Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V takřka reportážně natáčeném příběhu, spojeném s třetím přikázáním Pomni, abys den sváteční světil, vyláká Ewa (Maria Pakulnisová) bývalého milence Janusze (Daniel Olbrychski) od štědrovečerního stolu pod záminkou, že zmizel její manžel. Až do rána ho hledají po vánoční Varšavě a bez přiznání hrají na sebe hru, která maskuje Ewininu samotu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (38)

radektejkal 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Sváteční den vrcholí o Štědrém večeru. Vzpomene si někdo na Memphis Minnie a její skvělé Me and My Chauffeur Blues? Tak to se odehrálo v tomto filmu (Won't you be my chauffeur? / I wants him to drive me/ I wants him to drive me downtown...). Ovšem pouze z pohledu Januszovy manželky. Další hlavní postava (Evin manžel) se vůbec neukázala, a tak milostný čtyřúhelník zastupovali jen Janusz a Eva, kteří bizarním způsobem prožili Štědrou noc (v Polsku končí v 7,00). Jak předchozí text naznačuje, obcházím kolem Trojky jako mlsný pes; ale ne nezakousnu se do ní! Pokud bude Dekalog gradovat tímto způsobem, pak se tedy máme na co těšit; třeba i na další Lynchovské postavy jako je chlapec v pyžamu nebo bezdomovec u jezírka v Jedničce. ()

Ghoulman 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Takové hledání ztraceného času, marné chytání chvíle, která už odešla, momentu, který nám protekl mezi prsty - jako možnost většího štěstí, které se již nebude opakovat, jako okamžik, kterého jsme si málo vážili. Líbil se mi jednak výrazný časový rozměr, který se snad jako jediná věc opravdu vztahuje k třetímu přikázání. Stejně tak je zajímavé naznačení času jako určitého putování - cesty s různými zákruty, klidnějšími a hektičtějšími úseky, kdy se chvíli nic neděje a následně vše míjíte v závratné rychlosti a jde vám o život (případně o budoucnost). Celkově je to prozatím nejslabší díl seriálu, především proto, že se tam vlastně neřeší žádná skutečná morální dilemata - tím pádem přichází tak trochu nazmar celý koncept, který dekalog od začátku nastavuje a jež mě osobně v prvních dvou dílech drtivě zasáhl. Na druhou stranu stále oceňuji ten pomalý záhadný rozjezd – je to tak trochu obráceně, než první dva díly – ty probíhaly celkem transparentně, ale na konci obsahovaly moment záhadného. Jakéhosi zásahu shůry, tajemného zjevení, které posvětilo předchozí děj. Zde je to naopak – dlouhou dobu vůbec nevíte co se děje, jaká je vlastně milenčina motivace, avšak nakonec místo zjevení dostáváme poměrně banální rozuzlení a vyšumění do ztracena. U prvních dvou filmů (a u Krátkého filmu o lásce, který je rozšířenou verzí šestého dílu) jsem měl ihned po skončení chuť pustit si vše znovu, abych si znovu užil tu skvělou atmosféru a všímal si všemožných drobností a nuancí. Tady se nic takového bohužel nekonalo. Možná za ty mohli i poměrně nesympatické postavy, s kterými bych upřímně asi trávit štědrý den nechtěl... ()

Reklama

erased 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Zejména prapodivné chování obou hlavních postav při nemístných námluvách prakticky celou stopáž zabraňuje jakémukoli pozitivnímu výkladu zdejší poučky, ovšem poslední minuty obrací všechny dosavadní události naruby a nabízí spolu s hned následujícím dílem nejméně konvenční pohled na tematiku. Vynecháním jakéhokoli patrného trestu pro hřešící postavy totiž konečně tento díl pozbývá toho moralizujícího podtextu. Přestože tedy celý působí jako zcela odtržený od reality, zpětně patří mezi nejzajímavější zážitky. ()

classic 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

„Pamätaj, že máš svätiť sviatočné dni.” / Pozor, pozor, hľadá sa nezvestná osoba! Pohlavie: Muž. Vek: 38 rokov. Meno a priezvisko: Eduard Garus. Kto sa vlastne podujme na pátraciu akciu? Vskutku, nikto vhodnejší, než je predsa Janusz, byť už viac ani nemôže, keďže sa jedná o mimoriadne skúseného taxikára, ktorý nielenže jazdí nadmieru rýchlo, ale zároveň má i perfektné, geografické znalosti, a tak je táto kombinácia priam ideálna na to, aby sa hádam našiel čo najskôr, pretože by sa zrovna práve teraz od „Štedrovečerného stola”, v žiadnom prípade nemalo odchádzať, čoho si je protagonista určite vedomý, no snažil sa len vyhovieť prosbe istej ženy, ktorá ho v o túto vec priamo požiadala, čím by v podstate dostala ten najlepší darček rovno pod stromček. / Predstaviteľ Janusza, čiže Daniel Olbrychski, je až natoľko schopným hercom, že by bez akýchkoľvek problémov, utiahol celú tretiu epizódu úplne sám, čím mám na mysli, že by sa zrejme celkom zaobišiel aj bez svojej ženskej spoločníčky, ktorá ho sprevádzala po nočnej Waršawe. No podotýkam, že „Kyseľov” a juristov scenár bol ale nastavený presne tak, že by sa bez "pakulnisky" jednoznačne nezaobišiel, čo dokumentovalo množstvo podnetných scén, a to ani nehovoriac o ich hlavnom snímaní, poľským, predčasne zosnulým kameramanom, Piotrom Sobocińskim, kedy divák počas toho nazrel i do zaujímavých lokácií... A na samý koniec by som dodal iba to, že sa na krátku chvíľu objavil i Henryk Baranowski, no to bolo skôr len akési cameo, aké trebárs mával Alfred Hitchcock. ()

Lucjen 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Prikázanie vyjadrené jasne, hneď zo začiatku - aj keď film symbolizuje skôr niečo iné, cítiť z toho osamelosť a nenávratnosť. No tentokrát som neuverila ani jednému z ústrednej dvojice a vzhľadom na to, že majú ťahať celý film, je to veľká slabina, ktorú ani kamera nedokázala tak úplne vykompenzovať. Opäť silná idea, od režiséra sa zrejme nedá čakať nič iné, no zatiaľ s najslabším vyznením. ()

Galerie (44)

Reklama

Reklama