Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Druhá světová válka, 7. duben 1944. Pro tisíce vězňů z celé Evropy ve špinavých barácích a s jídlem na příděl den jako kterýkoliv jiný. Zatímco ostatní chtějí jen přežít, skupinka vězňů připravuje útěk. Když se spoluvězni shromažďují na večerní přepočítávaní, jsou už šestadvacetiletý Fredy a o šest let mladší Valér ukryti v jámě pod hromadou trámů. Nevyzrazení potřebují vydržet tři dny. Tak dlouho Němci hledají ty, kteří se pokusí o útěk z koncentračního tábora v Osvětimi. Když zvuk sirén ohlásí konec hledání, dva vyhladovělé a zmrzlé mladíky čeká sto kilometrů přes hory a nepřátelské hlídky na cestě do rodné země, na území Československa. Pokud to zvládnou, sepíšou zprávu o osvětimském pekle. Ten nejtěžší okamžik je však teprve čeká – přesvědčit svět, aby uvěřil. Film zachycuje skutečný hrdinský čin a jeden z nejvýraznějších zápisů československých občanů do světové historie vedoucí k záchraně desetitisíců lidských životů. (Falcon)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (154)

angel74 

všechny recenze uživatele

Možná to mohlo být poněkud dramatičtější, přesto si myslím, že jde o snímek, který se může hrdě řadit mezi nejlepší evropské filmy pojednávající o hrůzách holocaustu druhé světové války. Prakticky hned od prvního okamžiku musí snad každého filmového fanouška zaujmout kamera. Řemeslu či hercům se nedá v podstatě nic vytknout. Vyzdvihnout bych chtěla především výkony Noëla Czuczora a Jana Nedbala, z nichž mi doslova běhal mráz po zádech. Ostatně skoro ze všech záběrů jsem cítila vlezlou zimu a chlad, s jakými se kromě mnoha jiných útrap hlavní hrdinové a jejich spoluvězni museli potýkat, aby si zachránili holý život. Závěrečný výčet novodobých fašistů moje nepříjemné dojmy ještě umocnil. (80%) ()

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

"Kdo se nedokáže poučit z historie, je odsouzen k tomu ji opakovat." – tímto významným citátem od George Santayana otvírá režisér Peter Bebjak rekonstrukci (ne)slavného útěku Rudolfa Vrby a Alfréda Wetzlera z Osvětimi, a následném vzniku zprávy, jež se stala zcela prvním zveřejněným svědectvím o existenci koncentračních táborů. Přestože jde o příběh, který zásadně ovlivnil tehdejší válečné dění, jde o jeden z několika tisíců historických střípků, jež jsou zcela neprávem zapomenuty...... 'Správa' je sice adaptací velmi věrohodnou a autentickou, ale zbytečně oddramatizovanou, prakticky bez gradace, či napětí – což je však z odlišného úhlu pohledu tvůrčí záměr, kterým se Bebjak pokoušel umocnit ztělesnění utrpení, a v divácích navodit pocit beznaděje a subjektivní emoce protagonistů. Z hlediska řemesla a formálního zpracování jde však o nadstandardní a nesmírně zručnou práci, byť celkový potenciál se dal využít víc lukrativněji. A ač jde o dílo se slovenskými kořeny, je 'Správa' ve všech měřítkách skutečně plnohodnotný mezinárodní film se vším všudy. Na závěr nelze opomenout ani finální titulky, které podkresluje audiokoláž sestavená z projevů popíračů holokaustu anebo výroků populistických, nacionalistických či extremistických politiků (Trump, Le Pen, Kotleba, Salvini, apod.), kteří vědomě útočí na současné terče moderní společnosti, jimiž v tehdejších dobách byli právě židé: na uprchlíky, migranty, homosexuály, romy, a celkově menšiny – čímž snímek akcentuje velmi jasné poselství: "Strach vede k hněvu. Hněv vede k nenávisti. Nenávist vede k utrpení." .... uživatelský hodnocení je totálně mimo mísu. A pak že na ČSFD nejsou náckové. ()

Reklama

Flego 

všechny recenze uživatele

Správa je dobrý a potrebný film. Je natočený veľmi sugestívne a na naše pomery dosť drsno, hoci sa obrazovo vyvaruje explicitných scén. Okrem myšlienky hrajú prím dynamická kamera, ktorá sa nebojí artových uhlov a pôsobí atraktívne. Najväčším problémom filmu je scenár, ktorý sa tak ponáhľal k poslednej stránke, že odflákol mnohé scény (útek z koncentráku). ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Vyhlazování židů během 2SV je poměrně častým filmovým tématem a Oświęcim zvlášť. Aby mělo smysl se na film dívat, musí tam být něco výrazného, silného, příběh. Tady teoreticky byl, protože reálný útěk Vrby a Wetzlera je jako základ dobrá story. Bohužel se to do vyprávění prostě převést nepovedlo. Čert ví, jestli je to chyba scénáře, režiséra nebo herců, ale nefungovalo to. Jednak to nejhorší tu ukázáno není a tábor působí spíš jako takové horší vězení, jednak je to dějově a dialogově děsivá nuda. Pokud vás tohle téma zajímá, bude možná rozumnější podívat se na jiné filmy inspirované reálnými událostmi, třeba na Saulův syn (2015), Šedá zóna (2001) nebo Útěk ze Sobiboru (TV film) (1987). Ty totiž mají jak realistické ztvárnění hrůz, tak silný nosný příběh. ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Na film jsem se velmi těšil, protože jsem četl knižní předlohu Vrby a Wetzlera a taky že je to jeden ze vzácných slovenských filmů, co má mezinárodní ambice. Bohužel první půlka v táboře je hrozná, v záběru je max. 30 lidí (slovenský film, no) a vy si říkáte, že ten holocaust byl pěkná nuda. Po útěku se to naštěstí zlepší, a když se dvojice setká s lidmi "tam venku" a začne jim podávat hrůzná svědectví, kterým nikdo nevěří, tak je film velice silný. Až si říkám, že celý film měl být jen o tom. A úplně nejlepší a nejmrazivější moment se odehraje během závěrečných titulků (nevypínat film hned na jejich začátku!!!) ()

Galerie (32)

Zajímavosti (13)

  • Budova, v ktorej podľa historických zápisov Alfréd Wetzler a Rudolf Vrba pomohli spísať správu o činnosti koncentračného tábora v Osvienčime, sa nachádza stále na tom istom mieste ako v roku 1944, a to na Hollého ulici v meste Žilina, SR. Podľa aktuálnych údajov, tam sídli aj naďalej Židovská náboženská obec. (funesfilm)
  • Film bol najprv premietaný v iných krajinách (USA, Španielsko, ...), až neskôr bol uvedený v kinách doma na Slovensku. (banacik)

Související novinky

Oscary a rekordní počet cizojazyčných kandidátů

Oscary a rekordní počet cizojazyčných kandidátů

09.01.2021

Americká Akademie filmového umění a věd (AMPAS) v pátek představila svým členům užší výběr 93 snímků, z nichž budou vybíráni finální kandidáti do kategorie nejlepšího cizojazyčného filmu pro… (více)

Režisér Čáry se vydal do Osvětimi

Režisér Čáry se vydal do Osvětimi

17.01.2019

Jeden z nejúspěšnějších slovenských režisérů Peter Bebjak (Čára, Spravedlnost) připravuje nové drama z koncentračního táboru Osvětim. Snímek Správa / The Report se pak navíc možná dočká i americké… (více)

Reklama

Reklama