Režie:
Guy RitchieScénář:
Guy RitchieKamera:
Tim Maurice-JonesHrají:
Jason Flemyng, Dexter Fletcher, Nick Moran, Jason Statham, Steven Mackintosh, Nicholas Rowe, Vinnie Jones, Lenny McLean, Peter McNicholl, P. H. Moriarty (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Tom, Soap, Eddy a Bacon jsou obyčejní mladíci z Londýna, kteří přemýšlí, jak bez práce přijít k velkým penězům. Využijí proto toho, že jeden z nich je geniální karetní hráč a tak dají dohromady pracně naspořených 100 000 liber a vyrazí do Harryho tajné herny. Výsledek je ale zdrcující - dluží Harrymu něco přes půl milionu, který musí do týdne vrátit, pokud se nechtějí setkat s Harryho „vymahači“. Co teď? Rozhodnou se proto okrást své sousedy, kteří se chystají uloupit marihuanu jistým pěstitelům. To vypadá slibně! Netuší však, že prodat ji nebude žádná legrace a londýnské podsvětí je malé. Zaplatit dluh tedy asi nebude žádný med. (Bontonfilm)
(více)Videa (3)
Recenze (874)
Několik skupin dementů se zde dvě hodiny nahánějí ve snaze ukrást peníze, drogy a zbraně v tarantinovsky střižené gangsterce s typicky anglickým (ne)humorem. Vypiplané finálě potěší, zbytek už vcelku nikoliv. Praotec většiny laciných brakových indie podpultových gangsterek - takže vysoké hodnocení ze sentimentu a průkopnictví chápu, sečteno podtrženo je to ale veskrze totální (ne)vtipná taškařice. Nic víc. ()
Pravděpodobně nikdo jiný, než Guy Ritchie, by nedokázal dát dohromady kalibry typu Jasona Stathama, Vinnieho Jonese a Stinga:) Jason se zde svou vůbec první filmovou rolí už pomalu rozjížděl ke statusu "hvězdy akčních filmů", Vinnie s tou svou kamennou tváří a "ultra Badass" zjevem mi zde připomínal Michaela Madsena, a Sting zde zase nepředvádí nijaký ohromující herecký "koncert.":) Po úvodním nářezu, kde se hlášky hrnuly v zběsilém tempu jedna za druhou, jsem si řekla, že toto bude mazec. Po chvíli se však děj jakoby ustálil, hlášek lehce ubylo a mé prvotní nadšení jaksi opadlo. I tak se ale jedná o vysoce podařenou podívanou, kde se to jaksi všechno zašmodrchalo. A nezávidění hodný konec je vynikající tečkou za celým filmem. "Nestrkej nos do mojí polívky!", "Buď rád, že najdeš vlastní péro, když tolik hulíš", "Když kšeftuješ s ďáblem, musíš čekat, že přijde peklo", "Teď s nimi vymalujeme, chci rozzářit šedivou oblohu Londýna." :) ()
Soundtrack John Murphy: 1. Hundred Mile High City ,2. Hortif**Kinculturist - Steven Mackintosh ,3. Police And Thieves - Junior Murvin ,4. Spooky - Dusty Springfield ,5. Muppets - P.H. Moriarty/Lenny Mclean/Victor McGuire ,6. The Boss - James Brown ,7. Walk This Land - E-Z Rollers ,8. Blaspheming Barry - Lenny Mclean ,9. I Wanna Be Your Dog - The Stooges ,10. It's Kosher - Jason Flemyng/Stephen Marcus ,11. Why Did You Do It - Stretch ,12. I've Been Shot - Steve Sweeny/Frank Harper ,13. Oh Girl - Evil Superstars ,14. Guns 4 Show Knives 4 A Pro - Nick Moran/Dexter Fletcher ,15. Zorba The Greek - John Murphy/David Hughes ,16. The Payback - James Brown ,17. It's Been Emotional - Vinnie Jones ,18. 18 With A Bullet - Pete Wingfield ()
Vyčínanie štyroch vypečených gangsterských skupín v originálnom scenáristickom a režijnom pojatí, ktoré odštartovalo vlnu nového subžánru. Trochu previnilo dávam iba štyri hviezdy filmu, ktorý má neotrasiteľné miesto v zlatom fonde gangsteriek. Vidieť ho v roku 1998, pred Snatchom, ktorý je naozaj ešte viacej vypiplaný, plný počet by bol jasný. ()
Existuje cirka deset způsobů, kterak převést účinně na plátno dialog dvou lidí. Osvědčenou a dnes malinko opotřebovanou formuli (i) záběr / protizáběr lze šikovně obohatit (ii) o prostřihy na postavy z profilu (Kawasakiho růže), popř. se nabízí (iii) oživit fádní konverzační scénu rotací kamery v rozmezí šedesáti stupňů mezi tvářemi obou hovořících (Vicky Cristina Barcelona), přičemž ona rafinovanost spočívá v tom, že se tím vyhneme střihu. Kromě toho můžeme (iv) kamerou kroužiti kolem do hovoru zabraných hrdinů (TDK), což patrně shledáme za progresivnější postup než (v) rozestavět postavy u stolu a zabírat jen z jedné strany. Zmiňovaný pátý postup vyobcovává diváka mimo dění a navrací kinematografii k malířství, k jedné dominantní perspektivě, zatímco čtvrtý postup je symetričtější, vzdušnější, filmu vlastnější a více pozornější k divákovi, protože jej umísťuje všude po scéně. Co tu máme dále? Andreje Tarkovského, který kladl (vi) postavy při rozhovorech do jednoho záběru, obličeji nasměrovanými od sebe, jak to známe z Andreje Rubleva a Stalkera, zalaškoval si s tím i Spielberg při objetí Cruise a S. Morton v Minority Report. Připomeňme, že tím Tarkovskij nemínil trapně podtrhávat komunikační bariéry; šlo mu o osobité výrazové prostředky, které mu byly nástrojem poznání reality a osvojením světa, protože pouze tehdy, má-li režisér svůj vlastní pohled na věci, stává se z něj filosof a umělec a z filmu umělecké dílo. Za další možno při dialogu (vii) natěsnat celičký herecký ansámbl k sobě do jednoho záběru, (viii) užít splitscreenu (a vtipně zrušit polyekranovou iluzi tím, že se vzdálené postavy při meziměstském telefonním hovoru vzdor dělící čáře začnou mlátit po hlavě jako v Haunted World of El Superbeasto), anebo (ix) provést syntézu výše uvedeného ve filmech řízených pravidly intermediality, která je založena na vzájemných kolizích, průnicích a transformacích mediálních forem (nikoliv na jejich bezproblémovém soužití, jako je tomu v případě multimediality). Ritchie rozšířil už tak bohatou abecedu dialogu pastišem sovětské filmové avantgardy o další zbrusu novou fintu: (x) při dialogu se drží formule záběr / protizáběr, ale jednu postavu bere často v detailu zblízka a druhou zdálky, parafrázujíc tím heroizující podhled a k němu opoziční nadhled, poněvadž postava blíže se zdá být autoritativnější, naproti tomu postava v dálce subtilnější a co nevidět bez života. ()
Galerie (37)
Zajímavosti (38)
- Režisér Guy Ritchie nechá jednu z postav přejet autem. Totéž můžeme vidět i v jeho následujícím filmu Podfu(c)k (2000). (vyfuk)
- Choroba Lenny McLeana sa ukázala už počas natáčania, pričom si myslel, že má chrípku. Po skončení natáčania bol hospitalizovaný a pôvodne mu povedali, že má zápal pohrudnice. Testy však nakoniec odhalili, že mal rakovinu pľúc, ktorá mu metastázovala do mozgu. (Arsenal83)
- Jason Flemyng žartoval, že bol na nakrúcaní tým najbezuhónnejším človekom, keďže všetci ostatní mali záznam v registri trestov. (Arsenal83)
Reklama