Reklama

Reklama

THX 1138

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Vítejte ve světě monstrózního labyrintu, kde jsou všichni obyvatelé ve stereotypních uniformách a odlidštěnou vizáž jím dodává nepřehlédnutelný lesk holohlavých lebek. Hlavní hrdina (Robert Duvall) je jedním z mnoha nádeníků v ohromném lidském mraveništi, jeho "osobnost" je symbolicky zredukována do znaků - THX 1138. Jeden z mnoha, kterého pohltila všeobjímající mašinérie. Film není komedie, ale drama, jinak by možná tvůrce mohl hledat odlehčující paralelu s Chaplinovou Moderní dobou. K procitnutí THX dopomůže základní lidská emoce, láska, a to jak jinak než v duchu revoltující generace mladých tvůrců, THX okusí "zapovězené ovoce" a přijde o panictví. Prozření mu zprostředkuje soulož se spolubydlící LUH 3417. Následně je ale LUH zabita a plod umístěn do zkumavky. THX se snaží utéct, ale je to vůbec možné? Lucas zaujme nejen příběhem, ale hlavně vizuální stylizací do spektra studených barev. Zdi kolem jsou bílé, uniformy rovněž a stejně tak bezbarvý, dokonale hrůzně sterilní, je design pokojů. Lidé v nich žijí jen z donucení, bez vyšší motivace. Možná, že je to další stádium civilizace, kde již neexistuje "velitel," jen komerční náboženství s automatickými zpovědnicemi. "Kup si barbiturát, užij si ho... cítils to? Kup si víc... a víc! Budiž ti odpuštěno, synu." (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (252)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Doposud mi bylo menší záhadou, proč bývá George Lucas tolik oslavován v souvislosti se sci-fi. (Omlouvám se fanouškům Star Wars, viděl jsem z nich sice jen první film z roku 1977, ale mimo zasazení do vesmíru a pár robotů jsem v tom jaksi žádné sci-fi neshledal, jako spíše ryzí moderní pohádku z vesmíru nebo-li fantasy...) Nicméně stačilo mi doplnit si jeden zásadní americký žánrový snímek z roku 1971 a teď už to konečně vím! :) Ve filmu THX 1138 jsem dostal vizuálně fascinující, nadčasovou a v kontrastu k tomu pocitově až bezútěšnou vizi předtechnizovaného a odlištěného světa, v němž není čas na vlastní city, jenom na peníze. Vizionář Lucas, který morálním poselstvím i vizuálním provedením výrazně předběhl dobu, dokázal ve svém debutu to, s čímž měl ještě o 11 let později velký problém naopak zkušený Vojtěch Jasný (když na prakticky stejné téma natočil v Západním Německu snímek Wir) a sice zpracovat dystopický obraz monotónně působícího světa bez emocí, plného lidí proměněných v řadová čísla tak, aby navzdory pocitu silného chladu a odtažitosti (jež k takové vizi do jisté míry nezbytně patří) dokázal diváka pravidelně zaujmout svou atmosférou a nepostrádal v sobě napětí. Osobně mi akorát v některých dlouhých scénách překáželo to nepříjemně prázdné bílé pozadí k postavám s rovněž bílým oblečením (asi záměr), ale když už moje pozornost chvílemi začala klesat, zanedlouho mě pak ke konci strhl akční závěr a přes jistou otevřenost a tajuplnost moje silné pocity podtrhla i závěrečná „sluneční“ sekvence. Díky ní se Lucas pomyslně přidává ke Kubrickovi, Jewisonovi a Tarkovskému, neboť také dobře ví, jak dechberoucí pocit může ve sci-fi vyvolat vážná hudba starých klasiků. [75%] ()

Javert 

všechny recenze uživatele

Na tenhle film musí být nálada. Lucas nám totiž servíruje svojí vizi nedaleké budoucnosti a ta nevypadá jako něco, co byste chtěli zažít. Téměř celý film se odehrává v bílých interiérech a ty, ve spojení s mrazivou hudbou, dokáží v určitých okamžicích nahnat solidní husí kůži. A na konec musím Lucase pochválit za stopáž. Být to delší, tak to nudí. Takhle si ale, na hodině a půl, film dokáže stále udržovat konstantní atmosféru. A i díky ní se může směle zařadit mezi nejlepší díla svého žánru. ()

Reklama

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $777,000Tržby USA $2,437,000Tržby Celosvetovo $-║ Ľudia či skôr figúrky sa v tomto skoro bezcitne chladno zahranom filme prejavujú len ako mátohy chodiace skoro bez života, bývajúce v podzemnom komplexe strážením policajnou hliadkou = aby som bol presný ak niekomu niečo hovorí výrobné robotické číslo z filmu T2 , čiže T-1000 policajti v helmách ako strážcovia poriadku boli s určitosťou inšpiráciou pre Camerona , neverím tomu že nie, veď len vďaka Lucasovím Star Wars sa pustil do režisérskeho remesla ... Takže nikto to nemá v tak obmedzenom svete ľahké a tak sa THX 1138 pokúša dostať na povrch zemský a nadýchnuť sa konečne čerstvého vzduchu ... Tento film som túžil už dlho vidieť , hlavne kvôli zvedavosti čo to len George Lucas stvoril za sci-fi a šok bol hneď od začiatku , presný opak jeho Star Wars úplne chladná futuristická dráma, až človek nemal chuť sa na to pozerať, podobná obdoba ale omnoho konzumnejšia je film Ostrov /The Island, 2005/ a Equilibrium /2002/ ktoré sa zaoberajú podobnou tematikou , keď sú ľudia sami sebou väznení na malom obývateľnom priestranstve so zákazom či prejavom emócií, no nič pekné si len na to pomyslieť a len dúfam že takéto filmy upozornia ľudstvo čo nás asi nezadržateľne čaká o pár desiatok rokov. THX 1138 bol mojím záverom na Art filme 2006 čím skončila Bezstarostná filmová noc a viac menej aj keď som už mierne podriemkaval , dobojoval som to a ráno v čase 3:30 som konečne po 10hodinách strávených v kine so spokojnosťou mohol zamieriť domov :) /videl v kine: 60%/ ()

anais 

všechny recenze uživatele

THX 1138 nese rukopis umělecky ambiciózního filmaře. Jenže realita tomu chtěla jinak a Lucas se začal věnovat zábavnějším tématům (a dobře tomu tak!) a nakonec s režírováním v podstatě skončil. THX 1138 má zajímavý střih, zvuk, i kameru. Děj je lehce orwellovský. A všechno dohromady to působí trochu monotónně a nudně. Ale je to zajímavě experimentální, a kdyby Lucas tehdy Hvězdné války nenatočil, mohl z uměleckého hlediska dojít mnohem dál než Coppola a Spielberg. Možná. A možná taky ne. Jisté je, že jako debut vypadá THX víc než slibně. ()

J.Connor 

všechny recenze uživatele

SAMPLE Z FILMU - INTERPRET : Nine inch nails ALBUM: Downward spiral SKLADBA : Mr. Selfdestruct (úvod) (skladba začíná jakýmisi tupými údery, které se neustále zrychlují a jsou doprovázeny hekáním, zvuky pochází ze scény, kdy si Robert Duvall pouští místo zdrávasů projekci, kde robot bije provinilého muže.) .... REFERÁT O THX1138 vytvořený na objednávku: Americké sci-fi drama THX 1138 je režijním a scénáristickým debutem pozdějšího tvůrce kultu Hvězdných válek a ikony americké kinematografie George Lucase. Lucas na tématu pracoval několik let, již na studiích natočil a v roce 1967 představil krátkometrážní snímek Electronic Labyrinth THX 1138 4EB. Film pojednává o hrdinovi žijícím ve futuristickém totalitním prostředí. Prostředí chladném, matematickém, bezcitném, kde lidé s unifikovanou vizáží vykonávají úmornou práci a poté se navracejí do svých prázdných bílých příbytků, které sdílejí se spolubydlícími, s nimiž je nepojí žádný vztah. Lidské emoce a potřeby jsou eliminovány povinnou aplikací vysokých dávek sedativ. Vše pak dozorují policisté – androidi, kteří se prezentují jako laskaví strážci pořádku, kteří neopomenou pohladit dítka po hlavičkách, ale se strojovou přesností a bezcitností vykonávají své úkoly v rámci udržení pořádku dle nastavených pravidel. Lucas nijak nespecifikuje vládnoucí vrstvu, existuje-li a nezabývá se přílišným popisem pravidel fungování tohoto futuristického společenství, spíše se zaměřuje na utrpení jedince a potřebu vzpoury proti ubíjejícím pravidlům totalitní společnosti. Hlavní hrdina pojmenovaný jen trojicí písmen a číslicí jako THX 1138 (Robert Duvall) vysadí dávky sedativ, díky čemuž pozná lidské pudy, nejedná se jen o dosud nepoznaný sexuální zážitek s opomíjenou spolubydlící LUH 3417, ale zejména poznání citu, nejprve lásky k ženě, poté i k dítěti, které má LUH 3417 porodit. Společnost však nad svými ovečkami bedlivě bdí a zakázanou lásku ihned odhalí, ale také nemilosrdně trestá, proto je THX 1138 od své lásky násilně oddělen a zavřen do žaláře, kde má být násilně převychován. Pro hlavního hrdinu však již po poznání lidských citů není cesty zpět a tak se pokusí uprchnout do světa mimo město. THX 1138 bývá řazeno mezi podstatné zástupce proudu zvaného „nový Hollywood“. V 50. letech probíhala v Hollywoodu dramatická krize velkých studií a velkolepých produkcí. Přestával o ně být zájem v souvislosti s uvolňující se atmosférou v předvečer 60. let, ale souvisel i zcela světsky např. s nástupem televize. Předáci filmového průmyslu tak museli začít hledat alternativu, jíž nalezli v dání důvěry a především financí mladým neokoukaným tvůrcům, jimž dali zelenou v často alternativních a nekompromisních projektech. THX 1138 sice byl finanční propadák, ale svého docenění se dočkal poměrně záhy a dnes je považován za klasické dílo. Příznačně film začíná dobovou upoutávkou na kýčovité sci-fi filmy z 50. let, konkrétně na sérii filmů s hrdinou Buckem Rogersem. Lucas jako kdyby se odstřihával od zašlého Hollywoodu a jeho „bezproblémových“ produkcí pro masy a zároveň představuje svou vizi možné budoucnosti, naprosto odlišnou od spektakulárních dobrodružství v papundeklových kulisách typu Star Trek apod. THX sice, ať již náhodou či úmyslně, čerpá z předcházejících literárních děl zobrazujících různé formy dystopie (1984, My, Konec civilizace), ale je třeba si uvědomit, že z hlediska filmového média se jednalo o jedno z prvních děl tohoto typu. Jemuž pochopitelně předcházel zejména Metropolis, jenž je ale třeba považovat za pramáti nejen filmových dystopií, ale sci-fi obecně. Poměrně nezvykle Lucas do své vize futuristické totality zasazuje i náboženství. Lidé se modlí k zobrazení proroka, který jim repetitivně přes nahraný automat uděluje rozhřešení, ve filmu je ovšem okrajově zobrazena i církev a její představitelé. Je pak samozřejmě otázkou, zda Lucas obecně považuje víru a její institucionální rámec za nástroj totalitních vlád či jen upozorňuje na jejich potenciální zneužití. Velký akcent je dán na robotickou policii, která bezcitně a přesně vykonává své příkazy. V tomto až jistém odporu k policii lze zřejmě hledat kořeny v 60. letech, kde se policie a armáda staly nástrojem boje vlády proti sílící revoltě a hnutí hippies. Zároveň je však z filmu cítit i jisté vystřízlivění z idejí 60. let, které naopak mnohdy předkládaly snové vize o budoucím pospolitém štěstí všech lidských bytostí. Stojí rovněž za povšimnutí, že THX 1138 a s ním mnoho dalších pracuje v továrnách na policejní roboty a lidé si tak nástroj svého ujařmení vyrábějí stále dokola sami. V podstatě jediným větším odhalením fungování instituce státu je soudní proces s hlavním hrdinou, který se prohřešil tělesností a vysazením sedativ. Zobrazený státní systém tak sice ponechává iluzi jakési svobody ve fungování justice, která však svoji činnost musí vykonávat v mantinelech, které jí stát dá a o nezávislosti si očividně může nechat jen zdát. Život je hlavnímu hrdinovi ponechán jen z důvodu, že soud shledá, že má pro společnost ještě jistou materiální hodnotu. V průběhu hrdinova útěku a páchaných škod v jeho souvislosti také dispečerka v jakémsi centru vypočítává jeho stávající hodnotu. Lidský život je tak derivován možností finančního či pracovního prospěchu pro společenství, např. lidé staří se v ději neobjevují, pravděpodobně kvůli své mizivé „hodnotě“. Svým způsobem může film i poukazovat na nelichotivé podmínky prací v průmyslu, podobně jako o mnoho dříve Chaplinova Moderní doba. Lucas také poměrně nově poukazuje na konzumentství jako jeden z produktů a nástrojů totality. Lidé jsou po návratu z úmorné práce v továrně ohlupováni televizí, která jim kromě mnoha kázání nabízí především skvělé nepostradatelné výrobky za výhodné ceny. Lucas také jako mnoho jeho předchůdců i následovníků dochází k závěru, že vysvobozením z mašinerie ať již peněz, technokracie, policejního státu či ubíjející práce jsou jedině lidské city, především láska, ideje, svoboda, ale i tělesnost. Hrdinovi se v THX 1138 podaří utéct, aniž by nám bylo jen okrajově sděleno, jaká budoucnost ho za hranicemi města čeká. Nicméně pomyslné předměstí, kterým musí THX 1138 projít je plné odporné havěti, divokých barbarů, špíny, tmy, nejistoty … V této souvislosti si lze klást otázku, zda Lucas v podstatě jen, byť trochu přehnaně, neglosuje civilizaci jako takou, kde rádi trochu svobody vyměníme za fungující topení, plný talíř a nové auto a zároveň si idealizujeme život na venkově či v exotických lokacích třetího světa. () (méně) (více)

Galerie (90)

Zajímavosti (29)

  • Film bol inšpiráciou pre skladbu „99“ od soft rockovej kapely ToTo. K pesničke bol natočený aj videoklip, ktorý mal pripomínať celkovú "sterilnú" atmosféru filmu. (Hudino)
  • Väčšina filmu sa nakrúcala v San Franciscu. Filmári plánovali snímku natočiť behom 35 až 40 dní, čo sa im prakticky podarilo, keďže filmovanie odštartovalo 22. septembra 1969 a skončilo v novembri toho istého roku. (classic)
  • Po dotočení THX 1138 v listopadu 1969 se věnovali Lucas, jeho žena Marcia a Walter Murch skoro šest měsíců střihu a pracovali prakticky bez přestávky sedm dní v týdnu. „Filmové pásy se odvíjely čtyřiadvacet hodin denně“ - poznamenal Murch. [Zdroj: kniha George Lucas: Život stvořitele Star Wars - Brian Jay Jones] (phoenixer)

Reklama

Reklama