Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Mario SchneiderHrají:
Noël Czuczor, Peter Ondrejička, Florian Panzner, Jan Nedbal, Wojciech Mecwaldowski, Jacek Beler, Michal Režný, Christoph Bach, Lars Rudolph (více)Obsahy(1)
Druhá světová válka, 7. duben 1944. Pro tisíce vězňů z celé Evropy ve špinavých barácích a s jídlem na příděl den jako kterýkoliv jiný. Zatímco ostatní chtějí jen přežít, skupinka vězňů připravuje útěk. Když se spoluvězni shromažďují na večerní přepočítávaní, jsou už šestadvacetiletý Fredy a o šest let mladší Valér ukryti v jámě pod hromadou trámů. Nevyzrazení potřebují vydržet tři dny. Tak dlouho Němci hledají ty, kteří se pokusí o útěk z koncentračního tábora v Osvětimi. Když zvuk sirén ohlásí konec hledání, dva vyhladovělé a zmrzlé mladíky čeká sto kilometrů přes hory a nepřátelské hlídky na cestě do rodné země, na území Československa. Pokud to zvládnou, sepíšou zprávu o osvětimském pekle. Ten nejtěžší okamžik je však teprve čeká – přesvědčit svět, aby uvěřil. Film zachycuje skutečný hrdinský čin a jeden z nejvýraznějších zápisů československých občanů do světové historie vedoucí k záchraně desetitisíců lidských životů. (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (153)
Nikdy by som neočakával, že by útek z akéhokoľvek väzenia mohol byť taký nudný. Nie to ešte z Osvienčimu. Tu sa stopercentne zhodujem s majom007, ten Auschwitz bol prečo tak slabučko znázornený? Kulisy akoby spred nádvoria v Leopoldove, ale kto v Osvienčime bol tak predsa vie, že z jedného konca na druhý vás musia voziť autobusy. A tu sme mali tábor pomaly o veľkosti telocvične. Kto bol v Poľsku a videl to, dá mi za pravdu. No Bebjak tam zjavne nebol. A samotný útek nemá emócie, neprináša ľútosť nad osudom, úplne povrchné spracovanie. ()
Dobrý námet ale žiaľ "slovenské spracovane". Toto porovnanie nemám rád ale keďže som par dní pred týmto slovenským filmom videl Polanskeho Pianistu tak inak žiaľ nemôžem. Začiatok je pomerne dosť neprehľadný a aj samotný útek z väzenia je podaný tak že vám je to v podstate jedno či odtiaľ ujdu alebo nie. Je tam možno pár silných momentov (napr. státie v mraze) ale ako celok tento film vyznieva pomerne rozpačito. Čo je škoda keďže sa bude viesť viac menej na vlne snímok poukazujúcich na krutosti holokaustu.. ()
Vizuál představuje silný prvek tohoto filmu. Syrové obrazy přispívají k prožití atmosféry osvětimského pekla. Zpráva nemá nijak hluboce propracovanou psychologickou stránku, ukrývající se vězni mně spíš lezli místy trochu na nervy. Rovněž tak vyslýchající důstojník je relativně klišoidní, syn padl na východní frontě a on tady v závětří plní úkoly, které mu musí dávat smysl jen tehdy, když si vypláchne mozek a eliminuje jakýkoliv cit. Přesto je film působivý právě přes obrazovou stránku. Překvapivě mě nenudil, i když nijak mimořádně akční. To jsem ani nečekala, navíc jak natočit napínavý film, když vím, že z koncentráku úspěšně uprchli. Za mě mohl režisér trochu osekat část v koncentráku a rozpracovat tu pasáž o tom, jak neradi slyší dobří lidé špatné zprávy. Jaký porod znamenalo připustit, že se tam dějí zvěrstva. Jak se vám z Osvětimi utíkalo? Jak asi…. ()
Další film o nekonečném trápení vězňů v Osvětimi a jelikož se zakládá na skutečném svědectví, je životně důležitý. Zdejší procenta moc nechápu, pokud se to nezdálo někomu dost dramatický, způsobuje to pohodlí gauče. Je to drama od první do poslední minuty a ta propast, mezi utrpením v koncentrácích a lhostejností okolního světa je smutná dodnes. ()
Očakávania boli veľké, ale výsledný dojem poslabší. Nejde tu ani o príbeh, ani o správu (až na konci), ale skôr o psychológiu dozorcov, fašistov a možno trochu aj väzňov a utečencov. Aj pri krátkom trvaní sa film zdá zdĺhavý, a celkom ma rozladilo, keď sa v polovici kameraman rozhodol, že bude natáčať na výšku, asi mu dali mobil. Film je po celý čas primerane nepríjemný, ale skutočne znepokojivý je až v titulkoch, kde dostali priestor súčasní politici a iné podobné živly so svojimi vyjadreniami. –––– Tak čo? Bolo to ťažké dostať sa z Osvienčimu? ()
Galerie (32)
Zajímavosti (13)
- Na scenári sa aktívne podieľal konzultáciami Michael Douglas. Mal aj vo filme hrať, no nakoniec z časových dôvodov sa nakrúcania nemohol zúčastniť, jeho rola pripadla Johnovi Hannah. Práve sekvencia s J. Hannah má údajne 12 minút natočených neprerušene bez strihu, pritom zaujímavo zameranú na emočnú zmenu v postoji a tvári jeho postavy. (banacik)
- Film byl natočen podle autobiografického románu „Co Dante neviděl“ od Alfréda Wetzlera. (SONY_)
- Tábor verne podobný tomu v Osvienčime bol vybudovaný pre nakrúcanie v obci Láb pri meste Malacky, SR. (funesfilm)
Reklama