým se všude setkává. Hlavní roli v samotné dramatické struktuře filmu hrají stará biblická témata - především hledání otce a konflikt Kaina s Abelem. Film je na vysoké úrovni sám o sobě - "šikmá kamera" ve chvílích nejistoty hlavních hrdinů a ještě o něco vystupňovanější postup pomocí houpajícího se Cala. Přes to přese všechno tady jde "skoro jen" o citlivého rebela s celkem patrnou příčinou svého buřičství. Zajímavé je, že v německé verzi byla vystříhána takřka všechna místa obsahující narážky (po pravdě řečeno dosti výrazné "narážky") na protiněmecké nálady let 1917-18. ()
Kazan je asi jediný človek na svete, ktorý dokáže obdariť krehkou dušičkou drsného mladíka tak, že z neho ostane len krotký baránok. A Dean v tomto smere parádne nadväzuje na Brandov On the Waterfront. Toto sú proste diela na celý život, v jednej rovine sa prelínajú životné jazvy, neústupčivosť ako aj odpustenie, láska, ktoré vďaka rejžovej presvedčivej výpovedi, činia z tohto filmu niečo viac než iba film. Strhujúce. Najmä tou komplexnosťou a jemnučkým, neopakovateľným dotykom humanizmu, ktorý mi pripomína Fordove majstrovské schopnosti. ()
Moje srdce opět zaplesalo nad přehlídkou ušlechtilých hodnot, podrobněji viz pozitivní psychologie (Seligman), v podání, které mě ani minutu nenudilo. Moje první setkání s Rebelem, ale vůbec nelituji, ostatně všichni byli výborní a uvěřitelní. Takové množství humanismu v drobnohledu z té lepší stránky dnes abys Hubbleovkou pohledal a to žijeme v odstupu doby, vzhledem k existenci lidstva, prakticky bezvýznamném. A co teprve technická realita, kam až...?! Budiž mi k dobru, že k pochopení problematiky nepotřebuji odkazy v Bibli, ani jiné teoretické žvásty, stačí doširoka otevřít oči a duši bezbřehému vnímání. Ono taky osobní zkušenost není k zahození, není nad spálení vlastních milovaných prstíků. Dost umravnostňování, líbilo, povedlo se. ()
,,Kain povstal proti svému bratru Ábelovi a zabil jej. Poté odešel a usadil se v zemi Nód, na východ od ráje..." Se slavnou filmovou adaptací části stejnojmenného románu Johna Steinbecka z roku 1952 přichází jeden z velikánů světové režie Elia Kazan, sám významný autor a spisovatel (jeho nejslavnější knihou je patrně legendární Tichá dohoda demaskující podstatu amerického snu...). Na základě aluze k biblickému mýtu o Kainovi a Ábelovi je vystaveno velké klasické drama tázající se po podstatě dobra a zla, variací jednoho z nejstarších archetypů - duality dvou černobílých bratrů (oba bratři mají velmi návodová jména - Cal (Kain) a Aron (Ábel)), dochází tvůrci k zajímavé reflexi původního významu - pakliže v Bibli zabije Kain Ábela kvůli žárlivosti, neboť Bůh si vybere pouze Ábelovu oběť a Kainovu ignoruje, smyslem je ale ukázat, že Hospodin to udělal záměrně, neboť dobře věděl o vnitřních dispozicích budoucího vraha (každý si může zvolit NEZABIJEŠ, tím se lišíme od zvířat), nyní se Cal, doberoucí se otcovy lásky a zájmu až v samém finále snímku, dá vnímat jako oběť podivně pokřivených poměrů v rodině, kde se etické (biblické) axiomy nadřazují projevům citu a empatie. Tedy spíše než velké a symbolické biblické podobenství je Kazanův snímek strhující filmovou metaforou nedostatku lásky, pochopení, prostého zájmu...tedy dysfunkční rodiny. Elia Kazan natočil snímek skutečně silný, působivý, s neotřelými formálními postupy (většinu filmu statická kamera se náhle ,,nakloní" a ,,rozhoupe", čímž odráží úzkost a nejistotu hlavního hrdiny - vynikající scéna na houpačce v závěru filmu) a s Jamesem Deanem (kterého tak Kazan objevil pro film) v hlavní roli, jenž byl za svůj výkon dokonce nominován na Oskara a vznikla tak jeho legenda, legenda mladého muže, který si nese stigma svých filmových rolí - rebelů bez příčiny... Podobné filmy: O myších a lidech, Hrozny hněvu, Rebel bez příčiny, Obr / Gigant ()
Bohužel musím označit jako zklamání a jsem si tudíž vědom, že svým hodnocením půjdu tentokrát silně pod místní průměr (což se mi u filmů těchto období nestává). Příliš předramatizované a nudné, postava Cala není absolutně vysvětlená. Potvrzuji výborný dabing ČT, bratry namluvili Vladimír Dlouhý a Ondřej Vetchý. Herecky na vysoké úrovni, především zásluhou Deana. ()
Galerie (83)
Zajímavosti (17)
- James Dean zahynul ve stejném roce, kdy byl film uveden. (beyli)
- Roli Cala Traska měl původně hrát Paul Newman, ale Elia Kazan si raději vybral Jamese Deana, který se více podobal představám o Calovi. (SKAmilka)
- Oscarová nominace Jamese Deana na sošku pro nejlepší mužský herecký výkon byla první posmrtná nominace v historii Oscarů. (Ruuzha)
Reklama