Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na nádraží Florenc v Praze nastupují do autobusu cestující do Karlových Varů. Je mezi nimi i dívka dobráckého řidiče Honzy Chalupy, dispečerka Barborka alias Pusinka. Dámská část cestujících na půvabnou mladou ženu pochopitelně žárlí, zatímco někteří muži se jí hned začnou dvořit. Po cestě však řidič zastaví jiné krásné dívce, a tak má Barbora dojem, že se sama ocitla na vedlejší koleji. Cesta do Varů je dlouhá a během ní dojde na mnohá drobná nedorozumění. Jak mezi Honzou a Barborkou, tak mezi ostatními cestujícími… Ve vtipně koncipovaném příběhu, který je založen na konfliktech mezi cestujícími v rychlíkovém autobusu, se režisérovi Josefu Machovi podařilo s laskavým humorem ukázat některé stránky lidských povah. Z jednoduché látky autor vytěžil maximum, přičemž se v jeho díle doplňují prvky humorné, až vyloženě groteskní, s prvky hudebně lyrickými i fantastickými. Výsledek představuje kvalitní, divácky vděčnou a zároveň vkusnou zábavu. Píseň "Šoférská" Ludvíka Podéště na slova Josefa Kainara v podání Josefa Beka se ve své době stala hitem. Theodor Pištěk a Eman Fiala v rolích fotbalových nadšenců Mandy a Jeníčka upomínají na své postavy z úspěšného staršího filmu Muži v offsidu (1931). (Česká televize)

(více)

Recenze (138)

slavo75 

všechny recenze uživatele

Je to trocha zvláštny film, ale stojí za videnie. Obsadenie naozaj skvostné - výsledok trocha rozpačitý. Osobne mi tam vadili tie fantazijné úlety (lietajúci autobus a pod.), ale je možné, že som ich iba nepochopil. :-) Nebolo to úplne najhoršie a vlastne som veľmi rád videl pohromade vtedajšiu hereckú elitu i hercov predstavujúcich vtedy nastupujúcu generáciu hercov, o ktorých už dnes vieme, že patria naozaj k špičke. Pre mňa osobne teda veľmi nenáročná komédia s mierne absurdnými prvkami, ktorá síce neurazí, ale ani nenadchne. ()

ripo

všechny recenze uživatele

Na vkusné veselohry Josefa Macha „Vzbouření na vsi" a „Rodinné trampoty oficiála Třísky", plné bystrých nápadů, se naši diváci ještě po letech velmi dobře pamatují. Svědčí to o tom, že Mach nejde při své práci konvenčními cestami. Potvrzuje to i jeho nová veselohra „Florenc 13,30", kterou realisoval podle vlastního námětu a scénáře. Ve vtipně koncipovaném příběhu, který je založen na konfliktech vznikajících mezi cestujícími v autobusu při jedné jízdě z Prahy do Karlových Var, se mu podařilo humorně a skutečně lidsky ukázat některé komické stránky lidských povah. Z jednoduché látky autor vytěžil skutečně maximum. Přitom se mu podařilo udržet film ve vyrovnané stylové jednotě, v níž se svorně doplňují prvky komické, humorné a až vyloženě groteskní s prvky hudebně lyrickými i s prvky fantastickými. Film, pravda, nedává a neřeší žádný velký problém, ale přitom je třeba ocenit, že se nesnaží divákovi namlouvat, že mu snad chce dát něco víc, než mu dát může a chce. Jisté je, že mu dá velmi dobrou zábavu, že mu dopřeje bohatě smíchu, že mu dá vkusný humor. Filmový přehled 48/1957 ()

Reklama

noriaki 

všechny recenze uživatele

Tak nevím, ale já jsem v tom žádnou tupou budovatelskou agitku neviděl. Florenc 13,30 je velice mazaně napsaná a výborně zahraná komedie plná chytrých nápadů a překvapivých situací. Vnitřní monology postav nemají chybu (můj nejoblíbenější je přesvědčený "neutrál" Sovák), magická tlačítka na ovládací desce Škody 706 RTO LUX, taktéž ne, a těch zajímavých charakterů je tolik, že se scénář musel psát skoro sám. Sem tam by se sice do děje vloudila nudnější pasáž, jenže tolik jich zase nebylo a zbytek mi to bohatě vynahradil. Nebýt hrátek s čertem, šlo by zřejmě o nejlepší roli Josefa Beka. A že jich měl. ()

UncleG 

všechny recenze uživatele

"Slečna Barbora byla stvořena, aby vnášela neklid do společnosti." Ano, to je jedna z vtipných úvodních replik, v nichž se humorem ani poetikou nešetřilo. Zbytek filmu se už bohužel nese v nablblém duchu kolektivizačního optimismu, budovatelských výlevů a do očí bijícího (takzvaně umně maskovaného) psychologického podsouvání. Jako agitka otřesné, jako komedie podprůměrné. Počáteční nápaditost se velmi záhy vytrácí do nenávratna a ve chvíli, kdy dochází i špatné nápady, přijde na řadu notně ulepená komunistická fantasy-utopie s létajícím a mluvícím autobusem (kam se hrabe pes Falko z Nekonečnýho příběhu). Přece jen jsem si ale něco odnesl... Kdybych teď jako náhodou spadnul z Marsu a viděl film bez předchozích souvislostí, věděl bych ihned po Florenci 13:30, že na znárodňování není nic špatného a že blahu jednotlivce nejvíce prospěje, pokud se podřídí většině. Že když všichni táhnou za jeden provaz/autobus, pak se dílo podaří a nejlépe je svěřit se moudrým mužům u volantu. A teď promiňte, jdu vyzvracet všechnu tu červenou limonádu... ()

FOCKE_WULF 

všechny recenze uživatele

Jménem flotily československé autobusové dopravy vás vítáme na palubě kouzelné škodověnky. Soudružky a soudruzi se trochu přešlehli ženšenem, proto část cesty letí, halucinují a zpívají. "Pane Honzo, tohle je nejchutnější kávička na dvaapadesáté rovnoběžce." Toto filmové podobenství jsem nepochopil. Ale byl jsem šťastný (dopamin). ()

Galerie (7)

Zajímavosti (15)

  • Valentina Thielová (stopárka Miriam Plecitá) sa pred filmovaním objavila iba v niekoľkých reklamách, zlom v jej kariére ale znamenal zjazd československých spisovateľov v roku 1956, na ktorý sprevádzala manžela. Všimol si ju tam režisér Josef Mach, požiadal ju o kontakt a za nejaký čas sa ozval. Vďaka nemu dostala pozvánku na skúšky k hereckému obsadeniu komédie. (Raccoon.city)
  • Autobus ve filmu je Škoda 706 RTO. (Terva)

Reklama

Reklama