poster

Smrt na černo

Krimi

Československo, 1976, 87 min

  • Big Bear
    *

    Strašné. Padesátá léta, to byl čas doznívajících let čtyřicátých, obzvláště u nás, kam vše přišlo vždy tak nějak s drobným zpožděním z toho velkého světa. Od spojenců k nám dorazila v plné razanci móda i styl hudby, kdy parketům vládly velké orchestry a móda byla elegantní. To vše těsně před rokem 1948, kdy vše najednou zašlo jako květy po prvním mrazu tu u nás bylo hojně vidět byť byl na trhu skutečně nedostatek lecčehož a soudruzi už měli seznamy těch, které zlikvidují v první vlně... Evropa byla válkou vyčerpaná a třeba taková Anglie, byť jeden z vítězů války by bez pomoci z nevyčerpatelné Ameriky zemřela hlady. Nedostatek byl samozřejmě i u nás a tak měl černý trh žně. Kdo měl peníze, mohl se dostat k lecčemuž co na obchodě měsíce nebylo. Film Smrt na černo se zaměřuje na šmelinu s látkami a textilem. Sice tam občas projede staré auto, platí se poválečnými penězi a na kabaretech či obchodech jsou ještě jména soukromníků, to je ale jinak vše co by mohlo budit zdání, že se film odehrává v roce 1947. Všichni jsou totiž oblečení jak se na rok 1976 slušelo. Účesy na pěšinku, košile s dlouhými rohy límečků atd... Prostě práci s dobovými reáliemi si tvůrci nedali žádnou. Herci hrají tak nějak unaveně a celé je to strašná nuda. Nevím jestli tenkrát někdo v kině u této kriminálky poposedával napětím, ale já zvažoval, že to vypnu. Film je navíc neskutečně tmavý a ze scén točených v noci slyší divák jen dialogy... Děs, běs. tady to nebylo ani o nechtěné zábavě z normalizačního filmu. Navíc di fakt nemyslí, že v sedmdesátých létech někoho zajímalo jak se šmelilo po válce s manšestrem a dalšími druhy látek... Hvězda z milosti. *(17.6.2018)

  • argenson
    **

    Dnešní divák odchovaný hromadnýma vyvražďovačkama se spoustou krve se musí jen pousmát nad tímhle vyšetřováním o původu kradeného textilu. Jako pohled na poválečnou společnost je to nedotažené a navíc by to nesmělo být natočeno v době normalizace. Takže řada výborných herců si na konto připsala další zbytečný film a snad jen pár vtipných hlášek (Slávka Budínová) vás nenechá úplně usnout.(3.9.2011)

  • Rosalinda
    **

    Film, který si hraje na něco, co není. Zřejmě inspirace z filmů italské a francouzské provenience té - a hlavně a především - dřívější doby. Některé scény působí až směšně, celé je to téměř o ničem. Herci zajímaví, ale režisér blázen. Nuda to není, protože člověk zírá, co se to mu to vlastně před očima děje, aniž by jim věřil... těm očím... Ano, v tomto směru velice zajímavá studie nezajímavého filmu. Celkově velice tristní.(28.8.2011)

  • LadyPupu
    *

    Jsem se snažila dát tomuto filmu šanci už 3x, aspoň kvůli tomu obsazení (Budínová v démonicky černé paruce, Kanyza jako playboy) a stejně se víc jak na 1 * nedostanu. Obchody zoufale čekaly na každý metr zabavené látky, já zoufale čekala na konec. Počtvrté už na to kašlu, to raději půjdu "do Chůchl na dostichy".(14.1.2016)

  • mh.mail
    *

    10% - A tohle bylo jako co??? Kdyby byl tento film natočen v padesátých letech, dalo by se to svést na naivitu tehdejší doby, kdy většina lidí věřila na světlé zítřky a myslela si, že je buduje. Ale o dvacet let později? To už je spíš na nějakou diagnózu. Kromě všudypřítomné naivity byl film ještě velmi nudný a nezáživný, nevím, jak si tvůrci mohli myslet, že někoho může bavit sledovat pátrání po původu ukradených látek z poválečného černého trhu. Tím spíš, že ta smrt avízovaná v názvu filmu přišla až téměř úplně na konci a ještě byla taková divná. A nevytrhl to ani pokus o „oživení“ v duchu šantánu. Spíš nebylo jasné, jestli tvůrci chtěli natočit vážný film anebo komedii. Scenárista Drahoslav Makovička si aspoň vyzkoušel koncept, který o pár let později o trochu úspěšněji použil ve filmu „Anděl s ďáblem v těle“.(21.12.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace