poster

Hastrman

  • anglický

    The Hastrman

    (festivalový název)

Romantický / Thriller

Česko, 2018, 100 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • dubinak
    ****

    Po zatraceně dlouhé době a sama se tomu divím, tleskám českému filmu s kloboukem dole, protože si nevzpomínám, kdy jsem dostala podobně kvalitní zážitek z domácích vod. Napříč chladnému počasí v letním kině a otravnému hmyzu jsem si tuto projekci vřele užívala, z důvodu, že všichni herci odvedli výbornou práci a kyticovská poetičnost Hastrmana hned upoutala mojí pozornost. Oceňuji i pečlivě vybrané exteriéry a ukazuje se, že pan Havelka je nejen dobrý herec, ale ještě lepší režisér. Chválím jeho podání jemného a nenásilného humoru, ale bohužel nemůžu posoudit, zda se tento humor objevil i v předloze. Každopádně pořád ráda na tento film vzpomínám a jako nejlepší scénu si budu pamatovat tu s Lábusem uvězněným v mrazáku (?) a jeho následným rozmrazováním.(16.7.2018)

  • jefff
    *****

    Divácky ne úplně jednoznačný snímek, který možná nenadchne hned při svém shlédnutí, ale nutí na něj ještě dlouhou dobu vzpomínat. Havelkův styl je neokoukaný, sází na poetiku venkova v komorním sepjatém hávu, který je pro tuzemskou kinematografii netypický. Líbil se mi i výběr neokoukaných herců a jediný, kdo mi do struktury neseděl byl Maryško, který svým groteskním herectvím svého učitele spíš parodoval. Ani černobílá postava Norberta Lichého mě moc nebavila. Zbytek osazenstva byl ovšem excelentní v čele s geniálně zahraným Hastrmanem Karla Dobrého ale i Katynka Simony Zmrzlé byla zahrána překvapivě sugestivně. Mnozí kritizují absenci silnější zápletky, ale ona tam je. Jen není prvoplánově vyobrazena. Ekologický přesah se spojí až se závěrečnou scénou, která filmu dodává melancholickou pachuť. Za mě jeden z nejlepších tuzemských filmů posledních let.(20.4.2018)

  • Chmur
    ***

    Na Hastrmanovi se mi asi nejvíce líbil trailer. Ten mě také po dlouhé době přilákal na český film do kina. Nenaplněný potenciál, to je asi to hlavní, kdybych měl zhodnotit kráťounce Hastrmana. Škoda. Příběh je přitažlivý a nese spoustu zajímavých ale nedotažených motivů. Režisér a scénáristé to prostě nezvládli. Herci byli dobří, ale lepší režisér by z nich vymačkal určitě mnohem víc. Škoda malých rolí pro Polívku a Lichého, byli asi nejcharismatičtějšími vedlejšími postavami, i když každý pochopitelně úplně jinak. Kamera byla místy velmi špatná. Skoro až amatérská. Ve filmu je snadno vidět několik šotků, což mě dost překvapilo. Oceňuji příjmení herečky v hlavní roli. Vzhledem ke konci filmu je to skoro až absurdně komické.(30.4.2018)

  • tomtomtoma
    *

    Viděno na festivalu Finále 2018, letos s přízviskem Grande. Hastrman, obřadní film slavnostního zahájení, potvrdil klesající úroveň českého filmu. Ondřej Havelka prokázal přizpůsobivost spotřebnímu trhu a film po všech stránkách na vyžadované podmínky nachystal. Oslava krajiny se mění do unifikovaného standardu předkládaných kýčovitých olejomaleb. Český vodník dostal do vínku metafyzickou podstatu transylvánského vampýra a francouzskou vzdělanost s kacířským duchem. Boj zvířecí a lidské podstaty je zúžen na neukojený chtíč tělesného uspokojení. Volba prostředků a postupů se zhlédla v konzumním základě současné doby, technická efektnost rozmařila rozhazuje své profesní dovednosti v touze ohromit, vtip si pochvaluje módnost přízemního vulgarismu a škádlivé intimity, je to značka vkusu hlavního proudu produkované zábavy. Vrcholy emocí si už nelze představit bez tklivých a chladnokrevně útočících tónů vysokých strun. Hastrman není zajímavým filmem, jen se snaží tančit s ochrannými atributy současné zábavy. Hlavní postavou efektně prázdné filmové hříčky je čechofrancouzský baron Johann Salmon de Caus (sympatický Karel Dobrý), kultivovaný a vzdělaný obdivovatel prostého lidu, který se pokouší najít své místo a pochopit své kořeny. Hlavní zápletkou se stává neukojený chtíč a touha po nespoutané rozkoši. Koloběh, ani případné ekologické poselství prázdnotu nezachrání. Hlavní ženskou postavou je temperamentní Katynka Kolářová (Simona Zmrzlá), mladá a atraktivní rychtářova dcera a rebel bez příčiny. Generační rozpor, křesťanská konfrontace s pohanským odbojem, vše je spoutáno v efektivní zkratce bohorovné nicotnosti. Okázalé a bezmyšlenkové rozhazování rukama. K výraznějším postavám patří sluha Francl (příjemný Jiří Lábus), věrný a spolehlivý baronův pomocník a opatrovník. A také farář Fidelius (Jan Kolařík), křesťanská autorita kraje, sveřepě a důvtipně se vypořádává se svou lidsky tělesnou podstatou. Z dalších rolí: Katynčin mládenec a harmonikář Jakub (Vladimír Polívka), Katynčin otec a úslužný rychtář Kolář (David Novotný), příkladně pokrokový učitel Voves (Jiří Maryško), či hamižný Kabelatsch (Norbert Lichý). Kdo má rád coolový humor na stojáka a bezduchost efektních obrazů, bude spokojen. Z mého pohledu jde o špatně oblečenou prázdnotu a považuji za nestydaté, vybírat peníze za vstupné.(22.4.2018)

  • Petrasuvicka
    ***

    Film se dá shrnout do jedné věty - Byla jednou jedna krásná, drzá slečna - Katynka se jmenovala - a ta s gustem tak dlouho provokovala jednoho nadrženého vodníka v utajení, až se jednoho dne zelený mužík neudržel a trochu jí provětral pod sukní. Ale jinak vcelku povedená, v dnešní době i více méně designová venkovská záležitost představující jakousi původnost českých lidí tíhnoucích k pohanství. Takový malý návrat ke kořenům v klidné přírodě.(20.5.2018)

  • - Rybník, na kterém se Hastrman natáčel, se nachází nedaleko obce Holany. Za ním v pozadí je jeden z vrcholů Ralské pahorkatiny – Vlhošť. [Zdroj: Filmovamista.cz] (Wladi.mir)

  • - Film vznikl na motivy románu Miloše Urbana oceněného Magnesií Literou. (Zdroj: První veřejnoprávní)

  • - Film se natáčel na Stvolíneckých rybnících na Českolipsku a ve skanzenu v Kouřimi. Dále byly využity lokace zámku Jezeří a vodního mlýnu Štampach v obci Střemy nedaleko Mělníku. (Yardak)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace