poster

Hastrman

  • anglický

    The Hastrman

    (festivalový název)

Romantický / Thriller

Česko, 2018, 100 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Oktavianus
    ****

    Navzdory některým chybám, které ve filmu jsou - je přece jenom znát, že jakkoli je Havelka velmi nadaný člověk, byl to pro něj filmový debut, tempo je zbytečně líné a místy herecky divadelní -, ve mně Hastrman zanechal poměrně hlubokou stopu. Jednak proto, že na zdejší poměry je to film ojedinělý, i když ne tolik výjimečný, jak se mnozí tváří: na téma vnitřních běsů v člověku, personifikovaných do postav strašidel, tu vznikl jen před dvěma lety hodně povedený a taky hodně podceněný snímek Polednice. Taky proto, že orámování českým folklorem je skvělý nápad, každá z jednotlivých kapitol je zakončena odpovídající pointou a tenhle (malinko idealizovaný) náhled na český venkov počátku 19. století se fakt povedl. Hodně mě bavily i jednotlivé postavy, ať už komické figurky jako Jiří Lábus, nejednoznačné jako Jiří Maryško či Jan Kolařík coby podivnej farář, anebo mnohovrstevnatá hlavní dvojice Karel Dobrý a Simona Zmrzlá, na niž se jednak skvěle kouká, jednak hraje výborně a je dobře napsaná. Ve filmu rochu zaniká ekologický apel, vyjádřený v epilogu, ale vynahrazuje ho "láska k obyčejnosti země" v průběhu děje. Byť tedy rozhodně nejde o dokonalé dílo, mám velkou chuť ho hodnotit vysoko, protože zdaleka není prvoplánově líbivé, ale je působivé a svým způsobem hypnotické. Po letošních českých sračkách konečně film naší kinematografie, na nějž se dá koukat.(19.4.2018)

  • kajas
    ****

    "Hastrmana" jsem v kině nestihla a zpětně mě to mrzí, protože ty přelety nad krásnou českou krajinou a kouzelnou atmosféru připomínající Brabcovu "Kytici" bych si užila ještě o něco víc. Každopádně mě potěšilo jak řemeslné zpracování, tak herecké výkony (Dobrý a Kolařík byli více než dobří) a obecně snaha pana Havelky přivést na velké plátno také něco jiného než drama/komedii ze současnosti, případně z období normalizace. Velice pěkné.(1.2.2019)

  • Pierre
    ****

    Jsem z filmu nadšen. Jen velmi málo mu chybí k plné palbě hvězd. Vtáhl mě hned na začátku a vlastně až doteď nepustil. Nevzpomenu si na hluché místo nebo chvíli, která by mě nudila. Postava Hastrmana je už od začátku strašně zajímavá a herecký výkon Karla Dobrého úchvatný. On je další zoufale nedoceněný český herec. To se snad po tomto filmu změní. Letos je konkurence tak slabá, že Český lev ho u totiž určitě nemine. O tom jsem přesvědčen. Výborně dokázal ztvárnit obě Hastrmanovy polohy aniž by se uchýlil k jakémukoliv přehrávání ke kterému ta role mohla občas svádět. Jinak se čím dál víc přitápělo v kozli napětí a záhad, až nastalo posledních 15 minut s ohromnou gradaci. Asi jsem směšný, ale scéna v bouři mi připadala dost dobrá a nebojím se, to říct. Vrcholem celého filmu byl ale následná scéna s farářem. Ten byl velmi zajímavou a dobře zahranou figurkou. Jedná se o lyrickou baladu, historické drama nečekejte. Ale ten venkovský střet pohanství a křesťanství typický pro tu dobu zde byl celkově znázorněn věrně a realistický. Takový pohled na venkovskou velikonoční frašku parodující umučení Krista a na ty všechny pohanské zvyky byl moc zajímavý. Povedla se také vytvořit působivá pochmurná atmosféra historického venkova. Ve všech záběrech je venku zataženo a prakticky zde nejsou žádné teplé barvy. Možná bych dal i pět hvězd, ale filmu se občas vytýkalo, že je na něm poznat obsáhlá knižní předloha a několik motivů není čas dostatečně vykreslit. To je z části pravda. Není to tak strašné, ale ta zajímavá postava faráře by si zasloužila víc prostoru. A závěrečná scéna je celkově trochu wtf, protože kniha má prý nějakou ekologickou rovinu, která je zde obsažena pár závěrečnými vteřinami. Pokud jste nečetli knihu (stejně jako já), tak možná ne všechno pochopíte. Ale aspoň pak máte při cestě z kina nad čím přemýšlet. A film nemá vůbec zanedbatelné myšlenky. Ta postava Hastrmana má určitě, co říct a má svůj osobitý smysl. Mám nad čím přemýšlet a tento film vážně jen tak nezapomenu. Takže i tento zápor se nakonec stává kladem. No vidíte, já říkal, že jsem z filmu nadšený. Doporučuji všem. Za sebe dávám 4 a půl.(14.5.2018)

  • zette
    ****

    Hastrman je bezesporu zajimava postava, ktera nechava divaka v mirnem napeti po celou dobu sledovani. Velkou zasluhu ma i Karel Dobry, ktery v mych ocich hral dobre. Hezky vykresleny je i vztah ke Katynce. Pribeh me bavil, urcite jeden z tech lepsich ceskych filmu posledni doby. Jen me trochu rusily nektere vlozene lidove pisnicky, k tem jsem si cestu ale nikdy nenasel a tak muze byt chyba u me. Jinak prijemne prekvapeni.(11.1.2019)

  • Matty
    ***

    Havelkův film postrádá silnější konflikt, postupně gradující drama (kamenování v závěru přichází znenadání) a větší tajemství (identita osoby pobíhající lesem a obsah dřevěné skříně moc zvědavosti nepodněcují). Kvůli tomu ztrácí na síle také ústřední vztah. Milenci nejsou okolnostmi nuceni, aby jeden o druhého bojovali a hájili své city a taky není zřejmé, co – kromě jakési animální přitažlivosti a čtenářské vášně – je k sobě vábí. On a ona jsou natolik odlišní, že mezi nimi chybí jakákoliv chemie a vše pouze předvídatelně směřuje k odhalení pravé identity jedné z postav. Je toho zkrátka málo, co diváka zaměstnává. Subjektivní stopáž hodně přes dvě hodiny. ___ Jistý rytmus vyprávění, které místy úplně stagnuje, dodává akorát knižní a poněkud mechanicky působící dělení do kapitol podle tradic spjatých s danou roční dobou (postupně stále více iritující je také uvozování každé kapitoly písní a kamerou letící nad rybníkem – což je bohužel Havelkův oblíbený a proto velmi nadužívaný stylistický prostředek). Stejně knižně působí vesměs zbytný voice over. Přitom by scénář stačilo dramaturgicky pročistit, zamyslet se nad tím, k čemu daná scéna ve vyprávění slouží, kdo je vypravěčem (a uzpůsobit tomu fokalizaci) a dopilovat logiku návaznosti sekvencí (i záběrů, protože občas jsou patrné chyby v kontinuitě).___Kombinace vzletného romantismu, projevujícího se vedle hudby kompozicemi à la Der Wanderer über dem Nebelmeer a patetickými dialogy, a lehké nadsázky, přítomné zejména v šibalství některých postav, moc nevyšla. Film působí rozháraně, trpí podobnou krizí identity jako protagonista. Některé humorné momenty jsou pak úplně mimo celkový tón filmu (zmínka o „blinkání vody“, předstíraná autoerotika). Nejlépe pro mne Hastrman fungoval jako baladicko-hororová kronika života na českém venkově ve třicátých letech 19. století, výrazně zohledňující pohanské zvyky a lidové umění (písně, divadlo). Dost filmu pomáhají herci (zejména ve vedlejších rolích, ale Simona Zmrzlá taky dokáže potěšit, když dá průchod Katynčině divokosti a živočišnosti), kamera a pěkná hudba. ___Kdybych znal předlohu, kterou mám stále chuť si přečíst (už kvůli oné druhé rovině odehrávající se v současnosti, která je ve filmu odbyta bizarně enigmatickým epilogem), možná budu kritičtější. Takhle jsem docela smířlivý, protože mě Hastrman oproti mnoha jiným českým filmům svým obsahem ani řemeslným zpracováním neurážel, nezáměrně směšný mi přišel jen párkrát (stromový sex à la Antikrist) a některé scény, převážně spjaté s oněmi pohanskými rituály, byly vcelku působivé. 55%(19.4.2018)

  • - Z finančních důvodů produkce štábu v průběhu natáčení sebrala hned 8 natáčecích dnů. (klukluka)

  • - Představitelka Katynky (Simona Zmrzlá) nosila po celou dobu natáčení barevné kontaktní čočky. Jedno oko tak má modré a druhé zelené. Bylo to důležité kvůli scéně, kdy se hraje lidové představení Pašije. Herec, který je převlečený za Katynku, má na očích právě dvě různobarevná sklíčka, aby bylo jasné, že jde o ni. (Kamas)

  • - Film se natáčel na Stvolíneckých rybnících na Českolipsku a ve skanzenu v Kouřimi. Dále byly využity lokace zámku Jezeří a vodního mlýnu Štampach v obci Střemy nedaleko Mělníku. (Yardak)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace