poster

Zánik samoty Berhof

  • Polsko

    Slady wilczych zebów

Drama

Československo / Polsko, 1983, 98 min

  • choze
    ***

    Těsně po válce v pohraničních zalesněných kopcích kdosi uprostřed bouřlivé noci zabuší na dveře samoty Berhof... Tísnivá atmosféra zamlžených lesů, ve kterých cosi neviděného číhá, na jedničku a člověk neví a přemýšlí, jakou roli v tom všem hraje jeptiška a kluk, od druhé půlky jsem ale čekal větší drámo. Byť z vykořeněných zabijáků, co nedokázali přestat zabíjet, šel strach.(23.3.2016)

  • Ombak▼Penari
    *****

    Nic naplat, tohle v našich končinách prostě funguje dobře. Jak se vypráví tragický příběh z válečných nebo poválečných let, tak to většinou dopadne skvěle. Na tragickej život my jsme prostě machři. Nejvíc jsem si užíval ohromě sugestivní atmosféru snímku, ta atmosféra opuštěné samoty uprostřed hor a hlubokých lesů je vysloveně svět sám pro sebe, totálně popírající existenci civilizace dole pod horami.(16.2.2016)

  • tahit
    *****

    Osobitý film na válečné téma, ukazuje lidské hodnoty v širším rozměru. Smrt táhne širokým krajem. Silný obraz ovládající řeč hrůzy, v němž dogma a fanatismus ukazuje temnou tvář zla, která se před ničím nezastaví. Přesto, že režisér Jiří Svoboda nepatří do mé představy oblíbených filmařů, musím uznat, že předvedl jemný smysl pro filmový cit, převést toto literární dílo do filmové řeči. Film určitě patří k tomu nejlepšímu co Svoboda natočil. Ostatně romány i novely od Vladimíra Körnera jsou vždy ve filmech výrazné. Namátkou, Adelheid, Písečná kosa, Údolí včel a jiné. Pro mne nevšední filmové skvosty.(24.12.2007)

  • Lottr
    *****

    Natočeno s naprosto mrazivou a chvílemi až hororovou atmosférou. Temné lesy a kopce jesenických hor vytváří výbornou, zamlženou a tajemnou kulisu událostí, které se staly, dle předlohy, na konci války. Film sice zpracováním a částečně i dějem připomíná Vláčilovi snímky jako: Adelheid, nebo: Stíny horkého léta, ale i tak ho lze považovat za originál, díky rozdílnému přístupu k tématům i když podobnost je zde nevyhnutelně jasná. Příběh se odehrává na česko- polském pohraničí a líčí dramatický příběh rodiny žijící téměř osamoceně na statku v horách. Již tak těžký život vyhrotí události spojené s koncem okupace, když se na téměř opuštěné usedlosti rozhodne ukrýt několik členů bývalé německé armády, ustupujících po kapitulací. Celý příběh doprovází velmi temná atmosféra, precizně dokreslená horskou, ponurou krajinou a výbornou kamerou. Za zmínku určitě stojí i vynikající herecké výkony všech hlavních představitelů. Jsou filmy na které dlouho nezapomenu a tenhle mezi ně rozhodně patří, obzvláště pak některé scény, jako jsou hrátky s nožem, nebo závěrečné, krvavé rozuzlení příběhu.(6.10.2015)

  • mortak
    ****

    Zatímco Stíny horkého léta byly spíše symbolickým vhledem do konce války (mlčící zlo, tradiční sedlácká rodina se silným otcem, slabí opilci z města), Zánik samoty Berhof se snaží o realismus a o propracovanější charaktery postav. Svoboda dovede pracovat se světlem (prohlídka samoty strážníkem v noci), nebojí se násilí, ale nezneužívá ho. Často zabírá rozhovor zkrz otevřené dveře, aby vytvořil v divákovi dojem náhodně vyslechnutého rozhovoru. Problémem (u Kornera častým) jsou motivace jednání jednotlivých postav, které, ač vědomě jen naznačené, nikoliv dořečené, často nedávají smysl. Němci a Salome jsou přehnaně labilní - hrůza války spočívá též v tom, že se lidé chovají vcelku normálně, jen mimochodem ničí a zabíjejí. Ale Salome v jedné chvíli rodí telátko a hned na to je zase tvrdá jako skála, její svěřenci se pohybují v emočních extrémech, a to samé se děje i na české straně - například nová macecha je přehnaně smyslná. Jen Urlika je opravdu jako dítě ztracena v tom neznámem a nebezpečném světě.(19.1.2010)

  • - Natáčení probíhalo v Novém Kníně nebo také v Rychlebských horách. (M.B)

  • - Film chtěl původně točit František Vláčil, postavu důstojníka (Milan Kňažko) měl hrát Petr Čepek. (raininface)

  • - Tvůrci kvůli námitkám polských cenzorů vystřihli záběr ze scény, kde Milan Kňažko na konci filmu obrací Salomino mrtvé tělo - není zde záběr na její ruku. V té měla svírat kříž, který vytáhla z kapsy. (Ištván87)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace