Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Romantický a zároveň ironický příběh hastrmana alias barona de Caus (Karel Dobrý), jehož láska k venkovské dívce Katynce (Simona Zmrzlá) naplňuje netušeným štěstím i stravující vášní. Baron se vrací se svým sluhou (Jiří Lábus) z cest po světě, aby obnovil rybníky na svém panství. Jakožto moderní a osvícený člověk se životu místních vymyká. Středem jeho zájmu se stane nespoutaná a výjimečná rychtářova (David Novotný) dcera Katynka revoltující proti autoritám vášnivým uctíváním přírody a pohanských rituálů. Inteligentní a krásnou dívkou jsou okouzleni všichni, i učitel Voves (Jiří Maryško) a farář Fidelius (Jan Kolařík). Čím více se Katynka hastrmanovi přibližuje, tím více v něm rostou pochybnosti, zda jako člověk ve zvířeti a zvíře v člověku tentokrát obstojí. (CinemArt)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (422)

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Mohl bych se tvářit, že jsem čtvrtou hvězdičku přihodil protekčně pro můj neskrývaný odpor k církvi, takže mě potěší každý film, v němž černoprdeláči tahají za kratší konec, ale tím to nebylo (i když ta radost se dostavila). Mně se Hastrman prostě líbil, a kdyby nebylo několika fakt nesmyslných úletů, klidně bych přidal i pátý kousek. Karel Dobrý byl spíše výborný a baronův vnitřní boj jsem mu bez problémů věřil, Simona Zmrzlá byla rozhodně dobrou volbou a Jiří Lábus opět dokázal, že by měl být do vážných rolí obsazován častěji. Bavil mě mix lyriky a epiky, skvěle zvolená hudba i poněkud depresivní atmosféra. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Havelkův film postrádá silnější konflikt, postupně gradující drama (kamenování v závěru přichází znenadání) a větší tajemství (identita osoby pobíhající lesem a obsah dřevěné skříně moc zvědavosti nepodněcují). Kvůli tomu ztrácí na síle také ústřední vztah. Milenci nejsou okolnostmi nuceni, aby jeden o druhého bojovali a hájili své city a taky není zřejmé, co – kromě jakési animální přitažlivosti a čtenářské vášně – je k sobě vábí. On a ona jsou natolik odlišní, že mezi nimi chybí jakákoliv chemie a vše pouze předvídatelně směřuje k odhalení pravé identity jedné z postav. Je toho zkrátka málo, co diváka zaměstnává. Subjektivní stopáž hodně přes dvě hodiny. ___ Jistý rytmus vyprávění, které místy úplně stagnuje, dodává akorát knižní a poněkud mechanicky působící dělení do kapitol podle tradic spjatých s danou roční dobou (postupně stále více iritující je také uvozování každé kapitoly písní a kamerou letící nad rybníkem – což je bohužel Havelkův oblíbený a proto velmi nadužívaný stylistický prostředek). Stejně knižně působí vesměs zbytný voice over. Přitom by scénář stačilo dramaturgicky pročistit, zamyslet se nad tím, k čemu daná scéna ve vyprávění slouží, kdo je vypravěčem (a uzpůsobit tomu fokalizaci) a dopilovat logiku návaznosti sekvencí (i záběrů, protože občas jsou patrné chyby v kontinuitě).___Kombinace vzletného romantismu, projevujícího se vedle hudby kompozicemi à la Der Wanderer über dem Nebelmeer a patetickými dialogy, a lehké nadsázky, přítomné zejména v šibalství některých postav, moc nevyšla. Film působí rozháraně, trpí podobnou krizí identity jako protagonista. Některé humorné momenty jsou pak úplně mimo celkový tón filmu (zmínka o „blinkání vody“, předstíraná autoerotika). Nejlépe pro mne Hastrman fungoval jako baladicko-hororová kronika života na českém venkově ve třicátých letech 19. století, výrazně zohledňující pohanské zvyky a lidové umění (písně, divadlo). Dost filmu pomáhají herci (zejména ve vedlejších rolích, ale Simona Zmrzlá taky dokáže potěšit, když dá průchod Katynčině divokosti a živočišnosti), kamera a pěkná hudba. ___Kdybych znal předlohu, kterou mám stále chuť si přečíst (už kvůli oné druhé rovině odehrávající se v současnosti, která je ve filmu odbyta bizarně enigmatickým epilogem), možná budu kritičtější. Takhle jsem docela smířlivý, protože mě Hastrman oproti mnoha jiným českým filmům svým obsahem ani řemeslným zpracováním neurážel, nezáměrně směšný mi přišel jen párkrát (stromový sex à la Antikrist) a některé scény, převážně spjaté s oněmi pohanskými rituály, byly vcelku působivé. 55% ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Hastrman je ten typ filmu, pri ktorom prezeraní si nehybných záberov na obrazovke počítača mám silnejší zážitok, než pri ich pohyblivej variante v televízii, kde treba premýšľať aj nad ich kontinuitou. Neviem, kde sa stala chyba, že ani tak jednoduchý príbeh nemá drive a rozvíjajúca sa láska medzi "kráskou a zvieraťom" nemá gradáciu. To sa mali páni scenáristi radšej vykašľať na témy predlohy a poskytnúť len jej kostru, milostnú líniu. Tá je v takomto prevedení značne nepochopiteľná, prečo sa mladá, cca 25 ročná žena krátko po smrti svojej životnej lásky zahľadí do 50 ročného osamelého podivína s plešinou, je zrejmé asi len z predlohy. Na film sa ale celkom dobre pozeralo, pretože kostýmy, výprava aj casting sú OK. Bez druhej časti bude ale Hastrman navždy nekompletný. Len je otázka, či Havelka a spol. vôbec na niečo podobné pomýšľali. ()

triatlet 

všechny recenze uživatele

Četl jsem knihu a byl jsem nadšený z její první (historické) části. Jsem rád, že Ondřej Havelka se zaměřil právě na hastrmanův příběh zasazený do 19. století. Tak jako kniha přináší krásný Urbanův jazyk, tak film se zaměřuje na vizuální stránku. Příběh je vystavěn na baladičnosti; erbenovskou atmosféru navozuje i hudba. Herecké obsazení je skvělé; Karlu Dobrému parádně sekunduje Simona Zmrzlá. Závěr jsem díky knize rozklíčoval a jsem rád, že současnost byla jen naznačena. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Unylý příběh bohužel snaha a obstojná technická stránka nezachrání. Strašně jsem to Havelkovi přál, Urban je nesmírně zvláštní a tím pádem dost neuchopitelný autor, i když Jiřímu Strachovi se to se Santiniho jazykem relativně povedlo. Nejlepší na Hastrmanovi byl emocionální, strhujícím způsobem hrající (pro mě prakticky neznámý) Jan Kolařík. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (21)

  • Všechny písničky zpívané ženským hlasem nazpívala představitelka hlavní ženské role, Simona Zmrzlá. (bearmeedek)
  • „Zakázanou“ knihou, kterou Karel Dobrý listuje na faře, jsou Caesarovy „Zápisky o válce občanské“. (Lejzy)

Související novinky

26. Český lev – výsledky

26. Český lev – výsledky

23.03.2019

Letošní 26. ročník cen České filmové a televizní akademie Český lev se tradičně udílel v pražském Rudolfinu. Večer plný největších hvězd českého filmu moderoval herec Václav Kopta, a to poprvé pod… (více)

26. Český lev – Nominace

26. Český lev – Nominace

22.01.2019

Česká filmová a televizní akademie oznámila své nominace pro 26. ročník Českých lvů a mezi největší favority se tak zařadil snímek Toman s Jiřím Macháčkem, který získal celkem 13 nominací. Hned za… (více)

Startuje BEST FILM FEST

Startuje BEST FILM FEST

11.07.2018

Pražská kina Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádají od 12. do 18. července BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů druhé poloviny roku 2018. Kina v době léta potěší… (více)

20. Kino na hranici má ve znaku hvězdy

20. Kino na hranici má ve znaku hvězdy

17.04.2018

Jubilejní dvacátý ročník mezinárodní filmové přehlídky Kino na hranici, která se pravidelně koná v Českém Těšíně a polském Cieszynie, se blíží. Letos se uskuteční od 27. dubna do 3. května 2018.… (více)

Reklama

Reklama