poster

Hodinář od sv. Pavla

  • Francie

    L'Horloger de Saint-Paul

  • USA

    The Clockmaker of St. Paul

  • USA

    The Clockmaker

  • Velká Británie

    The Watchmaker of St. Paul

Krimi / Drama / Psychologický

Francie, 1974, 105 min

  • gudaulin
    **

    Ve filmu se sešli dva velcí francouzští herci Noiret a Rochefort, kteří bezesporu patří k lákadlům pro každého zapáleného filmového fanouška. Navíc východisko filmu - vyrovnávání se s výjimečně kritickou rodinnou situací - slibovalo silné drama. Velký filmový zážitek se v mém případě bohužel nedostavil. Snímek si totiž své diváky drží dál od těla a nesnaží se je nijak citově angažovat. O motivech zločinu můžete jen spekulovat a pokud se z úst pachatele dovíte, že vraždou oběti chtěl své dívce nadělit dárek, je prakticky nemožné se s ním ztotožnit nebo mít pochopení pro jeho postoj. Ono je vůbec těžké najít pochopení pro kteroukoli postavu filmu, protože jejich psychologie, interakce a motivace jsou nedostatečně vykreslené a zdůvodněné. Nevím, co mi chtěl režisér sdělit, snad kromě banality, že potomek, který spáchal trestný čin, ještě nepřestává být vaším synem. Jenže i to se dá sdělit nepoměrně zajímavějším a citově angažovanějším způsobem. Celkový dojem: 45 %.(21.10.2013)

  • Pierre
    ****

    Hodinář od Sv.Pavla není pro Francii IMHO zas tak typickým filmem, jak jsem si přečetl. Intenzivního vytváření atmosféry pomocí souhry pohledů, se zde moc nedočkáme. Naopak je zde velmi mnoho nostagických dialogů, které nám mají podhalit vše k příběhu důležité. Stav Michela k Bertnárovi, jejich život, případné motivy vraždy atd. Jinak se za celý film skoro nic nestane. Je to určitě zajímavý snímek, s ojedinělým zpracovaním a scénářem. Dialogy mi připadali poměrně působívé, i přestože film rozhodně není tak emotivní jak by se mohlo vzhledem k námětu zdát.. Noiret zde skvěle pasoval a jeho volba se povedla (k tomu skvělý dabing Donutila.) Rochefort má ještě podivněji napsanou postavu, ke které jsem si vztah nenašel vůbec, ale neberu to úplně jako vadu. Spíš jako záměr. Tavernier do toho ještě zamíchal politické pozadí. Díky tomu je celý příběh ještě podivnější, ale zároveň má větší smysl. Poměrně se mi to líbilo. Je pravda, že to určitě není film se standardními prostředky. Možná bych ocenil méně dialogů a víc vnitřrní atmosféry (která zde prostě chybí.) Tempo také občas trochu polevuje a abych řekl pravdu, závěr malinko zklamal. Čekal jsem nějáké ohromné nepředvídatelné rozuzlení. A ono to dopadlo přesně tak, jak se čekalo už od začátku. Slabší čtyřka, ale není to ani trochu špatný film.(21.6.2017)

  • borsalino
    ****

    Psychologické drama o vztahu otce a syna, který se dopustí vraždy. Zatímco policie postupně rozplétá celý případ, otec se synem se k sobě snaží nalézt cestu a poznat jeden druhého. Otec se snaží pochopit motiv činu, aby sám mohl zaujmout nějaký postoj. Zajímavě zpracované, nicméně domnívám se, že snímek táhne Philippe Noiret, bez něj, no nevím...(25.7.2010)

  • NinonL
    *****

    Postupný přerod bázlivého a pokorného muže v neuvěřitelně silnou osobnost. Měla jsem strach, že policie, okolí i systém jako takový hodináře semelou. To, co se odehrávalo zhruba od poloviny filmu a vyvrcholilo úžasným závěrem, jsem dosud ve filmu neviděla. A všechno probíhalo tak přirozeně, nenásilně. Za to i za celý film uděluji plný počet hvězd.(14.9.2014)

  • Enšpígl
    ***

    Těžko se mě tenhle film hodnotí, protože jsem ze žádné postavy necítil nic, co by naznačovalo jejich emoce, což vadilo zejména u Michela. Jak si k němu mám vybudovat vztah, když on si drží diváka na distanc. Philippe je samozřejmě výbornej herec, ale tady buď záměrně a nebo mu to předepisoval scénář pojal svou postavu takovým způsobem, že jsem si k ní za celou délku filmu nenašel cestu i když jsem hodně snažil. Příběhu dominuje linie vztahu otce se synem, po té co syn spáchá vraždu, ale velmi šikovně se dotýká i sociálních problémů tehdejší Francie. Za nejzdařilejší složku filmu považuju jednoznačně dialogy.(14.7.2014)

  • - Role Michela byla původně nabídnuta Linu Venturovi. Ten ji ale nepřijal kvůli svým zásadám a politickému přesvědčení. (Pierre)

  • - Milý Phillipe Noiret roli Michela Descombesa pod taktovkou přítele Bertranda Taverniera velmi rád přijal, dokonce později přiznal, že pokojný řemeslník ze Saint-Paul, jenž zachraňuje svého syna, vztah s ním, je jedna z nejkrásnějších filmových úloh, kterou kdy Noiret sám dělal. Dokonce, a to je málo známo, je tato úloha hodináře přenesena i do dalšího snímku, kde však sehrává jen vedlejší roli a dovysvětluje případ svého syna. (LiVentura)

  • - Hlavní roli komisaře měli původně hrát Francois Périer, nebo poté Michel Bouquet, ale kvůli jiným závazkům museli odmítnout. (Locksley)