poster

Hastrman

  • anglický

    The Hastrman

    (festivalový název)

Romantický / Thriller

Česko, 2018, 100 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Willy Kufalt
    ****

    Vtažen do osobité atmosféry hned v prvních minutách jsem si na velkém plátnu docela vychutnal tenhle tajemný romantický příběh s hastrmanem, proslulou toť postavu v českých končinách napříč všemi druhy a žánry v umění. Především oceňuju vizuální stránku filmu (kostýmy, výprava, kamerové záběry) a hudební složku z dílny Petra Wajsara (pěkné vstupy ve stylu lidového folkloru z dávných vesnic). Příběh místy lehce pokulhával, ale upoutal v rámci zápletky otázkou střetu s vírou (včetně několika zajímavých myšlenek, např. "musíme znát své nepřátele") a vykřeslením pověrčivého lidu na vsi. Všeumělu Ondřejovi Havelkovi se ve svém filmovém režijním debutu povedlo vytvořit velice osobitý snímek, který v rámci žánru (fantazijní, mysteriózní až hororový poetický film) možná úplně nedosáhl kvality starších klasik jako Panna a netvora nebo Valerie a týden divů, ale v rámci současné domácí produkce nabídl jedinečný filmový zážitek. Ovšem musím se přidat k těm, kteří smysl krátkého epilogu na závěr s přenesením do současnosti (zbourání starých míst a vybudování panelového sídliště) příliš nepobrali. (70%) [Kino Úsmev, Košice](28.9.2018)

  • Nach
    ***

    Netradiční, ale nikoli nekvalitní Český film. Celá myšlenka Hastrmana jako postavy, která nemá na sobě zelenou barvu, není pohádková a je to vlastně napůl člověk a napůl zvíře, je moc krásně načrtnutá, bohužel ne rozvedená. Příběh jakoby se totiž snažil film táhnout kupředu skrze různé vesnické zvyky, které samy o sobě nejsou křesťanské, ale stále pohanské. A tedy ukazuje vesnickou společnost stejně rozdělenou jako samu postava Hastrmana. Bohužel ale podání se nepodařilo stmelit do jednotného celku a tak jsem občas nevěděl co sleduji. Příběh o vodníkovi? Nebo příběh o vesnických zvycích první poloviny 19 století? Opravdu netuším. Filmaři navíc evidentně měli k dispozici Dron, takže panoramatické přelety se objevují každou chvíli, což mě zde též irituje, neboť film s tímto stylem si spíše zasloužil stacionární panoramatické záběry ze země. I tak přes zmíněná negativa jde o snímek koukatelný, se skvělými hereckými výkony v hlavních rolích a jistě i dozajista pěknou vesnickou atmosférou. Mírný palec nahoru. 65%(16.12.2018)

  • honajz
    ***

    Velmi rozporuplné. Po prvních minutách bych dal pět. Když tam vyřvával na barona nějaký chlapský chraplák, a vyklubala se z toho ženská s vychlastaným chlasem, po které touží snad všichni muži ze vsi - snad proto, že je nezávislá? -, přičemž hned vedle stojí hezká modrooká blondýnečka, říkal jsem si, budiž, dá se to zkousnout. Ale pak došlo na marné čekání na příběh. Klady filmu: vynikající kamera, Diviš kouzlí v české krajině neskutečně, lokace jsou rovněž vybrány moc dobře. Některé herecké výkony, včetně Dobrého a Kolaříka. Velmi dobrá výprava a slušně vybrané kostýmy. A to je asi tak vše ke kladům. Negativa: Chybějící příběh. Rád bych se o hastrmanovi dozvěděl víc. Nechápu, proč Katynce dřív neřekl, kým je, než ho to přemohlo. A zápletka je utopená. Sice celkové vyznění o (sexuálních) běsech v nás svým způsobem zajímavé, až mi přijde divné, že předlohu psal katolický autor, ale budiž. Vadily mi násilím skoro do všech scén vtahované lidové písničky - na vyjížďce lodičkou už to bylo dokonce úsměvně absurdní. Vadilo mi, že vesničané neustále oslavovali. Ze sečí jsem viděl sotva jeden záběr. Mají ve vsi kováře? Pekaře? Pastevce? Pro některé herce nebylo co hrát - Novotný tam skutečně má jen roli blba, který usne po obědě? A proč se všude cpe Lichý, jen díky jejich antistudené asociaci? A Simona Zmrzlá se sice snaží, ale jako osudová dívka fakt nevypadá a nezávislost jí taky moc nejde, Daleko od hlučíčího davu by se mohla učit. Občas vlastně sama neví, jestli má hrát děvku, nebo jen tvrďačku, která seká kohoutům hlavy... Jako, chápu, co se film snaží říct, říká to moc hezkými obrázky, ale jinak zcela unylým a nudným příběhem, jemuž chybí nějaké větší zvraty nebo kolize. Když to porovnám s klasickou pohádkou, s níž má tento příběh velmi, ale velmi společné rysy, o krásce a netvorovi, tak je ta absence zápletek a kolizí ještě patrnější.(19.5.2018)

  • Tom_Lachtan
    ****

    V rámci jakéhosi podžánru "paranormální romance" si moc nedovedu představit lepší výsledek, obzvlášť když se jedná o žánrovku natočenou v čechách. Hlavním tahákem je jednoznačně Hastrman Karla dobrého, který se konečně dočkal velké filmové role a také kamera Diviše Marka, která by nejspíš dokázala krásně zabrat i máselnici, kterou někdo pohodil v lese a usídlila se v ní rodinka obzvláště nehezkých krys (krysy tu nejsou, za to spousta kaprů). Děj je na mnoha místech rozvleklý, působí knižně, ať už některé dialogy, nebo postavy samotné, ale... To všechno pomáhá vytvářet zajímavou magickou atmosféru, která je tu prostoupena celým filmem a obzvlášť při scénách, kdy se dějí různé "pohanské věci" má obrovskou sílu. Jasně, lepší to být mohlo, ale ne o moc. A obsadit do jedné z hlavních rolí herce, který je sám o sobě spoilerem své postavě, je v pravdě geniální (O=(28.4.2018)

  • sidonka
    ****

    "Hastrman" se řadí podle mého názoru mezi lepší průměr. Patří k tomu lepšímu, co bylo u nás za poslední dobu natočeno, i přes jistou nejednotnost, slabší děj a jiné nedostatky. Současná produkce se mi příliš nezamlouvá a tak uvítám i takovouto změnu, která není bez chyb a trochu jí schází ta správná šťáva. Uvítala jsem i sázku na některé nepříliš obsazované herce. Herec Dobrý byl dobrej, vnitřní kouzlo mu nechybělo, postavu ztvárnil opravdu působivě, stejně tak Jan Kolařík jako farář s lidskými slabostmi a hříchy. U Katynky (S.Zmrzlé) už jsem měla výhrady, například jí scházely vášnivé pohledy či jinak znázorněná chemie mezi dvěma více než jen flirtujícími a do sebe zahleděnými jedinci, její provokace působily nepřesvědčivě v tom smyslu, že se nepřenesly na diváka, vypadala jako nepříliš zaujatá koketka, ve vztahu pak scházela předepsaná živočišnost atd. Což je škoda zejména pro to, že milostný příběh filmu dominuje a tvoří na rozdíl od vícevrstevné předlohy hlavní dějovou linii. Také mohla být více propracovaná psychologie postav, osamělost hastrmana i faráře, jejich samota v davu početnějších vesničanů. Kameraman byl místy výborný. Předlohu jsem zatím nečetla, přesto nepochybuji, že umělecky převyšuje hodnotu filmového zpracování. Ale i tak jsem ráda, že toto poetické dílko vzniklo. Už pro ten fotogenický důraz na krajinu (kniha má podle Urbana hlavně ekologický podtext, který je ve filmu jinak spíše potlačený a vztah k přírodě se pak zejména projevuje právě vizuálními vjemy, kromě záběrů na soustavu rybníků a přírody kolem ní mě zaujala například vodníkova hra s kapry a užívání si podvodního světa). Uvítala jsem i vsunuté folklórní prvky.(20.4.2018)

  • - Karel Dobrý přijde ve filmu o malíček. Ale pouze trikem, ve skutečnosti ho opravdu nemá. (snikrs)

  • - Jak sám režisér filmu v jednom z rozhovorů uvedl, některé „vodní scény“ se natáčely v jednom vesnickém koupališti, které po letní době začalo postupně zarůstat řasou, a to přesně scenáristi Ondřej Havelka a Petr Hudský potřebovali – typickou rybníkovou zakalenou vodu. Řasa se z počátku držela spíše na dně, ale během instalování všech věcí nutných pro natáčení se řasa rozvířila. (Worry77)

  • - Film se natáčel na Stvolíneckých rybnících na Českolipsku a ve skanzenu v Kouřimi. Dále byly využity lokace zámku Jezeří a vodního mlýnu Štampach v obci Střemy nedaleko Mělníku. (Yardak)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace