Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    ***

    Solidní making of dokument. Pro televizi nebo DVD/BD. Uvedení v kinech bych chápal, kdyby šlo o součást kampaně před Českými lvy (po vzoru oscarového „For Your Consideration“), ale film měl jít původně do distribuce čtyři dny po předávání, tak nevím...___ Vyprávění se omezuje na produkci (mnohaletý vývoj je shrnut cca do dvou minut, na uvedení vůbec nedojde) a je stejně lineární jako u filmu, což vzhledem k chronologickému natáčení vede k tomu, že nám je znovu přímočaře, a bez vypuštění záběrů nesdělujících nové informace, převyprávěn celý příběh. Rozdělení do jedenácti kapitol (podle míst a doby natáčení) pomáhá s rytmizací, ale stejně toho není mnoho, co by po dvě hodiny podněcovalo zvědavost a drželo pozornost. Vše probíhá nezvykle hladce a například urputnost, s jakou je při každé příležitosti opakováno, že žádnému zvířeti ani dítěti nebylo ublíženo, je až kontraproduktivní.___ Marhoulovi sice párkrát ujedou nervy a někoho pošle do prdele, občas padají kroupy, když má svítit slunce, ale jinak jsou všichni prezentováni jako dobře sehraní profesionálové a velcí kamarádi. Shánění peněz, které by mohlo zajistit nosnější dramatický rámec, případně reakce polských médií na adaptování nenáviděné předlohy, se až na jednu zmínku neřeší.___ Nekritickou fascinaci světem filmařů jako kdyby měla omlouvat zvolená vyprávěcí perspektiva. V Nabarveném ptáčeti Petr Kotlár mlčí a pozoruje. Tady nás svým mimoobrazovým komentářem provází celým natáčením. Obdivně představuje jednotlivé členy štábu a vysvětluje, jaká je jejich práce. Z volby slov a patetického tónu je ale zřejmé, že nemluví za sebe, ale čte scénář. Osvětlovače například charakterizuje slovy „drsní chlapi, ale citlivé duše“. Filmu to společně s emotivní hudbou, nesmyslně dramatizující některé situace z natáčeného filmu (např. židovský transport), zpomalenými záběry a předčítáním úryvků z knihy, kdy sice vidíme Kotlára s knihou, ale slyšíme hlas jiného herce, ubírá na přesvědčivosti.___ Mnohem autentičtější jsou momenty přímo z placu, kdy Kotlár mluví sám za sebe, svá sdělení nezabaluje do pěkných frází a neskrývá, že ho natáčení občas otravuje („Já nechci onemocnět kvůli blbýmu filmu“). Jakkoli bych ocenil, kdyby film rekapituloval produkci s větším odstupem a obsahoval víc záběrů v „syrovém“ stavu, bez hudby a komentáře, současně tomu zaujetí rozumím. Zvlášť když je režisérem (autorem scénáře, kameramanem a střihačem) člověk, který s Marhoulem a jeho štábem strávil tolik času. Jen v důsledku holt nejde o tak výjimečný dokument, jaký by si Nabarvené ptáče zasloužilo.(21.5.2020)

  • bart_
    *****

    [Viděno 24.6.] ____ Nikdy bych si nehodlal troufat říct, že mým prvním kinozážitkem po apo-korona-lypse (nezaměňovat se stejnojmenným mexickým pivem, které všema dvaceti doporučuji konzumovat s citrónem) a téměř tříměsíčním absťáku po Kinedrylu, bude právě tohle - navíc když vás na něj někdo pozve do lokální mešity všech cinefilů - ovšem proč bych neměl vyjít benevolentně vstříc vůči mým dysfunkčním opičkám jménem kamarádi, kteří navíc trpí obsedantně kompulzivním autismem a komplexem idiocie (neber to dOsLOvNě Páťo, ty můj milovaný květáku!)?¿! Snímek každopádně prostřednictvím svého velmi bohatého materiálu převyšuje rámec standardu 'making of' dokumentů, a nabízí na 11 fragmentovaných tematicky různorodých kapitol velice sugestivního nahlédnutí za oponu komplikovanýho procesu vzniku jednoho z nejstěžejnějších a nejambicióznějších počinů v dějinách český/středoevropský kinematografie nejméně za poslední dvě dekády - Petr Kotlár sice není tím nejvhodnějším vypravěčem a průvodcem celého příběhu, ale nakonec budete rádi za to, když zjistíte, že jde o rozmazlenýho fakana, a že pan Marhoul je impulzivní cholerik, který ale do svého projektu vtiskl nejen srdce i duši, ale i zásadní část života. Tenhle dokumentární portrét je prostě a jednoduše neskutečně komplexní unikum - ačkoliv filmařsky nejde o nic přelomovýho ani progresivního - z hlediska postprodukce anebo filmový teorie se nedozvíte v podstatě nic (detaily expresivních metod kamery Vladimíra Smutného či implementace neoformalismu) - ale v rámci disponibility informací, tvůrčích komplikací a štábových kuriozit (mrdačka s hlavní hvězdou, neboli kozlem, samozřejmě vévodila všemu - společně s koupelí v žumpě) jde o úctyhodný ekvivalent svýho žánru, který si zaslouží pozornost. Škoda jen toho, že snímek nezmapoval následný konsekvence u publika a veřejný impakt po uvedení na fesťáku v Benátkách a pozdější události celkově.... Verdikt: 8,5 uživatelů mezislovanského esperanta z 10 [#KINOŽIJE](4.7.2020)

  • kajas
    ***

    Loňské uvedení životního projektu režiséra Václava Marhoula, dramatu "Nabarvené ptáče", hýbalo českými i zahraničními médii, film byl vybrán jako český zástupce do boje o Oscara pro nejlepší zahraniční snímek (bohužel neúspěšně) a pochopitelně ovládl i výroční České lvy (výhra 10 sošek). Během natáčení vznikl dvouhodinový celovečerní dokument, který je ke spatření nejen na Blu-Ray "Ptáčete", ale byl také letos na jaře uveden do kin. Jednotlivými 11 kapitolami dokumentu provází představitel hlavní role, mladý neherec Petr Kotlár. Jeho voiceover ale mnohdy působí rušivě a jde poznat, že chlapec deklamuje text, který mu někdo napsal. Mnohem zajímavější tak jsou samotné záběry z natáčení, které probíhalo chronologicky, divák znalý filmu se tak může vrátit k jednotlivým scénám a dozvědět se něco málo o jejich zákulisí. Samotné realizaci ale předcházelo mnoho let komplikací, ať už se získáním práv na zfilmování knihy, tak s akutním nedostatkem financí. Této „předehře“ je ale v dokumentu věnováno jen několik málo minut, což mě docela mrzelo a ovlivnilo mě v závěrečném hodnocení jinak zajímavého „filmu o filmu“.(30.5.2020)

  • ZHODNOTITEL
    ***

    Petr Kotlár si zasluhuje hlubokou poklonu pro to, co všechno musel ve svém věku zvládnout. K mému překvapení mě zklamal Marhoul, který se evidentně nehanbil chovat jako.. slušně řečeno, nevychovaný fracek.(1.3.2021)

  • Hanka_M
    ***

    Dlouhé, jak ptáče.. Zbytečně... ale co se týče filmů o filmu, tak je to rozhodně nadprůměr, jako samostatný dokument, který by se nevázal na tak výjimečný film by to neobstálo.(14.12.2020)